BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2295
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5567
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Säljer min.Gustafsson skrev:Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5567
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.Tars skrev:Säljer min.Gustafsson skrev:Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
12-29 mil beroende på årstid och körsätt, 29 kWh tillgängligt i min som gått 2000milGustafsson skrev:Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.Tars skrev:Säljer min.Gustafsson skrev:Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Sommar ca 20-22 milGustafsson skrev:Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.Tars skrev:Säljer min.Gustafsson skrev:Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Vinter 12-16 mil. Har då Rex på min.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Vad är räckvidden med bensinmotorn?Tars skrev:Sommar ca 20-22 milGustafsson skrev:Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.Tars skrev:Säljer min.Gustafsson skrev:Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Vinter 12-16 mil. Har då Rex på min.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Bensinmotorn kan inte direkt driva elmotorn, bara ladda batteriet.Zalman3 skrev:
Vad är räckvidden med bensinmotorn?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Ca 10 milZalman3 skrev:Vad är räckvidden med bensinmotorn?Tars skrev:Sommar ca 20-22 milGustafsson skrev:Är bara i "orienteringsfasen" än. Gillar bilen, men behov uppstår först när den yngre generationen klarat sitt knappt påbörjade körkort. Vad är räckvidden ca med 94 batteriet ? Köper helst utan REX.Tars skrev:Säljer min.Gustafsson skrev:Var hittar man dem bäst ? på blocket finns några, men rätt dyra.
Dock gått 11.000 mil, men i fint skick.
Överlåtelse av leasing eller köpa loss för ca 240’ inkl moms.
Vinter 12-16 mil. Har då Rex på min.
Det är då en generator.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Jo, I3 är en underbar bil, Kolfiber, ingen rost, låg tyngdpunkt.sweslac skrev:Köpte en 2018 igår, med 400 mil.
Dom är super billiga begagnad just nu, eftersom Model 3 är bättre på alla sätt och vis... men det finns inga begagnade Model 3:or. Jag gillar i3:an, min första BMW, och min första kolfiberbil!
190 k för en snikutrustad 2014 Rex som rullat 11000 mil. Billigt?
Vad gav du för din?
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Jag märkte att:
Många i3:or inte har snabbladdning, men man ser inte någon prisskillnad.
BMW är snål... ingen back kamera standard.
Man måste tjata om schuko laddare... det flesta blir stulna i showroom.
Köpte från Bavaria en i3 från november 2018. 400 mil. Comfort modell med 33 kWh batteri (dvs 94AH). Jag får lätt 200 km räckvid. Jag betalade 300000 med vinterdäck på originalfälj, type 2 kabel (3fas) och shucko laddare.
Den är mycket rolig (för mig) att köra. Light and nimble. Superlätt att parkera. Den är tystare än min model X. Uppvärmningen är super snabb.
Mjukvaran är tyskt. Jag tänker på dom som behöver jobba med SAP när jag använder den.
Ask me anything more!
Många i3:or inte har snabbladdning, men man ser inte någon prisskillnad.
BMW är snål... ingen back kamera standard.
Man måste tjata om schuko laddare... det flesta blir stulna i showroom.
Köpte från Bavaria en i3 från november 2018. 400 mil. Comfort modell med 33 kWh batteri (dvs 94AH). Jag får lätt 200 km räckvid. Jag betalade 300000 med vinterdäck på originalfälj, type 2 kabel (3fas) och shucko laddare.
Den är mycket rolig (för mig) att köra. Light and nimble. Superlätt att parkera. Den är tystare än min model X. Uppvärmningen är super snabb.
Mjukvaran är tyskt. Jag tänker på dom som behöver jobba med SAP när jag använder den.
Ask me anything more!
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Jag mä, och ett s efter 3an.Tars skrev:Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
Köpte den i somras, 292' 1400mil 94Ah med rätt bra utrustning. Visst är det dyrt men den är rolig o speciell, men i de flesta avseenden helt inferior model 3 men bra o smidig andrabil. Drar väldigt lite el (värmepump)
Med denna app kan man personanpassa bilen.
Jag har aktiverat usb video i skärmen, ändrat stolsvärmetemp, alltid bakljus aktivt med mera
https://bimmercode.app/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Köpte en 2016 i somras med lilla batteriet 60ah. Frun är kanon nöjd med bilen jag får knappt låna den. Perfekt för pendling till jobbet vi har kört ca 500 mil med bilen nu.
Jag klarade iaf 14 mil (hade 2 mil kvar) i somras när jag snålkörde bakom husbilar.
Ska man åka lite längre så krävs det lite planering med med 50kw laddare.
Laddningen på dessa har gått snabbt.
(Vi har nog bara testat 4-5ggr för att prova hur det fungerar).
2 gånger har det varit lite kritiskt med räckvidden. 6km resp 11km kvar men då har det varit regn och kraftig motvind som har ställt till det.
Jag klarade iaf 14 mil (hade 2 mil kvar) i somras när jag snålkörde bakom husbilar.
Ska man åka lite längre så krävs det lite planering med med 50kw laddare.
Laddningen på dessa har gått snabbt.
(Vi har nog bara testat 4-5ggr för att prova hur det fungerar).
2 gånger har det varit lite kritiskt med räckvidden. 6km resp 11km kvar men då har det varit regn och kraftig motvind som har ställt till det.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
DEN skulle man vilja ha i Teslan också!............Tellus skrev:..., alltid bakljus aktivt med meraTars skrev:Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Dyrt? Kanonpris ju. När jag tänkte sälja min i3 94Ah med REx i höstas så fick jag bud på 270' från Kamux. Uttagen september 2016 och har rullat 3700 mil.Tellus skrev:Jag mä, och ett s efter 3an.Tars skrev:Backkamera, trefas och snabbladdare har jag i min
Köpte den i somras, 292' 1400mil 94Ah med rätt bra utrustning. Visst är det dyrt men den är rolig o speciell, men i de flesta avseenden helt inferior model 3 men bra o smidig andrabil. Drar väldigt lite el (värmepump)
Med denna app kan man personanpassa bilen.
Jag har aktiverat usb video i skärmen, ändrat stolsvärmetemp, alltid bakljus aktivt med mera
https://bimmercode.app/
Klart att den inte går att jämföra med Model 3 men som ren andrabil som bara rullar korta sträckor så gör den minst lika bra jobb.
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Imponerad över räckvidden ni får ur era 94 Ah. Jag kör en i3s 94 Ah för tillfället och pendlar dagligen enkel väg 7,5 mil på 100-110-väg med farthållaren på +10 på mätaren. Jag får ur den ungefär 15 mils räckvidd vid 0-5 grader och 16-17 vid 5-15 grader ute. Klart tillräckligt för min del, så det kvittar. I stadstrafik är den dock förvånansvärt snål. Kan ju få ner den till 130 Wh/km!
I övrigt är bilen en pärla. Kul att köra, förvånansvärt tyst även på motorväg, vettiga funktioner och bra gränssnitt. Ungarna älskar dessutom att bakrutorna är så lågt skurna. Lysande andrabil ur dessa aspekter. Det jag dock inte blir klok på är laddningsinställningarna.
1. Först måste man ställa in någon sorts tid för när på dygnet det är OK för bilen att ladda. Efter det kan man ställa in avgångstider som bilen tänker sig att ladda batteriet fullt till. Det fungerar dock inte utan bilen laddar så fort den kan till fullt bara det första kriteriet om när på dygnet bilen får ladda är uppfyllt. Uppvärmning av kupén sker dock till avgångstiden.
2. Man kan välja att ladda med maximal hastighet (11 kW) eller reducerad hastighet (11 kW). Ja, jag har mätt upp. Bilen drar 10,45 kW vid maximal hastighet och 10,45 kW vid reducerad.
3. Om man avser ladda via schuko så drar den maximalt 10 A från en fas, alltså 2,3 kW. Det blir inte mycket på en arbetsdag.
4. Man kan inte ställa in hur mycket man vill fylla upp batteriet. Bilen laddar fullt hur du än gör. Sen står den där fulladdad.
Tänk om BMW fick ordning på de elbilsspecifika sakerna, då hade det varit den bästa andrabil man kan tänka sig. Kanon för frugan!
I övrigt är bilen en pärla. Kul att köra, förvånansvärt tyst även på motorväg, vettiga funktioner och bra gränssnitt. Ungarna älskar dessutom att bakrutorna är så lågt skurna. Lysande andrabil ur dessa aspekter. Det jag dock inte blir klok på är laddningsinställningarna.
1. Först måste man ställa in någon sorts tid för när på dygnet det är OK för bilen att ladda. Efter det kan man ställa in avgångstider som bilen tänker sig att ladda batteriet fullt till. Det fungerar dock inte utan bilen laddar så fort den kan till fullt bara det första kriteriet om när på dygnet bilen får ladda är uppfyllt. Uppvärmning av kupén sker dock till avgångstiden.
2. Man kan välja att ladda med maximal hastighet (11 kW) eller reducerad hastighet (11 kW). Ja, jag har mätt upp. Bilen drar 10,45 kW vid maximal hastighet och 10,45 kW vid reducerad.
3. Om man avser ladda via schuko så drar den maximalt 10 A från en fas, alltså 2,3 kW. Det blir inte mycket på en arbetsdag.
4. Man kan inte ställa in hur mycket man vill fylla upp batteriet. Bilen laddar fullt hur du än gör. Sen står den där fulladdad.
Tänk om BMW fick ordning på de elbilsspecifika sakerna, då hade det varit den bästa andrabil man kan tänka sig. Kanon för frugan!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Haglund skrev:Imponerad över räckvidden ni får ur era 94 Ah. Jag kör en i3s 94 Ah för tillfället och pendlar dagligen enkel väg 7,5 mil på 100-110-väg med farthållaren på +10 på mätaren. Jag får ur den ungefär 15 mils räckvidd vid 0-5 grader och 16-17 vid 5-15 grader ute. Klart tillräckligt för min del, så det kvittar. I stadstrafik är den dock förvånansvärt snål. Kan ju få ner den till 130 Wh/km!
I övrigt är bilen en pärla. Kul att köra, förvånansvärt tyst även på motorväg, vettiga funktioner och bra gränssnitt. Ungarna älskar dessutom att bakrutorna är så lågt skurna. Lysande andrabil ur dessa aspekter. Det jag dock inte blir klok på är laddningsinställningarna.
1. Först måste man ställa in någon sorts tid för när på dygnet det är OK för bilen att ladda. Efter det kan man ställa in avgångstider som bilen tänker sig att ladda batteriet fullt till. Det fungerar dock inte utan bilen laddar så fort den kan till fullt bara det första kriteriet om när på dygnet bilen får ladda är uppfyllt. Uppvärmning av kupén sker dock till avgångstiden.
2. Man kan välja att ladda med maximal hastighet (11 kW) eller reducerad hastighet (11 kW). Ja, jag har mätt upp. Bilen drar 10,45 kW vid maximal hastighet och 10,45 kW vid reducerad.
3. Om man avser ladda via schuko så drar den maximalt 10 A från en fas, alltså 2,3 kW. Det blir inte mycket på en arbetsdag.
4. Man kan inte ställa in hur mycket man vill fylla upp batteriet. Bilen laddar fullt hur du än gör. Sen står den där fulladdad.
Tänk om BMW fick ordning på de elbilsspecifika sakerna, då hade det varit den bästa andrabil man kan tänka sig. Kanon för frugan!
1. Laddningstiderna har ingenting med avgångstid att göra. Avgångstid styr klimatisering av kupén och värmning av batteriet.
2. Nej, laddar man trefas så funkar inte läge "reducerad" av någon anledning. Är jättekonstigt och dåligt.
3. Är du säker på att den inte tar mer än 10A i högsta läget? Finns väl tre nivåer på enfasladdningen? Hittade denna: https://bmwi3owner.com/2014/02/charger/
Det betyder väl att det är 6/9/12 Ampere man har att välja på. Men visst, man får inte i så mycket på enfasladdning. Men eftersom bilen är så pass snål så blir det ju ~13 mil per dag ändå om man jobbar en vanlig 8h dag + lunch = 9h laddning. Hur långt rullar den per dag?Low is charging the car at 5.95 amps (1300 W) and thus should work if the socket has a 6A fuse or higher
Reduced is charging the car at 8.7 amps (1900 W) and thus should work if the socket has a 10A fuse (or actually I know it does because that is what I have and I use it every day)
Maximum I have not yet tested (because our socket in the garage only has a 10A fuse), but I suspect that it might be charging at just under 12A.
Edit: Maximum has now been measured to 11.5A (2500W)
4. Fullt batteri på i3 är att jämföra med drygt 90% på en Tesla. Det är alltså helt ok att alltid ladda fullt. Batterierna verkar väldigt tåliga dessutom. Att en Tesla byter batteri hör man ju med jämna mellanrum om men jag tror inte jag hört om en enda i3 som fått batteriet bytt pga fel. (även om jag fattar att det finns)
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Verdi skrev:Haglund skrev:Imponerad över räckvidden ni får ur era 94 Ah. Jag kör en i3s 94 Ah för tillfället och pendlar dagligen enkel väg 7,5 mil på 100-110-väg med farthållaren på +10 på mätaren. Jag får ur den ungefär 15 mils räckvidd vid 0-5 grader och 16-17 vid 5-15 grader ute. Klart tillräckligt för min del, så det kvittar. I stadstrafik är den dock förvånansvärt snål. Kan ju få ner den till 130 Wh/km!
I övrigt är bilen en pärla. Kul att köra, förvånansvärt tyst även på motorväg, vettiga funktioner och bra gränssnitt. Ungarna älskar dessutom att bakrutorna är så lågt skurna. Lysande andrabil ur dessa aspekter. Det jag dock inte blir klok på är laddningsinställningarna.
1. Först måste man ställa in någon sorts tid för när på dygnet det är OK för bilen att ladda. Efter det kan man ställa in avgångstider som bilen tänker sig att ladda batteriet fullt till. Det fungerar dock inte utan bilen laddar så fort den kan till fullt bara det första kriteriet om när på dygnet bilen får ladda är uppfyllt. Uppvärmning av kupén sker dock till avgångstiden.
2. Man kan välja att ladda med maximal hastighet (11 kW) eller reducerad hastighet (11 kW). Ja, jag har mätt upp. Bilen drar 10,45 kW vid maximal hastighet och 10,45 kW vid reducerad.
3. Om man avser ladda via schuko så drar den maximalt 10 A från en fas, alltså 2,3 kW. Det blir inte mycket på en arbetsdag.
4. Man kan inte ställa in hur mycket man vill fylla upp batteriet. Bilen laddar fullt hur du än gör. Sen står den där fulladdad.
Tänk om BMW fick ordning på de elbilsspecifika sakerna, då hade det varit den bästa andrabil man kan tänka sig. Kanon för frugan!
1. Laddningstiderna har ingenting med avgångstid att göra. Avgångstid styr klimatisering av kupén och värmning av batteriet.
2. Nej, laddar man trefas så funkar inte läge "reducerad" av någon anledning. Är jättekonstigt och dåligt.
3. Är du säker på att den inte tar mer än 10A i högsta läget? Finns väl tre nivåer på enfasladdningen? Hittade denna: https://bmwi3owner.com/2014/02/charger/
Det betyder väl att det är 6/9/12 Ampere man har att välja på. Men visst, man får inte i så mycket på enfasladdning. Men eftersom bilen är så pass snål så blir det ju ~13 mil per dag ändå om man jobbar en vanlig 8h dag + lunch = 9h laddning. Hur långt rullar den per dag?Low is charging the car at 5.95 amps (1300 W) and thus should work if the socket has a 6A fuse or higher
Reduced is charging the car at 8.7 amps (1900 W) and thus should work if the socket has a 10A fuse (or actually I know it does because that is what I have and I use it every day)
Maximum I have not yet tested (because our socket in the garage only has a 10A fuse), but I suspect that it might be charging at just under 12A.
Edit: Maximum has now been measured to 11.5A (2500W)
4. Fullt batteri på i3 är att jämföra med drygt 90% på en Tesla. Det är alltså helt ok att alltid ladda fullt. Batterierna verkar väldigt tåliga dessutom. Att en Tesla byter batteri hör man ju med jämna mellanrum om men jag tror inte jag hört om en enda i3 som fått batteriet bytt pga fel. (även om jag fattar att det finns)
1 laddningen kan starta innan önskad laddtid, om bilen känner att den annars inte hinner fylla batteriet innan önskad starttid.
2 Detta är 16A eller 32A enfas laddning som du väljer mellan, ingen reducerad trefasladdning.
4 Nyare schukoladdare ger endast 10A, så valet blir 6/9/10A
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Sofie skrev:1 laddningen kan starta innan önskad laddtid, om bilen känner att den annars inte hinner fylla batteriet innan önskad starttid.
2 Detta är 16A eller 32A enfas laddning som du väljer mellan, ingen reducerad trefasladdning.
4 Nyare schukoladdare ger endast 10A, så valet blir 6/9/10A
Intressant. Hade ingen aning om något av det där. Tack!
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
2. Det går att få reducerad eller till och med låg laddhastighet med 3 fas.
Testade med tesla WC, när WC stod på 16A (11kW) blev det 11kW oavsett inställning som ni skriver.
Men om man sänker WC`n till 13A vilket vi gjort för att inte bränna proppar, så blev maximal 12,6A (8700watt), Reducerad 9,4A (6500watt) och låg blev 6,2A (4300watt)
Så bilen verkar inte tro det är en laddstolpe man laddar från för då finns bara maximal och reducerad.
Testade med tesla WC, när WC stod på 16A (11kW) blev det 11kW oavsett inställning som ni skriver.
Men om man sänker WC`n till 13A vilket vi gjort för att inte bränna proppar, så blev maximal 12,6A (8700watt), Reducerad 9,4A (6500watt) och låg blev 6,2A (4300watt)
Så bilen verkar inte tro det är en laddstolpe man laddar från för då finns bara maximal och reducerad.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: BMW i3 fortsätter att tillverkas och uppdateras!
Oj intressant! Undrar om samma sak händer med 60Ah bilen, som endast kan ladda enfas. Jag har ju valt att avstå WC box pga jag inte trodde att jag kunde ladda mindre än 16A. Jag laddar ju Teslan på samma 16A matning.Tellus skrev:2. Det går att få reducerad eller till och med låg laddhastighet med 3 fas.
Testade med tesla WC, när WC stod på 16A (11kW) blev det 11kW oavsett inställning som ni skriver.
Men om man sänker WC`n till 13A vilket vi gjort för att inte bränna proppar, så blev maximal 12,6A (8700watt), Reducerad 9,4A (6500watt) och låg blev 6,2A (4300watt)
Så bilen verkar inte tro det är en laddstolpe man laddar från för då finns bara maximal och reducerad.