Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10484
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av Legato »

Jag får inte ihop det riktigt med den nya Accelerations Boosten som säljs till Model 3 LR AWD.

Tesla marknadsför den som att den förbättrar 0-60 mph från 4,4 sekunder till 3,9 sekunder.

3,9 sekunder verkar stämma i verkligheten också enligt rapporter. Men det rapporterades även ca 4,1 sekunder med den senaste 5% höjningen av effekt.

Många som köpt uppgraderingen rapporterar om en stor skillnad i prestanda.

Jag undrar om Tesla "i smyg" rullat tillbaka de extra 5% vi fick för några månader sedan så LR 3 AWD är tillbaka på ca 4,3 sekunder 0-60? Har man gjort det så förstår jag att man märker stor skillnad med 4,3s -> 3,9s. Har man inte gjort det så undrar jag om man skulle märka så stor skillnad, samt att det känns som en lite väl stor diskrepans mellan de 4,4 sekunder Tesla marknadsför, vs de 4,1 sekunder man får i verkligheten?

Blir spännande att se dagarna framöver vad LR AWD har för prestanda med och utan boost, jämfört med vad den hade för en månad sedan....
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Anderssons
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 feb 2019 13:24

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av Anderssons »

Frågan mr musk vettja
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av dd88 »

Standardtricket är en ny mappning av gaspedalen, prestandaökningen finns säkert där, men känslan är enklare att påverka genom en annan gasrespons.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Jag får inte ihop det riktigt med den nya Accelerations Boosten som säljs till Model 3 LR AWD.

Tesla marknadsför den som att den förbättrar 0-60 mph från 4,4 sekunder till 3,9 sekunder.

3,9 sekunder verkar stämma i verkligheten också enligt rapporter. Men det rapporterades även ca 4,1 sekunder med den senaste 5% höjningen av effekt.

Många som köpt uppgraderingen rapporterar om en stor skillnad i prestanda.

Jag undrar om Tesla "i smyg" rullat tillbaka de extra 5% vi fick för några månader sedan så LR 3 AWD är tillbaka på ca 4,3 sekunder 0-60? Har man gjort det så förstår jag att man märker stor skillnad med 4,3s -> 3,9s. Har man inte gjort det så undrar jag om man skulle märka så stor skillnad, samt att det känns som en lite väl stor diskrepans mellan de 4,4 sekunder Tesla marknadsför, vs de 4,1 sekunder man får i verkligheten?

Blir spännande att se dagarna framöver vad LR AWD har för prestanda med och utan boost, jämfört med vad den hade för en månad sedan....
Var inne på samma sak.

Känns ju lite trist som bilägare att de tar tillbaka en existerande funktion och prestanda som man redan har, för att medvetet försämra lösningen, innan de i nästa ögonblick säljer tillbaka nästan samma funktion/prestanda igen. Lite maffiataktik där känner jag som kund.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av Arild »

Jag märker ingen skillnad i respons på de 5% de gått ut med att de lagt till. Jag har inte mätt tiden, men tycker den har samma gasrespons som tidigare.
Kanske har de återtagit de 5% för att kunna ta betalt för lite till? Jag märker en trend att Tesla vill börja ta betalt för att typer av tillägg eller tjänster, för att öka försäljningen. :(
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11881
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av HelectriC »

Det är väl i samma anda som mellandagsrea! Man höjer priserna lite före rean, för att sedan kunna reklamera lägre (samma) när rean väl börjar :shock:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av Paul N »

Enligt fler forum är det nog så att man dragit tillbaka 5% ökningen. Åtminstone är den inte kvar i min lista över uppdateringar när man trycket på T i bilen.
Jag köpte acceleration boost. Det är en markant skillnad, inte bara 0-100 utan över hela registret.
//P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av martinot »

Paul N skrev:
Enligt fler forum är det nog så att man dragit tillbaka 5% ökningen. Åtminstone är den inte kvar i min lista över uppdateringar när man trycket på T i bilen.
Jag köpte acceleration boost. Det är en markant skillnad, inte bara 0-100 utan över hela registret.
Riktigt dåligt hanterat av Tesla! :(

Det sagt så är jag nyfiken; är det någon stor skillnad mellan 4.1-uppdateringen (som de drog tillbaka), och den 3,9-uppdatering du nu köpt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av Paul N »

martinot skrev:
Paul N skrev:
Enligt fler forum är det nog så att man dragit tillbaka 5% ökningen. Åtminstone är den inte kvar i min lista över uppdateringar när man trycket på T i bilen.
Jag köpte acceleration boost. Det är en markant skillnad, inte bara 0-100 utan över hela registret.
Riktigt dåligt hanterat av Tesla! :(

Det sagt så är jag nyfiken; är det någon stor skillnad mellan 4.1-uppdateringen (som de drog tillbaka), och den 3,9-uppdatering du nu köpt?
Som sagt vem vet säkert om Tesla gjorde det.

Ja det är stor skillnad mot innan köpet/uppdateringen.
Kraften känns hela vägen liksom.
//P
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11881
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av HelectriC »

Det var väl någon som kom på att man faktiskt kan ta betalt för det istället för att ge bort gratis!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av martinot »

Paul N skrev:
martinot skrev:
Paul N skrev:
Enligt fler forum är det nog så att man dragit tillbaka 5% ökningen. Åtminstone är den inte kvar i min lista över uppdateringar när man trycket på T i bilen.
Jag köpte acceleration boost. Det är en markant skillnad, inte bara 0-100 utan över hela registret.
Riktigt dåligt hanterat av Tesla! :(

Det sagt så är jag nyfiken; är det någon stor skillnad mellan 4.1-uppdateringen (som de drog tillbaka), och den 3,9-uppdatering du nu köpt?
Som sagt vem vet säkert om Tesla gjorde det.

Ja det är stor skillnad mot innan köpet/uppdateringen.
Kraften känns hela vägen liksom.
För att vara tydlig; jag avser alltså känslan mellan gratis-5% och betald-5% (inte jämfört med "bas" 4,4-prestandan).

Jag kände en väldigt stor och tydlig skillnad när jag fick gratis-5% och var nere på ca 4,0-sek (som jag klockade den till själv), men du menar att det är minst lika stor skillnad till 3,9-sek?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av Paul N »

Det är Mkt större känsla med uppdateringen än den med gratis 5%
//P
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av Paul N »

Se mätning:
B1FF36E0-3ECA-4997-A914-CC2D2E86248F.jpeg
E7C006B9-B677-4819-9004-ADCA762C7D48.jpeg
//P
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av Paul N »

...
FD5584A1-4414-4E55-9D72-C5AF614F4E37.jpeg
//P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av martinot »

Paul N skrev:
Det är Mkt större känsla med uppdateringen än den med gratis 5%
Ok, intressant!

Däremot så är det ju då extra trist och surt att Tesla tog tillbaka gratis-5%. :(

De hade ju då ändå kunnat sålt uppgraderingen då det i praktiken är en så stor skillnad mot gratis-uppgraderingen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av lukasf »

Här är tråden som Paul hänvisar till:

Är det bekräftat att Tesla dragit tillbaka gratis-5%? Jag tycker inte det ser ut så på graferna i reddit-tråden. Men jag kanske tolkar fel?
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av Paul N »

lukasf skrev:
Här är tråden som Paul hänvisar till:

Är det bekräftat att Tesla dragit tillbaka gratis-5%? Jag tycker inte det ser ut så på graferna i reddit-tråden. Men jag kanske tolkar fel?
Tack! Mkt bättre med tråden.

Som sagt, ingen vet säkert men om man kollar i bilen finns den texten inte kvar (listan över uppdateringar).
//P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av OfarligTesla »

Har inte sett någon vettig mätning som visat att de gratis 5% i ”power boost” gett något som skulle vara kännbart vid acceleration från stillastående i en AWD (dvs före och efter på samma väg). Vi pratar ca 2% extra vrid från frontmotorn (inget från bak) och 0,1 sekunder snabbare 0-100, det man fick var ju däremot högre effekt som verkar vara efter 81 km/h. Den man köper ger ju å andra sidan markant mer vrid utöver mycket mer effekt vilket leder till en markant snabbare 0-100 tid så det finns ingen större vits för dem att ”ta tillbaka” den som var gratis, den gjorde ju inte så mycket.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av SALVETA »

Ja det är surt om dom dragit tillbaka effekt i smyg, någon måste ju kunna bevisa detta med tester.
För övrigt tycker jag det är stor skillnad på accelerationen om man gör det direkt efter en lång inbromsning, det känns som det finns lite kondensatorer som får en liten buffert när man bromsar in som ger en extra skjuts om man gasar direkt igen.
Vore intressant om någon testat 0-100 direkt efter inbromsning med max regen från över 100 km/h.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10484
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Paul N skrev:
martinot skrev:
Paul N skrev:
Enligt fler forum är det nog så att man dragit tillbaka 5% ökningen. Åtminstone är den inte kvar i min lista över uppdateringar när man trycket på T i bilen.
Jag köpte acceleration boost. Det är en markant skillnad, inte bara 0-100 utan över hela registret.
Riktigt dåligt hanterat av Tesla! :(

Det sagt så är jag nyfiken; är det någon stor skillnad mellan 4.1-uppdateringen (som de drog tillbaka), och den 3,9-uppdatering du nu köpt?
Som sagt vem vet säkert om Tesla gjorde det.

Ja det är stor skillnad mot innan köpet/uppdateringen.
Kraften känns hela vägen liksom.
För att vara tydlig; jag avser alltså känslan mellan gratis-5% och betald-5% (inte jämfört med "bas" 4,4-prestandan).

Jag kände en väldigt stor och tydlig skillnad när jag fick gratis-5% och var nere på ca 4,0-sek (som jag klockade den till själv), men du menar att det är minst lika stor skillnad till 3,9-sek?

Fast oavsett om första rullat tillbaka eller ej så är ju den betalda en mycket större effekthöjning.i runda slängar från 450->500 hästar, dvs drygt 11%.

Gör stor skillnad!

Dock bör man tänka på att en AWD med 95% SOC har ungefär samma effekt som en AWD+ (köpt prestandahöjning) med 50% SOC...

Så ska man verkligen njuta av sin uppgradering så gäller det att ha välladdat batteri :lol:
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 nov 2019 01:47

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av ElTorsk »

Jag tror inte att de har rullat tillbaka 5% ökningen. Det handlar nog om en förvirring då vissa anger sina 0-60 resultat med 1 ft rollout och andra utan.

Här är en video från Mark Myers som har testat 0-60 och 1/4 mile prestandan vid olika SoC med sista 5% ökningen samt betalda boosten.

https://youtu.be/B33syeFwbtU
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av Breeze »

Herregud! Vilken boost det blev! :D :lol:
Nu är det bara o vänta på att man får sätta på sommar däcken :lol:
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av perre »

Håller med om att det blev en ordentlig skillnad. Särskilt med start från 0.
Har inte upplevt att min blivit långsammare innan jag köpte boost.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har Tesla rullat tillbaka prestanda-boosten i smyg?

Inlägg av Bjelke »

perre skrev:
...
Har inte upplevt att min blivit långsammare innan jag köpte boost.
Och tur var väl det ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar