Dags för motorjournalister att vakna

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Jerker »

Nej, det är tur att det finns kompetenta eldsjälar som Tibor!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Nej, det är tur att det finns kompetenta eldsjälar som Tibor!
Du menar elsjälar :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Nej, det är tur att det finns kompetenta eldsjälar som Tibor!
Du menar elsjälar :)
:lol: Givetvis!
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Franz »

Jag har en bror som tidigare jobbade som journalist. Jag skojade lite med honom att det väl vara korrekturläsaren som även stod för faktakollen och när korrekturläsarna försvann innebar det även att faktakollen försvann. Även om det var ett skämt från min sida stämde det tydligen ganska bra med verkligheten. Tydligen fanns det ofta sakkunniga inom vissa ämnen och en sådan personen läste igenom artikeln. Det fanns även rena korrekturläsare som krävde att få ut allt på papper och sedan gjorde röda markeringar vid språkfel etc. Till det hela kunde redigerare, redaktionschef och nyhetschef läsa igenom artikeln innan den skulle ut i tryck. Numera går artikeln ofta direkt ut på nätet utan någon av nämnda personer ens läst artikeln. Det är inte ens säkert att journalisten själv läst igenom sin artikel mer än ½ gång.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Jerker »

Franz skrev:
Jag har en bror som tidigare jobbade som journalist. Jag skojade lite med honom att det väl vara korrekturläsaren som även stod för faktakollen och när korrekturläsarna försvann innebar det även att faktakollen försvann. Även om det var ett skämt från min sida stämde det tydligen ganska bra med verkligheten. Tydligen fanns det ofta sakkunniga inom vissa ämnen och en sådan personen läste igenom artikeln. Det fanns även rena korrekturläsare som krävde att få ut allt på papper och sedan gjorde röda markeringar vid språkfel etc. Till det hela kunde redigerare, redaktionschef och nyhetschef läsa igenom artikeln innan den skulle ut i tryck. Numera går artikeln ofta direkt ut på nätet utan någon av nämnda personer ens läst artikeln. Det är inte ens säkert att journalisten själv läst igenom sin artikel mer än ½ gång.
Ja, den långsamma journalistiken är utrotningshotad.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Franz skrev:
Jag har en bror som tidigare jobbade som journalist. Jag skojade lite med honom att det väl vara korrekturläsaren som även stod för faktakollen och när korrekturläsarna försvann innebar det även att faktakollen försvann. Även om det var ett skämt från min sida stämde det tydligen ganska bra med verkligheten. Tydligen fanns det ofta sakkunniga inom vissa ämnen och en sådan personen läste igenom artikeln. Det fanns även rena korrekturläsare som krävde att få ut allt på papper och sedan gjorde röda markeringar vid språkfel etc. Till det hela kunde redigerare, redaktionschef och nyhetschef läsa igenom artikeln innan den skulle ut i tryck. Numera går artikeln ofta direkt ut på nätet utan någon av nämnda personer ens läst artikeln. Det är inte ens säkert att journalisten själv läst igenom sin artikel mer än ½ gång.
Ja, den långsamma journalistiken är utrotningshotad.
Hela internet svämmar ju över av kommentarer som inte på något sätt är faktakollad av någon.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Hela internet svämmar ju över av kommentarer som inte på något sätt är faktakollad av någon.
Källa på det?


:D
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Peter Andersson »

Alrik Söderlind har koll.
Alrik: Vad är egentligen batterigrejen?

Min gissning är att det är vanligare med förbränningsmotorbyten än elbilsbatteribyten. Elbilar är långt ifrån perfekta och det sämsta är faktiskt något som elbilsdissarna inte har koll på: laddinfrastrukturen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... erigrejen/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Niklas Z »

Peter Andersson skrev:
Alrik Söderlind har koll.
Alrik: Vad är egentligen batterigrejen?

Min gissning är att det är vanligare med förbränningsmotorbyten än elbilsbatteribyten. Elbilar är långt ifrån perfekta och det sämsta är faktiskt något som elbilsdissarna inte har koll på: laddinfrastrukturen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... erigrejen/
Riktigt bra skrivet av Alrik.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Peter Andersson »

Niklas Z skrev:
Peter Andersson skrev:
Alrik Söderlind har koll.
Alrik: Vad är egentligen batterigrejen?

Min gissning är att det är vanligare med förbränningsmotorbyten än elbilsbatteribyten. Elbilar är långt ifrån perfekta och det sämsta är faktiskt något som elbilsdissarna inte har koll på: laddinfrastrukturen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... erigrejen/
Riktigt bra skrivet av Alrik.
Angående usel laddinfrastruktur.

Skriv på detta upprop för bättre laddinfrastruktur.
https://www.mittskifte.org/petitions/by ... r-snabbare
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av fth »

Det jobbigaste med usel elbilsjournalistik tycker jag är vilka generella slutsatser man tvingas dra om nyhetsrapportering i allmänhet. :(

Inom detta område, och egentligen alla områden där man har ett djupt intresse och själv kan bedöma kvaliteten på nyhetsrapporteringn, så upptäcker man snart att den är full av faktafel, starkt påverkad av lobby-grupper, vinklad, kort sagt till stora delar rent usel.

Den uppenbara, och väldigt tråkiga, slutsatsen måste väl då bli att all nyhetsrapportering lider av samma kvalitetsproblem?

Det kan väl inte vara så att man råkar intressera sig för just dom ämnen där usla journalister samlas?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av holden »

fth skrev:
Det jobbigaste med usel elbilsjournalistik tycker jag är vilka generella slutsatser man tvingas dra om nyhetsrapportering i allmänhet. :(

Inom detta område, och egentligen alla områden där man har ett djupt intresse och själv kan bedöma kvaliteten på nyhetsrapporteringn, så upptäcker man snart att den är full av faktafel, starkt påverkad av lobby-grupper, vinklad, kort sagt till stora delar rent usel.

Den uppenbara, och väldigt tråkiga, slutsatsen måste väl då bli att all nyhetsrapportering lider av samma kvalitetsproblem?

Det kan väl inte vara så att man råkar intressera sig för just dom ämnen där usla journalister samlas?

/fth
Jag drar samma slutsats, noterar totalt osaklig nyhetsrapportering inom de (helt andra) områden där jag själv har omfattande kunskaper.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Viper »

holden skrev:
Jag drar samma slutsats, noterar totalt osaklig nyhetsrapportering inom de (helt andra) områden där jag själv har omfattande kunskaper.
Visst är det så. Jag insåg detta någonstans kring tidpunkten för "modermodemet", numera en gammal klassiker :D

Tyvärr kommer detta fortsätta eftersom det enda mätetalet för en journalist idag är antal klick på en artikel. Dom behöver inte "vakna" förrän det sjunker ...

Tillsdess så gör mina exemplar av NyT mest nytta (som redan nämnts) som braständare hos mina svärföräldrar.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av MWall »

Kom även ihåg att vi här knappast är särskilt objektiva. Det måste en journalist vara. Är nog inte så enkelt alla ggr.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Kom även ihåg att vi här knappast är särskilt objektiva. Det måste en journalist vara. Är nog inte så enkelt alla ggr.
Fast grunden är ändå att journalistiska texter bygger på korrekta fakta. Vi som kan den här sektorn träffar ju oerhört ofta på faktafel och myter. Då är knappast den journalist som skrivit texten objektiv ur ett helhetsperspektiv.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
MWall skrev:
Kom även ihåg att vi här knappast är särskilt objektiva. Det måste en journalist vara. Är nog inte så enkelt alla ggr.
Fast grunden är ändå att journalistiska texter bygger på korrekta fakta. Vi som kan den här sektorn träffar ju oerhört ofta på faktafel och myter. Då är knappast den journalist som skrivit texten objektiv ur ett helhetsperspektiv.
Men det är ändå svårt. Finns vetenskapliga undersökningar som säger både det ena och det andra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Nuförtiden är det ju trots allt så att det skrivs en hel del om elbilar i pressen o.dyl. Men fortfarande så hänger de etablerade och traditionella motorjournalisterna inte riktigt med. Det finns egentligen bara två kanaler för riktig elbilsjournalistik i Sverige och det är tidningen Elbilen i Sverige och Tibors nyhetsartiklar här på TCS. Jag har t.ex. i mitt FB-flöde Recharge som är en underavdelning av Mest Motor. De kommer iofs med minst en artikel om dagen, men tyvärr så är de oftast rätt så långt efter. Det de skriver om där har jag som regel redan vetat några dagar. Dels missar de ofta ganska grovt att lyfta fram det viktiga och relevanta och intar ofta den där positionen som alla som nyss börjat intressera sig för elbilar har, nämligen att de låter sig luras av elbilskeptikertrollens argument utan att göra en egen bedömning och kontrollera fakta innan de skriver ihop sin artikel.

Är detta fortfarande ett utslag av att de är okunniga/ointresserade eller är det bara så det är inom journalistkåren? Jag menar, om man arbetar heltid som journalist så borde man ju ha tid att göra nån slags research/reflektion etc. innan man bara översätter/kopierar en nyhetsartikel de sett nån annan stans? Den som levererar flest artiklar om elbilar, miljö, solceller, oljeindustri osv. osv. och som dessutom uppenbarligen har gjort en grundlig research och funderat och gjort en självständig analys är ju en person som har ett helt annat jobb på heltid och gör denna imponerande journalistgärning helt oavlönad på sin fritid, nämligen Tibor.

När jag tänker på det så är det väl så att de journalister som verkligen gör det jobb som vi borde förvänta oss av alla journalister blir de som får stora journalistpriset eller hyllas som grävande journalister. De flesta andra verkar bara kopiera andras texter, referera artiklar i andra tidningar eller utnyttjas som nyttiga idioter av olika särintressen och bara återberättar vad dessa vill ha sagt utan att ställa relevanta följdfrågor eller ta in en second opinion eller själva lägga till en egen analys av vad de just fått veta.

Är det klickjournalistiken och behovet av att vara först som gör att man aldrig gör det riktiga journalistikarbetet, är de flesta journalister dåliga på sitt jobb eller vad beror detta på?

Håller med i mycket av vad du säger, men inte 100%. Finns ett par saker jag skulle vilja komplettera med:

Sämst är journalister på andre mer generell media; som tex. dagstidningar (SvD, Flamman, etc.), svenska techsajter (Sweclockers drivande, men finns fler) och kvällspressen (Expressen, Aftonbladet, etc.). Dessa är bra mycket mer usla och opålästa än alla andra, och har en agenda (troligen positionering hos ICE-fans och svenska "red necks", samt Click-bait-journalistik) att tala direkt negativt om elbilar.

För att vara "gammelmedia" så tycker jag faktiskt att de som täcker ebilar allra bäst, och mest objektiv (tar med både + och -), är faktiskt just Recharge, och dess modertidning Auto Motor och Sport. De står långt före all annan traditionell media i Sverige. Så håller inte riktigt med i din kritik emot de, som jag faktiskt tycker är väldigt oförtjänt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
För att vara "gammelmedia" så tycker jag faktiskt att de som täcker ebilar allra bäst, och mest objektiv (tar med både + och -), är faktiskt just Recharge, och dess modertidning Auto Motor och Sport. De står långt före all annan traditionell media i Sverige. Så håller inte riktigt med i din kritik emot de, som jag faktiskt tycker är väldigt oförtjänt.
Jag tycker faktiskt att det har hänt en del med motorjournalistiken det senaste året, så jag håller inte heller med mig själv i den texten du citerade. Just Recharge har blivit mycket bättre. Det är glädjande!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Andra journalister klistrar bara ihop nånting de hittar någon annanstans. Många gånger präglas skriverierna av en total avsaknad av förståelse för ämnet. Att skribenterna rätt ofta inte ens klarar av att hålla sin text fri från stavfel gör inte saken bättre.
Mitt standardexempel är NyTeknik som numera håller en absolut lägsta nivå, och man undrar ibland om det är skolungdomar de anlitar för att skriva artiklar. Tyvärr är det så idag.
På 80-talet så växte jag upp med att lusläsa Ny Teknik som mamma och pappa (som bägge var ingenjörer) prenumererade på. Läste varje nummer med stor behållning, och fortsatte med det en bit in på 90-talet. Var en helt fantastiskt bra svensk tekniktidning.

Idag är den en blek kopia av sitt forna jag, och inget som jag läst de senaste decennierna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Jerker skrev:
MWall skrev:
Kom även ihåg att vi här knappast är särskilt objektiva. Det måste en journalist vara. Är nog inte så enkelt alla ggr.
Fast grunden är ändå att journalistiska texter bygger på korrekta fakta. Vi som kan den här sektorn träffar ju oerhört ofta på faktafel och myter. Då är knappast den journalist som skrivit texten objektiv ur ett helhetsperspektiv.
Men det är ändå svårt. Finns vetenskapliga undersökningar som säger både det ena och det andra.
Det skiljer sig inte nämnvärt från alla andra ämnesområden. En skicklig, intresserad och kunnig journalist gör jobbet att skilja de vetenskapliga artiklarna från de kvasivetenskapliga.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Andra journalister klistrar bara ihop nånting de hittar någon annanstans. Många gånger präglas skriverierna av en total avsaknad av förståelse för ämnet. Att skribenterna rätt ofta inte ens klarar av att hålla sin text fri från stavfel gör inte saken bättre.
Mitt standardexempel är NyTeknik som numera håller en absolut lägsta nivå, och man undrar ibland om det är skolungdomar de anlitar för att skriva artiklar. Tyvärr är det så idag.
På 80-talet så växte jag upp med att lusläsa Ny Teknik som mamma och pappa (som bägge var ingenjörer) prenumererade på. Läste varje nummer med stor behållning, och fortsatte med det en bit in på 90-talet. Var en helt fantastiskt bra svensk tekniktidning.

Idag är den en blek kopia av sitt forna jag, och inget som jag läst de senaste decennierna.
Jag har haft en jobbarkompis som gick med i Sveriges Ingenjörer en gång i tiden enbart eftersom det ingick ett NyT-abonnemang i medlemsavgiften. Det var en riktigt bra tidning vid den tiden. Men det var då. Idag använder jag tidningen som underlägg för kattlådan. För inget annat. Jag läser den aldrig. Snacka om bottenbetyg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Dags för motorjournalister att vakna

Inlägg av Viper »

mati skrev:
Idag använder jag tidningen som underlägg för kattlådan. För inget annat. Jag läser den aldrig. Snacka om bottenbetyg.
Skulle nästan vara värt att skaffa katt igen enbart därför. :lol:
Model S 75D 2016 Midnight silver
Skriv svar