Dags för motorjournalister att vakna
Moderator: Redaktion
Dags för motorjournalister att vakna
Nuförtiden är det ju trots allt så att det skrivs en hel del om elbilar i pressen o.dyl. Men fortfarande så hänger de etablerade och traditionella motorjournalisterna inte riktigt med. Det finns egentligen bara två kanaler för riktig elbilsjournalistik i Sverige och det är tidningen Elbilen i Sverige och Tibors nyhetsartiklar här på TCS. Jag har t.ex. i mitt FB-flöde Recharge som är en underavdelning av Mest Motor. De kommer iofs med minst en artikel om dagen, men tyvärr så är de oftast rätt så långt efter. Det de skriver om där har jag som regel redan vetat några dagar. Dels missar de ofta ganska grovt att lyfta fram det viktiga och relevanta och intar ofta den där positionen som alla som nyss börjat intressera sig för elbilar har, nämligen att de låter sig luras av elbilskeptikertrollens argument utan att göra en egen bedömning och kontrollera fakta innan de skriver ihop sin artikel.
Är detta fortfarande ett utslag av att de är okunniga/ointresserade eller är det bara så det är inom journalistkåren? Jag menar, om man arbetar heltid som journalist så borde man ju ha tid att göra nån slags research/reflektion etc. innan man bara översätter/kopierar en nyhetsartikel de sett nån annan stans? Den som levererar flest artiklar om elbilar, miljö, solceller, oljeindustri osv. osv. och som dessutom uppenbarligen har gjort en grundlig research och funderat och gjort en självständig analys är ju en person som har ett helt annat jobb på heltid och gör denna imponerande journalistgärning helt oavlönad på sin fritid, nämligen Tibor.
När jag tänker på det så är det väl så att de journalister som verkligen gör det jobb som vi borde förvänta oss av alla journalister blir de som får stora journalistpriset eller hyllas som grävande journalister. De flesta andra verkar bara kopiera andras texter, referera artiklar i andra tidningar eller utnyttjas som nyttiga idioter av olika särintressen och bara återberättar vad dessa vill ha sagt utan att ställa relevanta följdfrågor eller ta in en second opinion eller själva lägga till en egen analys av vad de just fått veta.
Är det klickjournalistiken och behovet av att vara först som gör att man aldrig gör det riktiga journalistikarbetet, är de flesta journalister dåliga på sitt jobb eller vad beror detta på?
Är detta fortfarande ett utslag av att de är okunniga/ointresserade eller är det bara så det är inom journalistkåren? Jag menar, om man arbetar heltid som journalist så borde man ju ha tid att göra nån slags research/reflektion etc. innan man bara översätter/kopierar en nyhetsartikel de sett nån annan stans? Den som levererar flest artiklar om elbilar, miljö, solceller, oljeindustri osv. osv. och som dessutom uppenbarligen har gjort en grundlig research och funderat och gjort en självständig analys är ju en person som har ett helt annat jobb på heltid och gör denna imponerande journalistgärning helt oavlönad på sin fritid, nämligen Tibor.
När jag tänker på det så är det väl så att de journalister som verkligen gör det jobb som vi borde förvänta oss av alla journalister blir de som får stora journalistpriset eller hyllas som grävande journalister. De flesta andra verkar bara kopiera andras texter, referera artiklar i andra tidningar eller utnyttjas som nyttiga idioter av olika särintressen och bara återberättar vad dessa vill ha sagt utan att ställa relevanta följdfrågor eller ta in en second opinion eller själva lägga till en egen analys av vad de just fått veta.
Är det klickjournalistiken och behovet av att vara först som gör att man aldrig gör det riktiga journalistikarbetet, är de flesta journalister dåliga på sitt jobb eller vad beror detta på?
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Du har för höga förväntningar, svensk biljournalism är ett skämt och har varit det så länge jag har levt.
Utan att göra någon djupare analys så skulle jag säga att det beror på att vår marknad är för liten för att det ska löna sig.
Sen ska man inte heller som entusiast förvänta sig att man blir serverad nyheter från de traditionella kanalerna, där ligger man alltid före oavsett område.
Utan att göra någon djupare analys så skulle jag säga att det beror på att vår marknad är för liten för att det ska löna sig.
Sen ska man inte heller som entusiast förvänta sig att man blir serverad nyheter från de traditionella kanalerna, där ligger man alltid före oavsett område.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Du sammanfattar det väldigt bra. Det är inte bara motorjournalister som är dåliga. Skillnaden mellan Tibor och andra så kallade journalister är att Tibor är för det första genuint intresserad av det hans artiklar handlar om. Han är dessutom tekniskt utbildad och kan sin sak in- och utantill. Det är alltid en fröjd att läsa Tibors artiklar, även om man kanske inte alltid håller med det han säger, men det är ju inte nödvändigt heller.
Andra journalister klistrar bara ihop nånting de hittar någon annanstans. Många gånger präglas skriverierna av en total avsaknad av förståelse för ämnet. Att skribenterna rätt ofta inte ens klarar av att hålla sin text fri från stavfel gör inte saken bättre.
Mitt standardexempel är NyTeknik som numera håller en absolut lägsta nivå, och man undrar ibland om det är skolungdomar de anlitar för att skriva artiklar. Tyvärr är det så idag.
Andra journalister klistrar bara ihop nånting de hittar någon annanstans. Många gånger präglas skriverierna av en total avsaknad av förståelse för ämnet. Att skribenterna rätt ofta inte ens klarar av att hålla sin text fri från stavfel gör inte saken bättre.
Mitt standardexempel är NyTeknik som numera håller en absolut lägsta nivå, och man undrar ibland om det är skolungdomar de anlitar för att skriva artiklar. Tyvärr är det så idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Ja, Ny Teknik är en stor besvikelse. På 90-talet och en bit in på 00-talet var det mitt husorgan, men nu bryr jag mig oftast inte att läsa artiklar som det länkas till. Jag tror att det som var skiftet, när man bröt med riktig journalistik, var när man började skriva om den där italienske bedragaren Andrea Rossi som påstod att han hade lyckats med kall fusion mellan nickel och väte. Mats Lewan i NyT skrev om det som om det vore ett teknologiskt framsteg när det i själva verket bara var ett avancerat bondfångeri. Karln var ju redan känd som bedragare i Italien och har sysslat med allehanda skumraskaffärer.mati skrev:Du sammanfattar det väldigt bra. Det är inte bara motorjournalister som är dåliga. Skillnaden mellan Tibor och andra så kallade journalister är att Tibor är för det första genuint intresserad av det hans artiklar handlar om. Han är dessutom tekniskt utbildad och kan sin sak in- och utantill. Det är alltid en fröjd att läsa Tibors artiklar, även om man kanske inte alltid håller med det han säger, men det är ju inte nödvändigt heller.
Andra journalister klistrar bara ihop nånting de hittar någon annanstans. Många gånger präglas skriverierna av en total avsaknad av förståelse för ämnet. Att skribenterna rätt ofta inte ens klarar av att hålla sin text fri från stavfel gör inte saken bättre.
Mitt standardexempel är NyTeknik som numera håller en absolut lägsta nivå, och man undrar ibland om det är skolungdomar de anlitar för att skriva artiklar. Tyvärr är det så idag.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Nyteknik är en farlig då den är ingenjörernas fackförbunds tidning. Många, särskilt av den äldre skolan, tar nog till sig det som skrivs där som fakta och sanningar. Det gör att de kommer agera på ett felaktigt sätt på arbetsplatsen och tex inte förstå fullt ut effekten av elbilsomställningen. Det gör att de företag där dessa jobbar och styr hamnar efter i utvecklingen.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Ja, det kan du ha rätt i. Samtidigt vet jag en del ingenjörer som är starkt kritiska till NyT idag. De klarar av att tänka själva och med sin erfarenhet inom området så genomskådar de dumheterna som skriv i NyT.LarsL skrev:Nyteknik är en farlig då den är ingenjörernas fackförbunds tidning. Många, särskilt av den äldre skolan, tar nog till sig det som skrivs där som fakta och sanningar. Det gör att de kommer agera på ett felaktigt sätt på arbetsplatsen och tex inte förstå fullt ut effekten av elbilsomställningen. Det gör att de företag där dessa jobbar och styr hamnar efter i utvecklingen.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Håller med dig om att NyT blev värdelös efter att Mats Lewan lämnat tidningen (efter allt rabalder om kall fusion).Jerker skrev:Ja, Ny Teknik är en stor besvikelse. På 90-talet och en bit in på 00-talet var det mitt husorgan, men nu bryr jag mig oftast inte att läsa artiklar som det länkas till. Jag tror att det som var skiftet, när man bröt med riktig journalistik, var när man började skriva om den där italienske bedragaren Andrea Rossi som påstod att han hade lyckats med kall fusion mellan nickel och väte. Mats Lewan i NyT skrev om det som om det vore ett teknologiskt framsteg när det i själva verket bara var ett avancerat bondfångeri. Karln var ju redan känd som bedragare i Italien och har sysslat med allehanda skumraskaffärer.mati skrev:Du sammanfattar det väldigt bra. Det är inte bara motorjournalister som är dåliga. Skillnaden mellan Tibor och andra så kallade journalister är att Tibor är för det första genuint intresserad av det hans artiklar handlar om. Han är dessutom tekniskt utbildad och kan sin sak in- och utantill. Det är alltid en fröjd att läsa Tibors artiklar, även om man kanske inte alltid håller med det han säger, men det är ju inte nödvändigt heller.
Andra journalister klistrar bara ihop nånting de hittar någon annanstans. Många gånger präglas skriverierna av en total avsaknad av förståelse för ämnet. Att skribenterna rätt ofta inte ens klarar av att hålla sin text fri från stavfel gör inte saken bättre.
Mitt standardexempel är NyTeknik som numera håller en absolut lägsta nivå, och man undrar ibland om det är skolungdomar de anlitar för att skriva artiklar. Tyvärr är det så idag.
OT. Om man är intresserad av någorlunda objektiva artiklar/analyser av kall fusion så kan man förkovra sig här: e-catworld.com
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Min observation gällande Journalister är väl att om det kommer en artikel, om ett ämne som man verkligen kan, så inser man att ca 10-20% av det som står är någorlunda korrekt. Resten är mestadels BS. Har pratat med vänner och bekanta inom andra områden än det jag jobbar med och får intrycket av att detta gäller generellt.
Dvs även om dom vaknar och börjar intressera sig för elbilar på riktigt så kommer "korrektheten" öka från 1-2% till 10-20%
Dvs även om dom vaknar och börjar intressera sig för elbilar på riktigt så kommer "korrektheten" öka från 1-2% till 10-20%
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Här ber jag att få påpeka ett formellt faktafel. Ny Teknik är inte officiell tidning för Sveriges Ingenjörer (namnet på det som tidigare hette Civilingenjörsförbundet och som numera organiserar såväl civilingenjörer som högskoleingenjörer). Sveriges Ingenjörers officiella organ heter Ingenjören, och utkommer sedan något år inte längre som papperstidning utan endast i elektronisk form, och skickas till alla medlemmar.LarsL skrev:Nyteknik är en farlig då den är ingenjörernas fackförbunds tidning. Många, särskilt av den äldre skolan, tar nog till sig det som skrivs där som fakta och sanningar. Det gör att de kommer agera på ett felaktigt sätt på arbetsplatsen och tex inte förstå fullt ut effekten av elbilsomställningen. Det gör att de företag där dessa jobbar och styr hamnar efter i utvecklingen.
Däremot har Ny Teknik sedan länge haft samarbete med såväl Sveriges Ingenjörer/Civilingenjörsförbundet och industritjänstemannafacken (tidigare var det SIF, numera ingår de väl i Unionen?) och det har ingått i medlemsavgiften att man fått tidningen. Som teknolog (civilingenjörsstudent) på 90-talet, när ett studerandemedlemskap i Civilingenjörsförbundet kostade cirka en hundring per år, kändes det väldigt värt den kostnaden bara för att få Ny Teknik i brevlådan en gång i veckan och jag läste den med stort intresse. Numera håller jag med om att den på många sätt sjunkit i standard - eller också är det jag själv som kan/vet mer - och jag läser den oftast inte.
Och som sagt - Ny Teknik är INTE officiellt organ för Sveriges Ingenjörer.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Jag tror att det handlar om att den som saknar relevant utbildning (eller motsvarande kunskaper) helt enkelt inte klarar att skriva en vettig text. I mitten på 1990-talet var jag ansvarig för en studie som utgjorde underlag för ett försvarsbeslut. Den studien uppmärksammades av en av de två stora svenska morgontidningarna, som i alla fall då hade en reporter som specialiserade sig på försvarsfrågor. När jag läste artikeln i tidningen blev jag rätt paff över vilka missförstånd som fanns där. Inget av dem tror jag berodde på en agenda hos journalisten, utan på att hen helt enkelt hade för dålig koll på det som hen skrev om, alternativt för lite tid för att verkligen sätta sig in i det hela.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Det är väl ingen hemlighet att de flesta motorjournalister avskyr elbilar. Eller att de åtminstone är ointresserade... Pliktskyldiga artiklar blir inte lika bra. Precis samma problem som biltillverkarna har. Elbilar är nåt man håller på med för att man måste. Det är inget man brinner för.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Att en genomsnittlig artikel innehåller massor av direkta felaktigheter är ingen nyhet för mig heller. Men min erfarenhet är mest från lokalreportrars artiklar från nåt föreningsevenemang där de blandar ihop namnen på folk på bilder, missuppfattar fakta etc. De är allmänreportrar och ska ut och bevaka allt från en krocketturnering hos PRO till bilolyckor med dödlig utgång. Men jag anser att man ska kunna ställa högre krav på specialister inom journalistkåren.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Ja men jag tycker faktiskt att Alrik Söderlind på automotorsport är väldigt bra,
exvis:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-ar-skit/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-elbilar/
Sen är nog journalister lata (uppenbarligen), eller kanske agenda drivna. exvis ("vår vän bidén").
exvis:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-ar-skit/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-elbilar/
Sen är nog journalister lata (uppenbarligen), eller kanske agenda drivna. exvis ("vår vän bidén").
Re: Dags för motorjournalister att vakna
mickeisol skrev:Ja men jag tycker faktiskt att Alrik Söderlind på automotorsport är väldigt bra,
exvis:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-ar-skit/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-elbilar/
Sen är nog journalister lata (uppenbarligen), eller kanske agenda drivna. exvis ("vår vän bidén").
Alrik är undantaget. Han kör dessutom elbil privat. BMW i3. Men läs vad deras "stjärnreporter" Dyredand skriver om elbilar så får du se... Han är besatt av gammal teknik och har bland annat en gammal luftkyld Porsche privat. Han valde bort Teslal i nåt reportage eftersom det var en omväg för honom att åka till Upplands Väsby för att ladda den när han pendlade in till jobbet. Att han utan problem skulle kunna åka från sitt hem 7 mil norr om Stockholm till arbetet och tillbaka på en (natt-)laddning verkar han inte förstå. Så djupt sitter "jag måste åka till macken och tanka"-tänket hos vissa alltså.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Jag känner ärligt talat ingen ingenjör som litar på det som står i NyT idag. De flesta begriper nog att det inte är samma tidning som förr. Själv använder jag den numera enbart som underlägg för kattlådan eller för att tända brasan. Inget skämt, det är faktiskt sant.LarsL skrev:Nyteknik är en farlig då den är ingenjörernas fackförbunds tidning. Många, särskilt av den äldre skolan, tar nog till sig det som skrivs där som fakta och sanningar. Det gör att de kommer agera på ett felaktigt sätt på arbetsplatsen och tex inte förstå fullt ut effekten av elbilsomställningen. Det gör att de företag där dessa jobbar och styr hamnar efter i utvecklingen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Haha, blev kattskit av ny teknik.
Ang Dyredand et al, ja det är stort problem att vissa hatar elbilar, kramar sin gamla brännare, finns även i Norge. Känner flera skeptiker. Några vågar sig på en laddhybrid nu. De har lätt råd med en model X, men nejdå.
Ang Dyredand et al, ja det är stort problem att vissa hatar elbilar, kramar sin gamla brännare, finns även i Norge. Känner flera skeptiker. Några vågar sig på en laddhybrid nu. De har lätt råd med en model X, men nejdå.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Ja, de har ännu inte bytt till sämre papper för dessa ändamål i alla fall även ifall det som de skriver i tidningen blivit mycket sämre. Bra att höra att tidningen ännu fyller några funktioner i alla fall.mati skrev:[Själv använder jag den numera enbart som underlägg för kattlådan eller för att tända brasan. Inget skämt, det är faktiskt sant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Jag ser två problem. Det ena är att motorjournalister sällan eller aldrig har examen från journalisthögskolan. Hantverket saknas helt enkelt. De saknar kunskaper i den vackra konstarten att skriva en intressant och informativ text. De rekryteras istället genom att någon känner någon som också delar deras intresse för fossilsportbilar. Och var är brudarna? Motorpressen har pliktskyldigast en kvinna anställd, gärna som redaktionsassistent.
Det andra problemet är att alla dessa snubbar gärna låter sig bjudas av fossilindustrin när det ska flygas till franska rivieran och provas ny bilmodell av olika slag. De är sålunda genomkorrupta för man biter inte den hand som inte bara föder en, utan dessutom erbjuder en liv i lyx, med bjudmiddagar och hotellövernattningar. Där får de också tillfälle att nätverka med andra snubbar av samma sort från olika delar av världen som också de, delar samma beroendeställning till de stora fossilbiltillverkarna. De befinner sig helt enkelt i en miljö där kritiskt tänkande inte premieras. En miljö som heller inte sporrar till journalistiska stordåd, kan man tänka.
Det andra problemet är att alla dessa snubbar gärna låter sig bjudas av fossilindustrin när det ska flygas till franska rivieran och provas ny bilmodell av olika slag. De är sålunda genomkorrupta för man biter inte den hand som inte bara föder en, utan dessutom erbjuder en liv i lyx, med bjudmiddagar och hotellövernattningar. Där får de också tillfälle att nätverka med andra snubbar av samma sort från olika delar av världen som också de, delar samma beroendeställning till de stora fossilbiltillverkarna. De befinner sig helt enkelt i en miljö där kritiskt tänkande inte premieras. En miljö som heller inte sporrar till journalistiska stordåd, kan man tänka.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Mycket välskrivet! Du har inte funderat på en karriär som journalist? Kanske med inriktning på elbilar?Kriper skrev:Jag ser två problem. Det ena är att motorjournalister sällan eller aldrig har examen från journalisthögskolan. Hantverket saknas helt enkelt. De saknar kunskaper i den vackra konstarten att skriva en intressant och informativ test. De rekryteras istället genom att någon känner någon som också delar deras intresse för fossilsportbilar. Och var är brudarna? Motorpressen har pliktskyldigast en kvinna anställd, gärna som redaktionsassistent.
Det andra problemet är att alla dessa snubbar gärna låter sig bjudas av fossilindustrin när det ska flygas till franska rivieran och provas ny bilmodell av olika slag. De är sålunda genomkorrupta för man biter inte den hand som inte bara föder en, utan dessutom erbjuder en liv i lyx, med bjudmiddagar och hotellövernattningar. Där får de också tillfälle att nätverka med andra snubbar av samma sort från olika delar av världen som också de, delar samma beroendeställning till de stora fossilbiltillverkarna. De befinner sig helt enkelt i en miljö där kritiskt tänkande inte premieras. En miljö som heller inte sporrar till journalistiska stordåd, kan man tänka.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Och eftersom Tesla inte bjuder på hummersås och lyxmiddagar kan ingen förvänta sig att de får samma positiva respons från journalistkåren.
Ett känt faktum som har diskuterats ganska flitigt här på forumet för några år sedan. Tyvärr gäller det än idag.
Ett känt faktum som har diskuterats ganska flitigt här på forumet för några år sedan. Tyvärr gäller det än idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Det är bara att titta vilka som annonserar mest i nämnda tidningar...Kriper skrev:Jag ser två problem. Det ena är att motorjournalister sällan eller aldrig har examen från journalisthögskolan. Hantverket saknas helt enkelt. De saknar kunskaper i den vackra konstarten att skriva en intressant och informativ test. De rekryteras istället genom att någon känner någon som också delar deras intresse för fossilsportbilar. Och var är brudarna? Motorpressen har pliktskyldigast en kvinna anställd, gärna som redaktionsassistent.
Det andra problemet är att alla dessa snubbar gärna låter sig bjudas av fossilindustrin när det ska flygas till franska rivieran och provas ny bilmodell av olika slag. De är sålunda genomkorrupta för man biter inte den hand som inte bara föder en, utan dessutom erbjuder en liv i lyx, med bjudmiddagar och hotellövernattningar. Där får de också tillfälle att nätverka med andra snubbar av samma sort från olika delar av världen som också de, delar samma beroendeställning till de stora fossilbiltillverkarna. De befinner sig helt enkelt i en miljö där kritiskt tänkande inte premieras. En miljö som heller inte sporrar till journalistiska stordåd, kan man tänka.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Rallycross försökte väl att gå helt elektriskt för något år sedan. Det borde ju verkligen funka då de är på samma ställe och kör korta heat.Swede1 skrev:Varför har inte rally eldrift de kör bara 5 minuter?
Rally kan ju bli lite jobbigare då det körs långt ute i skogen där det kanske inte alltid finns laddmöjlighet.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Det finns ett annat problem också och det är att en så stor del av artiklarna i dagens tidningar tillhör en av tre kategorier:
1) Rena TT-artiklar. Alla tidningar skriver exakt samma sak.
2) Artiklar som handlar om andra nyheter eller sociala medier (rubriker av typen "hon hyllas för sitt inlägg på Twitter").
3) Åsikter: debattinlägg, krönikor, kåserier eller liknande.
Gemensamt för de tre är att de ger maximalt antal klick för minimal ansträngning. Man behöver inte göra några intervjuer, skicka några korrespondenter eller göra någon egen research. Det är bara svänga ihop en artikel av någon annans material (ibland lövtunt) och sedan publicera. Nivån är som på mellanstadiet - skriv om artikeln med egna ord.
Detta får förstås genomslag även inom motorjournalistiken, och gör tidningarna mer sårbara för "bekvämlighetskorruption". Provkör en bil, få resan betald, skriv en recension. Klart som korvspad att det blir dessa bilar man recenserar då.
Jag har dock inga bra lösningar på det här. Det är marknadsekonomi och Internet som tillsammans driver på utvecklingen, och ingen av dem lär avskaffas i första taget.
1) Rena TT-artiklar. Alla tidningar skriver exakt samma sak.
2) Artiklar som handlar om andra nyheter eller sociala medier (rubriker av typen "hon hyllas för sitt inlägg på Twitter").
3) Åsikter: debattinlägg, krönikor, kåserier eller liknande.
Gemensamt för de tre är att de ger maximalt antal klick för minimal ansträngning. Man behöver inte göra några intervjuer, skicka några korrespondenter eller göra någon egen research. Det är bara svänga ihop en artikel av någon annans material (ibland lövtunt) och sedan publicera. Nivån är som på mellanstadiet - skriv om artikeln med egna ord.
Detta får förstås genomslag även inom motorjournalistiken, och gör tidningarna mer sårbara för "bekvämlighetskorruption". Provkör en bil, få resan betald, skriv en recension. Klart som korvspad att det blir dessa bilar man recenserar då.
Jag har dock inga bra lösningar på det här. Det är marknadsekonomi och Internet som tillsammans driver på utvecklingen, och ingen av dem lär avskaffas i första taget.