Ludicrous Mode
Moderator: Redaktion
Ludicrous Mode
Ludicrous Mode gör att Model S P90D hamnar på top 10-lista av produktionsbilar:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_f ... celeration
Priserna på bilarna ovan ligger på det dubbla eller mer förutom för Dodge Challenger SRT Hellcat som dock kräver dragracingdäck för att klara av 10,8 sekunder. Undra vad en P90D skulle göra en quarter mile på för tid? Dodge Challenger förbättrar tiden från 11,2 till 10,8 men den är väl bara bakhjulsdriven så därför blir det större skillnad med däck som greppar. Vi har också sett många videoklipp där P85D drar ifrån Hellcat och i och med Ludicrous Mode lär Model S ha ännu lättare att köra ifrån Hellcat.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_f ... celeration
Priserna på bilarna ovan ligger på det dubbla eller mer förutom för Dodge Challenger SRT Hellcat som dock kräver dragracingdäck för att klara av 10,8 sekunder. Undra vad en P90D skulle göra en quarter mile på för tid? Dodge Challenger förbättrar tiden från 11,2 till 10,8 men den är väl bara bakhjulsdriven så därför blir det större skillnad med däck som greppar. Vi har också sett många videoklipp där P85D drar ifrån Hellcat och i och med Ludicrous Mode lär Model S ha ännu lättare att köra ifrån Hellcat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ludicrous Mode
Elon skrev att det är däcken som är begränsningen upp till 30 mph. Sedan kommer effekten av ludicrous mode. Så även Teslan mår bra av riktiga sportdäck. Kan tänka mig att med ännu bättre däck än tex PS2 så skulle det gå ännu snabbare...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Ludicrous Mode
Luuudicrous Mode
While working on our goal of making the power train last a million miles, we came up with the idea for an advanced smart fuse for the battery. Instead of a standard fuse that just melts past a certain amperage, requiring a big gap between the normal operating current and max current, we developed a fuse with its own electronics and a tiny lithium-ion battery. It constantly monitors current at the millisecond level and is pyro-actuated to cut power with extreme precision and certainty.
That was combined with upgrading the main pack contactor to use inconel (a high temperature space-grade superalloy) instead of steel, so that it remains springy under the heat of heavy current. The net result is that we can safely increase the max pack output from 1300 to 1500 Amps.
What this results in is a 10% improvement in the 0 to 60 mph time to 2.8 secs and a quarter mile time of 10.9 secs. Time to 155 mph is improved even more, resulting in a 20% reduction.
While working on our goal of making the power train last a million miles, we came up with the idea for an advanced smart fuse for the battery. Instead of a standard fuse that just melts past a certain amperage, requiring a big gap between the normal operating current and max current, we developed a fuse with its own electronics and a tiny lithium-ion battery. It constantly monitors current at the millisecond level and is pyro-actuated to cut power with extreme precision and certainty.
That was combined with upgrading the main pack contactor to use inconel (a high temperature space-grade superalloy) instead of steel, so that it remains springy under the heat of heavy current. The net result is that we can safely increase the max pack output from 1300 to 1500 Amps.
What this results in is a 10% improvement in the 0 to 60 mph time to 2.8 secs and a quarter mile time of 10.9 secs. Time to 155 mph is improved even more, resulting in a 20% reduction.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Ludicrous Mode
Så man kan räkna med ca 10% bättre 0-100 och quartermile på vanliga sportdäck. 20% snabbare till 250 km/h
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Ludicrous Mode
Min fråga är vad P90D med Ludicrous Mode skulle få med dragracingdäck. Tiden 10,9 är ju med Ludicrous Mode med standarddäck och är den tid som listan utgår ifrån. Troligen skulle Model S bli ytterligare en eller ett par tiondelar snabbare.hybris skrev:Så man kan räkna med ca 10% bättre 0-100 och quartermile på vanliga sportdäck. 20% snabbare till 250 km/h
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ludicrous Mode
Knappast som standard. Något man får handla själv om quarter mile race är grejjen. Skulle garanterat få effekt på P85D också. Notera att 90 inte påverkar prestandan alls. Som du säger ett par tiondelar till garanterat.
Såg att Model X också får ludicrous mode. Då med 3.3s till 60 mph. Ganska ok för en SUV...
Såg att Model X också får ludicrous mode. Då med 3.3s till 60 mph. Ganska ok för en SUV...
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Ludicrous Mode
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Ludicrous Mode
Precis, det skall självklart aldrig vara dragracingdäck på som standard och utgångspunkten är att bilen har Ludicrous Mode. Visst skulle P85D och kunna göra lite bättre på dragracing med specialdäck även ifall effekten är större ju bättre acceleration du har. Tror inte att någon av de klipp vi sett där Model S har piskat ICE-bilar har haft något annat än standarddäcken samtidigt som en del av ICE-bilarna har haft både dragracingdäck och starthjälp utan att det hjälpt.hybris skrev:Knappast som standard. Något man får handla själv om quarter mile race är grejjen. Skulle garanterat få effekt på P85D också. Notera att 90 inte påverkar prestandan alls.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ludicrous Mode
Nu börjar vi närma oss den prestanda som en 700hk-bil borde prestera. Den här uppgraderingen borde alla P85D få gratis.
Re: Ludicrous Mode
Ja, men så blev det dessvärre inte. Vi får räkna med att det kostar 50 000kr här (för den nya säkringen, kontaktorn och arbetet) och vi får då en P85D med Ludicris mode - en bil som inte går att beställa hos Tesla (ludicris vid nybeställning förutsätter 90kWh-pack i designstudion). Detta erbjudandet gäller bara 6 månader för existerande P85D-ägare, därefter kommer man inte kunna uppdatera till ludicris mode.dstr skrev:Nu börjar vi närma oss den prestanda som en 700hk-bil borde prestera. Den här uppgraderingen borde alla P85D få gratis.
Så - min fundering är hur många som kommer göra detta och vad som kommer hända med andrahandsvärdet på P85D's som inte uppgraderade inom de 6 månaderna? Kommer det komma ytterligare uppgraderingar längre fram som ger ännu bättre acceleration eller andra fördelar för bilar med den nya hårdvaran? Kommer man även fortsättningsvis kunna beställa P85D'er med den gamla kontaktorn och säkringen?
Jag tycker verkligen inte att det är välinvesterade 50k.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Ludicrous Mode
Så 85 D fick för ett par månader sen en uppdatering som sänker 0-100 med 0,6 sekunder. Gratis.
Nu finns en uppdatering som sänker 0-100 0,3 s för P. Kostar dock bara 130.000kr!!
Nu finns en uppdatering som sänker 0-100 0,3 s för P. Kostar dock bara 130.000kr!!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Ludicrous Mode
0,8 sekunders sänkning - om man ska vara petig..Niclas skrev:Så 85 D fick för ett par månader sen en uppdatering som sänker 0-100 med 0,6 sekunder. Gratis.
Nu finns en uppdatering som sänker 0-100 0,3 s för P. Kostar dock bara 130.000kr!!
Undrar om senaste uppdateringen 4,4 sek 0-100 också kommer vara gratis för oss med sneak modellen?
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Ludicrous Mode
Vi får väl se vad svenska priset blir. Borde landa mellan 40-50ksek. Om arbete tillkommer är ännu oklart...
Är nyfiken på hur stor prestandaskillnaden blir i lite högre fart.
Är nyfiken på hur stor prestandaskillnaden blir i lite högre fart.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Ludicrous Mode
Jag gissar att detta kommer upplevas mest i högre hastighet då det höga effektuttaget tidigare varit begränsningen. Man kommer nog knappt märka det 0-100, men det är säkerligen märkbart 100-200, och man kommer nog uppleva en stor skillnad vid omkörningar.Kilowatt skrev:Vi får väl se vad svenska priset blir. Borde landa mellan 40-50ksek. Om arbete tillkommer är ännu oklart...
Är nyfiken på hur stor prestandaskillnaden blir i lite högre fart.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Ludicrous Mode
Att "trimma" en konventionell bil (och ha kvar hållbarhet, tillförlitlighet, avgasvärden och garantier) för motsvarande prestandaförbättring i den här klassen innebär ofta byte till löjligt dyra specialmodeller. Så hos Tesla är det snarare UNIKT att det huvudtaget går och att det är så BILLIGT om man jagar 0,1 sec neremot 3 sec nivån!
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ludicrous Mode
Jag kommer att uppgradera - främst för andrahandsvärdet.Herr X skrev:Så - min fundering är hur många som kommer göra detta och vad som kommer hända med andrahandsvärdet på P85D's som inte uppgraderade inom de 6 månaderna? Kommer det komma ytterligare uppgraderingar längre fram som ger ännu bättre acceleration eller andra fördelar för bilar med den nya hårdvaran? Kommer man även fortsättningsvis kunna beställa P85D'er med den gamla kontaktorn och säkringen?
Jag tycker verkligen inte att det är välinvesterade 50k.
Köparen av en PxxD vill ha det värsta i acceleration, annars finns S85D. Uppgraderar man battrriet till 90 efter 3 år så har man ju en "ny" bil med rätt spec.
Re: Ludicrous Mode
Ja, det är så jag tänker också - men kommer andrahandsvärdet droppa 50k eller mer för icke uppgraderade bilar? Tiotusenkronorsfrågan är väl om de fortsätter att sälja P85D utan de nya komponenterna och om denna variant i så fall kommer att sälja väl? Om bara ett fåtal väljer att uppgradera till P90D med ludicris så finns det ingen som helst anledning att uppgradera en befintlig P85D till ludicris - det skulle bara bli en specialbil som aldrig har kunnat beställas från fabrik.dstr skrev:Jag kommer att uppgradera - främst för andrahandsvärdet.
Köparen av en PxxD vill ha det värsta i acceleration, annars finns S85D. Uppgraderar man battrriet till 90 efter 3 år så har man ju en "ny" bil med rätt spec.
Men det sega är att man bara kan göra uppgraderingen under de kommande sex månaderna, så man kan inte se det an utan måste ta ett beslut.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Ludicrous Mode
Mycket kommer hända på 6 månader. Om 85:an stannar eller inte kommer garanterat vara avgjort om ett par månader. Om Model X inte har 85-kWh batteri så är det en rätt klar indikation om att dessa inte kommer finnas kvar. Jag misstänker att man vill gå över till nya batterieceller så snabbt som möjligt men kan inte producera de nya cellerna i tillräcklig kvantitet ännu samt att de inte vill avbryta väl fungerande produktion av de äldre cellerna. När väl de nya cellerna kan produceras i tillräcklig skala kommer 85 kWh-packet att plockas bort. Misstänker att de nya cellerna även kommer kunna gå att ladda lite snabbare/kan ta emot högre effekt än 135 kW från nya/uppdaterade Superchargers.Herr X skrev:Men det sega är att man bara kan göra uppgraderingen under de kommande sex månaderna, så man kan inte se det an utan måste ta ett beslut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ludicrous Mode
Elon har ju sagt att priset att få en P85D ludicrous kommer att kosta 5kUSD plus labour, dvs 50 kkr plus arbete vilket blir minst 60kkr. Men samtidigt blir det ju just en P85D och inte en P90D med ludicrous mode. Eftermonterat. Inte lika attraktivt som en P90D. Tror inte det är värt uppgraderingen för att höja andrahandsvärdet.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Ludicrous Mode
Man behöver inte byta batteri för ludicris-uppdateringen, Tesla byter en kontaktor och sätter in en ny säkring för ca. 50 000kr. Detta ger en P85D med "ludicris mode".Svenssons skrev:Mycket kommer hända på 6 månader. Om 85:an stannar eller inte kommer garanterat vara avgjort om ett par månader. Om Model X inte har 85-kWh batteri så är det en rätt klar indikation om att dessa inte kommer finnas kvar. Jag misstänker att man vill gå över till nya batterieceller så snabbt som möjligt men kan inte producera de nya cellerna i tillräcklig kvantitet ännu samt att de inte vill avbryta väl fungerande produktion av de äldre cellerna. När väl de nya cellerna kan produceras i tillräcklig skala kommer 85 kWh-packet att plockas bort. Misstänker att de nya cellerna även kommer kunna gå att ladda lite snabbare/kan ta emot högre effekt än 135 kW från nya/uppdaterade Superchargers.Herr X skrev:Men det sega är att man bara kan göra uppgraderingen under de kommande sex månaderna, så man kan inte se det an utan måste ta ett beslut.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Ludicrous Mode
Jo men jag tänkte mer på bedömningen hur länge det kommer gå att beställa en P85D utan Ludicrous avseende andrahandsvärde för just Model S P85D. Misstänker att det kommer gå att göra i max 6 månader till och aldrig vara ett alternativ för Model X.Herr X skrev:Man behöver inte byta batteri för ludicris-uppdateringen, Tesla byter en kontaktor och sätter in en ny säkring för ca. 50 000kr. Detta ger en P85D med "ludicris mode".Svenssons skrev:Mycket kommer hända på 6 månader. Om 85:an stannar eller inte kommer garanterat vara avgjort om ett par månader. Om Model X inte har 85-kWh batteri så är det en rätt klar indikation om att dessa inte kommer finnas kvar. Jag misstänker att man vill gå över till nya batterieceller så snabbt som möjligt men kan inte producera de nya cellerna i tillräcklig kvantitet ännu samt att de inte vill avbryta väl fungerande produktion av de äldre cellerna. När väl de nya cellerna kan produceras i tillräcklig skala kommer 85 kWh-packet att plockas bort. Misstänker att de nya cellerna även kommer kunna gå att ladda lite snabbare/kan ta emot högre effekt än 135 kW från nya/uppdaterade Superchargers.Herr X skrev:Men det sega är att man bara kan göra uppgraderingen under de kommande sex månaderna, så man kan inte se det an utan måste ta ett beslut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ludicrous Mode
Kommer givetvis uppgradera. Inte för andrahandsvärdet. För prestandan såklart!
Tycker att bilen vart snabbare vid senaste uppdateringen men troligen jag som drömmer. Alltså accelerationen vid högre farter upplever jag som bättre men eftersom inget stått om detta så lär det kanske vara jag som drömmer...
Riktigt bra att 90 batteriet har noll påverkan på prestandan. Det togs tydligen mest fram för model X för att motverka tappet på 10% räckvidd som man haft med 85 batterier i X vs S. Nu blir det bara 4-5% sämre än med 85 i X. Dvs 90 är en model X grej i grunden som man även låter model S ägare som vill få del av. Mer intressant är såklart att uppgradera till ett 100-110 batteri om 2-3 år... Jag skulle klara mig bra med ett 70 batteri gällande räckvidd...
Tycker att bilen vart snabbare vid senaste uppdateringen men troligen jag som drömmer. Alltså accelerationen vid högre farter upplever jag som bättre men eftersom inget stått om detta så lär det kanske vara jag som drömmer...
Riktigt bra att 90 batteriet har noll påverkan på prestandan. Det togs tydligen mest fram för model X för att motverka tappet på 10% räckvidd som man haft med 85 batterier i X vs S. Nu blir det bara 4-5% sämre än med 85 i X. Dvs 90 är en model X grej i grunden som man även låter model S ägare som vill få del av. Mer intressant är såklart att uppgradera till ett 100-110 batteri om 2-3 år... Jag skulle klara mig bra med ett 70 batteri gällande räckvidd...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Ludicrous Mode
5000 usd = ca 43000 sek
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Ludicrous Mode
Tror också att 90-batteriet är direkt kopplat till Model X och den kortare räckvidd bilen har jämfört mot Model S med samma batteripack. Nya cellerna kommer troligen även ha möjligheten att ladda lite snabbare än äldre cellerna men vad gäller prestandan så verkar dagens batterier inte vara begränsande mer än hur länge som man har topprestandan.hybris skrev:Kommer givetvis uppgradera. Inte för andrahandsvärdet. För prestandan såklart!
Tycker att bilen vart snabbare vid senaste uppdateringen men troligen jag som drömmer. Alltså accelerationen vid högre farter upplever jag som bättre men eftersom inget stått om detta så lär det kanske vara jag som drömmer...
Riktigt bra att 90 batteriet har noll påverkan på prestandan. Det togs tydligen mest fram för model X för att motverka tappet på 10% räckvidd som man haft med 85 batterier i X vs S. Nu blir det bara 4-5% sämre än med 85 i X. Dvs 90 är en model X grej i grunden som man även låter model S ägare som vill få del av. Mer intressant är såklart att uppgradera till ett 100-110 batteri om 2-3 år... Jag skulle klara mig bra med ett 70 batteri gällande räckvidd...
$5000 utan moms blir $6250 med svensk moms på 25% eller drygt 53 000 kr.Kilowatt skrev:5000 usd = ca 43000 sek
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ludicrous Mode
Skönt att du är glad igen!hybris skrev:Riktigt bra att 90 batteriet har noll påverkan på prestandan. Det togs tydligen mest fram för model X för att motverka tappet på 10% räckvidd som man haft med 85 batterier i X vs S. Nu blir det bara 4-5% sämre än med 85 i X. Dvs 90 är en model X grej i grunden som man även låter model S ägare som vill få del av. Mer intressant är såklart att uppgradera till ett 100-110 batteri om 2-3 år... Jag skulle klara mig bra med ett 70 batteri gällande räckvidd...
Jag tror du har helt rätt i att 90kWh batteriet i Model S är en bieffekt av de förbättringar som gjorts för att Model X skall kunna presenteras med samma räckvidd som Model S.
Det jag funderar över är om 90 kWh batteriet endast skiljer sig från 85 kWh batteriet i att det använder de nya battericellerna ("silicone anod") eller om det verkligen innehåller fler celler? Jag gissar på att det är samma antal celler. I så fall finns det flera andra intressanta frågor, när blir "range" uppgraderingen standard? tex. så lär ju inte "giga factory" tillverka celler med den gamla kemin... Kommer det så småningom en uppgradering av 70 modellen till 74 kWh...
Model 3 Performance 2022