BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av sweslac »

Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5567
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Gustafsson »

sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Tars »

Gustafsson skrev:
sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Säljer min.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5567
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Gustafsson »

Tars skrev:
Gustafsson skrev:
sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Säljer min.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Tellus »

Gustafsson skrev:
Tars skrev:
Gustafsson skrev:
sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Säljer min.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.
12-29 mil beroende på årstid och körsätt, 29 kWh tillgängligt i min som gått 2000mil
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Tars »

Gustafsson skrev:
Tars skrev:
Gustafsson skrev:
sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Säljer min.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.
Sommar ca 20-22 mil
Vinter 12-16 mil. Har då Rex på min.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Zalman3 »

Tars skrev:
Gustafsson skrev:
Tars skrev:
Gustafsson skrev:
sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Säljer min.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.
Sommar ca 20-22 mil
Vinter 12-16 mil. Har då Rex på min.
Vad är räckvidden med bensinmotorn?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av NEO »

Zalman3 skrev:

Vad är räckvidden med bensinmotorn?
Bensinmotorn kan inte direkt driva elmotorn, bara ladda batteriet.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Tars »

Zalman3 skrev:
Tars skrev:
Gustafsson skrev:
Tars skrev:
Gustafsson skrev:
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Säljer min.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.
Sommar ca 20-22 mil
Vinter 12-16 mil. Har då Rex på min.
Vad är räckvidden med bensinmotorn?
Ca 10 mil
Det är då en generator.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Swede1 »

sweslac skrev:
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.

Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Jo, I3 är en underbar bil, Kolfiber, ingen rost, låg tyngdpunkt.

190 k för en snikutrustad 2014 Rex som rullat 11000 mil. Billigt?

Vad gav du för din?
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av sweslac »

Jag märkte att:

Många i3:or inte har snabbladdning, men man ser inte någon prisskillnad.

BMW är snål... ingen back kamera standard.

Man måste tjata om schuko laddare... det flesta blir stulna i showroom.

Köpte från Bavaria en i3 från november 2018. 400 mil. Comfort modell med 33 kWh batteri (dvs 94AH). Jag får lätt 200 km räckvid. Jag betalade 300000 med vinterdäck på originalfälj, type 2 kabel (3fas) och shucko laddare.

Den är mycket rolig (för mig) att köra. Light and nimble. Superlätt att parkera. Den är tystare än min model X. Uppvärmningen är super snabb.

Mjukvaran är tyskt. Jag tänker på dom som behöver jobba med SAP när jag använder den.

Ask me anything more!
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Tars »

Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Tellus »

Tars skrev:
Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
Jag mä, och ett s efter 3an.
Köpte den i somras, 292' 1400mil 94Ah med rätt bra utrustning. Visst är det dyrt men den är rolig o speciell, men i de flesta avseenden helt inferior model 3 men bra o smidig andrabil. Drar väldigt lite el (värmepump)

Med denna app kan man personanpassa bilen.
Jag har aktiverat usb video i skärmen, ändrat stolsvärmetemp, alltid bakljus aktivt med mera

https://bimmercode.app/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
orroz4
elbilist
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jul 2017 13:43

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av orroz4 »

Köpte en 2016 i somras med lilla batteriet 60ah. Frun är kanon nöjd med bilen jag får knappt låna den. Perfekt för pendling till jobbet vi har kört ca 500 mil med bilen nu.
Jag klarade iaf 14 mil (hade 2 mil kvar) i somras när jag snålkörde bakom husbilar.

Ska man åka lite längre så krävs det lite planering med med 50kw laddare.
Laddningen på dessa har gått snabbt.
(Vi har nog bara testat 4-5ggr för att prova hur det fungerar).

2 gånger har det varit lite kritiskt med räckvidden. 6km resp 11km kvar men då har det varit regn och kraftig motvind som har ställt till det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Bjelke »

Tellus skrev:
Tars skrev:
Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
..., alltid bakljus aktivt med mera
DEN skulle man vilja ha i Teslan också!............
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Verdi »

Tellus skrev:
Tars skrev:
Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
Jag mä, och ett s efter 3an.
Köpte den i somras, 292' 1400mil 94Ah med rätt bra utrustning. Visst är det dyrt men den är rolig o speciell, men i de flesta avseenden helt inferior model 3 men bra o smidig andrabil. Drar väldigt lite el (värmepump)

Med denna app kan man personanpassa bilen.
Jag har aktiverat usb video i skärmen, ändrat stolsvärmetemp, alltid bakljus aktivt med mera

https://bimmercode.app/
Dyrt? Kanonpris ju. När jag tänkte sälja min i3 94Ah med REx i höstas så fick jag bud på 270' från Kamux. Uttagen september 2016 och har rullat 3700 mil.

Klart att den inte går att jämföra med Model 3 men som ren andrabil som bara rullar korta sträckor så gör den minst lika bra jobb.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Haglund »

Imponerad över räckvidden ni får ur era 94 Ah. Jag kör en i3s 94 Ah för tillfället och pendlar dagligen enkel väg 7,5 mil på 100-110-väg med farthållaren på +10 på mätaren. Jag får ur den ungefär 15 mils räckvidd vid 0-5 grader och 16-17 vid 5-15 grader ute. Klart tillräckligt för min del, så det kvittar. I stadstrafik är den dock förvånansvärt snål. Kan ju få ner den till 130 Wh/km!

I övrigt är bilen en pärla. Kul att köra, förvånansvärt tyst även på motorväg, vettiga funktioner och bra gränssnitt. Ungarna älskar dessutom att bakrutorna är så lågt skurna. Lysande andrabil ur dessa aspekter. Det jag dock inte blir klok på är laddningsinställningarna.
1. Först måste man ställa in någon sorts tid för när på dygnet det är OK för bilen att ladda. Efter det kan man ställa in avgångstider som bilen tänker sig att ladda batteriet fullt till. Det fungerar dock inte utan bilen laddar så fort den kan till fullt bara det första kriteriet om när på dygnet bilen får ladda är uppfyllt. Uppvärmning av kupén sker dock till avgångstiden.
2. Man kan välja att ladda med maximal hastighet (11 kW) eller reducerad hastighet (11 kW). Ja, jag har mätt upp. Bilen drar 10,45 kW vid maximal hastighet och 10,45 kW vid reducerad.
3. Om man avser ladda via schuko så drar den maximalt 10 A från en fas, alltså 2,3 kW. Det blir inte mycket på en arbetsdag.
4. Man kan inte ställa in hur mycket man vill fylla upp batteriet. Bilen laddar fullt hur du än gör. Sen står den där fulladdad.

Tänk om BMW fick ordning på de elbilsspecifika sakerna, då hade det varit den bästa andrabil man kan tänka sig. Kanon för frugan!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Verdi

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Verdi »

Haglund skrev:
Imponerad över räckvidden ni får ur era 94 Ah. Jag kör en i3s 94 Ah för tillfället och pendlar dagligen enkel väg 7,5 mil på 100-110-väg med farthållaren på +10 på mätaren. Jag får ur den ungefär 15 mils räckvidd vid 0-5 grader och 16-17 vid 5-15 grader ute. Klart tillräckligt för min del, så det kvittar. I stadstrafik är den dock förvånansvärt snål. Kan ju få ner den till 130 Wh/km!

I övrigt är bilen en pärla. Kul att köra, förvånansvärt tyst även på motorväg, vettiga funktioner och bra gränssnitt. Ungarna älskar dessutom att bakrutorna är så lågt skurna. Lysande andrabil ur dessa aspekter. Det jag dock inte blir klok på är laddningsinställningarna.
1. Först måste man ställa in någon sorts tid för när på dygnet det är OK för bilen att ladda. Efter det kan man ställa in avgångstider som bilen tänker sig att ladda batteriet fullt till. Det fungerar dock inte utan bilen laddar så fort den kan till fullt bara det första kriteriet om när på dygnet bilen får ladda är uppfyllt. Uppvärmning av kupén sker dock till avgångstiden.
2. Man kan välja att ladda med maximal hastighet (11 kW) eller reducerad hastighet (11 kW). Ja, jag har mätt upp. Bilen drar 10,45 kW vid maximal hastighet och 10,45 kW vid reducerad.
3. Om man avser ladda via schuko så drar den maximalt 10 A från en fas, alltså 2,3 kW. Det blir inte mycket på en arbetsdag.
4. Man kan inte ställa in hur mycket man vill fylla upp batteriet. Bilen laddar fullt hur du än gör. Sen står den där fulladdad.

Tänk om BMW fick ordning på de elbilsspecifika sakerna, då hade det varit den bästa andrabil man kan tänka sig. Kanon för frugan!

1. Laddningstiderna har ingenting med avgångstid att göra. Avgångstid styr klimatisering av kupén och värmning av batteriet.

2. Nej, laddar man trefas så funkar inte läge "reducerad" av någon anledning. Är jättekonstigt och dåligt.

3. Är du säker på att den inte tar mer än 10A i högsta läget? Finns väl tre nivåer på enfasladdningen? Hittade denna: https://bmwi3owner.com/2014/02/charger/
Low is charging the car at 5.95 amps (1300 W) and thus should work if the socket has a 6A fuse or higher
Reduced is charging the car at 8.7 amps (1900 W) and thus should work if the socket has a 10A fuse (or actually I know it does because that is what I have and I use it every day)
Maximum I have not yet tested (because our socket in the garage only has a 10A fuse), but I suspect that it might be charging at just under 12A.
Edit: Maximum has now been measured to 11.5A (2500W)
Det betyder väl att det är 6/9/12 Ampere man har att välja på. Men visst, man får inte i så mycket på enfasladdning. Men eftersom bilen är så pass snål så blir det ju ~13 mil per dag ändå om man jobbar en vanlig 8h dag + lunch = 9h laddning. Hur långt rullar den per dag?

4. Fullt batteri på i3 är att jämföra med drygt 90% på en Tesla. Det är alltså helt ok att alltid ladda fullt. Batterierna verkar väldigt tåliga dessutom. Att en Tesla byter batteri hör man ju med jämna mellanrum om men jag tror inte jag hört om en enda i3 som fått batteriet bytt pga fel. (även om jag fattar att det finns)
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Sofie »

Verdi skrev:
Haglund skrev:
Imponerad över räckvidden ni får ur era 94 Ah. Jag kör en i3s 94 Ah för tillfället och pendlar dagligen enkel väg 7,5 mil på 100-110-väg med farthållaren på +10 på mätaren. Jag får ur den ungefär 15 mils räckvidd vid 0-5 grader och 16-17 vid 5-15 grader ute. Klart tillräckligt för min del, så det kvittar. I stadstrafik är den dock förvånansvärt snål. Kan ju få ner den till 130 Wh/km!

I övrigt är bilen en pärla. Kul att köra, förvånansvärt tyst även på motorväg, vettiga funktioner och bra gränssnitt. Ungarna älskar dessutom att bakrutorna är så lågt skurna. Lysande andrabil ur dessa aspekter. Det jag dock inte blir klok på är laddningsinställningarna.
1. Först måste man ställa in någon sorts tid för när på dygnet det är OK för bilen att ladda. Efter det kan man ställa in avgångstider som bilen tänker sig att ladda batteriet fullt till. Det fungerar dock inte utan bilen laddar så fort den kan till fullt bara det första kriteriet om när på dygnet bilen får ladda är uppfyllt. Uppvärmning av kupén sker dock till avgångstiden.
2. Man kan välja att ladda med maximal hastighet (11 kW) eller reducerad hastighet (11 kW). Ja, jag har mätt upp. Bilen drar 10,45 kW vid maximal hastighet och 10,45 kW vid reducerad.
3. Om man avser ladda via schuko så drar den maximalt 10 A från en fas, alltså 2,3 kW. Det blir inte mycket på en arbetsdag.
4. Man kan inte ställa in hur mycket man vill fylla upp batteriet. Bilen laddar fullt hur du än gör. Sen står den där fulladdad.

Tänk om BMW fick ordning på de elbilsspecifika sakerna, då hade det varit den bästa andrabil man kan tänka sig. Kanon för frugan!

1. Laddningstiderna har ingenting med avgångstid att göra. Avgångstid styr klimatisering av kupén och värmning av batteriet.

2. Nej, laddar man trefas så funkar inte läge "reducerad" av någon anledning. Är jättekonstigt och dåligt.

3. Är du säker på att den inte tar mer än 10A i högsta läget? Finns väl tre nivåer på enfasladdningen? Hittade denna: https://bmwi3owner.com/2014/02/charger/
Low is charging the car at 5.95 amps (1300 W) and thus should work if the socket has a 6A fuse or higher
Reduced is charging the car at 8.7 amps (1900 W) and thus should work if the socket has a 10A fuse (or actually I know it does because that is what I have and I use it every day)
Maximum I have not yet tested (because our socket in the garage only has a 10A fuse), but I suspect that it might be charging at just under 12A.
Edit: Maximum has now been measured to 11.5A (2500W)
Det betyder väl att det är 6/9/12 Ampere man har att välja på. Men visst, man får inte i så mycket på enfasladdning. Men eftersom bilen är så pass snål så blir det ju ~13 mil per dag ändå om man jobbar en vanlig 8h dag + lunch = 9h laddning. Hur långt rullar den per dag?

4. Fullt batteri på i3 är att jämföra med drygt 90% på en Tesla. Det är alltså helt ok att alltid ladda fullt. Batterierna verkar väldigt tåliga dessutom. Att en Tesla byter batteri hör man ju med jämna mellanrum om men jag tror inte jag hört om en enda i3 som fått batteriet bytt pga fel. (även om jag fattar att det finns)

1 laddningen kan starta innan önskad laddtid, om bilen känner att den annars inte hinner fylla batteriet innan önskad starttid.
2 Detta är 16A eller 32A enfas laddning som du väljer mellan, ingen reducerad trefasladdning.
4 Nyare schukoladdare ger endast 10A, så valet blir 6/9/10A
Verdi

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Verdi »

Sofie skrev:
1 laddningen kan starta innan önskad laddtid, om bilen känner att den annars inte hinner fylla batteriet innan önskad starttid.
2 Detta är 16A eller 32A enfas laddning som du väljer mellan, ingen reducerad trefasladdning.
4 Nyare schukoladdare ger endast 10A, så valet blir 6/9/10A

Intressant. Hade ingen aning om något av det där. Tack!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Tellus »

2. Det går att få reducerad eller till och med låg laddhastighet med 3 fas.
Testade med tesla WC, när WC stod på 16A (11kW) blev det 11kW oavsett inställning som ni skriver.
Men om man sänker WC`n till 13A vilket vi gjort för att inte bränna proppar, så blev maximal 12,6A (8700watt), Reducerad 9,4A (6500watt) och låg blev 6,2A (4300watt)
Så bilen verkar inte tro det är en laddstolpe man laddar från för då finns bara maximal och reducerad.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!

Inlägg av Sofie »

Tellus skrev:
2. Det går att få reducerad eller till och med låg laddhastighet med 3 fas.
Testade med tesla WC, när WC stod på 16A (11kW) blev det 11kW oavsett inställning som ni skriver.
Men om man sänker WC`n till 13A vilket vi gjort för att inte bränna proppar, så blev maximal 12,6A (8700watt), Reducerad 9,4A (6500watt) och låg blev 6,2A (4300watt)
Så bilen verkar inte tro det är en laddstolpe man laddar från för då finns bara maximal och reducerad.
Oj intressant! Undrar om samma sak händer med 60Ah bilen, som endast kan ladda enfas. Jag har ju valt att avstå WC box pga jag inte trodde att jag kunde ladda mindre än 16A. Jag laddar ju Teslan på samma 16A matning.
Skriv svar