Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Moderator: Redaktion
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Om fler väljer elbil än något annat o tillverkarna slutar tillverka fossilbilar så kommer garanterat elbilstödet försvinna, det är bara en fråga om NÄR inte OM.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Det är nog lugnt ett bra tag till. Ser ingen tillverkare som ens tänker på att sluta tillverka avgasbilar.Snap02 skrev:Om fler väljer elbil än något annat o tillverkarna slutar tillverka fossilbilar så kommer garanterat elbilstödet försvinna, det är bara en fråga om NÄR inte OM.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Samma tänket i Norge. Jag försökte att förklara innan, men är så sjukt dålig att formulera mig.Fredrik j skrev:Om V misstänker att det är rika högerväljare som får stödet så är det kört. Den kampen är viktigare än allt annat för Vänsterpartiet. Dom är besatta i pengar.LarsL skrev:Inte ens med motiveringen att det bara är rika Teslaägare som får pengarna.Zalman3 skrev:V kommer inte ta bort elbilsbonusen just nu i alla fall.
I Norge är det jo nya bilar som får ”bonusen” med momsfritak.
Argumentet var att det var bara ”de rika” som njöt av det här.
Min fråga är hur man tror att begagnatpriset påverkas om nybilspriserna blir billigare.
Lägre medelklassen får jo också njuta av en 4 år gammal E-Golf eller M3 (om ett par år)till ett förnuftig pris om bilen fick momsfritak som ny.
Ger man inga bonus på nybil, så blir begagnatpriset dyrare
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
I teorin kanske. Men lägre försäljningsvolym på malusbilar har ju drivit upp begagnatpriserna.heldiggrisen skrev:Samma tänket i Norge. Jag försökte att förklara innan, men är så sjukt dålig att formulera mig.Fredrik j skrev:Om V misstänker att det är rika högerväljare som får stödet så är det kört. Den kampen är viktigare än allt annat för Vänsterpartiet. Dom är besatta i pengar.LarsL skrev:Inte ens med motiveringen att det bara är rika Teslaägare som får pengarna.Zalman3 skrev:V kommer inte ta bort elbilsbonusen just nu i alla fall.
I Norge är det jo nya bilar som får ”bonusen” med momsfritak.
Argumentet var att det var bara ”de rika” som njöt av det här.
Min fråga är hur man tror att begagnatpriset påverkas om nybilspriserna blir billigare.
Lägre medelklassen får jo också njuta av en 4 år gammal E-Golf eller M3 (om ett par år)till ett förnuftig pris om bilen fick momsfritak som ny.
Ger man inga bonus på nybil, så blir begagnatpriset dyrare
https://www.motormagasinet.se/article/v ... nade_bilar
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
I en övergångsperiod så kan jo begprisen öka som det står i artikeln.
Behåller man bonussystemet några år så kommer flera att köpa bonusbil, urvalet av begbilar ökar och priserna sjunker mot vad det koster att köpa nytt.
Tråkigt för den som köpt sin elbil eller hybrid utan bonus, priserna måste ner om det är ungefär samma pris att köpa nytt.Det kan bero på att skillnaden mellan att köpa en ny laddhybrid och en begagnad är mindre idag till följd av miljöbilsbonusen
Behåller man bonussystemet några år så kommer flera att köpa bonusbil, urvalet av begbilar ökar och priserna sjunker mot vad det koster att köpa nytt.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Är klart att stödet måste bort så småningom. Är fel att subventionera en bransch långsiktigt. Skapar bara osund prissättning. Jag är emot en höjning till 100 tkr.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Är klart att staten måste bort så småningom. Är fel att subventionera en bransch långsiktigt. Skapar bara osund prissättning. Jag är emot skatt och moms på nybilar.Verdi skrev:Är klart att stödet måste bort så småningom. Är fel att subventionera en bransch långsiktigt. Skapar bara osund prissättning. Jag är emot en höjning till 100 tkr.
Fixat
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Hoppas att inte någon från V och MP läser på detta forum då, då försvinner nog stödet rätt kvickt.Fredrik j skrev:Om V misstänker att det är rika högerväljare som får stödet så är det kört. Den kampen är viktigare än allt annat för Vänsterpartiet. Dom är besatta i pengar.LarsL skrev:Inte ens med motiveringen att det bara är rika Teslaägare som får pengarna.Zalman3 skrev:V kommer inte ta bort elbilsbonusen just nu i alla fall.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Bonussystemet är beroende av att det säljs malusbilar. Systemet måste vara självförsörjande.heldiggrisen skrev:I en övergångsperiod så kan jo begprisen öka som det står i artikeln.Tråkigt för den som köpt sin elbil eller hybrid utan bonus, priserna måste ner om det är ungefär samma pris att köpa nytt.Det kan bero på att skillnaden mellan att köpa en ny laddhybrid och en begagnad är mindre idag till följd av miljöbilsbonusen
Behåller man bonussystemet några år så kommer flera att köpa bonusbil, urvalet av begbilar ökar och priserna sjunker mot vad det koster att köpa nytt.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Nu är det ju så, om du läser inläggen ovan, att det är den brunblåröda sörjan som går in och hugger på allt oavsett vad de egentligen tycker i stort. De verkar vara besatta av att bara tycka tvärtom helt enkelt.Snap02 skrev:Försvinner garanterat snart eftersom det är redan nu över 30% som väljer en bil med el /hybrid.
Näste steg är en kilometerskatt pengarna måste in och bilisterna ska alltid betala. Men ni har valt det själva röstat fram denna röda/gröna sörja.
Såg nästa fantastiska förslag från v som Miljöpartiet gillar, att basera fortkörningsböter på inkomsten.
Så glöm allt elbilsstöd att få 100000? Ni kommer inte ens få 60000 någon längre tid.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Det kanske är bättre att använda malus pengarna till laddare. Som det är nu så hamnar all bonus hos säljarna. Tar man bort bonus från bilarna måste priset sänkas.Fredrik j skrev:Bonussystemet är beroende av att det säljs malusbilar. Systemet måste vara självförsörjande.heldiggrisen skrev:I en övergångsperiod så kan jo begprisen öka som det står i artikeln.Tråkigt för den som köpt sin elbil eller hybrid utan bonus, priserna måste ner om det är ungefär samma pris att köpa nytt.Det kan bero på att skillnaden mellan att köpa en ny laddhybrid och en begagnad är mindre idag till följd av miljöbilsbonusen
Behåller man bonussystemet några år så kommer flera att köpa bonusbil, urvalet av begbilar ökar och priserna sjunker mot vad det koster att köpa nytt.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Intressant idé. Kanske kan bonus betalas ut i form av laddstationsutbyggnad. Om tillräckligt många vill lägga sin bonus på en laddstation på en specifik plats så bygger man en.nek0 skrev:Det kanske är bättre att använda malus pengarna till laddare. Som det är nu så hamnar all bonus hos säljarna. Tar man bort bonus från bilarna måste priset sänkas.Fredrik j skrev:Bonussystemet är beroende av att det säljs malusbilar. Systemet måste vara självförsörjande.heldiggrisen skrev:I en övergångsperiod så kan jo begprisen öka som det står i artikeln.Tråkigt för den som köpt sin elbil eller hybrid utan bonus, priserna måste ner om det är ungefär samma pris att köpa nytt.Det kan bero på att skillnaden mellan att köpa en ny laddhybrid och en begagnad är mindre idag till följd av miljöbilsbonusen
Behåller man bonussystemet några år så kommer flera att köpa bonusbil, urvalet av begbilar ökar och priserna sjunker mot vad det koster att köpa nytt.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Så att Ionity och andra kan bygga fler laddare för skattepengar och ta hutlöst betalt sedan?nek0 skrev:Det kanske är bättre att använda malus pengarna till laddare. Som det är nu så hamnar all bonus hos säljarna. Tar man bort bonus från bilarna måste priset sänkas.
Det spelar ingen roll om det är köparna, bilhandlarna eller biltillverkarna som får bonusen det gör ändå elbilar mer attraktiva i alla led. Genom att Tesla kunde sälja elbilar till Norge utan skatt så kunde de få igång sin tillverkning och kan nu leverera ”billiga” och bra elbilar till den stora massan.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Nej tänkte inte med samma upplägg som Ionyti.Om Tesla klarar att bygga laddare och sälja el till vettiga priser varför ska inte staten klara av det? Biltillverkare är tvungna att sälja renare bilar . Om man varje år sänker CO2 gränsen med 10% kommer de att se till att det finns elbilar med vettiga priser även utan bonus.LarsL skrev:Så att Ionity och andra kan bygga fler laddare för skattepengar och ta hutlöst betalt sedan?nek0 skrev:Det kanske är bättre att använda malus pengarna till laddare. Som det är nu så hamnar all bonus hos säljarna. Tar man bort bonus från bilarna måste priset sänkas.
Det spelar ingen roll om det är köparna, bilhandlarna eller biltillverkarna som får bonusen det gör ändå elbilar mer attraktiva i alla led. Genom att Tesla kunde sälja elbilar till Norge utan skatt så kunde de få igång sin tillverkning och kan nu leverera ”billiga” och bra elbilar till den stora massan.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Jag tycker också att det är bra. Rätt förvånande att det inte är inkomstbaserat faktiskt.Snap02 skrev:Såg nästa fantastiska förslag från v som Miljöpartiet gillar, att basera fortkörningsböter på inkomsten.
Nu ska jag hämta popcornen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Dom har inte tänkt färdigt. Alla straff borde ju då vara "rättvisa". Vem drabbas mest av t.ex. ett fängelsestraff? En egenföretagare eller en hemlös?bylund skrev:Jag tycker också att det är bra. Rätt förvånande att det inte är inkomstbaserat faktiskt.Snap02 skrev:Såg nästa fantastiska förslag från v som Miljöpartiet gillar, att basera fortkörningsböter på inkomsten.
Nu ska jag hämta popcornen.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Vad är problemet? Se till att inte hamna i fängelse så är det inga problem.Fredrik j skrev:Dom har inte tänkt färdigt. Alla straff borde ju då vara "rättvisa". Vem drabbas mest av t.ex. ett fängelsestraff? En egenföretagare eller en hemlös?bylund skrev:Jag tycker också att det är bra. Rätt förvånande att det inte är inkomstbaserat faktiskt.Snap02 skrev:Såg nästa fantastiska förslag från v som Miljöpartiet gillar, att basera fortkörningsböter på inkomsten.
Nu ska jag hämta popcornen.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Precis. Dom har inte tänkt färdigt. Har man inte pengar till böter får man se till att hålla hastighetsgränsen.nek0 skrev:Vad är problemet? Se till att inte hamna i fängelse så är det inga problem.Fredrik j skrev:Dom har inte tänkt färdigt. Alla straff borde ju då vara "rättvisa". Vem drabbas mest av t.ex. ett fängelsestraff? En egenföretagare eller en hemlös?bylund skrev:Jag tycker också att det är bra. Rätt förvånande att det inte är inkomstbaserat faktiskt.Snap02 skrev:Såg nästa fantastiska förslag från v som Miljöpartiet gillar, att basera fortkörningsböter på inkomsten.
Nu ska jag hämta popcornen.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Västerpartister som ”tänkt färdigt”Fredrik j skrev:Precis. Dom har inte tänkt färdigt. Har man inte pengar till böter får man se till att hålla hastighetsgränsen.nek0 skrev:Vad är problemet? Se till att inte hamna i fängelse så är det inga problem.Fredrik j skrev:Dom har inte tänkt färdigt. Alla straff borde ju då vara "rättvisa". Vem drabbas mest av t.ex. ett fängelsestraff? En egenföretagare eller en hemlös?bylund skrev:Jag tycker också att det är bra. Rätt förvånande att det inte är inkomstbaserat faktiskt.Snap02 skrev:Såg nästa fantastiska förslag från v som Miljöpartiet gillar, att basera fortkörningsböter på inkomsten.
Nu ska jag hämta popcornen.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Fast problemet är ju tvärtom de som har råd med böterna och därför kör för fort. D v s de som är beredda att ta smällen, för att det inte svider.Fredrik j skrev:Precis. Dom har inte tänkt färdigt. Har man inte pengar till böter får man se till att hålla hastighetsgränsen.nek0 skrev:Vad är problemet? Se till att inte hamna i fängelse så är det inga problem.Fredrik j skrev:Dom har inte tänkt färdigt. Alla straff borde ju då vara "rättvisa". Vem drabbas mest av t.ex. ett fängelsestraff? En egenföretagare eller en hemlös?bylund skrev:Jag tycker också att det är bra. Rätt förvånande att det inte är inkomstbaserat faktiskt.Snap02 skrev:Såg nästa fantastiska förslag från v som Miljöpartiet gillar, att basera fortkörningsböter på inkomsten.
Nu ska jag hämta popcornen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Jo, det gjorde de för länge sedanFredrik j skrev:nek0 skrev:Västerpartister som ”tänkt färdigt”Fredrik j skrev:Precis. Dom har inte tänkt färdigt. Har man inte pengar till böter får man se till att hålla hastighetsgränsen.bylund skrev:Vad är problemet? Se till att inte hamna i fängelse så är det inga problem.Snap02 skrev:]
Dom har inte tänkt färdigt. Alla straff borde ju då vara "rättvisa". Vem drabbas mest av t.ex. ett fängelsestraff? En egenföretagare eller en hemlös?
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Exakt. Enligt samma princip har ju ett fängelsestraff inte samma konsekvenser för alla.bylund skrev:Fredrik j skrev:Fast problemet är ju tvärtom de som har råd med böterna och därför kör för fort. D v s de som är beredda att ta smällen, för att det inte svider.nek0 skrev:Precis. Dom har inte tänkt färdigt. Har man inte pengar till böter får man se till att hålla hastighetsgränsen.Fredrik j skrev:Vad är problemet? Se till att inte hamna i fängelse så är det inga problem.bylund skrev:
Dom har inte tänkt färdigt. Alla straff borde ju då vara "rättvisa". Vem drabbas mest av t.ex. ett fängelsestraff? En egenföretagare eller en hemlös?
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Dagsböter är knappast något nytt, så jag har också svårt att se varför det skulle vara kontroversiellt eller dåligt på något sätt.bylund skrev:Jag tycker också att det är bra. Rätt förvånande att det inte är inkomstbaserat faktiskt.Snap02 skrev:Såg nästa fantastiska förslag från v som Miljöpartiet gillar, att basera fortkörningsböter på inkomsten.
Nu ska jag hämta popcornen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Tänkte precis samma när jag hörde det på radion. En ”uteliggare” påverkas ju knappt av några månaders fängelse medan det för mig skulle vara en total katastrof (typ).Fredrik j skrev:Dom har inte tänkt färdigt. Alla straff borde ju då vara "rättvisa". Vem drabbas mest av t.ex. ett fängelsestraff? En egenföretagare eller en hemlös?bylund skrev:Jag tycker också att det är bra. Rätt förvånande att det inte är inkomstbaserat faktiskt.Snap02 skrev:Såg nästa fantastiska förslag från v som Miljöpartiet gillar, att basera fortkörningsböter på inkomsten.
Nu ska jag hämta popcornen.
Samma med dagsböter. För mig kostar det riktigt stora belopp medan ”uteliggaren” kommer undan helt och hållet eftersom inkomst saknas.
Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.
Du kanske skulle bli uteliggare då om du planerar begå brott eller köra för fort. Verkar ju vara toppen att slippa oroa sig för fängelsestraff eller böter, livet på en pinne.LarsL skrev:Fredrik j skrev:Dom har inte tänkt färdigt. Alla straff borde ju då vara "rättvisa". Vem drabbas mest av t.ex. ett fängelsestraff? En egenföretagare eller en hemlös?bylund skrev:Jag tycker också att det är bra. Rätt förvånande att det inte är inkomstbaserat faktiskt.Snap02 skrev:Såg nästa fantastiska förslag från v som Miljöpartiet gillar, att basera fortkörningsböter på inkomsten.
Nu ska jag hämta popcornen.
Tänkte precis samma när jag hörde det på radion. En ”uteliggare” påverkas ju knappt av några månaders fängelse medan det för mig skulle vara en total katastrof (typ).
Samma med dagsböter. För mig kostar det riktigt stora belopp medan ”uteliggaren” kommer undan helt och hållet eftersom inkomst saknas.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)