Scan my tesla visar 72,2 nominal full pack, men laddar till 73,1 nominal remaining.
477km vid 100%, 499km när den var ny. 4,2 volt på högsta cellerna, 4,192 volt på lägsta.
2år 3 månader, 3600 mil
11 feb 2024
Några som vill gissa vad nominal full pack är på denna bil idag, dvs drygt 2,5år sedan ovanstående avläsning, bilen har nu gått 8400 mil och är 5 år gammal.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Scan my tesla visar 72,2 nominal full pack, men laddar till 73,1 nominal remaining.
477km vid 100%, 499km när den var ny. 4,2 volt på högsta cellerna, 4,192 volt på lägsta.
2år 3 månader, 3600 mil
11 feb 2024
Några som vill gissa vad nominal full pack är på denna bil idag, dvs drygt 2,5år sedan ovanstående avläsning, bilen har nu gått 8400 mil och är 5 år gammal.
Gissa och gissa, lite oklart vilken SOC den laddas till och står med:
O ja, min bror har haft den mest sista 2 åren. Han kör rätt ofta lågt och ibland längre resor. Men 100% laddningar sällan.
Jag ska dock ta över den lite nu, så jag ska testa ett gäng 90 och 100 laddningar så får vi se.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
O ja, min bror har haft den mest sista 2 åren. Han kör rätt ofta lågt och ibland längre resor. Men 100% laddningar sällan.
Jag ska dock ta över den lite nu, så jag ska testa ett gäng 90 och 100 laddningar så får vi se.
Jag kan ge nåt knep för att estimerakapaciteten grymt noga om
Man ska köralite längre.
Fortsätter monologen, istället för att skriva egna anteckningar
Efter 2st 100% laddningar steg NFP från ~ 72,5 till 73 kWh
Men efter urladdning till ca 10% och djupsömn några timmar så sjönk det direkt till 72 kWh
Care for a new screen dump?
Såg några väldigt udda värden på en 2021 M3LR…buffern var inte normal utan 4.71kWh, vilket inte stämmer med den princip Tesla kört innan.
Det vore förövrigt bra med färska screen shots på några till bilar, 21 LR vore bra och sen i övrigt model 3 LR/P av valfria årsmodeller.
Nominal full pack och buffer bör synas.
Usable remaining minskar när SOC expected går under noll. Buffer 3,22kWh kvarstår.
Om batteriet varit varmare hade väl 0% i bil blivit samtidigt som usable remaining når 0kWh?
För nominal remaining är 5,62kWh och SoC ~3,5%
Eller är det buffern jag äter av nu?
(Dc-dc laddar på som vanligt)
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Usable remaining minskar när SOC expected går under noll. Buffer 3,22kWh kvarstår.
Om batteriet varit varmare hade väl 0% i bil blivit samtidigt som usable remaining når 0kWh?
För nominal remaining är 5,62kWh och SoC ~3,5%
Eller är det buffern jag äter av nu?
(Dc-dc laddar på som vanligt)
Buffer 3.22 är bara vilken storlek som är allokerad som buffer, dvs under 0.00% på Tesla-displayen. Ungefär som nominal full pack.
Så fort du är under 0.00% kör du på buffern.
Nominal full pack - buffer = usable.
(Sen är buffern egentligen ”usable” och går att köra på.)
O ja, min bror har haft den mest sista 2 åren. Han kör rätt ofta lågt och ibland längre resor. Men 100% laddningar sällan.
Jag ska dock ta över den lite nu, så jag ska testa ett gäng 90 och 100 laddningar så får vi se.
Din BMS har nog sett tråden och justerat NFP lite efter min beräkning
Fortsätter monologen, istället för att skriva egna anteckningar
Efter 2st 100% laddningar steg NFP från ~ 72,5 till 73 kWh
Men efter urladdning till ca 10% och djupsömn några timmar så sjönk det direkt till 72 kWh
Care for a new screen dump?
Såg några väldigt udda värden på en 2021 M3LR…buffern var inte normal utan 4.71kWh, vilket inte stämmer med den princip Tesla kört innan.
Det vore förövrigt bra med färska screen shots på några till bilar, 21 LR vore bra och sen i övrigt model 3 LR/P av valfria årsmodeller.
Nominal full pack och buffer bör synas.
Min buffert har ökat från 4,71 (skärmdumpen jag skickade till dig på fb) till 4,77 nu i helgen. Ingen stor skillnad men den går åtminstone inte nedåt.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Fortsätter monologen, istället för att skriva egna anteckningar
Efter 2st 100% laddningar steg NFP från ~ 72,5 till 73 kWh
Men efter urladdning till ca 10% och djupsömn några timmar så sjönk det direkt till 72 kWh
Care for a new screen dump?
Såg några väldigt udda värden på en 2021 M3LR…buffern var inte normal utan 4.71kWh, vilket inte stämmer med den princip Tesla kört innan.
Det vore förövrigt bra med färska screen shots på några till bilar, 21 LR vore bra och sen i övrigt model 3 LR/P av valfria årsmodeller.
Nominal full pack och buffer bör synas.
Min buffert har ökat från 4,71 (skärmdumpen jag skickade till dig på fb) till 4,77 nu i helgen. Ingen stor skillnad men den går åtminstone inte nedåt.
Screenshot_20240329_105724.jpg
Intressant!
Har du kollat dina settings i appen, och att appen är uppdaterad till senaste?
Jag har inte hittat någon motsvarighet än, alla andra verkar ha de normala 4.5%-en.
Fortsätter monologen, istället för att skriva egna anteckningar
Efter 2st 100% laddningar steg NFP från ~ 72,5 till 73 kWh
Men efter urladdning till ca 10% och djupsömn några timmar så sjönk det direkt till 72 kWh
Care for a new screen dump?
Såg några väldigt udda värden på en 2021 M3LR…buffern var inte normal utan 4.71kWh, vilket inte stämmer med den princip Tesla kört innan.
Det vore förövrigt bra med färska screen shots på några till bilar, 21 LR vore bra och sen i övrigt model 3 LR/P av valfria årsmodeller.
Nominal full pack och buffer bör synas.
Min buffert har ökat från 4,71 (skärmdumpen jag skickade till dig på fb) till 4,77 nu i helgen. Ingen stor skillnad men den går åtminstone inte nedåt.
Screenshot_20240329_105724.jpg
Intressant!
Har du kollat dina settings i appen, och att appen är uppdaterad till senaste?
Jag har inte hittat någon motsvarighet än, alla andra verkar ha de normala 4.5%-en.
Appen uppdaterad och har inte rört något i settings. Kollade även med en annan mobil idag och den visar samma.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Fortsätter monologen, istället för att skriva egna anteckningar
Efter 2st 100% laddningar steg NFP från ~ 72,5 till 73 kWh
Men efter urladdning till ca 10% och djupsömn några timmar så sjönk det direkt till 72 kWh
Care for a new screen dump?
Såg några väldigt udda värden på en 2021 M3LR…buffern var inte normal utan 4.71kWh, vilket inte stämmer med den princip Tesla kört innan.
Det vore förövrigt bra med färska screen shots på några till bilar, 21 LR vore bra och sen i övrigt model 3 LR/P av valfria årsmodeller.
Nominal full pack och buffer bör synas.
Min buffert har ökat från 4,71 (skärmdumpen jag skickade till dig på fb) till 4,77 nu i helgen. Ingen stor skillnad men den går åtminstone inte nedåt.
Screenshot_20240329_105724.jpg
Intressant!
Har du kollat dina settings i appen, och att appen är uppdaterad till senaste?
Jag har inte hittat någon motsvarighet än, alla andra verkar ha de normala 4.5%-en.
Appen uppdaterad och har inte rört något i settings. Kollade även med en annan mobil idag och den visar samma.
20240410_190047.jpg
Det är lustigt.
Har snokat fram via eivissa i Tyskland att det verkar finnas något till undantag där.
Har du provat ”stäng av bilen” och låtit den sova en liten stund?
Såg några väldigt udda värden på en 2021 M3LR…buffern var inte normal utan 4.71kWh, vilket inte stämmer med den princip Tesla kört innan.
Det vore förövrigt bra med färska screen shots på några till bilar, 21 LR vore bra och sen i övrigt model 3 LR/P av valfria årsmodeller.
Nominal full pack och buffer bör synas.
Min buffert har ökat från 4,71 (skärmdumpen jag skickade till dig på fb) till 4,77 nu i helgen. Ingen stor skillnad men den går åtminstone inte nedåt.
Screenshot_20240329_105724.jpg
Intressant!
Har du kollat dina settings i appen, och att appen är uppdaterad till senaste?
Jag har inte hittat någon motsvarighet än, alla andra verkar ha de normala 4.5%-en.
Appen uppdaterad och har inte rört något i settings. Kollade även med en annan mobil idag och den visar samma.
20240410_190047.jpg
Det är lustigt.
Har snokat fram via eivissa i Tyskland att det verkar finnas något till undantag där.
Har du provat ”stäng av bilen” och låtit den sova en liten stund?
Jodå många gånger. Den sover även varje natt då sentry är avstängt hemma och nästan alltid på olika laddnivåer, allt från 10% till 90%. Laddar bara 100% vid behov så att den är klar precis till avresa.
Har en skärmdump från november och det var senaste gången bufferten var på 3,31 kWh.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Vad är anledningen till att man har 0,5kWh högre nominal remaining än NFP? Nominal remaining känns som det verkliga värdet som bilen har kvar för att när man kommer under NFP i nominal remaining, det är då km kvar på skärmen minskas.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Jodå många gånger. Den sover även varje natt då sentry är avstängt hemma och nästan alltid på olika laddnivåer, allt från 10% till 90%. Laddar bara 100% vid behov så att den är klar precis till avresa.
Har en skärmdump från november och det var senaste gången bufferten var på 3,31 kWh.
Jag tänkte mest att ”stäng av bilen” och vänta utan att röra - exakt ingenting - i minst två, men helst ~10min låter allt starta om, jag tänkte om buffern kunde vara en bugg som behövde omstart.
Vad är anledningen till att man har 0,5kWh högre nominal remaining än NFP? Nominal remaining känns som det verkliga värdet som bilen har kvar för att när man kommer under NFP i nominal remaining, det är då km kvar på skärmen minskas.
Nominal full pack är en beräknad kapacitet. Sannolikt är den tilltagen lite svagt underkant. Har man räknat för högt, riskerar man att får slut ström, speciellt om man kör en lång sträcka med flera laddningar där bilen inte får sova.
Om bilen beräknar kapaciteten lite i underkant så får man en marginal, helt enkelt. Skulle tro det är anledningen att det är så.
Jag har alltid ”fått i mer ström” än nominal full pack, cirka 0.3-0.8 kWh mer.
Nominal remaining är ju vad BMS beräknar finns i batteriet där och då.