Förvärmning av kupé respektive batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare

Förvärmning av kupé respektive batteri

Inlägg av Mats79 »

Har ni några bra tips på hur man ska tänka kring förvärmning av kupén respektive batteriet. Att värma upp kupén går väldigt fort tycker jag men jag antar att batteriet kanske inte värms upp lika snabbt?

Om jag inför en långresa vill optimera förutsättningarna för batteriet, hur länge bör jag då förvärma det vid exempelvis 0, -5, -10 respektive -15 grader?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Re: Förvärmning av kupé respektive batteri

Inlägg av ChristerSjo »

Höj laddningen med typ 5 kWh 30-60 minuter innan du skall åkar så har du ett varmt batteri.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare

Inlägg av Mats79 »

ChristerSjo skrev:
Höj laddningen med typ 5 kWh 30-60 minuter innan du skall åkar så har du ett varmt batteri.
Hur menar du höj laddningen?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Om du säg har 80% inställt höj det till 85% så batteriet får arbeta/värmas.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare

Inlägg av Mats79 »

Aha, ok men då ska jag förtydliga lite vad jag menar. I det här fallet pratar vi långresa. Batteriet kommer alltså ställas till att vara laddat till 100% och innan avfärd slår jag på värmen av kupé och batteri. Funderingen var då hur länge den borde stå på för att hjälpa batteriet till en så optimal nivå som möjligt.
Användarvisningsbild
konungen
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av konungen »

Mats79 skrev:
Aha, ok men då ska jag förtydliga lite vad jag menar. I det här fallet pratar vi långresa. Batteriet kommer alltså ställas till att vara laddat till 100% och innan avfärd slår jag på värmen av kupé och batteri. Funderingen var då hur länge den borde stå på för att hjälpa batteriet till en så optimal nivå som möjligt.
Då ställer du den till 95% och så laddar du de sista 5% precis innan avresa... Men du vet att du inte skall låta en bil stå med fullt eller nästan fullt batteri.

Dock är ju frågan vad du skall med ett optimerat batteri till. Värms gör ju batteriet under färd så när det är dags att ladda igen på en supercharger så är batteriet garanterat varmt så laddningen går fort.
Långfärd på motorväg så har du ju inte supernytta av regenereringen den största vinsten med regenerering är inne i stan. med mycket insaktningar.

Jag skulle göra som så att jag laddade batteriet till 80% sedan beroende på din laddhastighet så laddar jag de sista 20% så det är klart ihop med uppvärmningen av kupe precis till avfärd. Allt frid och fröjd varm kupe, fullgenerering fullt batteri
Tesla model X beställd 2019-10-30
El till spotpris, timmätning, 500kr att handla smarta prylar för och halva elpriset för elbilsladdning https://invite.tibber.com/249003e6
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

Är det mellan 5-10 + räcker en halvtimma. Är det nära nollan eller neråt så 1 timma.
Smart att förvärma batteriet för det går att spara många mil på det.

Beroende på hur många kWh laddningshastighet du har så kan du också precis som tidigare sagts ladda från 90 till 100% och toppa upp det med att slå på klimatet strax innan avfärd också.
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare

Inlägg av Mats79 »

vibrationsfri skrev:
Är det mellan 5-10 + räcker en halvtimma. Är det nära nollan eller neråt så 1 timma.
Smart att förvärma batteriet för det går att spara många mil på det.

Beroende på hur många kWh laddningshastighet du har så kan du också precis som tidigare sagts ladda från 90 till 100% och toppa upp det med att slå på klimatet strax innan avfärd också.
Exakt, det var lite det här jag ville åt så att batteriet är varmt vid avfärd och därmed kan klara sig lite längre.
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare

Inlägg av Mats79 »

konungen skrev:
Mats79 skrev:
Då ställer du den till 95% och så laddar du de sista 5% precis innan avresa... Men du vet att du inte skall låta en bil stå med fullt eller nästan fullt batteri.

Dock är ju frågan vad du skall med ett optimerat batteri till. Värms gör ju batteriet under färd så när det är dags att ladda igen på en supercharger så är batteriet garanterat varmt så laddningen går fort.
Långfärd på motorväg så har du ju inte supernytta av regenereringen den största vinsten med regenerering är inne i stan. med mycket insaktningar.

Jag skulle göra som så att jag laddade batteriet till 80% sedan beroende på din laddhastighet så laddar jag de sista 20% så det är klart ihop med uppvärmningen av kupe precis till avfärd. Allt frid och fröjd varm kupe, fullgenerering fullt batteri
Fullt medveten om laddningsnivåerna men eftersom det är en långresa behöver jag ställa upp till 100% för att göra så korta pauser som möjligt. I normala fall är det inställt på 80% men här behövs mer.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Varför inte använda den inbyggda funktionen för planerad avresa? Då är både kupen och batteriet uppvärmt innan avfärd.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare

Inlägg av Mats79 »

TechNerd skrev:
Varför inte använda den inbyggda funktionen för planerad avresa? Då är både kupen och batteriet uppvärmt innan avfärd.
Det måste jag ha missat! Tack för tipset! Är det i appen eller i bilen?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

I bilen. Finns tyvärr inte i appen.
Det finns dock flertalet tredjepartsappar som har mostvarande funktion.
Tala om när du vill att bilen ska vara klar för avresa och så stoppar/startar appen laddning så att batteriet och kupen är varm vid avresa.

Använt apparna tidigare, men insett att det gör så lite skillnad att det inte behövs. Skillnaden är några minuter extra på den första superchargern
MYP
X90d
Spooky

Inlägg av Spooky »

Stämmer det verkligen? Jag har alltid min inställd på planerad avresa till morgonen efter. Då är bilen laddad till inställd gräns o kupén varm. Batteriet förvärms dock aldrig.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Spooky skrev:
Stämmer det verkligen? Jag har alltid min inställd på planerad avresa till morgonen efter. Då är bilen laddad till inställd gräns o kupén varm. Batteriet förvärms dock aldrig.
Beror på hur mycket du har kvar att ladda till du har nått din gräns, den förvärmer inte batteriet egentligen men ser till att laddat färdigt först till klockslaget.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare

Inlägg av dbar »

Jag sätter på kupévärme & höjer laddningsgraden med 5% 30 min innan avfärd om det är 0-5 grader ute.
Är det frost ute gör jag samma men värmer Max med avfrostning av rutorna också.
(styrs automatiskt från en smart hub hemma)
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

TechNerd skrev:
Spooky skrev:
Beror på hur mycket du har kvar att ladda till du har nått din gräns, den förvärmer inte batteriet egentligen men ser till att laddat färdigt först till klockslaget.
Hmm, har de ändrat funktionen?

När den kom så såg den till att alltid ladda klart före 06:00 (pga att man i USA har "peak electiricity rates" efter det klockslaget).

Dvs ställer man in 11:00 så kommer den förvisso värma kupén tills dess, men laddningen är den klar med 06:00 och batteriet har redan hunnit bli kallt igen om man ska åka 11:00.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev:
TechNerd skrev:
Spooky skrev:
Hmm, har de ändrat funktionen?

När den kom så såg den till att alltid ladda klart före 06:00 (pga att man i USA har "peak electiricity rates" efter det klockslaget).

Dvs ställer man in 11:00 så kommer den förvisso värma kupén tills dess, men laddningen är den klar med 06:00 och batteriet har redan hunnit bli kallt igen om man ska åka 11:00.
Precis så var det senast jag använde funktionen. Färdigladdad kl 06:00 och kupén uppvärmd senare till inställd tid.

Riktigt dålig funktion i detta fall eftersom TS ska ladda till 100%. Då kan bilen bli stående fulladdad i många timmar om man ska åka senare på dagen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Har aldrig fått vare sig schemaläggning i bilen eller via ex Tesla Plus-appen att fungera så att bilen både är varm och laddad till ett visst klockslag. För att funktionen ska vara vettig så vill man ju att både laddning och värme sammanfaller till den tidpunkt man anger, men så verkar det inte fungera så bilen kan vara fulladdad flera timmar innan den värms.
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare

Inlägg av KalleL »

Har någon en uppfattning om hur mycket effekt uppvärmningen drar när det är kallt ute men efter att den första iskylan jagats bort från kupén?

Uttryckt annorlunda: jag laddar med 16A 1-fas, alltså 3,7 kW, och undrar om det kommer att räcka till att ladda upp batteriet med någorlunda hastighet samtidigt som förvärmningen är igång.
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Inlägg av Gasglad »

KalleL skrev:
Har någon en uppfattning om hur mycket effekt uppvärmningen drar när det är kallt ute men efter att den första iskylan jagats bort från kupén?

Uttryckt annorlunda: jag laddar med 16A 1-fas, alltså 3,7 kW, och undrar om det kommer att räcka till att ladda upp batteriet med någorlunda hastighet samtidigt som förvärmningen är igång.
Nej den kommer att suga några procent ur ditt batteri medan du förvärmer för laddningen räcker inte till. På min LR behöver jag ha 6 kW som inställd laddhastighet för att inte förlora procent i batteriet över 30 minuter. Dvs första minutrarna drar den nån procent när kupevärme och batterivärme går för fullt men sen när kupen börjar bli varmare så laddar den på batteriet igen.

Gör rätt stor skillnad i range sen när man åker iväg med grejerna varma. Har man inte tillräcklig laddeffekt så spelar det mindre roll antingen förlorar du några procent när du åker eller så förlorar du dem innan du åkt.
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare

Inlägg av Snelleman »

KalleL skrev:

Här är lite data från imorse.
Charge.jpg
Kupén 2C när laddning/värming gick igång. Satt på 20C.
På 18min så tog bilen emot 2,92kWh varav 1,15kWh hamande i batteriet. Resten gick åt till värme.
M3 SR+
Skriv svar