Blivit avstängd från supercharging...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Saab99turbo »

Jaha idag kunde jag inte längre ladda på grund av obetalda superchargingavgifter och måste nu ange betalmetod.

Men bilen är såld ny i september med obegränsad supercharging...

Tidigare har jag påtalat för support att bilen påstår att jag har obetalda avgifter, men de har sagt att det inte är något att bry sig om. Bara laddning, ca 3600 kr, inga trängselavgifter.

Ringde igen idag och pratade med en norsk som sa att de skulle göra ett ärende av detta. Nu är jag bara lite orolig över att det ska bli massa strul nu på torsdag då vi ska köra 60 mil och ladda på superchargers. De sa att bilen på något sätt var registrerad både med fri laddning och samtidigt inte...förstod inte riktigt.

Under laddningen som jag kunde göra precis innan den stoppade (den skickade meddelande om att jag inte längre hade tillgång till SuC i samband med att jag kopplade ifrån laddningen) noterade jag att den också laddade väldigt långsamt: max ca 55 kW vid 30% men sjönk ned mot 27 kW när jag var vid ca 70%. Inte fullvarmt batteri, men ändå inte iskallt heller. Hoppas att det hänger ihop så det inte är något annat fel.

Någon med liknande erfarenheter?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Bjelke »

Min har också det där skumma med dubbla koder, och i displayen står det en kostnad
varje gång jag SuC-laddar...
Jag vill verkligen veta hur ni löser det för det skulle inte förvåna mig det minsta om jag
råkar ut för samma sak till slut (och till mig sa dom också att det inte var något att bry sig om)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Saab99turbo »

Ja det har ju aldrig känts riktigt bra med det där meddelandet och nu visar det sig ju att det blev strul ändå.

Det står att man ska ange kortnummer även om man har fri SuC för eventuella trängselavgifter. Funderar på att uppge det för att försäkra sig om att laddarna ska funka igen till resan, men då riskerar jag ju att de drar ett antal tusen kr som jag sen ska försöka jaga rätt på...
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Bjelke »

Jag påtalade detta i somras på Service Center i Väsby och dom kunde inget göra där
men skickade ett Mail någonstans men inget har hänt tyvärr :(
Jag har dessutom ett kort kopplat till kontot :? kanske måste koppla bort det för
säkerhets skull...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av heldiggrisen »

Saab99turbo skrev:
Ja det har ju aldrig känts riktigt bra med det där meddelandet och nu visar det sig ju att det blev strul ändå.

Det står att man ska ange kortnummer även om man har fri SuC för eventuella trängselavgifter. Funderar på att uppge det för att försäkra sig om att laddarna ska funka igen till resan, men då riskerar jag ju att de drar ett antal tusen kr som jag sen ska försöka jaga rätt på...
Lägger du in kreditkort så ligger du inte ute med pengar.
Drar Tesla pengar ändå så klagar du till visa/Mastercard så betalar du inget.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Min har också det där skumma med dubbla koder, och i displayen står det en kostnad
varje gång jag SuC-laddar...
Jag vill verkligen veta hur ni löser det för det skulle inte förvåna mig det minsta om jag
råkar ut för samma sak till slut (och till mig sa dom också att det inte var något att bry sig om)...
Det står väl att det kostar för alla men man betalar inget om man har fria mil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av HelectriC »

Kör på er långresa och blir ni stående så får de fixa en ny bil på samma sätt som om bilen får något annat problem som omöjliggör körning. Det är ju helt under all kritik att det inte går att fixa en sådan enkel sak :o Jag hade inte lagt in kort, du kommer antagligen få jobba i många månader för att få tillbaks de pengar som mest sannolikt blir dragna med en gång kortet är registrerat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Saab99turbo »

Jag får väl prova att lägga in ett betalkort och lämna några tior på kontot och se vad som händer. Men hade jag haft kreditkort kanske det hade varit smart också.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
Kör på er långresa och blir ni stående så får de fixa en ny bil på samma sätt som om bilen får något annat problem som omöjliggör körning. Det är ju helt under all kritik att det inte går att fixa en sådan enkel sak :o Jag hade inte lagt in kort, du kommer antagligen få jobba i många månader för att få tillbaks de pengar som mest sannolikt blir dragna med en gång kortet är registrerat.
Kruxet är jo att lägga in ett kreditkort, då överklagar du innan/när fakturan kommer, så får Tesla och Visa/Mastercard/Amex ta fighten sig i mellan.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av heldiggrisen »

Saab99turbo skrev:
Jag får väl prova att lägga in ett betalkort och lämna några tior på kontot och se vad som händer. Men hade jag haft kreditkort kanske det hade varit smart också.
Man bör/ska alltid handla på nätet med kreditkort, just för att det är mycket enklare att överklaga.
Debetkort har dessutom ofta självrisk om någon annan har missbrukat kortet, något kreditkort inte har om man gjort som man ska med tanka på pinkodsäkerhet etc
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av e5m1r »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Min har också det där skumma med dubbla koder, och i displayen står det en kostnad
varje gång jag SuC-laddar...
Jag vill verkligen veta hur ni löser det för det skulle inte förvåna mig det minsta om jag
råkar ut för samma sak till slut (och till mig sa dom också att det inte var något att bry sig om)...
Det står väl att det kostar för alla men man betalar inget om man har fria mil.
I min bil som ör fri SuC för alltid har det aldrig stått nåt om någon kostnad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Saab99turbo »

Skulle ett kreditkort göra saken bättre, blir väl lika struligt ändå eftersom jag aktivt verkar behöva betala för att låsa upp superchargingen igen. Och sen argumentera för att jag inte ska betala fakturan?

Jag brukar vara relativt chill, men detta känns provocerande och något jag vill slippa innan resan.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av jpetters »

e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Min har också det där skumma med dubbla koder, och i displayen står det en kostnad
varje gång jag SuC-laddar...
Jag vill verkligen veta hur ni löser det för det skulle inte förvåna mig det minsta om jag
råkar ut för samma sak till slut (och till mig sa dom också att det inte var något att bry sig om)...
Det står väl att det kostar för alla men man betalar inget om man har fria mil.
I min bil som ör fri SuC för alltid har det aldrig stått nåt om någon kostnad
I bilar med fri SuC står det ingen kostnad och på bilar där ägaren har fri SuC så står det vad det skulle kostat, men dras inget på ev. kort.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Fredrik j »

Saab99turbo skrev:
Skulle ett kreditkort göra saken bättre, blir väl lika struligt ändå eftersom jag aktivt verkar behöva betala för att låsa upp superchargingen igen. Och sen argumentera för att jag inte ska betala fakturan?

Jag brukar vara relativt chill, men detta känns provocerande och något jag vill slippa innan resan.

Så funkar det inte. Om någon drar pengar utan rätt anmäler du till din bank som krediterar dig beloppet under deras utredningstid. Sen får Tesla presentera bevis för att du är betalningsskyldig samtidigt som du säkert har ett köpedokument som berättar att du har fri laddning.
Jag har gjort det hos både Länsförsäkringar Bank och ICA-banken (dock inte med elbilsladdning men med andra transaktioner).
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av John Galt »

Jag loggade in igår och såg att jag hade en skuld på 140:- (ja, skitpengar, men ändå) för trängselavgifter.

Jag minns tillfället tydligt då jag var på affärsresa. Jag övervakade laddningen och avbröt innan fullt. Dessutom var vi 2-3 bilar på SuC med typ tolv laddare (det ska väl till 50% beläggning för att kosta trängselpengar). Vart vänder jag mig?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Fredrik j »

John Galt skrev:
Jag loggade in igår och såg att jag hade en skuld på 140:- (ja, skitpengar, men ändå) för trängselavgifter.

Jag minns tillfället tydligt då jag var på affärsresa. Jag övervakade laddningen och avbröt innan fullt. Dessutom var vi 2-3 bilar på SuC med typ tolv laddare (det ska väl till 50% beläggning för att kosta trängselpengar). Vart vänder jag mig?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Till din bank. Reklamera felaktig betalning på kortet.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av macksie »

Gå och köp ett presentkort-mastercard. Ladda det med 100 spänn och lägg in det i din profil
MYP
X90d
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av John Galt »

Fredrik j skrev:

Till din bank. Reklamera felaktig betalning på kortet.
Inget har blivit draget.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av swegarm »

Finns ju historik på teslakontot med alla laddningar. Ja har inte helt fria mil men en del rekommendations-mil samt 400kWh / år. Nör jag laddar på SuC står de va de kostar men sen på historiken står de noll kronor.

Om de mot förmodan drar pengar (hände en bekant) är de bara att maila så löser dom de.
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av cnyb »

swegarm skrev:
Om de mot förmodan drar pengar (hände en bekant) är de bara att maila så löser dom de.
Hände mig i oktober, har mejlat Tesla om det 5ggr sedan dess, antal svar=noll såklart :/
Tror det är effektivare att reklamera till kreditkortsutgivaren tyvärr

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Min har också det där skumma med dubbla koder, och i displayen står det en kostnad
varje gång jag SuC-laddar...
Jag vill verkligen veta hur ni löser det för det skulle inte förvåna mig det minsta om jag
råkar ut för samma sak till slut (och till mig sa dom också att det inte var något att bry sig om)...
Det står väl att det kostar för alla men man betalar inget om man har fria mil.
I min bil som ör fri SuC för alltid har det aldrig stått nåt om någon kostnad
I bilar med fri SuC står det ingen kostnad och på bilar där ägaren har fri SuC så står det vad det skulle kostat, men dras inget på ev. kort.
Jag har två model S, båda med fri SuC så länge jag äger bilen (men det följer inte med till nästa ägare), dvs båda har exakt samma upplägg, men
på den ena står det inget alls i displayen om någon kostnad, medans det på den andra står en kostnad där.
Det är något som är fel helt klart, vilket även gänget i Väsby konstaterade när dom tittade närmare på det, det ska INTE finnas två koder på en och samma bil,
där den ena säger att bilen har fri Suc och den andra säger det motsatta.
Att jag inte ser någon skuld på Tesla-kontot (och heller inget draget från mitt kort) tror jag beror på att jag har några refferals som ger mig en del
gratismil (som jag alltså eg inte behöver) men jag ser heller ingen "pott" i appen som alla model 3-ägare tex gör (som inte har fri SuC såklart)...
Frågan är vart man ska maila om man vill få det här fixat?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Saab99turbo »

Nu när jag går in på mitt teslakonto står det "Supercharger-laddning med betalning per användning" som status. Det vet jag inte om jag sett förut. Så ni som ska ha fri laddning, var uppmärksamma på vad som står på era konton. Fortsättning följer. Får försöka ringa idag igen. Det här vill man ju ska kunna fixas på en gång.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Saab99turbo »

Bjelke skrev:
jpetters skrev:
e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Min har också det där skumma med dubbla koder, och i displayen står det en kostnad
varje gång jag SuC-laddar...
Jag vill verkligen veta hur ni löser det för det skulle inte förvåna mig det minsta om jag
råkar ut för samma sak till slut (och till mig sa dom också att det inte var något att bry sig om)...
Det står väl att det kostar för alla men man betalar inget om man har fria mil.
I min bil som ör fri SuC för alltid har det aldrig stått nåt om någon kostnad
I bilar med fri SuC står det ingen kostnad och på bilar där ägaren har fri SuC så står det vad det skulle kostat, men dras inget på ev. kort.
Jag har två model S, båda med fri SuC så länge jag äger bilen (men det följer inte med till nästa ägare), dvs båda har exakt samma upplägg, men
på den ena står det inget alls i displayen om någon kostnad, medans det på den andra står en kostnad där.
Det är något som är fel helt klart, vilket även gänget i Väsby konstaterade när dom tittade närmare på det, det ska INTE finnas två koder på en och samma bil,
där den ena säger att bilen har fri Suc och den andra säger det motsatta.
Att jag inte ser någon skuld på Tesla-kontot (och heller inget draget från mitt kort) tror jag beror på att jag har några refferals som ger mig en del
gratismil (som jag alltså eg inte behöver) men jag ser heller ingen "pott" i appen som alla model 3-ägare tex gör (som inte har fri SuC såklart)...
Frågan är vart man ska maila om man vill få det här fixat?

Jag mailade igår till maildressen som kom upp när man var inne på supportsidan, ServiceHelpNA@tesla.com. Efter ett par timmar fick jag ett icke komplett automatiskt goddagyxskaftsmail på engelska, så den är det inte iallafall. :-D
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Saab99turbo »

Fredrik j skrev:
Saab99turbo skrev:
Skulle ett kreditkort göra saken bättre, blir väl lika struligt ändå eftersom jag aktivt verkar behöva betala för att låsa upp superchargingen igen. Och sen argumentera för att jag inte ska betala fakturan?

Jag brukar vara relativt chill, men detta känns provocerande och något jag vill slippa innan resan.

Så funkar det inte. Om någon drar pengar utan rätt anmäler du till din bank som krediterar dig beloppet under deras utredningstid. Sen får Tesla presentera bevis för att du är betalningsskyldig samtidigt som du säkert har ett köpedokument som berättar att du har fri laddning.
Jag har gjort det hos både Länsförsäkringar Bank och ICA-banken (dock inte med elbilsladdning men med andra transaktioner).
Ok tack! Bra att veta, får väl aktivera det där DNB-kortet som hamnade i byrålådan då. :-D
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Blivit avstängd från supercharging...

Inlägg av Saab99turbo »

Svar från hjälpsam medarbetare på Tesla Delivery service som till slut fick bollen:

Hej Erik,

Nu har vi äntligen fått tag i de som har hand om supercharging och kunde hjälpa oss reda ut detta.

Även fast jag såg att ni hade rätt koder inlagt för gratis supercharging så var det felaktig information och systmet hade lagt på en kod som gjorde att ni behövde betala. Det har nu fixats så ni ska ha rätt koder på och ska kunna ladda gratis.

Vi har lagt in förfrågan om att er utsående balans för supercharging ska tas bort från ert konto så att ni inte behöver betala det. Förväntningarna är att det ska tas bort inom 48 timmar. Så vad ni kan göra är att under de närmsta dagarna hålla koll på ert Tesla-konto och när betalningarna tagits bort ladda upp ert kreditkort igen.

När det är gjort ska det vara fritt fram att ladda igen!


Hmmm undrar dock hur jag ska formulera för familjen att vi kanske inte kommer iväg på resan som var planerad i morgon på grund av att det eventuellt tar 48 timmar att låsa upp laddningen igen...
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Skriv svar