Köp av fälgar
Moderator: Redaktion
Köp av fälgar
Jag har sökt igenom forumet men utan vidare resultat (går tydligen inte att söka på fälgar för det är för vanligt ord), men ni får väl ta bort eller hänvisa mig om det redan finns.
Har beställt en Model S LR med 19" som tydligen bara kunde levereras med sommardäck. Nu var min tanke att ha dessa 19" till vinterdäcken och sen köpa 20" eller 21" till sommardäcken. Anledningen att jag inte valde till detta är rent företagstekniskt att man bara får dra halva momsen med saker som man köper till bilen vid leverans och hel moms på allt som köps efteråt (och ett par fälgar är ganska dyra så det blir en betydande skillnad rent kostnadsmässigt).
Så nu till mina frågor/funderingar, egentligen om det skiljer sig mellan "vanlig" bil och tesla:
- Finns det något som rekommenderas mer än något annat gällande vinterdäcken eller är det som vilken bil som helst (yes I'm a noob)
- Vad rekommenderas för fälgar och var kan man köpa dessa om man vill ha 20"/21"? Spelar det någon roll (tänkte på vikten och liknande på bilen)?
- Kan man få tag i de gamla 21" (silverfärgade tesla-21") som man kan få kvitto på (och gärna inte GÖR dyrt)?
Tänker jag helt knasigt? Eller hur tänker ni som är erfarna och helt grymma på Tesla?
Har beställt en Model S LR med 19" som tydligen bara kunde levereras med sommardäck. Nu var min tanke att ha dessa 19" till vinterdäcken och sen köpa 20" eller 21" till sommardäcken. Anledningen att jag inte valde till detta är rent företagstekniskt att man bara får dra halva momsen med saker som man köper till bilen vid leverans och hel moms på allt som köps efteråt (och ett par fälgar är ganska dyra så det blir en betydande skillnad rent kostnadsmässigt).
Så nu till mina frågor/funderingar, egentligen om det skiljer sig mellan "vanlig" bil och tesla:
- Finns det något som rekommenderas mer än något annat gällande vinterdäcken eller är det som vilken bil som helst (yes I'm a noob)
- Vad rekommenderas för fälgar och var kan man köpa dessa om man vill ha 20"/21"? Spelar det någon roll (tänkte på vikten och liknande på bilen)?
- Kan man få tag i de gamla 21" (silverfärgade tesla-21") som man kan få kvitto på (och gärna inte GÖR dyrt)?
Tänker jag helt knasigt? Eller hur tänker ni som är erfarna och helt grymma på Tesla?
Re: Köp av fälgar
Kört dubbfritt i snart 6 år model S. Grym vinterbil, klart bättre än fossiler jag hade tidigare som Lexus RX400h och Volvo XC70. Hittills Hakka 2, nugäller nog Hakka3 men jag byter till Goodyear med ”silenen” funktion. Dock ännu ej lev men bra rec här på forumet. Bra pris på Euromaster, mycket billigare än Hakka 3. Hakka nog bättre på snö men sämre på våt asfalt. Rek Tesla original sommarhjul, bara då gäller Teslas roadservice, vidare har vissa haft garantidiskussioner vid framvagnsproblem och icke originalfälgar.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- TeslaManne
- Teslaägare
Seriöst ?.. skulle inte garantin gälla om man väljer annat alternativ till fälgar än teslas egna ?, känns ju helt fel minst sagt..hanty skrev:Kört dubbfritt i snart 6 år model S. Grym vinterbil, klart bättre än fossiler jag hade tidigare som Lexus RX400h och Volvo XC70. Hittills Hakka 2, nugäller nog Hakka3 men jag byter till Goodyear med ”silenen” funktion. Dock ännu ej lev men bra rec här på forumet. Bra pris på Euromaster, mycket billigare än Hakka 3. Hakka nog bättre på snö men sämre på våt asfalt. Rek Tesla original sommarhjul, bara då gäller Teslas roadservice, vidare har vissa haft garantidiskussioner vid framvagnsproblem och icke originalfälgar.
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Jag kör 21tum på båda bilarna på sommaren och på vintern har jag en omgång 20tum från en X och en omgång 21tum allt Tesla original saken är att kör du en S på Feta fälgar på sommaren så vill du inte gunga runt på vintern på 19
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Gillar hur du tänkerSmutt skrev:Jag kör 21tum på båda bilarna på sommaren och på vintern har jag en omgång 20tum från en X och en omgång 21tum allt Tesla original saken är att kör du en S på Feta fälgar på sommaren så vill du inte gunga runt på vintern på 19

Vet dock inte hur många mil man tar sig med 21" på vintern riktigt kalla dagar (någon som vet?), jag kör nämligen ca 30 mil per dag (utan laddmöjlighet under dagen), detta är på motorväg så man får räkna på lite högre luftmotstånd

Hur är det nu med garantier och liknande om man inte kör med original?
Hur långt du kommer har mest med hastighet att göraNilzze skrev:Gillar hur du tänkerSmutt skrev:Jag kör 21tum på båda bilarna på sommaren och på vintern har jag en omgång 20tum från en X och en omgång 21tum allt Tesla original saken är att kör du en S på Feta fälgar på sommaren så vill du inte gunga runt på vintern på 19![]()
Vet dock inte hur många mil man tar sig med 21" på vintern riktigt kalla dagar (någon som vet?), jag kör nämligen ca 30 mil per dag (utan laddmöjlighet under dagen), detta är på motorväg så man får räkna på lite högre luftmotstånd![]()
Hur är det nu med garantier och liknande om man inte kör med original?

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det stämmer dessvärre, jag har haft flera egna erfarenheter av just detta, men då handlar det såklart om sånt som klonk i framvagn, vibrationer ellerTeslaManne skrev:Seriöst ?.. skulle inte garantin gälla om man väljer annat alternativ till fälgar än teslas egna ?, känns ju helt fel minst sagt..hanty skrev:Kört dubbfritt i snart 6 år model S. Grym vinterbil, klart bättre än fossiler jag hade tidigare som Lexus RX400h och Volvo XC70. Hittills Hakka 2, nugäller nog Hakka3 men jag byter till Goodyear med ”silenen” funktion. Dock ännu ej lev men bra rec här på forumet. Bra pris på Euromaster, mycket billigare än Hakka 3. Hakka nog bättre på snö men sämre på våt asfalt. Rek Tesla original sommarhjul, bara då gäller Teslas roadservice, vidare har vissa haft garantidiskussioner vid framvagnsproblem och icke originalfälgar.
väghållning, och det oavsett hur logiskt man kan tycka att det är. Jag hade tex varit inne 4 gånger (!) för vibrationer och den femte
gången ville dom få det till att allt hade att göra med mina nyinköpta 3e-parts-fälgar, jag blev alltså tvungen att argumentera för att felet funnits alla
4 tidigare besök och inte hade förbättrats dittills och alltså inte hade ett smack med dom nya fälgarna att göra.
Först vägrade dom att ens försöka (igen) eftersom inte "får skruva på piratfälgar", dvs dom skulle inte ens kunna byta till deras egna referens-hjul för att
felsöka bilen osv osv osv.
Jag hade redan påtalat vad jag var övertygad om var orsaken från början, detta från det 3:e besöket, vilket var felaktiga hjulvinklar, och det dröjde alltså till
det 5:e besöket innan dom ens kollade upp vinklarna vilka också visade sig vara helt uppåt väggarna och åtgärdades och då blev bilen helt symptomfri.
Liknande scenario har utspelat för flera andra ägare och kan bli ganska drygt, milt sagt...
En annan aspekt som nämndes ovan är att road assistance inte alltid gäller, om det tex handlar om punktering då man kan få sköta sig själv (tex gå via sin försäkring om man nu
har det skyddet där).
Så visst kan Tesla vara sjukt osmidiga om man håller på med prylar som inte är deras egna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Då kommer ju en följdfråga till detta, vart kan man köpa originalfälgar? Har googlat, kontaktat Tesla, men det enda jag fått som svar är att besöka shopen https://shop.tesla.com/en_se?redirect=no men där kan jag inte hitta några fälgar??Bjelke skrev:Det stämmer dessvärre, jag har haft flera egna erfarenheter av just detta, men då handlar det såklart om sånt som klonk i framvagn, vibrationer ellerTeslaManne skrev:Seriöst ?.. skulle inte garantin gälla om man väljer annat alternativ till fälgar än teslas egna ?, känns ju helt fel minst sagt..hanty skrev:Kört dubbfritt i snart 6 år model S. Grym vinterbil, klart bättre än fossiler jag hade tidigare som Lexus RX400h och Volvo XC70. Hittills Hakka 2, nugäller nog Hakka3 men jag byter till Goodyear med ”silenen” funktion. Dock ännu ej lev men bra rec här på forumet. Bra pris på Euromaster, mycket billigare än Hakka 3. Hakka nog bättre på snö men sämre på våt asfalt. Rek Tesla original sommarhjul, bara då gäller Teslas roadservice, vidare har vissa haft garantidiskussioner vid framvagnsproblem och icke originalfälgar.
väghållning, och det oavsett hur logiskt man kan tycka att det är. Jag hade tex varit inne 4 gånger (!) för vibrationer och den femte
gången ville dom få det till att allt hade att göra med mina nyinköpta 3e-parts-fälgar, jag blev alltså tvungen att argumentera för att felet funnits alla
4 tidigare besök och inte hade förbättrats dittills och alltså inte hade ett smack med dom nya fälgarna att göra.
Först vägrade dom att ens försöka (igen) eftersom inte "får skruva på piratfälgar", dvs dom skulle inte ens kunna byta till deras egna referens-hjul för att
Jag hade redan påtalat vad jag var övertygad om var orsaken från början, detta från det 3:e besöket, vilket var felaktiga hjulvinklar, och det dröjde alltså till
det 5:e besöket innan dom ens kollade upp vinklarna vilka också visade sig vara helt uppåt väggarna och åtgärdades och då blev bilen helt symptomfri.
Liknande scenario har utspelat för flera andra ägare och kan bli ganska drygt, milt sagt...
En annan aspekt som nämndes ovan är att road assistance inte alltid gäller, om det tex handlar om punktering då man kan få sköta sig själv (tex gå via sin försäkring om man nu
har det skyddet där).
Så visst kan Tesla vara sjukt osmidiga om man håller på med prylar som inte är deras egna...
Repris en gång till 
Gå in på finn.no, det gjorde jag. Åkte över gränsen och shoppade Tesla originalfälg på 19" med Nokian Hakka R2 med 4mm mönster kvar för 5000 NOK. En bra deal tycker jag

Gå in på finn.no, det gjorde jag. Åkte över gränsen och shoppade Tesla originalfälg på 19" med Nokian Hakka R2 med 4mm mönster kvar för 5000 NOK. En bra deal tycker jag
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Toppen, dock behöver jag ha ett "vanligt" kvitto på dem för att de kommer köpas av företag. Fler förslag?roder99 skrev:Repris en gång till

Lägg in ett serviceärende i appen under "Tires and wheels" och skriv i klartext vad du vill beställa för något i rutan där man kan beskriva ärendet.Nilzze skrev:Då kommer ju en följdfråga till detta, vart kan man köpa originalfälgar? Har googlat, kontaktat Tesla, men det enda jag fått som svar är att besöka shopen https://shop.tesla.com/en_se?redirect=no men där kan jag inte hitta några fälgar??Bjelke skrev:Det stämmer dessvärre, jag har haft flera egna erfarenheter av just detta, men då handlar det såklart om sånt som klonk i framvagn, vibrationer ellerTeslaManne skrev:Seriöst ?.. skulle inte garantin gälla om man väljer annat alternativ till fälgar än teslas egna ?, känns ju helt fel minst sagt..hanty skrev:Kört dubbfritt i snart 6 år model S. Grym vinterbil, klart bättre än fossiler jag hade tidigare som Lexus RX400h och Volvo XC70. Hittills Hakka 2, nugäller nog Hakka3 men jag byter till Goodyear med ”silenen” funktion. Dock ännu ej lev men bra rec här på forumet. Bra pris på Euromaster, mycket billigare än Hakka 3. Hakka nog bättre på snö men sämre på våt asfalt. Rek Tesla original sommarhjul, bara då gäller Teslas roadservice, vidare har vissa haft garantidiskussioner vid framvagnsproblem och icke originalfälgar.
har det skyddet där).