Tesla model S får 110kWh batteri?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Modell S och X får större batteri under 2020.
Frågan är bara hur stort batteri det blir.
Tesla is working on a new ~110 kWh battery pack, its largest yet, and it should bring the range of some of its electric vehicles to more than 400 miles on a single charge.
https://electrek.co/2020/02/19/tesla-11 ... les-range/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av taliz »

Nene. 141kwh måste det vara.
P100D kallas ju också PLOOD har jag kört.
Den nya kallas ju PLAID, dvs P141D.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av fth »

Jag tycker detta rykte är det mest trovärdiga hittills, små inkrementella förbättringar av befintliga batteripack för S/X med fortsatt användning av 18650-celler.

Med tätare packade moduler, bättre topologi och kapacitet för kylning, och kanske något förbättrad batterikemi med några ytterligare mAh per cell, så bör vi få kanske 10% bättre räckvidd och 20-30% högre laddeffekt, kanske också mer flack laddkurva.

Låter lysande tycker jag, jag hoppas dom visar upp detta på batteridagen, jag behåller nog min X ett par månader till så jag inte missar detta tåget. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av EnTraktor »

Helt förväntat och nästan exakt vad jag skrev för 3 dagar sedan

viewtopic.php?p=409961#p409961
150 kWh skulle innebära avsevärt högre vikt. Elon har upprepat flera gånger att större batterier är inte aktuella, även om jag tror att vi kanske kan förvänta oss 110-115 kWh mot slutet av året till Plaid. "vanliga" bilar kommer inte få större batterier än idag.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

Behövs det större batteripack? Redan idag ligger räckvidden på ~390 miles. 10 extra kWh skulle ge kanske 450 miles men också sämre vägegenskaper för acceleration, kurvtagning, inbromsning osv och skulle leda till en dyrare bil.

Var går gränsen för vad som är praktisk räckvidd med tanke på att de negativa faktorerna? Det är ju inte samma som för en avgasbil där en större tank inte kostar många kronor, mindre påverkan på köregenskaperna och om den inte är full så påverkas inte köregenskaperna alls. Avgasbilar har ändå minskat bränslevolymen i nyare bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Headline »

Svenssons skrev:
Behövs det större batteripack? Redan idag ligger räckvidden på ~390 miles. 10 extra kWh skulle ge kanske 450 miles men också sämre vägegenskaper för acceleration, kurvtagning, inbromsning osv och skulle leda till en dyrare bil.

Var går gränsen för vad som är praktisk räckvidd med tanke på att de negativa faktorerna? Det är ju inte samma som för en avgasbil där en större tank inte kostar många kronor, mindre påverkan på köregenskaperna och om den inte är full så påverkas inte köregenskaperna alls. Avgasbilar har ändå minskat bränslevolymen i nyare bilar.
Nä, varför skulle detta ge sämre vägegenskaper? Hela grejen är väl att man får ut mer kapacitet i samma vikt och formfaktor, inte bara mer och extra celler som packas in i bilen.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Behövs det större batteripack? Redan idag ligger räckvidden på ~390 miles. 10 extra kWh skulle ge kanske 450 miles men också sämre vägegenskaper för acceleration, kurvtagning, inbromsning osv och skulle leda till en dyrare bil.

Var går gränsen för vad som är praktisk räckvidd med tanke på att de negativa faktorerna? Det är ju inte samma som för en avgasbil där en större tank inte kostar många kronor, mindre påverkan på köregenskaperna och om den inte är full så påverkas inte köregenskaperna alls. Avgasbilar har ändå minskat bränslevolymen i nyare bilar.
Den här ändringen behöver dock inte innebära högre vikt, det är som sagt små inkrementella förändringar av befintliga batteripack, jag skulle inte bli förvånad om dom uppnår +10% utan att vikten påverkas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av EnTraktor »

Elon har sagt vi flera tillfällen sagt att större batterier inte är aktuella och det har han nog sagt främst med tanke på vikten. Att öka vikten på S eller X skulle få ganska stora konsekvenser och redan idag kan man egentligen inte fylla en S med 5 stora personer då man går över max lastvikten. Vad jag förstår så kommer det nya batteriet väga lika mycket som gamla och anledningen till att Tesla inte stoppar in 120kWh eller 150kWh som "församlingen" förväntar sig är just vikten. Detta 110kWh batteri är nog mer eller mindre samma vikt som 100kWh batteriet fast med olika optimeringar i cellerna som gör det möjligt trycka in 10% mer energi. Att jag gissade just 110-115kWh för 3 dagar sedan är att det är vad man kan förvänta sig att utvecklingen har nått under dom ca 4 år sedan 100-batteriet lanserades.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

Headline skrev:
Nä, varför skulle detta ge sämre vägegenskaper? Hela grejen är väl att man får ut mer kapacitet i samma vikt och formfaktor, inte bara mer och extra celler som packas in i bilen.
100 kWh kommer alltid väga mindre än 110 kWh med samma typ av celler. Högre vikt leder till sämre vägegenskaper.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av EnTraktor »

Svenssons skrev:
Headline skrev:
Nä, varför skulle detta ge sämre vägegenskaper? Hela grejen är väl att man får ut mer kapacitet i samma vikt och formfaktor, inte bara mer och extra celler som packas in i bilen.
100 kWh kommer alltid väga mindre än 110 kWh med samma typ av celler. Högre vikt leder till sämre vägegenskaper.
Lagringskapaciteten avgörs inte av vikten utan av kemin. Det har gått 4 år sedan 100-batteriet lanserades och med tanke på att batterikemin förbättras med ca 5% per år så är ett 115-120-batteri absolut rimligt med samma vikt genom förbättrad kemi. Med tanke på att utvecklingen är 5% och det gått 4 år, så det är inte alls orimligt att 110-batteriet faktiskt är lite lättare än 100-batteriet. Jag tror Tesla faktiskt skulle få ut mer av att få bort 50 kg vikt, än ytterligare 20 km räckviddsökning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2296
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av frippe »

Större batteri ger väl möjlighet att hålla högre laddeffekt längre upp i laddprocenten. Det kan väl vara mer intressant än den ökade räckvidden.
Model Y LR.
Model S70D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Svenssons skrev:
Headline skrev:
Nä, varför skulle detta ge sämre vägegenskaper? Hela grejen är väl att man får ut mer kapacitet i samma vikt och formfaktor, inte bara mer och extra celler som packas in i bilen.
100 kWh kommer alltid väga mindre än 110 kWh med samma typ av celler. Högre vikt leder till sämre vägegenskaper.
Lagringskapaciteten avgörs inte av vikten utan av kemin. Det har gått 4 år sedan 100-batteriet lanserades och med tanke på att batterikemin förbättras med ca 5% per år så är ett 115-120-batteri absolut rimligt med samma vikt genom förbättrad kemi. Med tanke på att utvecklingen är 5% och det gått 4 år, så det är inte alls orimligt att 110-batteriet faktiskt är lite lättare än 100-batteriet.
Inte om det är samma celler i bägge batteripacken. Jämför man med gamla battericeller så är det en annan sak men har man nya bättre celler så får man göra valet om man skall ha mer energikapacitet eller lättare batteripack. Det går inte komma ifrån detta och med "samma typ av celler" menar jag naturligtvis "samma typ av celler när det kommer till kemi, form osv", dvs samma som i identiska.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av [JM] »

Svenssons skrev:
EnTraktor skrev:
Svenssons skrev:
Headline skrev:
Nä, varför skulle detta ge sämre vägegenskaper? Hela grejen är väl att man får ut mer kapacitet i samma vikt och formfaktor, inte bara mer och extra celler som packas in i bilen.
100 kWh kommer alltid väga mindre än 110 kWh med samma typ av celler. Högre vikt leder till sämre vägegenskaper.
Lagringskapaciteten avgörs inte av vikten utan av kemin. Det har gått 4 år sedan 100-batteriet lanserades och med tanke på att batterikemin förbättras med ca 5% per år så är ett 115-120-batteri absolut rimligt med samma vikt genom förbättrad kemi. Med tanke på att utvecklingen är 5% och det gått 4 år, så det är inte alls orimligt att 110-batteriet faktiskt är lite lättare än 100-batteriet.
Inte om det är samma celler i bägge batteripacken. Jämför man med gamla battericeller så är det en annan sak men har man nya bättre celler så får man göra valet om man skall ha mer energikapacitet eller lättare batteripack. Det går inte komma ifrån detta och med "samma typ av celler" menar jag naturligtvis "samma typ av celler när det kommer till kemi, form osv", dvs samma som i identiska.
Så du menar att man nått maxgränsen/taket för en 18650 cell?
Det är ju ny kemi som är anledningen till de 10% ökning.
Om varje cell blir 10% bättre med ny kemi och man bibehåller antalet celler lika så blir ju hela packet 10% bättre utan att påverka vikt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

[JM] skrev:
Så du menar att man nått maxgränsen/taket för en 18650 cell?
Det är ju ny kemi som är anledningen till de 10% ökning.
Om varje cell blir 10% bättre med ny kemi och man bibehåller antalet celler lika så blir ju hela packet 10% bättre utan att påverka vikt.
Nej, inte alls. Batteripacket i en bil med den nya kemin i cellerna kommer dock väga mer om kapaciteten är 110 kWh än om den vore 100 kWh. Mer kapacitet är inte allt och enligt mig så är en räckvidd på över 60 mil fullt tillräckligt, ökad räckvidd är därför inte viktigare än bättre och säkrare bil som kostar mindre.

Enda fördelen som större batteripack skulle ge som betyder något är ökad laddhastighet. Ska man dra husvagn regelbundet så kanske man skulle vilja ha större batteripack men hur ofta kör man 4 timmar i sträck med en husvagn innan man känner för att ta en paus?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
100 kWh kommer alltid väga mindre än 110 kWh med samma typ av celler.
Hela poängen är ju just att det inte är samma typ av celler, mAh/cell ökar hela tiden, sen är ett batteripack inte bara celler, det är en massa delar för kylning, inkapsling etc som väger.
Jag är helt övertygad om att Tesla skulle kunna producera ett nytt pack med +10% utan högre vikt.

Sen har iofs electrek missförstått @wk057, det är inte fråga om "groups of 108 cells", det är "108 cell groups".

I 100-packet är det 16 moduler med 8 grupper i varje, dvs 96 grupper totalt.

Vad Jason skriver är att BMS-mjukvaran hintar om 108 grupper totalt, vilket borde innebära 18 moduler med 8 grupper.

Det lite svårt att se hur detta skulle kunna klämmas in i befintliga packets formfaktor.

Efter att ha räknat lite på detta så börjar jag tyvärr tro att det kan vara stöd för Cybertruck-packet som smugits in i mjukvaran, det är väl inte orimligt att detta blir större än för S/X.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Batteripacket i en bil med den nya kemin i cellerna kommer dock väga mer om kapaciteten är 110 kWh än om den vore 100 kWh.
Nej, det är ju alltså inte så, kapaciteten säger inget om vikten, det finns gamla 18650 med <1500mAh kapacitet som väger mer än moderna med 3350mAh.

Det är alltså fullt möjligt att få ökad kapacitet utan ökad vikt bara genom att använda nyare celler.

85/90-packet använde celler med lägre kapacitet än 100-packet, dom vägde såvitt jag vet lika mycket per cell.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
100 kWh kommer alltid väga mindre än 110 kWh med samma typ av celler.
Hela poängen är ju just att det inte är samma typ av celler, mAh/cell ökar hela tiden, sen är ett batteripack inte bara celler, det är en massa delar för kylning, inkapsling etc som väger.
Jag är helt övertygad om att Tesla skulle kunna producera ett nytt pack med +10% utan högre vikt.

Sen har iofs electrek missförstått @wk057, det är inte fråga om "groups of 108 cells", det är "108 cell groups".

I 100-packet är det 16 moduler med 8 grupper i varje, dvs 96 grupper totalt.

Vad Jason skriver är att BMS-mjukvaran hintar om 108 grupper totalt, vilket borde innebära 18 moduler med 8 grupper.

Det lite svårt att se hur detta skulle kunna klämmas in i befintliga packets formfaktor.

Efter att ha räknat lite på detta så börjar jag tyvärr tro att det kan vara stöd för Cybertruck-packet som smugits in i mjukvaran, det är väl inte orimligt att detta blir större än för S/X.

/fth
När du väl har de nya cellerna med ny kemi så kan du som biltillverkare välja att använda detta till att antingen få i fler kWh i bilen eller kunna bygga en lättare, säkrare och billigare bil med samma antal kWh. Vid något tillfälle kommer det inte vara lönt att öka batterikapaciteten utan istället se på övriga faktorer.

Leder Tesla stort över hur långt bilen kan köra på ett fulladdat batteri kanske det är mer ekonomiskt för Tesla att sätta i lättare batteripack som kostar dem mindre och som leder till bättre och säkrare vägegenskaper, till en bil som inte känns lika tung vid körning. Det skulle ge dem högre vinst eller möjlighet att sänka priset med bibehållen vinst plus bättre vägegenskaper.

Jag har aldrig sagt att det inte skulle gå att tillverka ett batteripack som väger lika mycket som ett gammalt men har 10% högre kapacitet. Fler kWh kommer dock alltid väga mer än färre kWh med samma typ av celler.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Leder Tesla stort över hur långt bilen kan köra på ett fulladdat batteri kanske det är mer ekonomiskt för Tesla att sätta i lättare batteripack som kostar dem mindre och som leder till bättre och säkrare vägegenskaper, till en bil som inte känns lika tung vid körning. Det skulle ge dem högre vinst eller möjlighet att sänka priset med bibehållen vinst plus bättre vägegenskaper.
Det finns dock en stor PR-mässig fördel med längre räckvidd, för förstagångsköpare är det tydligen den enskilt största frågeställningen.

Att vara först med 400 miles EPA är ett sätt att sätta ned foten och (igen) visa hur långt efter alla andra är.

Sen tycker jag själv att den räckvidd som ett "110-pack" skulle ge, tillsammans med ökad laddeffekt till typ 200kW, är rätt optimalt, mer än så behöver iaf inte jag.

Det skulle bli ett rejält lyft från mitt "halvstrypta" 90-pack. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Leder Tesla stort över hur långt bilen kan köra på ett fulladdat batteri kanske det är mer ekonomiskt för Tesla att sätta i lättare batteripack som kostar dem mindre och som leder till bättre och säkrare vägegenskaper, till en bil som inte känns lika tung vid körning. Det skulle ge dem högre vinst eller möjlighet att sänka priset med bibehållen vinst plus bättre vägegenskaper.
Det finns dock en stor PR-mässig fördel med längre räckvidd, för förstagångsköpare är det tydligen den enskilt största frågeställningen.

Att vara först med 400 miles EPA är ett sätt att sätta ned foten och (igen) visa hur långt efter alla andra är.

Sen tycker jag själv att den räckvidd som ett "110-pack" skulle ge, tillsammans med ökad laddeffekt till typ 200kW, är rätt optimalt, mer än så behöver iaf inte jag.

Det skulle bli ett rejält lyft från mitt "halvstrypta" 90-pack. :D

/fth
Batterikapaciteten är inte det som förstagångsköpare kollar på, det är som du skriver räckvidden. Tesla gör ju bilen effektivare och effektivare utan att öka batterikapaciteten och är nu på 390 miles. Behövs bara några få procents ökning till så är de över 400 miles. Laddhastighet på 200 kW klarar Tesla av på mindre än 100 kW idag men det skulle naturligtvis gå under längre tid med större batteripack.

Min bil med 90-pack kommer endast 30 mil och då måste jag snålköra. Bilarna har utvecklats rätt mycket sedan 2016 utan att ha ökat särskilt mycket i kapacitet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Fler kWh kommer dock alltid väga mer än färre kWh med samma typ av celler.
Jag tittade lite närmare på detta, och det är faktiskt så att även med samma typ av celler så har Tesla ökat kapaciteten utan att öka vikten, relativt sett.

Batteripacket består ju dels av celler, och dels av "stödfunktioner" som kylning, BMS, inkapsling etc.

Andelen av den totala vikten som "stödfunktionerna" utgör har hela tiden minskat för nya generationer av pack, från c:a 36% i 85-packet till 28% i 100-packet.
Även i absoluta termer så har "stödfunktionerna" minskat i vikt, från c:a 196kg i 85-packet till 175kg i 100-packet.

Skulle Tesla ha använt samma typ av celler så skulle dom alltså ändå ökat kapaciteten utan att öka den relativa vikten, bara genom förbättringar i "stödfunktionerna".

Eftersom dom också använder förbättrade celler så är energidensiteten i nyare pack väsentligt bättre än i gamla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av vigge50 »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Batteripacket i en bil med den nya kemin i cellerna kommer dock väga mer om kapaciteten är 110 kWh än om den vore 100 kWh.
Nej, det är ju alltså inte så, kapaciteten säger inget om vikten, det finns gamla 18650 med <1500mAh kapacitet som väger mer än moderna med 3350mAh.

Det är alltså fullt möjligt att få ökad kapacitet utan ökad vikt bara genom att använda nyare celler.

85/90-packet använde celler med lägre kapacitet än 100-packet, dom vägde såvitt jag vet lika mycket per cell.

/fth
Nä, tror faktiskt det är tvärt om. De ändrade kemin när de gick från 85 till 90, men när de senare gick upp till 100 kWh så packade de på ett annat sätt och fick in betydligt fler celler.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Fler kWh kommer dock alltid väga mer än färre kWh med samma typ av celler.
Jag tittade lite närmare på detta, och det är faktiskt så att även med samma typ av celler så har Tesla ökat kapaciteten utan att öka vikten, relativt sett.

Batteripacket består ju dels av celler, och dels av "stödfunktioner" som kylning, BMS, inkapsling etc.

Andelen av den totala vikten som "stödfunktionerna" utgör har hela tiden minskat för nya generationer av pack, från c:a 36% i 85-packet till 28% i 100-packet.
Även i absoluta termer så har "stödfunktionerna" minskat i vikt, från c:a 196kg i 85-packet till 175kg i 100-packet.

Skulle Tesla ha använt samma typ av celler så skulle dom alltså ändå ökat kapaciteten utan att öka den relativa vikten, bara genom förbättringar i "stödfunktionerna".

Eftersom dom också använder förbättrade celler så är energidensiteten i nyare pack väsentligt bättre än i gamla.

/fth
Det går inte komma ifrån att fler kWh alltid väger mer än färre kWh med samma typ av celler. Jag räknar inte med övriga "stödfunktioner" eller bilen i övrigt. Med bättre kemi har man valet att öka kapacitet eller minska vikt, kostnad etc. Finns ju otal med faktorer att väga in förutom kapacitet och vikt så som kostnad, laddhastighet, volym, laddkurva, temperaturspann, urladdning, hållbarhet, materialval m.m.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
fth skrev:
Svenssons skrev:
Fler kWh kommer dock alltid väga mer än färre kWh med samma typ av celler.
Jag tittade lite närmare på detta, och det är faktiskt så att även med samma typ av celler så har Tesla ökat kapaciteten utan att öka vikten, relativt sett.

Batteripacket består ju dels av celler, och dels av "stödfunktioner" som kylning, BMS, inkapsling etc.

Andelen av den totala vikten som "stödfunktionerna" utgör har hela tiden minskat för nya generationer av pack, från c:a 36% i 85-packet till 28% i 100-packet.
Även i absoluta termer så har "stödfunktionerna" minskat i vikt, från c:a 196kg i 85-packet till 175kg i 100-packet.

Skulle Tesla ha använt samma typ av celler så skulle dom alltså ändå ökat kapaciteten utan att öka den relativa vikten, bara genom förbättringar i "stödfunktionerna".

Eftersom dom också använder förbättrade celler så är energidensiteten i nyare pack väsentligt bättre än i gamla.

/fth
Det går inte komma ifrån att fler kWh alltid väger mer än färre kWh med samma typ av celler. Jag räknar inte med övriga "stödfunktioner" eller bilen i övrigt. Med bättre kemi har man valet att öka kapacitet eller minska vikt, kostnad etc. Finns ju otal med faktorer att väga in förutom kapacitet och vikt så som kostnad, laddhastighet, volym, laddkurva, temperaturspann, urladdning, hållbarhet, materialval m.m.
Känns som att du kommer att få förklara det här typ 100 inlägg till :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av fth »

vigge50 skrev:
fth skrev:
Svenssons skrev:
Batteripacket i en bil med den nya kemin i cellerna kommer dock väga mer om kapaciteten är 110 kWh än om den vore 100 kWh.
Nej, det är ju alltså inte så, kapaciteten säger inget om vikten, det finns gamla 18650 med <1500mAh kapacitet som väger mer än moderna med 3350mAh.

Det är alltså fullt möjligt att få ökad kapacitet utan ökad vikt bara genom att använda nyare celler.

85/90-packet använde celler med lägre kapacitet än 100-packet, dom vägde såvitt jag vet lika mycket per cell.

/fth
Nä, tror faktiskt det är tvärt om. De ändrade kemin när de gick från 85 till 90, men när de senare gick upp till 100 kWh så packade de på ett annat sätt och fick in betydligt fler celler.
Ja, du har rätt, 90-packet och 100-packet har samma celler, min poäng var bara att nya celler med högre kapacitet (85->90/100) inte behöver väga mer än gamla med lägre.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Känns som att du kommer att få förklara det här typ 100 inlägg till :lol:
Det hjälper mig att komma ikapp på antal inlägg men jag kommer inte så långt med 100 inlägg...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar