Har du bytt till Ekobanken?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av Zalman3 »

Ekobanken i topp enligt Fair Finance Guide.
https://www.ekobanken.se/ekobanken-i-to ... nce-guide/

Finansvärlden drar sig allt snabbare ur fossilindustrin.
Ser man på finansvärlden finns det allt fler tecken på att vi ser början av slutet på fossilindustrins storhetstid.
Både statliga pensionsfonder, den privata sektorn och banker drar sig ur kol- och oljeinvesteringar i stor skala.
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/10/ ... lindustrin

https://www.ekobanken.se/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av Surfaren »

Vet inte riktigt hur jag ska kunna "byta" till Ekobanken...
De flesta större banker är utgivare av BankID och du anskaffar och upprätthåller det i den banken då Ekobanken ej är utgivare av Bank ID
Ekobanken har ännu inte kort och swish.
:|
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av Zalman3 »

Surfaren skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska kunna "byta" till Ekobanken...
De flesta större banker är utgivare av BankID och du anskaffar och upprätthåller det i den banken då Ekobanken ej är utgivare av Bank ID
Ekobanken har ännu inte kort och swish.
:|
Ekobanken stödjer BankID, men ger ej ut BankID själva.
Så har du redan mobilt BankID så går det alldeles utmärkt att använda Ekobanken..
Hållbarhetsrabatt ges till hus eller lägenheter som är märkta med miljömärkningarna Svanen eller Miljöbyggnad Silver/Guld. För bedömning av hållbarhetsrabatt till småskaligt ekologiskt byggande, vänligen ta kontakt med banken.
https://www.ekobanken.se/privat/aktuella-rantor/
Hållbarhetsrabatt på huslån ges.


De 3 bästa bankerna enligt Fair Finance Guides är:
1. Ekobanken 99%
2. JAK 94%
3. Swedbank 64%

JAK har kort och miljölån.
Miljölån
JAKs Miljölån är för dig som vill investera i solceller eller annan miljöteknik.
Du får ett lån till en fast låg kostnad, utan krav på bundet sparande. Låna upp till 200 000 kr med fast ränta under hela lånets löptid med maximal amorteringstid 12 år.
Utöver räntan tillkommer en låneinsats på 6 procent som betalas tillbaka när lånet är slutbetalt och efter godkännande av Finansinspektionen.
https://jak.se/vardagstjanster/varalan/miljolan/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av OfarligTesla »

Verkar ju ha galet höga räntor för lån och knappt erbjuda hälften av alla banktjänster man vill ha. Ser ingen direkt anledning att byta.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av bylund »

Adress i Järna, så man kan ju ana antroposofisk inblandning. Svårt att få ett lån för en vaccinationskampanj kanske?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av Simon »

Inte Ekobanken, men är på väg att använda tvåan på Fair Finances lista till sparkonto. Behåller nuvarande bank för girobetalningar, kort och inte minst bank-ID. Men de får inte investera i regnskogsbränder med mina pengar.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av Simon »

bylund skrev:
Adress i Järna, så man kan ju ana antroposofisk inblandning. Svårt att få ett lån för en vaccinationskampanj kanske?
Ekobanken vinner poäng på att de är öppna med vilka de lånar ut pengar till. Vilket också gör att det ligger i öppen dager att typ hälften av låntagarna har ”Walldorf”, ”biodynamisk” eller ”antroposofi” i namnet. Det fick tyvärr mig att välja bort Ekobanken.
Andra banker publicerar kanske inga listor på sina låntagare, men Fair Finance verkar ha hittat ändamål som de stora drakarna stöder som jag inte heller kan ställa mig bakom.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av Zalman3 »

Simon skrev:
bylund skrev:
Adress i Järna, så man kan ju ana antroposofisk inblandning. Svårt att få ett lån för en vaccinationskampanj kanske?
Ekobanken vinner poäng på att de är öppna med vilka de lånar ut pengar till. Vilket också gör att det ligger i öppen dager att typ hälften av låntagarna har ”Walldorf”, ”biodynamisk” eller ”antroposofi” i namnet. Det fick tyvärr mig att välja bort Ekobanken.
Andra banker publicerar kanske inga listor på sina låntagare, men Fair Finance verkar ha hittat ändamål som de stora drakarna stöder som jag inte heller kan ställa mig bakom.
Gå till din nuvarande bank och fråga vilken lånepolicy de har.
Kan du inte ställa upp på deras policy, byt till en bättre bank.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av GreenMachine »

Skulle hellre stödja en bank som finansierar teddybjörnar av uran än antroposofer.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av Tellus »

För bolån rekommenderar jag att ta en titt på landshypotek.se
Rörligt 1,19% vid 60% belåning
3år fast 1,09% vid 60% belåning
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av NEO »

GreenMachine skrev:
Skulle hellre stödja en bank som finansierar teddybjörnar av uran än antroposofer.
Hahahaha jag dör :lol:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:
För bolån rekommenderar jag att ta en titt på landshypotek.se
Rörligt 1,19% vid 60% belåning
3år fast 1,09% vid 60% belåning
Var väl inte direkt jättebra räntor värda att byta bank för? Måste ju gå att få typ samma mer eller mindre överallt.

Är mer eller mindre i linje med vad jag blev erbjuden utan att jag ens orkade förhandla med min bank. Skall förhandla nu när jag lägger upp nya lån på ny bostad och de var rätt öppna med att jag lär få lägre än jag har idag när jag tog upp frågan.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
För bolån rekommenderar jag att ta en titt på landshypotek.se
Rörligt 1,19% vid 60% belåning
3år fast 1,09% vid 60% belåning
Var väl inte direkt jättebra räntor värda att byta bank för? Måste ju gå att få typ samma mer eller mindre överallt.

Är mer eller mindre i linje med vad jag blev erbjuden utan att jag ens orkade förhandla med min bank. Skall förhandla nu när jag lägger upp nya lån på ny bostad och de var rätt öppna med att jag lär få lägre än jag har idag när jag tog upp frågan.
Haha, välkommen till Norge, vi har 2,60% på vårt bostadslån.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
Haha, välkommen till Norge, vi har 2,60% på vårt bostadslån.
Haha, då är det ju inte lika roligt nej, verkar ju dock gå bättre för Norsk ekonomi. Men vid strax över 1% minus ränteavdrag är ju pengar mer eller mindre gratis, då finns det inte så stor anledning att amortera mer än nödvändigt om man har några som helst andra investeringar att göra.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
För bolån rekommenderar jag att ta en titt på landshypotek.se
Rörligt 1,19% vid 60% belåning
3år fast 1,09% vid 60% belåning
Var väl inte direkt jättebra räntor värda att byta bank för? Måste ju gå att få typ samma mer eller mindre överallt.

Är mer eller mindre i linje med vad jag blev erbjuden utan att jag ens orkade förhandla med min bank. Skall förhandla nu när jag lägger upp nya lån på ny bostad och de var rätt öppna med att jag lär få lägre än jag har idag när jag tog upp frågan.
Visst kan man få lägre ränta med stort bolån och engagemang om man besöker bilskojaren en gång per år, jag mena bankskojaren, men de flesta betalar mer än landshypoteks räntor
Hos landshypotek behövs ingen förhandling, inget stort lån och inget engagemang.

Bra snittränta jämfört med många andra
https://www.finansportalen.se/borantor/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av Melkin »

SBAB ger också 1,09% vid samma bindningstid och belåning. Skönt att slippa förhandla. Landshypotek går tyvärr bort för många då de inte lånar till bostadsrätt.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
För bolån rekommenderar jag att ta en titt på landshypotek.se
Rörligt 1,19% vid 60% belåning
3år fast 1,09% vid 60% belåning
Var väl inte direkt jättebra räntor värda att byta bank för? Måste ju gå att få typ samma mer eller mindre överallt.

Är mer eller mindre i linje med vad jag blev erbjuden utan att jag ens orkade förhandla med min bank. Skall förhandla nu när jag lägger upp nya lån på ny bostad och de var rätt öppna med att jag lär få lägre än jag har idag när jag tog upp frågan.
Haha, välkommen till Norge, vi har 2,60% på vårt bostadslån.
Oj! Det var dyrt.

Jag hade 2.90% ränta på billån hos DnB som sagakund och 1.90% på huslånet. Du borde förhandla ett bättre pris med din bank eller annan bank.

Har idag 1.19% i Sverige, så lägre är det ja men inget märkvärdigt.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av Tellus »

Melkin skrev:
SBAB ger också 1,09% vid samma bindningstid och belåning. Skönt att slippa förhandla. Landshypotek går tyvärr bort för många då de inte lånar till bostadsrätt.
Ja det var bara, där kan man också få extra rabatt så 0.99% som lägst

"" Om du har ett boende med energiklass A, B eller C får du vår bästa möjliga ränta genom Grönt Bolån - upp till 0,10 procentenheter avdrag på den ränta du ser nedan. ""
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av HelectriC »

MDurante skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
För bolån rekommenderar jag att ta en titt på landshypotek.se
Rörligt 1,19% vid 60% belåning
3år fast 1,09% vid 60% belåning
Var väl inte direkt jättebra räntor värda att byta bank för? Måste ju gå att få typ samma mer eller mindre överallt.

Är mer eller mindre i linje med vad jag blev erbjuden utan att jag ens orkade förhandla med min bank. Skall förhandla nu när jag lägger upp nya lån på ny bostad och de var rätt öppna med att jag lär få lägre än jag har idag när jag tog upp frågan.
Haha, välkommen till Norge, vi har 2,60% på vårt bostadslån.
Oj! Det var dyrt.

Jag hade 2.90% ränta på billån hos DnB som sagakund och 1.90% på huslånet. Du borde förhandla ett bättre pris med din bank eller annan bank.

Har idag 1.19% i Sverige, så lägre är det ja men inget märkvärdigt.
Saker och ting har ändrat sig sen du flyttade. Är också Sagakund och har bästa utgångspunkt för lägst ränta med tanke på belåningsgrad och inkomst. Får inte lägre än 2,6
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av ChristerSjo »

Finns ingen anledning att byta till något annat så länge det inte är billgare. Det är den krassa vardargen i en kapitalistisk ekonomi.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av Simon »

ChristerSjo skrev:
Finns ingen anledning att byta till något annat så länge det inte är billgare. Det är den krassa vardargen i en kapitalistisk ekonomi.
Sant.
Men mitt liv består inte enbart av kapitalism utan även av andra värderingar, som jag är beredd att betala för. Vi kanske är olika på den punkten.
Hade jag låtit pengarna styra så hade jag fortfarande kört bilen på bilden. Det finns ingen ekonomi i att byta till en Tesla.
Jag tror inte heller att Elon Musk började engagera sig i Tesla för att det var billigt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av Jerker »

Vi som hade bolån på 90-talet kunde ha räntor på 6-7%. Mina föräldrar köpte en nyproducerad villa 1972 och låste lånet på 25 år med 7,5% ränta. Men då var å andra sidan inflationen runt 10%.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
MDurante skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
För bolån rekommenderar jag att ta en titt på landshypotek.se
Rörligt 1,19% vid 60% belåning
3år fast 1,09% vid 60% belåning
Var väl inte direkt jättebra räntor värda att byta bank för? Måste ju gå att få typ samma mer eller mindre överallt.

Är mer eller mindre i linje med vad jag blev erbjuden utan att jag ens orkade förhandla med min bank. Skall förhandla nu när jag lägger upp nya lån på ny bostad och de var rätt öppna med att jag lär få lägre än jag har idag när jag tog upp frågan.
Haha, välkommen till Norge, vi har 2,60% på vårt bostadslån.
Oj! Det var dyrt.

Jag hade 2.90% ränta på billån hos DnB som sagakund och 1.90% på huslånet. Du borde förhandla ett bättre pris med din bank eller annan bank.

Har idag 1.19% i Sverige, så lägre är det ja men inget märkvärdigt.
Saker och ting har ändrat sig sen du flyttade. Är också Sagakund och har bästa utgångspunkt för lägst ränta med tanke på belåningsgrad och inkomst. Får inte lägre än 2,6
Flyttade i februari i år, sist jag förhandlade ränta var i november 2018. Du bör nog byta bank 2.90 är rip off.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av HelectriC »

Februari är ju 8 månader sen, november ett helt år!! Är det vad du baserar dina fakta på? I Norge har räntorna gått upp minst tre gånger sen dess. Men självklart vet du bäst, du som inte längre bor här! Självklart har jag helt fel och DnB ljuger hela tiden för mig. Du kanske ska undersöka fakta innan du hittar på saker, just a thought!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Har du bytt till Ekobanken?

Inlägg av GreenMachine »

Jerker skrev:
Vi som hade bolån på 90-talet kunde ha räntor på 6-7%. Mina föräldrar köpte en nyproducerad villa 1972 och låste lånet på 25 år med 7,5% ränta. Men då var å andra sidan inflationen runt 10%.

Ha ha :lol: och vi som haft bolån längre än så, har till och med även klarat av både 13 och 16%
Skriv svar