Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av Idesta »

Jag har en S P100D tillverkad i januari 2017 med 2.0 hårdvara. Jag har vid några tillfällen frågat Tesla när jag kan få MCU:n uppgraderad (köpt FSD från början) men får inga besked. Någon som fått bytt eller iallafall ngn form av besked när?

Jag har vidare fått besked att jag inte kommer att få framrutekameran bytt till 2.5 / 3.0 varianten - men det hinner kanske ändra sig...
Senast redigerad av Idesta, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11853
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Uppgradering till MCU2?

Inlägg av HelectriC »

hur funkar egentligen det? Du har alltså betalt för FSD, men kommer inte få hårdvaran som behövs för det?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Uppgradering till MCU2?

Inlägg av BjornS »

Idesta skrev:
Jag har vid några tillfällen frågat Tesla när jag kan få MCU:n uppgraderad (köpt FSD från början) men får inga besked. Någon som fått bytt eller iallafall ngn form av besked när?
Elon har tidigare sagt att vi med FSD ska få HW3-uppgradering när de släpper funktionalitet som kräver den.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2253
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Uppgradering till MCU2?

Inlägg av frippe »

Det är väl inte MCUn som sköter FSD utan en separat enhet. Så varför byta hela MCU för att få FSD?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Uppgradering till MCU2?

Inlägg av Alfred »

Jag har samma generation som du, också tillverkad Jan 2017.

Vi som köpt FSD kommer att få Nvidia-datorn för autopiloten som sitter innanför handskfacket utbytt till Teslas egenutvecklade nya chip. Kamerorna behöver inte bytas från 2.0-hårdvaran och MCU:n har inte mer med saken att göra än mönsterdjupet på däcken.

Det skulle ju vara fint att kunna uppgradera MCU:n av andra skäl. Men den behöver inte bytas för att få FSD, så inget vi kan förvänta oss att få gratis.

Jag har inte försökt få MCU uppgraderad, men dela gärna om du får ett besked om pris. Tror vi är många som skulle överväga att betala för det om priset inte är alltför avskräckande. Vilket det dock antagligen lär vara.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2253
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Uppgradering till MCU2?

Inlägg av frippe »

Att byta MCU är nog ett större ingrepp än att bara byta enheten bakom stora skärmen. I äldre MCU är det olika datorer som sköter olika displayer, den stora och den bakom ratten.
I nya MCU är det samma enhet som sköter båda skärmarna där den bakom ratten är en andra display till den stora.

Sedan finns det säkert någon mellan variant med tanke på hur Tesla gör modifieringar löpande under pågående produktion och lite pö om pö.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av Idesta »

sorry, har blandat ihop, menar byte av själva datorn, har ändrat rubriken.

Jag har fått skärmen bytt pga gula ränder tidigare men det är själva datorbytet jag är ute efter. Nu skiljer sig nu funktionaliteten en del beroende på vilken dator som sitter i bilen.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av Alfred »

Edit: Läste om ditt inlägg igen och insåg att du kanske fortfarande missuppfattat vilka datorer som finns?

MCU är datorn som sitter precis bakom skärmen som du fått utbytt. Den sköter själva gränssnittet du interagerar med, mediespelare, klimatanläggning etc. MCU2 krävs för Netflix, mer avancerade spel mm, men har ingenting med autopiloten att göra överhuvudtaget och därför inget som kommer uppgraderas för oss som köpt FSD.

FSD-datorn är en annan maskin som sitter innanför handsfacket. Du och jag har ett äldre Nvidia-chip som inte kommer stödja FSD, så om vi köpt det får vi den utbytt till Teslas nya krets när funktionalitet som kräver det skeppas. Än så länge ingen skillnad i funktionalitet mellan olika generationer eftersom Nvidia-chippet räcker för allt AP i dagsläget gör.

Ursprungligt meddelande nedan:

På vilket sätt skiljer sig FSD-funktionaliteten mellan olika generationer menar du? Det är väl fortfarande lite oklart om senaste versionen som detekterar trafikkoner kräver nya FSD-datorn, men det är väl inte bekräftat att det skulle vara så? Min personliga gissning är att det inte spelar någon roll, vilket isf innebär att det ännu inte finns något att vinna på att få Nvidia-datorn utbytt.

Det finns ju definitivt skillnad i funktionalitet mellan MCU1 och MCU2. Mer responsivt gränssnitt, Netflix, spel etc. Men som någon ovan nämnt är det antagligen svårt att få det utbytt och som jag förstår dig alltså inte det du efterfrågar?

Det den nya FSD-datorn ska möjliggöra är ju en avsevärt högre framerate i tolkningen av omgivningen vilket antagligen behövs för att hantera mer komplex trafik, men egentligen inte ger någon skillnad i nuvarande version. Jag skulle tro att den blir relevant när de rullar ut stöd för rödljus, stoppskyltar (och rondeller?) vilket de sagt är på g. Vid det laget behöver de vara beredda att ge alla oss som köpt FSD tidigt vår uppgradering för att inte väcka ramskri, men tills dess är det ingen stress för mig.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av Zalman3 »

MCU2 har
Intel Gordon Peak Board using the Atom E3800 series CPU and Intel Apollo Lake system-on-chip
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av Idesta »

Alfred skrev:
Edit: Läste om ditt inlägg igen och insåg att du kanske fortfarande missuppfattat vilka datorer som finns?

MCU är datorn som sitter precis bakom skärmen som du fått utbytt. Den sköter själva gränssnittet du interagerar med, mediespelare, klimatanläggning etc. MCU2 krävs för Netflix, mer avancerade spel mm, men har ingenting med autopiloten att göra överhuvudtaget och därför inget som kommer uppgraderas för oss som köpt FSD.

FSD-datorn är en annan maskin som sitter innanför handsfacket. Du och jag har ett äldre Nvidia-chip som inte kommer stödja FSD, så om vi köpt det får vi den utbytt till Teslas nya krets när funktionalitet som kräver det skeppas. Än så länge ingen skillnad i funktionalitet mellan olika generationer eftersom Nvidia-chippet räcker för allt AP i dagsläget gör.

Ursprungligt meddelande nedan:

På vilket sätt skiljer sig FSD-funktionaliteten mellan olika generationer menar du? Det är väl fortfarande lite oklart om senaste versionen som detekterar trafikkoner kräver nya FSD-datorn, men det är väl inte bekräftat att det skulle vara så? Min personliga gissning är att det inte spelar någon roll, vilket isf innebär att det ännu inte finns något att vinna på att få Nvidia-datorn utbytt.

Det finns ju definitivt skillnad i funktionalitet mellan MCU1 och MCU2. Mer responsivt gränssnitt, Netflix, spel etc. Men som någon ovan nämnt är det antagligen svårt att få det utbytt och som jag förstår dig alltså inte det du efterfrågar?

Det den nya FSD-datorn ska möjliggöra är ju en avsevärt högre framerate i tolkningen av omgivningen vilket antagligen behövs för att hantera mer komplex trafik, men egentligen inte ger någon skillnad i nuvarande version. Jag skulle tro att den blir relevant när de rullar ut stöd för rödljus, stoppskyltar (och rondeller?) vilket de sagt är på g. Vid det laget behöver de vara beredda att ge alla oss som köpt FSD tidigt vår uppgradering för att inte väcka ramskri, men tills dess är det ingen stress för mig.
korrekt, jag har inte klart för mig vad jag skall få utbytt..., jag har som sagt få fått själva skärmen utbytt men har inte tillgång till Netflix, nyare spel osv, jag trodde jag skulle få den funktionaliteten men utbyte av Nvidia datorn men tydligen inte.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av Alfred »

Ah, tråkigt att göra dig besviken då, men tyvärr inget du kan hoppas på. :(

Vi får glädjas över i övrigt underbar bil. Efter 8700 problemfria mil är jag fast besluten att behålla vår när leasingen går ut till våren och plocka ut Tesla #2 till familjen.

Hoppas du haft lika fina erfarenheter med din bil!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen så kostar det 2500 dollar att uppgradera till MCU2.
Tesla Model S and Model X owners on the first-generation Media Control Unit (MCU1) can now upgrade to MCU2 hardware through a new Infotainment Upgrade offering.

Owners of Model S and Model X built March 2018 or earlier will be eligible to purchase the MCU1 to MCU2 upgrade at $2,500, which will enable access to additional in-car entertainment from YouTube, Netflix, expanded Tesla Arcade games, and additional video streaming services.

https://www.google.com/amp/s/www.teslar ... dware/amp/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av macksie »

Så 25000 för att bli av med fm men få netflix.
- Så himla värt't
MYP
X90d
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av fth »

macksie skrev:
Så 25000 för att bli av med fm men få netflix.
- Så himla värt't
Finns det ingen fm-radio i MCU2 och senare?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
macksie skrev:
Så 25000 för att bli av med fm men få netflix.
- Så himla värt't
Finns det ingen fm-radio i MCU2 och senare?

/fth
Jag har FM-radio i min 2.5.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
fth skrev:
macksie skrev:
Så 25000 för att bli av med fm men få netflix.
- Så himla värt't
Finns det ingen fm-radio i MCU2 och senare?

/fth
Jag har FM-radio i min 2.5.
Tydligen blir man av med fm om man uppgraderar :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av OlleBack »

macksie skrev:
Så 25000 för att bli av med fm men få netflix.
- Så himla värt't
Det man betalar för är väl framförallt.en mer responsiv skärm tänker jag. Värt en hel del för mig.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2253
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av frippe »

macksie skrev:
Så 25000 för att bli av med fm men få netflix.
- Så himla värt't
Är det bara jag som är så gammalmodig att jag inte förstår varför jag ska ha netflix och youtube i en bil?

Å andra sidan förstår jag inte heller de som ser på netflix eller liknande i sin mobil, på så liten skärm.

Men, en mer resonsiv skärm, vore mumma så klart.
Fast nu börjar det bygga på med uppgraderingsmöjligheter för en gammal bil från 2015, CCS, ny MCU och sedan mer som jag glömt. Är det verkligen värt det på en bil som är mer än fyra år gammal?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5527
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av Gustafsson »

frippe skrev:
macksie skrev:
Så 25000 för att bli av med fm men få netflix.
- Så himla värt't
Är det bara jag som är så gammalmodig att jag inte förstår varför jag ska ha netflix och youtube i en bil?

Å andra sidan förstår jag inte heller de som ser på netflix eller liknande i sin mobil, på så liten skärm.

Men, en mer resonsiv skärm, vore mumma så klart.
Fast nu börjar det bygga på med uppgraderingsmöjligheter för en gammal bil från 2015, CCS, ny MCU och sedan mer som jag glömt. Är det verkligen värt det på en bil som är mer än fyra år gammal?
Den "nya" MCU2 ær ett klart lyft + att man slipper oroa sig før pløtslig død som drabbar alla MCU 1 efter hand. En helt annan stuns i responsen. Klart prisvært.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2253
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av frippe »

Gustafsson skrev:
frippe skrev:
macksie skrev:
Så 25000 för att bli av med fm men få netflix.
- Så himla värt't
Är det bara jag som är så gammalmodig att jag inte förstår varför jag ska ha netflix och youtube i en bil?

Å andra sidan förstår jag inte heller de som ser på netflix eller liknande i sin mobil, på så liten skärm.

Men, en mer resonsiv skärm, vore mumma så klart.
Fast nu börjar det bygga på med uppgraderingsmöjligheter för en gammal bil från 2015, CCS, ny MCU och sedan mer som jag glömt. Är det verkligen värt det på en bil som är mer än fyra år gammal?
Den "nya" MCU2 ær ett klart lyft + att man slipper oroa sig før pløtslig død som drabbar alla MCU 1 efter hand. En helt annan stuns i responsen. Klart prisvært.
Ja det köper jag som anledning till uppgradering, men inte netflix och sådant lull-lull.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av Seregon »

Jag lämnade precis in min bil hos Tesla med anledning av att MCU dött, högst troligen pga fullt eMMC.
Passade på att fråga om det gick att få MCU 2 istället för 1 när den nu ändå måste bytas, och de skulle kolla upp det och återkomma.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
lukas_zajac
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 feb 2018 21:42

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av lukas_zajac »

Spännande att få höra vad de säger! Jag körde förbi SC imorse och frågade om uppdatering. De svarade att Tesla börjar med det enbart i USA och än så länge finns det inga priser för europeisk marknad.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av ellerstrom »

frippe skrev:
Gustafsson skrev:
frippe skrev:
macksie skrev:
Så 25000 för att bli av med fm men få netflix.
- Så himla värt't
Är det bara jag som är så gammalmodig att jag inte förstår varför jag ska ha netflix och youtube i en bil?

Å andra sidan förstår jag inte heller de som ser på netflix eller liknande i sin mobil, på så liten skärm.

Men, en mer resonsiv skärm, vore mumma så klart.
Fast nu börjar det bygga på med uppgraderingsmöjligheter för en gammal bil från 2015, CCS, ny MCU och sedan mer som jag glömt. Är det verkligen värt det på en bil som är mer än fyra år gammal?
Den "nya" MCU2 ær ett klart lyft + att man slipper oroa sig før pløtslig død som drabbar alla MCU 1 efter hand. En helt annan stuns i responsen. Klart prisvært.
Ja det köper jag som anledning till uppgradering, men inte netflix och sådant lull-lull.
Har man AP2 (med "full self driving computer") så får man Sentry Mode/Dashcam (som sparas lokalt i bilen via usb) också. Så det är ytterligare ett plus för bilar med den hårdvaran.

Mer info: https://www.tesla.com/support/infotainment?redirect=no
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
DCF
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2018 08:34

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av DCF »

Vi hade vår MS100 dec-17 inne igår och jag passade på att fråga. De hade inte fått någon info än men var medvetna om att byten var igång i USA. Det fanns ingen info om när det skulle kunna bli aktuellt i Sverige. Han trodde dock att det skulle gå till som i USA med mejl om erbjudande om byte.
Användarvisningsbild
Blom78
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 jun 2019 00:03

Re: Uppgradering från Nvidia->Tesla's chip

Inlägg av Blom78 »

Har min inne pga stendöd mcu1 känns så ovärt med 26000 för en gammal mcu.

Körde bilen till SC fast med GPS så man såg hastigheten.

Farthållare fungerade men inget annat.

2016 75D
8D24680A-A930-489B-9059-40C894F43712.jpeg
Skriv svar