Dags för motorjournalister att vakna
Moderator: Redaktion
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Nej, det är tur att det finns kompetenta eldsjälar som Tibor!
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Du menar elsjälarJerker skrev:Nej, det är tur att det finns kompetenta eldsjälar som Tibor!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Givetvis!mati skrev:Du menar elsjälarJerker skrev:Nej, det är tur att det finns kompetenta eldsjälar som Tibor!
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Jag har en bror som tidigare jobbade som journalist. Jag skojade lite med honom att det väl vara korrekturläsaren som även stod för faktakollen och när korrekturläsarna försvann innebar det även att faktakollen försvann. Även om det var ett skämt från min sida stämde det tydligen ganska bra med verkligheten. Tydligen fanns det ofta sakkunniga inom vissa ämnen och en sådan personen läste igenom artikeln. Det fanns även rena korrekturläsare som krävde att få ut allt på papper och sedan gjorde röda markeringar vid språkfel etc. Till det hela kunde redigerare, redaktionschef och nyhetschef läsa igenom artikeln innan den skulle ut i tryck. Numera går artikeln ofta direkt ut på nätet utan någon av nämnda personer ens läst artikeln. Det är inte ens säkert att journalisten själv läst igenom sin artikel mer än ½ gång.
Driver sajten Car.info
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Ja, den långsamma journalistiken är utrotningshotad.Franz skrev:Jag har en bror som tidigare jobbade som journalist. Jag skojade lite med honom att det väl vara korrekturläsaren som även stod för faktakollen och när korrekturläsarna försvann innebar det även att faktakollen försvann. Även om det var ett skämt från min sida stämde det tydligen ganska bra med verkligheten. Tydligen fanns det ofta sakkunniga inom vissa ämnen och en sådan personen läste igenom artikeln. Det fanns även rena korrekturläsare som krävde att få ut allt på papper och sedan gjorde röda markeringar vid språkfel etc. Till det hela kunde redigerare, redaktionschef och nyhetschef läsa igenom artikeln innan den skulle ut i tryck. Numera går artikeln ofta direkt ut på nätet utan någon av nämnda personer ens läst artikeln. Det är inte ens säkert att journalisten själv läst igenom sin artikel mer än ½ gång.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Hela internet svämmar ju över av kommentarer som inte på något sätt är faktakollad av någon.Jerker skrev:Ja, den långsamma journalistiken är utrotningshotad.Franz skrev:Jag har en bror som tidigare jobbade som journalist. Jag skojade lite med honom att det väl vara korrekturläsaren som även stod för faktakollen och när korrekturläsarna försvann innebar det även att faktakollen försvann. Även om det var ett skämt från min sida stämde det tydligen ganska bra med verkligheten. Tydligen fanns det ofta sakkunniga inom vissa ämnen och en sådan personen läste igenom artikeln. Det fanns även rena korrekturläsare som krävde att få ut allt på papper och sedan gjorde röda markeringar vid språkfel etc. Till det hela kunde redigerare, redaktionschef och nyhetschef läsa igenom artikeln innan den skulle ut i tryck. Numera går artikeln ofta direkt ut på nätet utan någon av nämnda personer ens läst artikeln. Det är inte ens säkert att journalisten själv läst igenom sin artikel mer än ½ gång.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Källa på det?Fredrik j skrev:Hela internet svämmar ju över av kommentarer som inte på något sätt är faktakollad av någon.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Alrik Söderlind har koll.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... erigrejen/Alrik: Vad är egentligen batterigrejen?
Min gissning är att det är vanligare med förbränningsmotorbyten än elbilsbatteribyten. Elbilar är långt ifrån perfekta och det sämsta är faktiskt något som elbilsdissarna inte har koll på: laddinfrastrukturen.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Riktigt bra skrivet av Alrik.Peter Andersson skrev:Alrik Söderlind har koll.https://www.mestmotor.se/automotorsport ... erigrejen/Alrik: Vad är egentligen batterigrejen?
Min gissning är att det är vanligare med förbränningsmotorbyten än elbilsbatteribyten. Elbilar är långt ifrån perfekta och det sämsta är faktiskt något som elbilsdissarna inte har koll på: laddinfrastrukturen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Angående usel laddinfrastruktur.Niklas Z skrev:Riktigt bra skrivet av Alrik.Peter Andersson skrev:Alrik Söderlind har koll.https://www.mestmotor.se/automotorsport ... erigrejen/Alrik: Vad är egentligen batterigrejen?
Min gissning är att det är vanligare med förbränningsmotorbyten än elbilsbatteribyten. Elbilar är långt ifrån perfekta och det sämsta är faktiskt något som elbilsdissarna inte har koll på: laddinfrastrukturen.
Skriv på detta upprop för bättre laddinfrastruktur.
https://www.mittskifte.org/petitions/by ... r-snabbare
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Det jobbigaste med usel elbilsjournalistik tycker jag är vilka generella slutsatser man tvingas dra om nyhetsrapportering i allmänhet.
Inom detta område, och egentligen alla områden där man har ett djupt intresse och själv kan bedöma kvaliteten på nyhetsrapporteringn, så upptäcker man snart att den är full av faktafel, starkt påverkad av lobby-grupper, vinklad, kort sagt till stora delar rent usel.
Den uppenbara, och väldigt tråkiga, slutsatsen måste väl då bli att all nyhetsrapportering lider av samma kvalitetsproblem?
Det kan väl inte vara så att man råkar intressera sig för just dom ämnen där usla journalister samlas?
/fth
Inom detta område, och egentligen alla områden där man har ett djupt intresse och själv kan bedöma kvaliteten på nyhetsrapporteringn, så upptäcker man snart att den är full av faktafel, starkt påverkad av lobby-grupper, vinklad, kort sagt till stora delar rent usel.
Den uppenbara, och väldigt tråkiga, slutsatsen måste väl då bli att all nyhetsrapportering lider av samma kvalitetsproblem?
Det kan väl inte vara så att man råkar intressera sig för just dom ämnen där usla journalister samlas?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Jag drar samma slutsats, noterar totalt osaklig nyhetsrapportering inom de (helt andra) områden där jag själv har omfattande kunskaper.fth skrev:Det jobbigaste med usel elbilsjournalistik tycker jag är vilka generella slutsatser man tvingas dra om nyhetsrapportering i allmänhet.
Inom detta område, och egentligen alla områden där man har ett djupt intresse och själv kan bedöma kvaliteten på nyhetsrapporteringn, så upptäcker man snart att den är full av faktafel, starkt påverkad av lobby-grupper, vinklad, kort sagt till stora delar rent usel.
Den uppenbara, och väldigt tråkiga, slutsatsen måste väl då bli att all nyhetsrapportering lider av samma kvalitetsproblem?
Det kan väl inte vara så att man råkar intressera sig för just dom ämnen där usla journalister samlas?
/fth
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Visst är det så. Jag insåg detta någonstans kring tidpunkten för "modermodemet", numera en gammal klassikerholden skrev:Jag drar samma slutsats, noterar totalt osaklig nyhetsrapportering inom de (helt andra) områden där jag själv har omfattande kunskaper.
Tyvärr kommer detta fortsätta eftersom det enda mätetalet för en journalist idag är antal klick på en artikel. Dom behöver inte "vakna" förrän det sjunker ...
Tillsdess så gör mina exemplar av NyT mest nytta (som redan nämnts) som braständare hos mina svärföräldrar.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Kom även ihåg att vi här knappast är särskilt objektiva. Det måste en journalist vara. Är nog inte så enkelt alla ggr.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Fast grunden är ändå att journalistiska texter bygger på korrekta fakta. Vi som kan den här sektorn träffar ju oerhört ofta på faktafel och myter. Då är knappast den journalist som skrivit texten objektiv ur ett helhetsperspektiv.MWall skrev:Kom även ihåg att vi här knappast är särskilt objektiva. Det måste en journalist vara. Är nog inte så enkelt alla ggr.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Men det är ändå svårt. Finns vetenskapliga undersökningar som säger både det ena och det andra.Jerker skrev:Fast grunden är ändå att journalistiska texter bygger på korrekta fakta. Vi som kan den här sektorn träffar ju oerhört ofta på faktafel och myter. Då är knappast den journalist som skrivit texten objektiv ur ett helhetsperspektiv.MWall skrev:Kom även ihåg att vi här knappast är särskilt objektiva. Det måste en journalist vara. Är nog inte så enkelt alla ggr.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Jerker skrev:Nuförtiden är det ju trots allt så att det skrivs en hel del om elbilar i pressen o.dyl. Men fortfarande så hänger de etablerade och traditionella motorjournalisterna inte riktigt med. Det finns egentligen bara två kanaler för riktig elbilsjournalistik i Sverige och det är tidningen Elbilen i Sverige och Tibors nyhetsartiklar här på TCS. Jag har t.ex. i mitt FB-flöde Recharge som är en underavdelning av Mest Motor. De kommer iofs med minst en artikel om dagen, men tyvärr så är de oftast rätt så långt efter. Det de skriver om där har jag som regel redan vetat några dagar. Dels missar de ofta ganska grovt att lyfta fram det viktiga och relevanta och intar ofta den där positionen som alla som nyss börjat intressera sig för elbilar har, nämligen att de låter sig luras av elbilskeptikertrollens argument utan att göra en egen bedömning och kontrollera fakta innan de skriver ihop sin artikel.
Är detta fortfarande ett utslag av att de är okunniga/ointresserade eller är det bara så det är inom journalistkåren? Jag menar, om man arbetar heltid som journalist så borde man ju ha tid att göra nån slags research/reflektion etc. innan man bara översätter/kopierar en nyhetsartikel de sett nån annan stans? Den som levererar flest artiklar om elbilar, miljö, solceller, oljeindustri osv. osv. och som dessutom uppenbarligen har gjort en grundlig research och funderat och gjort en självständig analys är ju en person som har ett helt annat jobb på heltid och gör denna imponerande journalistgärning helt oavlönad på sin fritid, nämligen Tibor.
När jag tänker på det så är det väl så att de journalister som verkligen gör det jobb som vi borde förvänta oss av alla journalister blir de som får stora journalistpriset eller hyllas som grävande journalister. De flesta andra verkar bara kopiera andras texter, referera artiklar i andra tidningar eller utnyttjas som nyttiga idioter av olika särintressen och bara återberättar vad dessa vill ha sagt utan att ställa relevanta följdfrågor eller ta in en second opinion eller själva lägga till en egen analys av vad de just fått veta.
Är det klickjournalistiken och behovet av att vara först som gör att man aldrig gör det riktiga journalistikarbetet, är de flesta journalister dåliga på sitt jobb eller vad beror detta på?
Håller med i mycket av vad du säger, men inte 100%. Finns ett par saker jag skulle vilja komplettera med:
Sämst är journalister på andre mer generell media; som tex. dagstidningar (SvD, Flamman, etc.), svenska techsajter (Sweclockers drivande, men finns fler) och kvällspressen (Expressen, Aftonbladet, etc.). Dessa är bra mycket mer usla och opålästa än alla andra, och har en agenda (troligen positionering hos ICE-fans och svenska "red necks", samt Click-bait-journalistik) att tala direkt negativt om elbilar.
För att vara "gammelmedia" så tycker jag faktiskt att de som täcker ebilar allra bäst, och mest objektiv (tar med både + och -), är faktiskt just Recharge, och dess modertidning Auto Motor och Sport. De står långt före all annan traditionell media i Sverige. Så håller inte riktigt med i din kritik emot de, som jag faktiskt tycker är väldigt oförtjänt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Jag tycker faktiskt att det har hänt en del med motorjournalistiken det senaste året, så jag håller inte heller med mig själv i den texten du citerade. Just Recharge har blivit mycket bättre. Det är glädjande!martinot skrev:För att vara "gammelmedia" så tycker jag faktiskt att de som täcker ebilar allra bäst, och mest objektiv (tar med både + och -), är faktiskt just Recharge, och dess modertidning Auto Motor och Sport. De står långt före all annan traditionell media i Sverige. Så håller inte riktigt med i din kritik emot de, som jag faktiskt tycker är väldigt oförtjänt.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
På 80-talet så växte jag upp med att lusläsa Ny Teknik som mamma och pappa (som bägge var ingenjörer) prenumererade på. Läste varje nummer med stor behållning, och fortsatte med det en bit in på 90-talet. Var en helt fantastiskt bra svensk tekniktidning.mati skrev:Andra journalister klistrar bara ihop nånting de hittar någon annanstans. Många gånger präglas skriverierna av en total avsaknad av förståelse för ämnet. Att skribenterna rätt ofta inte ens klarar av att hålla sin text fri från stavfel gör inte saken bättre.
Mitt standardexempel är NyTeknik som numera håller en absolut lägsta nivå, och man undrar ibland om det är skolungdomar de anlitar för att skriva artiklar. Tyvärr är det så idag.
Idag är den en blek kopia av sitt forna jag, och inget som jag läst de senaste decennierna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Det skiljer sig inte nämnvärt från alla andra ämnesområden. En skicklig, intresserad och kunnig journalist gör jobbet att skilja de vetenskapliga artiklarna från de kvasivetenskapliga.MWall skrev:Men det är ändå svårt. Finns vetenskapliga undersökningar som säger både det ena och det andra.Jerker skrev:Fast grunden är ändå att journalistiska texter bygger på korrekta fakta. Vi som kan den här sektorn träffar ju oerhört ofta på faktafel och myter. Då är knappast den journalist som skrivit texten objektiv ur ett helhetsperspektiv.MWall skrev:Kom även ihåg att vi här knappast är särskilt objektiva. Det måste en journalist vara. Är nog inte så enkelt alla ggr.
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Jag har haft en jobbarkompis som gick med i Sveriges Ingenjörer en gång i tiden enbart eftersom det ingick ett NyT-abonnemang i medlemsavgiften. Det var en riktigt bra tidning vid den tiden. Men det var då. Idag använder jag tidningen som underlägg för kattlådan. För inget annat. Jag läser den aldrig. Snacka om bottenbetyg.martinot skrev:På 80-talet så växte jag upp med att lusläsa Ny Teknik som mamma och pappa (som bägge var ingenjörer) prenumererade på. Läste varje nummer med stor behållning, och fortsatte med det en bit in på 90-talet. Var en helt fantastiskt bra svensk tekniktidning.mati skrev:Andra journalister klistrar bara ihop nånting de hittar någon annanstans. Många gånger präglas skriverierna av en total avsaknad av förståelse för ämnet. Att skribenterna rätt ofta inte ens klarar av att hålla sin text fri från stavfel gör inte saken bättre.
Mitt standardexempel är NyTeknik som numera håller en absolut lägsta nivå, och man undrar ibland om det är skolungdomar de anlitar för att skriva artiklar. Tyvärr är det så idag.
Idag är den en blek kopia av sitt forna jag, och inget som jag läst de senaste decennierna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dags för motorjournalister att vakna
Skulle nästan vara värt att skaffa katt igen enbart därför.mati skrev:Idag använder jag tidningen som underlägg för kattlådan. För inget annat. Jag läser den aldrig. Snacka om bottenbetyg.
Model S 75D 2016 Midnight silver