Model S köpråd
Moderator: Redaktion
Model S köpråd
Hej har just nu en Porsche Cayman S som börjar få lite för stora omkostnader. Så nu går jag i tankarna på en lite äldre Tesla S cirka år 13-14.
Men undrar hur det ser ut underhållsmässigt med dessa bilar. Behövs det ens service på en Tesla? Min budget är cirka 400-500k så den jag har kollat lite på är denna.
https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_M ... ?ca=20&w=3
Men undrar hur det ser ut underhållsmässigt med dessa bilar. Behövs det ens service på en Tesla? Min budget är cirka 400-500k så den jag har kollat lite på är denna.
Re: Model S köpråd
Finns inga krav från Tesla om service för garantins skull.
Men har man inte koll på historiken så kan det ju vara skönt att göra en grundlig service när man köpt den.
En sak som kan strula är handtagen men är hyffsat lätt att beställa delar och fixa själv om man är händig.
Men har man inte koll på historiken så kan det ju vara skönt att göra en grundlig service när man köpt den.
En sak som kan strula är handtagen men är hyffsat lätt att beställa delar och fixa själv om man är händig.
Jävig då denna snart säljs av leasingbolaget via Riddermarks http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p375960 men - 14 utan autopilot och vinterpaket och 18000 mil, nja. Har ägt en -14 men bytte redan efter 1 år till den ovan. Fyrhjulsdriften klarar man sig kanske utan då redan bakhjulsdrift fungerar bra på vintern men autopiloten skulle jag inte vilja vara utan. På en äldre bil hade jag föredragit stålfjädrar. Maskinskada går att få upptill 15000 mil, hade valt en med lägre mil. Den angiva garantin gäller bara drivlina och batteri. Huvuddatorn i äldre -model S 85 pajar ibland, 35k. Täcks normalt av maskinskada.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S LR-19
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Bilen i annonsen har Autopilot.
Jämfört med en äldre Porsche borde en äldre Tesla vara ordentligt mycket billigare att hålla igång.
Jämfört med en äldre Porsche borde en äldre Tesla vara ordentligt mycket billigare att hålla igång.
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Har du övervägt en Model 3 förresten? Du får
en flong-ny SR+ för 489 efter miljöbilspremie. Räckvidden motsvarar ungefär en äldre Model S 85, men du får all ny teknik och fulla garantier. 3:an är dessutom roligare att köra - kan ju vara bra om man kommer från Porsche
Det är ju helt klart en mindre bil dock, så det beror ju lite på dina behov.
en flong-ny SR+ för 489 efter miljöbilspremie. Räckvidden motsvarar ungefär en äldre Model S 85, men du får all ny teknik och fulla garantier. 3:an är dessutom roligare att köra - kan ju vara bra om man kommer från Porsche

Model S Standard Range Raven
Betydligt större än en Cayman dock.jeppe_sthlm skrev:Har du övervägt en Model 3 förresten? Du får

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Du har rätt, ”autopilot” står ju under det finstilta, kom ju under senare delen av 2014. Då uppfattar jag den mera rimligt prissatt.jeppe_sthlm skrev:Bilen i annonsen har Autopilot.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S LR-19
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Mitt största tips är att inte stressköpa en tesla utan autopilot. Den är väsentligt förbättrad och har massvis med finesser som 13/14 modeller fram till september inte har. Du kommer ångra dig rejält när du lägger hela budgeten på en bil som inte har något så basalt som adaptiv cruise control. Utöver det har den bekvämare säten, bättre ljudisolering, auto park, summon, auto hold park brake, auto helljus etc.
Enkelt att urskilja från äldre model s.
Radar i fronten, 4 ultraljudsensorer på sidorna av kofångare fram/bak samt en triangulär kamera i vindrutan.
Enkelt att urskilja från äldre model s.
Radar i fronten, 4 ultraljudsensorer på sidorna av kofångare fram/bak samt en triangulär kamera i vindrutan.
Finns en S85D för 520K och en S85 för 480K här på forumet, båda med AP1.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Kan verkligen rekommendera en ny Model 3 istället. Jag har ägt en S tidigare och kör idag 3 och X. Personligen anser jag att Model 3 är den bästa bil Tesla byggt hittills.aemilka skrev:Hej har just nu en Porsche Cayman S som börjar få lite för stora omkostnader. Så nu går jag i tankarna på en lite äldre Tesla S cirka år 13-14.
Om du idag kör en Cayman S så gissar jag att du verkligen värdesätter körglädje. Model 3 (likt Cayman) är en riktig körmaskin! Utrymmet är helt ok och betydligt större än Caymanens på alla sätt.
En ny Model 3 bör ha ungefär samma totalkostnad som en gammal S då du slipper vagnskadegaranti, får en uppsättning garantier (som säkrar mot dyra reparationer) och troligen kostar något mindre i försäkring. Du får dock en långt mer avancerad bil. Model S har utvecklats väldigt mycket sedan 13-14, även om man inte ser så mycket utvändigt. Med en Model 3 får du en ännu modernare bil!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021