Att tänka på vid köp av Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

kazzell

Att tänka på vid köp av Model S?

Inlägg av kazzell »

Hejsan,
Principbeslut har fattas. Det blir en Model S här vid lämpligt tillfälle!

Är ute efter en model S70-90D -15 el. -16 som går att leasa via företag.
- Runt 10k mil
- Vinter- och premiumpaket
- Sol/panoramatak (mest för takräcke)
- Gratis SC

Jag och familjen (2+2) vill få ner förmånsvärdet samt jagar inte efter hästkrafter. Kan även absolut tänka oss att stå och ladda någon minut längre,
så size på batteripack är ingen dealbreaker (men skall givetvis återspegla priset). Vi har en stuga 25 mil från Stockholm men iom barnen så stannar vi ändå minst 1 gång per resväg.

Fråga 1: Något vi missar i kravspecen eller värt att nämna? :)

Fråga 2: Vad bör en kolla vid köp? Hur batteriet har laddats (hur kollas det?) etc. Extremt uppskattat med en liten checklista på saker värda att kika lite närmre på!

Fråga 3: Köpa via KVD.se? Erfarenhet? De känns ju seriösa med tester etc.

Fråga 4 (bonus!): Jag tror personligen att gratis SC kommer bli attraktivt här över tid när/om elpriset för ladd går upp. Varför skulle Tesla mfl INTE vilja öka intäkterna genom att höja priset för ladd..? Tror jag läst något om att andra tillverkare redan börjat denna höjning. Tankar?

tack på förhand!
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Re: Att tänka på vid köp av Model S?

Inlägg av Yrsir »

Kort input. Jag tycker inte du skall ha vinterpaketet som krav. Jag har det nu men hade det inte tidigare. Rattvärmen är trevlig men bilen blir ändå varm så snabbt att det inte behövs.

Gratis supercharging är mer en känsla än ekonomiskt nödvändigt om du inte kör väldigt mycket långresor i tjänsten. Det är självklart värt en del men låt inte det vara en dealbreaker heller.

Tycker du tänker rätt angående batterikapacitet, även Teslas mindre batteri räcker långt nu när superchargingnätverket är så bra.

Och grattis på förhand, du kommer inte ångra dig!
kazzell

Inlägg av kazzell »

Yrsir skrev:
Kort input. Jag tycker inte du skall ha vinterpaketet som krav. Jag har det nu men hade det inte tidigare. Rattvärmen är trevlig men bilen blir ändå varm så snabbt att det inte behövs.

Gratis supercharging är mer en känsla än ekonomiskt nödvändigt om du inte kör väldigt mycket långresor i tjänsten. Det är självklart värt en del men låt inte det vara en dealbreaker heller.

Tycker du tänker rätt angående batterikapacitet, även Teslas mindre batteri räcker långt nu när superchargingnätverket är så bra.

Och grattis på förhand, du kommer inte ångra dig!
Tackar! Låter vettigt. Gratis SC löser sig då vi enbart kollar/har råd med just dessa årsmodeller.

Detta att kolla gällande hur batteriet mår och tagits hand om? Antal laddningscykler?

Tack för tankar!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Antal laddcykler är ju direkt relaterat till hur långt bilen gått, så den siffran skulle vara mindre intressant. Rattvärmen använder jag hela tiden nu, då jag är frusen om händerna- jätteskönt!
Jag har långpendlat 90 mil i tre år med en 70 D, så det funkar utmärkt. Lite sämre acc, men snabbare än de flesta normala bilar iaf. Bör förstås vara billigare än en 90D. Klädseln är värd att fundera på, jag köper numera tygklädsel för att det är skönare att sitta på, hade inte nextgen säten, men standard var bra för mig. En del bilar - även Tesla, kan kännas lite ”slitna” när man kör dom, andra känns som nya. Prova. Jag skulle rek stålfjädring på en äldre bil - samma komfort, men mindre problem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tänk på att gratis SuC inte normalt sätt följer med bilen vid överlåtelsen (i alla fall inte nu för tiden)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

spacecoin skrev:
Tänk på att gratis SuC inte normalt sätt följer med bilen vid överlåtelsen (i alla fall inte nu för tiden)
Det är väl bara när bilen gått tillbaka till tesla och de säljer den igen som de plockar bort fri SuC på dem. De bilar som har fri SuC och som säljs vidare utanför tesla har det kvar.

Fri SuC är nice, det har vi men teslas system med betalning på SuC verkar ändå så smidigt att det inte hade spelat någon större roll om vi inte haft det. Men det är nice på Europasemestern.

Stålfjädring, som redan nämnts, mindre problem med dem.
Rattvärme eller inte, jag saknar det inte, kan man förvärva bilen räcker det gott och väl.

Laddningen och hur batteriet är, det är ett problem att få grepp om. Hur snabbt det laddar på SuC beror på antalet laddningar på SuC och de går vad jag vet inte att få vetskap om. Om inte ägaren kan berätta det.
Men den längre laddtiden gör sig mest påmind de gånger det skamlösas flera gånger samma dag, vid semester. Och då kanske man inte behöver jaga den tiden.

Vi har en 70D, visst inte riktigt det klippet sammandra teslor men jag skulle tro att den bränner mindre mängd däck. Men har samtidigt lite kortare räckvidd. Men det blir mest ett problem när det är pissväder och kallt. Sedan är den lite långsam ny i laddningen över 70%.

Men som de flesta bilköp, känn, testa, lyssna efter konstiga läten, be om att få servicehistorik. Är 12v batteriet bytt, de brukar ge sig på de flesta, visst inte dyrt men surt och bilen blir helt död om det sker vid resa.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Inlägg av Verdi »

kazzell skrev:
Hejsan,
Principbeslut har fattas. Det blir en Model S här vid lämpligt tillfälle!

Är ute efter en model S70-90D -15 el. -16 som går att leasa via företag.
- Runt 10k mil
- Vinter- och premiumpaket
- Sol/panoramatak (mest för takräcke)
- Gratis SC

Jag och familjen (2+2) vill få ner förmånsvärdet samt jagar inte efter hästkrafter. Kan även absolut tänka oss att stå och ladda någon minut längre,
så size på batteripack är ingen dealbreaker (men skall givetvis återspegla priset). Vi har en stuga 25 mil från Stockholm men iom barnen så stannar vi ändå minst 1 gång per resväg.

Fråga 1: Något vi missar i kravspecen eller värt att nämna? :)

Fråga 2: Vad bör en kolla vid köp? Hur batteriet har laddats (hur kollas det?) etc. Extremt uppskattat med en liten checklista på saker värda att kika lite närmre på!

Fråga 3: Köpa via KVD.se? Erfarenhet? De känns ju seriösa med tester etc.

Fråga 4 (bonus!): Jag tror personligen att gratis SC kommer bli attraktivt här över tid när/om elpriset för ladd går upp. Varför skulle Tesla mfl INTE vilja öka intäkterna genom att höja priset för ladd..? Tror jag läst något om att andra tillverkare redan börjat denna höjning. Tankar?

tack på förhand!

Ska du leasa på företag så räkna och jämför med en helt ny. Eller välj en äldre utan så mycket utrustning. Grejen är att en helt ny S har väldigt lågt förmånsvärde och du får då även nybilsgaranti, låg ränta, vagnskadegaranti osv. Totalkostnaden blir inte så mycket högre än en begagnad.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Antal laddcykler är ju direkt relaterat till hur långt bilen gått, så den siffran skulle vara mindre intressant. Rattvärmen använder jag hela tiden nu, då jag är frusen om händerna- jätteskönt!
Jag har långpendlat 90 mil i tre år med en 70 D, så det funkar utmärkt. Lite sämre acc, men snabbare än de flesta normala bilar iaf. Bör förstås vara billigare än en 90D. Klädseln är värd att fundera på, jag köper numera tygklädsel för att det är skönare att sitta på, hade inte nextgen säten, men standard var bra för mig. En del bilar - även Tesla, kan kännas lite ”slitna” när man kör dom, andra känns som nya. Prova. Jag skulle rek stålfjädring på en äldre bil - samma komfort, men mindre problem.

Inte helt. En 0-100 laddningar sliter mer än flera typ 40-70 laddningar.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Första generationens taklucka hade problem med läckage. Kolla så det är åtgärdat och att innertaket ser ok ut.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Slår ett litet slag för Dannis beg-lista:
https://www.teslakalkylen.com/classifieds/list
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Går nu i mer seriösa köp planer då det ser ut till min fosillare hämtas imorgon :mrgreen:

Hur kollar man om fri laddning på SC följer med bilen (enbart i appen?) och i så fall till jag som köpare - verkar vara en djungel 8-) - är det på 75 och 90 fram till slut 2016 eller även senare?

När man nu köper en begagnad Tesla t.ex av bilhandlare hur får man snabbast in bilen i appen. Kan ju inte registrera mig på appen när jag ingen bil har 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Credde skrev:
Går nu i mer seriösa köp planer då det ser ut till min fosillare hämtas imorgon :mrgreen:

Hur kollar man om fri laddning på SC följer med bilen (enbart i appen?) och i så fall till jag som köpare - verkar vara en djungel 8-) - är det på 75 och 90 fram till slut 2016 eller även senare?

När man nu köper en begagnad Tesla t.ex av bilhandlare hur får man snabbast in bilen i appen. Kan ju inte registrera mig på appen när jag ingen bil har 8-)
Fram till mitten juni 2017. 60, 70, 75, 85 och 90kwh såldes fram tills dess.

Ägarbyte för access till app tar veckor. Köper du min bil så kan du få låna mitt lösenord direkt tills Tesla fixat ditt konto.
Skriv svar