UMC problem

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8747
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

UMC problem

Inlägg av Pontus »

Igår började min UMC krångla, T'et i den lysande TESLA texten på klumpen lyser numera rött oavsett om bilen är inkopplad eller inte. Någon som varit med om detta?
Det är andra UMC som felar på ett halvår. Hade aldrig några problem med UMC till min model S på 2,5 år.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: UMC problem

Inlägg av evilirish »

Det är inte klassikern att du stoppat i 220 kontakten upp-och-ner? Dvs behöver rotera den ett halvt varv?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8747
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: UMC problem

Inlägg av Pontus »

evilirish skrev:
Det är inte klassikern att du stoppat i 220 kontakten upp-och-ner? Dvs behöver rotera den ett halvt varv?
Med tanke på att den fungerat i ett par månader nu och jag inte tagit ut den ur uttaget annat än efter att den började krångla igår så nej jag tror inte det är problemet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5569
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: UMC problem

Inlägg av Gustafsson »

Finns det resetknapp på den nya ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1111
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: UMC problem

Inlägg av Kriper »

Tre år sedan när vi precis hade köpt vår S85 skulle jag ladda den hemma första gången i den nyinstallerade trefashandsken och UMC:n var helt död. Åkte till Bredden och fick en ny. Men det var lite svettigt då jag hade ganska låg range.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8747
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: UMC problem

Inlägg av Pontus »

Jag har ju nära till SC, typ 2 km, men detta hände i fredags efter 17, ganska typiskt.
Kan ju säga att det var i samband med uppdateringen till 2020... programvara men det är väl inget som förs över till UMC?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: UMC problem

Inlägg av evilirish »

Har för mig att ny firmware till UMC har tryckts ut via OTA-uppdateringar tidigare. Låter som ett för bra sammanträffande?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: UMC problem

Inlägg av NEO »

Har om du behöver låna för att testa, både ny och gammal umc. SC har väl stängt i helgen?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8747
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: UMC problem

Inlägg av Pontus »

NEO skrev:
Har om du behöver låna för att testa, både ny och gammal umc. SC har väl stängt i helgen?
Tackar för erbjudandet, väldigt trevligt med folk som vill hjälpa till :)
Nu provade jag att sätta in UMC i uttaget igen efter att det legat utan ström hela natten.
Inga röda varningar så långt. 13A och 222V stadigt dock går laddhastigheten upp och ner mellan 1 km/h till 19 km/h. Hoppas det var ett tillfälligt fel som självläker... :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
boaormen
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 maj 2019 22:14

Re: UMC problem

Inlägg av boaormen »

Pontus skrev:
NEO skrev:
Har om du behöver låna för att testa, både ny och gammal umc. SC har väl stängt i helgen?
Tackar för erbjudandet, väldigt trevligt med folk som vill hjälpa till :)
Nu provade jag att sätta in UMC i uttaget igen efter att det legat utan ström hela natten.
Inga röda varningar så långt. 13A och 222V stadigt dock går laddhastigheten upp och ner mellan 1 km/h till 19 km/h. Hoppas det var ett tillfälligt fel som självläker... :?
Den går ner till 1 km/h för att den måste värma batteriet emellanåt. Tror ingen skulle rekommendera att köra 13A från schuko, men du kanske har koll på din elsäkerhet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8747
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: UMC problem

Inlägg av Pontus »

Fick problem med att laddaren inte fungerade i måndags och sedan i tisdags. Fick bara ett meddelande att "laddningen har stoppats"???
Tog med mig laddaren till SC i onsdags och dom kunde inte hitta något fel på den som orsakade att den inte laddade. Meddelandet i bilen kom av att det var något fel i nätet sa dom, dvs inte Teslas fel.
Men som tur var så hade knappen på laddaren slutat fungera vilket SC också insåg så dom var tvungna att ge mig en ny laddare ändå.
Sedan när jag kom hem den nya laddaren så hade jag en enorm tur för då hade felet i min nät försvunnit... och ja jag kan ladda med samma ampere nu som förra veckan.

En slump???

Vad skulle jag gjort om inte knappen på laddaren varit trasig???

Detta är min tredje laddare på 7 månader. Den gamla till model S gick aldrig sönder samt att den gick att använda hemma hos mina föräldrar vilket inte den nya gör.
Har dom blivit sämre eller inbillar jag mig bara?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar