spacecoin skrev: ↑06 apr 2024 10:55
Brages skrev: ↑06 apr 2024 10:50
Det är inte många veckor sedan Elon skröt om hur tillverkningen av Model 2 skulle vända uppochner på hela bilindustrin och att man inte hinner vänta på fabriken i Mexico. Nu lägger man M2 i malpåse
Min gissning är att marknaden är så trög att man inte ens säljer alla Model 3. Inget klimat att pusha Model 2 i. Aktivera robotaxi hypemode.
Ja, man har dragit ned på tillverkningen av både MY och M3 och tillverkar fortfarande fler bilar varje kvartal än vad man säljer. Så har det varit i flera år och alla Tesla-bulls försöker förklara för mig att det är så för att bilarna är på båtar...
Var är alla båtar med dessa tiotusentals fordon undrar jag då
Så sent som tredje kvartalet 2023 sålde de fler bilar än de producerade.
Att ett företag producerar mer än vad de säljer är kanske inte så konstigt, de ska ha bilar för interna tester, till provkörningar, visningsbilar mm och även om en del av dessa säljs som demobilar senare så leder det till en viss förskjutning av försäljningen.
Här är Teslas produktion och leveranser de senaste åren.
Så under 2019 så levererade de fler bilar än vad de producerade.
2020 så hade de ett överskott på 10 000 bilar
2021 så levererade de 6 000 bilar mer än de producerade
2022 och 2023 så hade de ett större underskott
Detta beror såklart till viss del av minskad försäljning men jag antar att bara när de skulle ta fram Model 3 highland så har de byggt många prototyper som aldrig kommer säljas och sen tillkommer även Cybertruck och nya Model S och X till detta.
Men sen så ska man sätta det i perspektiv med andra tillverkare.
Här är hur det ser ut för Volvo
Volvo verkar ha haft ett underskott när det kommer till leveranser jämfört med försäljning på ungefär 17 000 bilar under 2022 och 34 000 bilar under 2023.
Är detta riktigt dåligt för Volvo då kunderna inte vill ha deras bilar eller är detta kanske normalt i branschen att produktion och leveranser inte är exakt detsamma?