Ljusinställningen ändras spontant

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Jerker »

Jag har problem med att strålkastarna ofta pekar för högt när jag kör iväg efter att bilen stått parkerad över natten. Jag gör självklart inget aktivt utan jag upptäcker detta på att mötande blinkar på mig. Jag tvingas då stanna och gå in på service och klicka på strålkastarna som då justerar sig automatiskt till rätt nivå. Men oftast händer samma sak nästa morgon.

Nån annan? Nån som har en förklaring?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Elix747 »

Jag har behövt göra automatisk ljusinställning ca var 3:e månad. Vänster halvljus har börjat lysa för högt.
Dock håller det sig bra ett tag innan jag måste justera igen.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av BrooklynS »

Hur gör ni "automatisk" ljusinställning?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Jerker »

BrooklynS skrev:
Hur gör ni "automatisk" ljusinställning?
Jag upptäckte att det är det bilen gör när man går in på det valet ljusinställning under Svervice. Innan knapparna för de två strålkastastarna blir möjliga att klicka på så gör bilen en automatisk ljusinställning. Det måste ju vara mörkt för att man ska se det. Den liksom panorerar upp till max och ned igen till minimum och så hittar den en normalnivå efter det och så blir det sen möjligt att göra en manuell inställning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av BrooklynS »

Jerker skrev:
BrooklynS skrev:
Hur gör ni "automatisk" ljusinställning?
Jag upptäckte att det är det bilen gör när man går in på det valet ljusinställning under Svervice. Innan knapparna för de två strålkastastarna blir möjliga att klicka på så gör bilen en automatisk ljusinställning. Det måste ju vara mörkt för att man ska se det. Den liksom panorerar upp till max och ned igen till minimum och så hittar den en normalnivå efter det och så blir det sen möjligt att göra en manuell inställning.
Det blir ingen skillnad på ljusinställningen "före" och ljusinställningen "efter" den går upp till maxläge. Därav frågan.

Jag gissar att funktionen ser till att strålkastaren inte är fastfrusen eller på annat sätt kärvar, så att justering via motorerna är möjlig.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Jerker »

Jag funderar om det kan ha att göra med att där jag parkerar bilen hemma så står den i utförslut. Om bilen då, när jag startar den, känner av det och kompenserar så att lyktorna ska vara i vatt trots att bilen lutar? Det konstiga med detta är ju att isf borde den hela tiden göra så när den kör, men den verkar bestämma sig för att detta är normaltillståndet och låser sedan den inställningen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Jerker »

BrooklynS skrev:
Det blir ingen skillnad på ljusinställningen "före" och ljusinställningen "efter" den går upp till maxläge. Därav frågan.
Jo, på min blir det skillnad. Inställning rättas till från att ha stått för högt till normal när jag gör detta.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av BrooklynS »

Jerker skrev:
Jag funderar om det kan ha att göra med att där jag parkerar bilen hemma så står den i utförslut. Om bilen då, när jag startar den, känner av det och kompenserar så att lyktorna ska vara i vatt trots att bilen lutar? Det konstiga med detta är ju att isf borde den hela tiden göra så när den kör, men den verkar bestämma sig för att detta är normaltillståndet och låser sedan den inställningen.

Det är inte så det fungerar. Kopplingen är till krängningshämmaren (oftast bara) bak. När bilen är nedtyngd med last, justeras strålkastarna nedåt i motsvarande grad så att inställningen behålls i förhållande till underlaget. Detta för att inte strålkastarna skall blända vid nedfjädring. Krav iom xenonhalvljus eller motsvarande.

Den första bil som hade denna funktion var förstås Citroën DS, som fick det redan 1967 och det var pianotrådar till både bakre och främre krängningshämmaren.
Senast redigerad av BrooklynS, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Jerker »

BrooklynS skrev:
Jerker skrev:
Jag funderar om det kan ha att göra med att där jag parkerar bilen hemma så står den i utförslut. Om bilen då, när jag startar den, känner av det och kompenserar så att lyktorna ska vara i vatt trots att bilen lutar? Det konstiga med detta är ju att isf borde den hela tiden göra så när den kör, men den verkar bestämma sig för att detta är normaltillståndet och låser sedan den inställningen.

Det är inte så det fungerar. Kopplingen är till krängningshämmaren (oftast bara) bak. När bilen är nedtyngd med last, justeras strålkastarna nedåt i motsvarande grad så att inställningen behålls i förhållande till underlaget.
OK, då har jag ingen förklaring till varför min bil ställer om sig hela tiden.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av helix »

Jerker skrev:
BrooklynS skrev:
Hur gör ni "automatisk" ljusinställning?
Jag upptäckte att det är det bilen gör när man går in på det valet ljusinställning under Svervice. Innan knapparna för de två strålkastastarna blir möjliga att klicka på så gör bilen en automatisk ljusinställning. Det måste ju vara mörkt för att man ska se det. Den liksom panorerar upp till max och ned igen till minimum och så hittar den en normalnivå efter det och så blir det sen möjligt att göra en manuell inställning.
Det stämmer inte att bilen gör en "automatisk inställning". Vad Model 3 gör när du går in i service-menyn och justerar strålkastaren är att den först höjer ljuset till maxnivå och därefter sänker ner ljuset till din specifikt inställda nivå. Dvs, om du bara går in i service och ser att ljuset vandrar uppifrån och ner och därefter lämnar service-menyn så har det inte gjorts någon skillnad i inställningen.

Min tolkning av det du beskriver är att den åtgärd du gjort egentligen inte gjort någon ändring av inställningarna utan du kör vidare med samma "för höga" position med ljuset. Om ljuset står för högt måste du helt enkelt gå in och ändra med ratthjulet till en lägre nivå. Därefter blir detta din nya normalnivå och det sparas i bilen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Jerker »

helix skrev:
Jerker skrev:
BrooklynS skrev:
Hur gör ni "automatisk" ljusinställning?
Jag upptäckte att det är det bilen gör när man går in på det valet ljusinställning under Svervice. Innan knapparna för de två strålkastastarna blir möjliga att klicka på så gör bilen en automatisk ljusinställning. Det måste ju vara mörkt för att man ska se det. Den liksom panorerar upp till max och ned igen till minimum och så hittar den en normalnivå efter det och så blir det sen möjligt att göra en manuell inställning.
Det stämmer inte att bilen gör en "automatisk inställning". Vad Model 3 gör när du går in i service-menyn och justerar strålkastaren är att den först höjer ljuset till maxnivå och därefter sänker ner ljuset till din specifikt inställda nivå. Dvs, om du bara går in i service och ser att ljuset vandrar uppifrån och ner och därefter lämnar service-menyn så har det inte gjorts någon skillnad i inställningen.

Min tolkning av det du beskriver är att den åtgärd du gjort egentligen inte gjort någon ändring av inställningarna utan du kör vidare med samma "för höga" position med ljuset. Om ljuset står för högt måste du helt enkelt gå in och ändra med ratthjulet till en lägre nivå. Därefter blir detta din nya normalnivå och det sparas i bilen.
Nej, det är inte så det blir i min bil. Detta syns för det första bara tydligt om det är mörkt ute. Jag stannar och när halvljuset är på så ser jag inte slutet på ljuskäglan. Jag går in på den aktuella menyn, lyktorna panorerar upp och ner och stannar på en ny nivå där jag ser slutet på ljuskäglorna. Ni måste tro mig, det blir en skillnad efter att jag har gjort detta och jag gör inget manuellt utom att gå in på den menyn. Sen, när bilen ger mig möjlighet att manuellt justera lyktorna så lämnar jag menyn och återgår till körning. Nu blinkar inga bilar åt mig längre.

En morgon så såg ljusbilden på vägen närmast helgalen ut. Det var liksom ljusare fält som löpte ut från bilen närmast fronten. Det berodde på, insåg jag senare, att lyktorna var inställda på högsta nivå och pekade rakt upp.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av helix »

Jerker skrev:
helix skrev:
Jerker skrev:
BrooklynS skrev:
Hur gör ni "automatisk" ljusinställning?
Jag upptäckte att det är det bilen gör när man går in på det valet ljusinställning under Svervice. Innan knapparna för de två strålkastastarna blir möjliga att klicka på så gör bilen en automatisk ljusinställning. Det måste ju vara mörkt för att man ska se det. Den liksom panorerar upp till max och ned igen till minimum och så hittar den en normalnivå efter det och så blir det sen möjligt att göra en manuell inställning.
Det stämmer inte att bilen gör en "automatisk inställning". Vad Model 3 gör när du går in i service-menyn och justerar strålkastaren är att den först höjer ljuset till maxnivå och därefter sänker ner ljuset till din specifikt inställda nivå. Dvs, om du bara går in i service och ser att ljuset vandrar uppifrån och ner och därefter lämnar service-menyn så har det inte gjorts någon skillnad i inställningen.

Min tolkning av det du beskriver är att den åtgärd du gjort egentligen inte gjort någon ändring av inställningarna utan du kör vidare med samma "för höga" position med ljuset. Om ljuset står för högt måste du helt enkelt gå in och ändra med ratthjulet till en lägre nivå. Därefter blir detta din nya normalnivå och det sparas i bilen.
Nej, det är inte så det blir i min bil. Detta syns för det första bara tydligt om det är mörkt ute. Jag stannar och när halvljuset är på så ser jag inte slutet på ljuskäglan. Jag går in på den aktuella menyn, lyktorna panorerar upp och ner och stannar på en ny nivå där jag ser slutet på ljuskäglorna. Ni måste tro mig, det blir en skillnad efter att jag har gjort detta och jag gör inget manuellt utom att gå in på den menyn. Sen, när bilen ger mig möjlighet att manuellt justera lyktorna så lämnar jag menyn och återgår till körning. Nu blinkar inga bilar åt mig längre.

En morgon så såg ljusbilden på vägen närmast helgalen ut. Det var liksom ljusare fält som löpte ut från bilen närmast fronten. Det berodde på, insåg jag senare, att lyktorna var inställda på högsta nivå och pekade rakt upp.
Det där låter inte alls bra

Jag har pillat en del med inställningarna för ljus för att få till en bra normalnivå, men det har aldrig hänt att den har flippat ur på det där sättet som du beskriver. Det har snarare varit så att jag gjort en inställning och sen gjort finjusteringar vid några ytterligare tillfällen för att få ljuset på en optimal nivå där man inte bländar andra bilister och samtidigt får ljuset på en tillräckligt hög nivå för bra sikt/spridning av ljuset.

Undrar om det kan vara så att det är en bugg i någon av alla de mjukvaruversioner som har skickats ut nu senaste veckorna. Jag har inte testat att justera ljuset med alla olika varianter :)
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Elix747 »

När mitt vänsterljus har blivit för högt så har jag kunnat gå in i ljusinställningen. Då har den automatiskt justerat in sig till bra ljusbild.
I tidigare versioner så startade jag automatiken med ett klick. Nu startar automatisk inställning direkt när man går in i justera ljus.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av renes »

Det här fenomenet beskrev jag för en dryg månad sedan i följande tråd:

viewtopic.php?f=51&t=19178

För mig hände det under färd, där jag använt helljus en del och kört på mörka smala vägar (om det nu hade med det att göra). När vi började åka var det inget problem, men efter någon halvtimme var det tydligt att halvljuset på båda sidor gick rejält för högt. Bilen var inte tungt lastad, vi var tre normalstora personer.

Stannade på en stor tom parkering och verifierade mot en 30 meter längre bort vägg att de effektivt stod väldigt högt. Gjorde den automatiska justeringen och då hamnade ljusen synbarligen rätt.

Har inte hänt igen sen dess.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Jerker »

Att det blir konstiga beteenden i en bil som har mjukvara som uppdateras är inga konstigheter i sig. Men att olika bilar med samma datorer och samma mjukvaruversion beter sig olika är det konstiga. Samma med regenereringen som i min bil försvann nästan helt efter att jag satt på vinterdäcken, men andra upplevde nästan ingen skillnad. Efter nån uppdatering fick jag tillbaka min regen, men så plötsligt häromdagen när jag svängde av motorvägen (torr väg, +5 grader) så hade jag ingen regen alls när jag släppte på gasen. Men den kom tillbaka senare.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1604
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av frippan »

Jerker skrev:
Att det blir konstiga beteenden i en bil som har mjukvara som uppdateras är inga konstigheter i sig. Men att olika bilar med samma datorer och samma mjukvaruversion beter sig olika är det konstiga. Samma med regenereringen som i min bil försvann nästan helt efter att jag satt på vinterdäcken, men andra upplevde nästan ingen skillnad. Efter nån uppdatering fick jag tillbaka min regen, men så plötsligt häromdagen när jag svängde av motorvägen (torr väg, +5 grader) så hade jag ingen regen alls när jag släppte på gasen. Men den kom tillbaka senare.
Har precis samma problem med ljusen på min bil. Har haft den inlämnad men det gjorde ingen skillnad. Men som sagt går man in i ljusjusteringen så blir det bra igen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Jerker »

frippan skrev:
Har precis samma problem med ljusen på min bil. Har haft den inlämnad men det gjorde ingen skillnad. Men som sagt går man in i ljusjusteringen så blir det bra igen.
Inte för att det har nån betydelse egentligen, men skönt iaf att det inte bara är jag.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av wilfried »

Jerker skrev:
frippan skrev:
Har precis samma problem med ljusen på min bil. Har haft den inlämnad men det gjorde ingen skillnad. Men som sagt går man in i ljusjusteringen så blir det bra igen.
Inte för att det har nån betydelse egentligen, men skönt iaf att det inte bara är jag.
Jag har haft liknande fast tvärt om. Ljuset pekade ner i marken istället.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 dec 2019 12:52

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Teslasse »

Kanske gammal tråd, men mina halvljus bestämde sig nyligen för att peka superhögt. Gått in i menyn enligt tipsen här, och det har löst problemet åtminstone tillfälligt. Får hoppas det inte återkommer.
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av slugger75 »

Teslasse skrev:
Kanske gammal tråd, men mina halvljus bestämde sig nyligen för att peka superhögt. Gått in i menyn enligt tipsen här, och det har löst problemet åtminstone tillfälligt. Får hoppas det inte återkommer.
Jag fick samma problem härom dagen. Många jag mötte blinkade på mig.

Jag svängde av vägen, in på en parkeringsplats och gjorde en automatisk justering av strålkastarna. Det måste ha fungerat för efteråt var det ingen som blinkade.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av ChristerSjo »

Märkte samma problem för några dagar sedan. I början blinkade "alla" på mig ställde ner ljusen och då slutade dom. Men som sagt, några har börjat blinka på mig de senaste dagarna.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Elix747 »

Jag brukar göra justering ca var 3-6 månad. Vänster halvljus höjer sig sakta. Blir så klart mest tydligt att andra kanske blinkar på hösten när det börjar bli mörkt. Lite osmidigt, men det är lätt att auto-justera rätt i inställningsmenyn.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av BrooklynS »

Hur ”auto-justerar” man?

Att de går upp och sedan ned innebär ingen justering vad jag sett, de hamnar på tidigare inställning.

Sidled är dessutom mycket svårt utan instrument eller uppritad mall på vägg.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av renes »

BrooklynS skrev:
Hur ”auto-justerar” man?

Att de går upp och sedan ned innebär ingen justering vad jag sett, de hamnar på tidigare inställning.

Sidled är dessutom mycket svårt utan instrument eller uppritad mall på vägg.
De hamnar nog bara på tidigare inställning om den redan var rätt innan du påbörjar justeringen. För mig hamnade det rätt efter att ha varit tydligt fel. Hur precis bilen vet var ljusen ska stå vet jag inte, men gissar att de helt enkelt återvänder till factory default. När de justerar går de ju till båda yttersta punkter för att sen komma nånstans till mitten av spannet, vertikalt alltså.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ljusinställningen ändras spontant

Inlägg av Bjelke »

Undrar om det var det jag såg när jag körde om en igår, tänkte att han körde med helljuset på
eller nåt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar