Teslakunnig bilprovning i Lund/staffanstorp

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Teslakunnig bilprovning i Lund/staffanstorp

Inlägg av thomas76 »

Hej nu är det dax för första besiktning och vill höra vart ni har besiktigat era Teslor. Jag var alltid till Besikta i Svedala när vi körde BMW och var supernöjda med dom.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5340
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Teslakunnig bilprovning i Lund/staffanstorp

Inlägg av Nicke Nyfiken »

thomas76 skrev:
Hej nu är det dax för första besiktning och vill höra vart ni har besiktigat era Teslor. Jag var alltid till Besikta i Svedala när vi körde BMW och var supernöjda med dom.
Varför behövs det en ”Teslakunnig” för att besiktiga en Tesla? Det är en bil. Ingen rymdraket.

Jag körde bara in på första bästa besiktningsställe och det var inga problem fast besiktningskvinnan aldrig besiktigat en Tesla tidigare.
Model Y P
Model S P
Model S P
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Teslakunnig bilprovning i Lund/staffanstorp

Inlägg av HenrikC »

Det är väl bra om man vill att de ska hitta fel? Jag har ibland besiktigat bilar utanför besiktningsperioden just för att bilprovningen ska få felsöka hjulupphängningar med sin skakplatta, läsa ut felkoder m.m. Billligare än verkstan och dessutom kan man vara med själv under bilen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5340
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Teslakunnig bilprovning i Lund/staffanstorp

Inlägg av Nicke Nyfiken »

På vilket vis skiljer sig en Tesla från andra bilar på de punkter som kontrolleras på besiktningen, frånsett avgasreningen?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Teslakunnig bilprovning i Lund/staffanstorp

Inlägg av thomas76 »

Precis som du skriver HenrikC men också det man hört och läst om tex att hitta bilens VIN's. Kanske inte behöver vara orolig för att det skall lyftas på fel ställen under bilen. Beskiktade en BMW E39 i Staffanstorp runt 2014 och fick utskällning för att bromsrören var rostiga. Fick vid samma tillfälle även en 2:a för att ljuset på ena sidan var lite felinställt. Kanske varit bortskämd med att det snabbt justerats innan i Gävleområdet jag bodde innan.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5340
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Teslakunnig bilprovning i Lund/staffanstorp

Inlägg av Nicke Nyfiken »

thomas76 skrev:
Precis som du skriver HenrikC men också det man hört och läst om tex att hitta bilens VIN's. Kanske inte behöver vara orolig för att det skall lyftas på fel ställen under bilen. Beskiktade en BMW E39 i Staffanstorp runt 2014 och fick utskällning för att bromsrören var rostiga. Fick vid samma tillfälle även en 2:a för att ljuset på ena sidan var lite felinställt. Kanske varit bortskämd med att det snabbt justerats innan i Gävleområdet jag bodde innan.
Visst är det stor skillnad på de olika besiktningsställena. Hittar man en station som man trivs med så är det nog bara att hålla fast vid den oavsett om man byter bilmärke.

Min uppfattning är att Bilprovningen och Besikta (som tog över en del av Bilprovningen) håller en generellt lägre servicenivå och beter sig sig lite som under monopoltiden fortfarande. Står lyset fel så blir det anmärkning istället för att de justerar det osv. Givetvis finns det stora lokala avvikelser beroende på om det är ”gammal” personal kvar från monopoltiden eller inte.

På senare år har jag varit på Dekra, Carspect och Opus och det har varit en helt annan upplevelse. Det märks att de konkurrerar om kunderna och vill att man ska komma tillbaka. Provade åter på Besikta igen för ett år sedan men det var fortfarande samma som på monopoltiden. Som kund var man snarare till besvär än en tillgång för dem.

Triv du på Besikta i Svedala ser jag ingen anledning att byta för att du nu har en Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Teslakunnig bilprovning i Lund/staffanstorp

Inlägg av Ampera »

Jag var på Carspec Lund Nova, de är rätt haja på Tesla även om de hade problem med att kolla din ljusen... Teslan släcker dem när man går ur..., dock så stod mina för högt, så det blev en 2:a på det. Och ett på pekande om rost på fjäderbenen fram. Annars perfekt.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6389
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslakunnig bilprovning i Lund/staffanstorp

Inlägg av spacecoin »

Finns inställning för ljusen
Skriv svar