Rätt utrustning ?
Moderator: Redaktion
Rätt utrustning ?
Ja vad är rätt ?
Valet på bilen blir nog 85D.
Svart/vit bas färg.
Räckvidsupp: Går väll ej att eftermonrtera ?
Panoramatak: takräcke.
19' hjul för vinter. 21' snygga men o så dyra.
Svarta nästa gen säten: Mycket skönare
Premium intreiör: Mest för el bakluckan.
Luftfjädringen: Bekvämt.
Köldpaket : Bor uppe i norr.
Till den nätta summan av 1 075 000 sek. Ja fy fan vad tur att man lever bara ett liv...
Så var det nog tänkt.
Autopilot paketet går ju att efetrmontera.
Ultra Hi Fi då ? Klarar man sig på det vanliga ?
Ni som levt med era bilar , vad säger ni ?
Valet på bilen blir nog 85D.
Svart/vit bas färg.
Räckvidsupp: Går väll ej att eftermonrtera ?
Panoramatak: takräcke.
19' hjul för vinter. 21' snygga men o så dyra.
Svarta nästa gen säten: Mycket skönare
Premium intreiör: Mest för el bakluckan.
Luftfjädringen: Bekvämt.
Köldpaket : Bor uppe i norr.
Till den nätta summan av 1 075 000 sek. Ja fy fan vad tur att man lever bara ett liv...
Så var det nog tänkt.
Autopilot paketet går ju att efetrmontera.
Ultra Hi Fi då ? Klarar man sig på det vanliga ?
Ni som levt med era bilar , vad säger ni ?
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FT:Cybertruck awd beställt
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FT:Cybertruck awd beställt
Re: Rätt utrustning ?
Jag är mycket nöjd med orginalljudet.
TACC är så himla bra/skönt... Hade köpt autopilotpaketet bara för det
Ångrar inte den svarta lacken... Var rädd för att den skulle se skitig ut jämt men det går riktigt bra.
Räckvidd är väl 90kwh? Det kan man eftermontera som jag förstått det... Man köper "räckviddsuppgradering" när man känner att batteriet börjar bli dåligt och då förstår jag det som att de byter hela packet... De kommer löpande släppa bättre och bättre batterier och när man vill kan man uppgradera till det senaste... Senaste packet med ny fräsch räckvidd.
TACC är så himla bra/skönt... Hade köpt autopilotpaketet bara för det
Ångrar inte den svarta lacken... Var rädd för att den skulle se skitig ut jämt men det går riktigt bra.
Räckvidd är väl 90kwh? Det kan man eftermontera som jag förstått det... Man köper "räckviddsuppgradering" när man känner att batteriet börjar bli dåligt och då förstår jag det som att de byter hela packet... De kommer löpande släppa bättre och bättre batterier och när man vill kan man uppgradera till det senaste... Senaste packet med ny fräsch räckvidd.
Re: Rätt utrustning ?
Jag var lite orolig för standard hifi som jag valt, men jag är fantastiskt nöjd med det. Läst att det skulle vara platt ljud med lite bas, men jag håller inte med och tycker bas och ljud är väldigt bra. Ville också ha elbaklucka men valde bort det, kostnaden motiverade inte det. Köpte 21" turbin vid sidan av, bättre begagnade, gör mycket på sportutseendet, har en obsidian black lackering. Luftfjädringen skulle jag inte vilja vara utan, använder den ofta. Panorama valde jag för 3 anledningar i turordning av viktighet: 1 utrymme i baksätet 2 takräcke 3 rymdkänslan/ljuset i kupén. Köldpaketet givet för mig. Eftermonterar autopilot ifall det kommer igång och är värt det. Har haft bilen i 4 veckor nu och är grymt nöjd...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Rätt utrustning ?
Jag skulle inte köra med luftfjädring, känns överrreklamerat. Har kört både med och utan, kände ingen skillnad. So om man inte behöver kunna höja bilen så skulle jag köra vanligt.pitemacc skrev:Ja vad är rätt ?
Valet på bilen blir nog 85D.
Svart/vit bas färg.
Räckvidsupp: Går väll ej att eftermonrtera ?
Panoramatak: takräcke.
19' hjul för vinter. 21' snygga men o så dyra.
Svarta nästa gen säten: Mycket skönare
Premium intreiör: Mest för el bakluckan.
Luftfjädringen: Bekvämt.
Köldpaket : Bor uppe i norr.
Till den nätta summan av 1 075 000 sek. Ja fy fan vad tur att man lever bara ett liv...
Så var det nog tänkt.
Autopilot paketet går ju att efetrmontera.
Ultra Hi Fi då ? Klarar man sig på det vanliga ?
Ni som levt med era bilar , vad säger ni ?
Jag tycker standardpaketet verkar ge riktigt bra ljud men om man är kinkig så är hifi paketet riktigt prisvärt.
90kWh ger typ 2 mil extra räckvidd. Jag tycker inte att det är värt 30k.
Jag skulle köra 19 både somnar och vinter. Bekvämare och drar mindre el.
Interiörpaket känns onödigt bara för att få elluckan.
Jag skulle lätt ta autopilot, kostar lite mer i efterhand. Sen skulle jag kanske ta metallic bara för att få dem nya blå som verkar ruggigt fräsch.
Jag har dock bara provkört (fem gånger :p) så jag har inga långvariga erfarenheter.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Rätt utrustning ?
Låter som om du resonerar väldigt likt mig. Jag tog dock extrasätena pga småbarn, och valde bort luftfjädringen (hört många som säger att det är liten skillnad i komfort) och köldpaket (för mycket pengar och jag har varmgarage). Jag var väldigt nära att ta interiörpaketet bara för bakluckan, för jag vill inte vara utan sån, men till slut var det för mycket pengar på en redan för dyr bil (även om det hade varit trevligt med svart innertak också). 90 kW kunde jag inte beställa men jag hade inte gjort det ändå, räckvidden är bra nog. Nextgenstolarna är obligatoriska, och pano är nästan det. 1 018 550 kom jag undan med (inkl metallic). Fortfarande en halvmiljon för mycket
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Rätt utrustning ?
jag tycker det ar kasst att man inte bara kan valja bakluckan. jag hade inte velat ha en bil utan detta, men det blir en javligt dyr baklucka.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Rätt utrustning ?
Japp. Som jag våndades över detta. Blev riktigt putt när de gjorde den här förändringen faktiskt. Tycker elbaklucka är självklart på en halvkombi/kombi/SUV i den här prisklassen (BMW och Volvo har ju till och med börjat sätta det som standard på många modeller i de kategorierna). Men 30k när man bara vill ha det i paketet är fan svettigt, iaf när man redan spräckt alla rimliga budgetar flera gånger om.Martinen skrev:jag tycker det ar kasst att man inte bara kan valja bakluckan. jag hade inte velat ha en bil utan detta, men det blir en javligt dyr baklucka.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Rätt utrustning ?
Jag valde 90 för att få senaste batterikemin, går INTE att eftermontera utan att byta hela batteripaketet.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Rätt utrustning ?
Kan man eftermontera elbakluckan tro? Kanske Tesla säger nej av principskäl då de vill att man tar hela interiörpaketet.Martinen skrev:jag tycker det ar kasst att man inte bara kan valja bakluckan. jag hade inte velat ha en bil utan detta, men det blir en javligt dyr baklucka.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Rätt utrustning ?
Det här måste inte nödvändigtvis vara något bra. Ja, det är det allra senaste, men det är också ganska obeprövat. Det går säkert bra, men det innebär ju ändå en viss risk.SR-71-BlackBird skrev:Jag valde 90 för att få senaste batterikemin, går INTE att eftermontera utan att byta hela batteripaketet.
Jag frågade om detta före min beställning och det gick absolutivt icke enligt säljaren på Tesla. Kan säkert finnas de som kan lösa något ändå, men det kan nog vara rätt mycket jobb ifall inte kablar och sånt är framdraget.chpaulin skrev:Kan man eftermontera elbakluckan tro? Kanske Tesla säger nej av principskäl då de vill att man tar hela interiörpaketet.Martinen skrev:jag tycker det ar kasst att man inte bara kan valja bakluckan. jag hade inte velat ha en bil utan detta, men det blir en javligt dyr baklucka.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Rätt utrustning ?
Man har även lagt in kurvljus (monterade i spoilern) samt dom kromade listerna i fronten i premiumpaketet.
danni, man måste våga lite när det gäller Tesla
danni, man måste våga lite när det gäller Tesla
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Rätt utrustning ?
Lär kräva mjukvaruuppdatering också om man vill ha möjlighet att öppna med fjärr alternativt får man köra med extra fjärrkontroll vilket känns lite B.danni skrev:Jag frågade om detta före min beställning och det gick absolutivt icke enligt säljaren på Tesla. Kan säkert finnas de som kan lösa något ändå, men det kan nog vara rätt mycket jobb ifall inte kablar och sånt är framdraget.chpaulin skrev:Kan man eftermontera elbakluckan tro? Kanske Tesla säger nej av principskäl då de vill att man tar hela interiörpaketet.Martinen skrev:jag tycker det ar kasst att man inte bara kan valja bakluckan. jag hade inte velat ha en bil utan detta, men det blir en javligt dyr baklucka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Rätt utrustning ?
SR-71-BlackBird skrev:Man har även lagt in kurvljus (monterade i spoilern) samt dom kromade listerna i fronten i premiumpaketet.
danni, man måste våga lite när det gäller Tesla
Jag är inte så glad i dessa kurvljus. På Volvon så vred sig lamporna för att följa kurvan. På teslan så är det en extra lampa som tänds ibland. Känns lite fattigare. Är det så på andra bilar också?
Re: Rätt utrustning ?
På vår Peugeot 308 SW hade vi kurvljus som följde med ratten hela tiden... Kändes coolt då och jag trodde jag skulle sakna det, men icke... Detta känns mer "normalt"; inget flackande hela tiden och när man svänger ordentligt lyser det upp extra.Martinen skrev:Jag är inte så glad i dessa kurvljus. På Volvon så vred sig lamporna för att följa kurvan. På teslan så är det en extra lampa som tänds ibland. Känns lite fattigare. Är det så på andra bilar också?
Jag gillar som det är nu
Re: Rätt utrustning ?
mm såklart smaksak. Jag tyckte om att den steglöst följde med rattens rörelse. Tyckte det var fräckt när man körde på en helt mörk väg. Då kunde man svänga lite fram och tillbaka över vägen som en seachlight.Nicklas skrev:På vår Peugeot 308 SW hade vi kurvljus som följde med ratten hela tiden... Kändes coolt då och jag trodde jag skulle sakna det, men icke... Detta känns mer "normalt"; inget flackande hela tiden och när man svänger ordentligt lyser det upp extra.Martinen skrev:Jag är inte så glad i dessa kurvljus. På Volvon så vred sig lamporna för att följa kurvan. På teslan så är det en extra lampa som tänds ibland. Känns lite fattigare. Är det så på andra bilar också?
Jag gillar som det är nu
Re: Rätt utrustning ?
Droppa luftfjädringen om du vill spara pengar. Jag har luft på min, men har en kompis med vanlig fjädring. Åkte med honom härom dagen och kände ingen skillnad.
TACC är otroligt behagligt, om det stod mellan autopilotpaketet och luftfjädring skulle jag välja autopilotpaketet 7 gånger av 7.
Jag skulle också ha droppat räckviddsuppgraderingen - det är dyrt och ger dig väldigt lite extra räckvidd.
Skulle också valt standardlacken - det är massor du kan göra med den ändå; Modena-ytbeläggning så att den ser sjukt blänkande ut (http://my.teslamotors.com/forum/forums/ ... -treatment) eller wrap för att få en helt annan färg än de som Tesla erbjuder..
TACC är otroligt behagligt, om det stod mellan autopilotpaketet och luftfjädring skulle jag välja autopilotpaketet 7 gånger av 7.
Jag skulle också ha droppat räckviddsuppgraderingen - det är dyrt och ger dig väldigt lite extra räckvidd.
Skulle också valt standardlacken - det är massor du kan göra med den ändå; Modena-ytbeläggning så att den ser sjukt blänkande ut (http://my.teslamotors.com/forum/forums/ ... -treatment) eller wrap för att få en helt annan färg än de som Tesla erbjuder..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Rätt utrustning ?
Herr X skrev:Droppa luftfjädringen om du vill spara pengar. Jag har luft på min, men har en kompis med vanlig fjädring. Åkte med honom härom dagen och kände ingen skillnad.
TACC är otroligt behagligt, om det stod mellan autopilotpaketet och luftfjädring skulle jag välja autopilotpaketet 7 gånger av 7.
Jag skulle också ha droppat räckviddsuppgraderingen - det är dyrt och ger dig väldigt lite extra räckvidd.
Skulle också valt standardlacken - det är massor du kan göra med den ändå; Modena-ytbeläggning så att den ser sjukt blänkande ut (http://my.teslamotors.com/forum/forums/ ... -treatment) eller wrap för att få en helt annan färg än de som Tesla erbjuder..
japp helt klart ACC och autopilot över luftfjädring. Jag har fjädringen och använder den alltid när jag är på bygge där det är mycket ojämt. känns säkrare att ha bilen upphöjd på max. hade i nödfall klarat mig utan luftfjädring men inte utan ACC
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Rätt utrustning ?
Jag hade en Passat -12 som hade bägge och. Bixenonljusen var dynamiska och följde rattrörelserna (såkallade dynamiska kurvljus), och så fanns det även statiska kurvljus, små lampor nere vid dimljusen som tändes när jag aktiverade blinkers eller vred ratten åt ett håll. De var mer för att belysa närområdet vid svängar i lägre hastighet, medan de dynamiska var vettigare på kurvig landsväg och liknande. Jag gillade bägge funktionerna men de statiska klarar jag mig lätt utan. Dynamiska kurvljus hade varit trevligt, men ännu hellre isåfall något i stil med LED-matrisstrålkastare.Martinen skrev:SR-71-BlackBird skrev:Man har även lagt in kurvljus (monterade i spoilern) samt dom kromade listerna i fronten i premiumpaketet.
danni, man måste våga lite när det gäller Tesla
Jag är inte så glad i dessa kurvljus. På Volvon så vred sig lamporna för att följa kurvan. På teslan så är det en extra lampa som tänds ibland. Känns lite fattigare. Är det så på andra bilar också?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Rätt utrustning ?
Finns ju hur mycket som helst som hade varit fräckt att ha, men det är ju inte nått som jag måste ha.
Saknar de dynamiska kurvljusen mest som en kul grej, men inget som jag saknar i min vardagskörning.
Saknar de dynamiska kurvljusen mest som en kul grej, men inget som jag saknar i min vardagskörning.
Re: Rätt utrustning ?
Kan tillägga detta när det gäller räckviddsuppgraderingen:pitemacc skrev:Räckvidsupp: Går väll ej att eftermonrtera ?
Innan du har haft en elbil så är det lätt att fundera sig blå kring det här med räckvidd - och för dig känns det säkert som att det är jätteviktigt att fylla på med så mycket räckvidd som det bara någonsin går. Men när du cruisar från supercharger till supercharger så kommer räckvidden aldrig vara ett problem - du kommer komma fram till nästa laddstation med massor av kapacitet kvar i batteriet.
För normala dagliga körningar kommer 85kWh räcka gott och väl, och om du någon gång ligger på marginalen så kommer du hellre se till att fixa ett sätt att toppa upp batteriet än att chansa på marginalerna. Skillnaden mellan 85 och 90 kWh är så liten att det inte kommer göra från eller till.
Om räckviddsuppgraderingen hade varit från 85 till 120 kWh så hade jag kanske valt den, men från 85 till 90 känns ovärt och kommer inte ge dig någon glädje om du inte har ett riktigt edge case där du ska köra mellan två platser där 85 kWh med någon kilometers marginal precis inte räcker till, och det inte finns någon möjlighet att ladda mellan platserna. Men med ett sådant edge case hade kapacitetsförlusten i batteriet blivit ett problem och du hade till slut inte kunnat nå den andra platsen med 90kWh-batteriet heller.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Rätt utrustning ?
Jag har lagt ny p85 på is. Inväntar en serie 3 cab för 4, då jag insett att cab är enda typen av bil jag själv vill ha. Men som familjebil kan beg p85d funka, kanske även 85d. Kraven på den då kommer att vara, leasbar, taklucka, ljudpaketet, luftfjädring, vinterpaket, skinnklädsel, 21", inte röd/grå.
Model S P85DL+
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Rätt utrustning ?
Fast när man behöver åka nånstans och inte har täckning av superchargers, det är väl då det börjar bli kruxigt? Eller kanske när man har en resa som kan gå utan superchargers. Jag har tittat på en del av de resor jag kommer göra oftast, och många av dem ligger på 30-35 mil tur och retur. Ibland med en supercharger längs vägen (som det vore trevligt att skippa om det gick men ingen panik om man måste stanna), men ibland utan någon supercharger alls. Och med många resor däromkring så kan jag känna att det kanske vore trevligt med en liten boost på räckvidden. Själv kände jag dock ändå att det inte skulle vara värt det. Särskilt inte när jag inte vet om 90D kommer räknas som en separat modell när det gäller förmånsvärden (otroligt, men inte omöjligt) eftersom det då skulle innebära att förlora den edge som 85D har under resten av året.Herr X skrev:Kan tillägga detta när det gäller räckviddsuppgraderingen:pitemacc skrev:Räckvidsupp: Går väll ej att eftermonrtera ?
Innan du har haft en elbil så är det lätt att fundera sig blå kring det här med räckvidd - och för dig känns det säkert som att det är jätteviktigt att fylla på med så mycket räckvidd som det bara någonsin går. Men när du cruisar från supercharger till supercharger så kommer räckvidden aldrig vara ett problem - du kommer komma fram till nästa laddstation med massor av kapacitet kvar i batteriet.
För normala dagliga körningar kommer 85kWh räcka gott och väl, och om du någon gång ligger på marginalen så kommer du hellre se till att fixa ett sätt att toppa upp batteriet än att chansa på marginalerna. Skillnaden mellan 85 och 90 kWh är så liten att det inte kommer göra från eller till.
Om räckviddsuppgraderingen hade varit från 85 till 120 kWh så hade jag kanske valt den, men från 85 till 90 känns ovärt och kommer inte ge dig någon glädje om du inte har ett riktigt edge case där du ska köra mellan två platser där 85 kWh med någon kilometers marginal precis inte räcker till, och det inte finns någon möjlighet att ladda mellan platserna. Men med ett sådant edge case hade kapacitetsförlusten i batteriet blivit ett problem och du hade till slut inte kunnat nå den andra platsen med 90kWh-batteriet heller.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Rätt utrustning ?
MB E-klass har statiska kurvljus de aktiveras bara i låga farter när man vrider på ratten eller blinkar. Lite onödig funktion kanske men när man har det så vill man ha det kvar.Martinen skrev:SR-71-BlackBird skrev:Man har även lagt in kurvljus (monterade i spoilern) samt dom kromade listerna i fronten i premiumpaketet.
danni, man måste våga lite när det gäller Tesla
Jag är inte så glad i dessa kurvljus. På Volvon så vred sig lamporna för att följa kurvan. På teslan så är det en extra lampa som tänds ibland. Känns lite fattigare. Är det så på andra bilar också?
Re: Rätt utrustning ?
Allt kommer ändra sig när du får din bil.. Det är väldigt lätt att teoretisera innan man har bilen, men det som kommer hända är att du kommer att utveckla ett sjätte sinne för laddning och inte sätta dig i en sådan situation att de 5,6 procentens skillnad i räckvidd (mellan 85 och 90) skulle vara avgörande.danni skrev:Fast när man behöver åka nånstans och inte har täckning av superchargers, det är väl då det börjar bli kruxigt? Eller kanske när man har en resa som kan gå utan superchargers. Jag har tittat på en del av de resor jag kommer göra oftast, och många av dem ligger på 30-35 mil tur och retur. Ibland med en supercharger längs vägen (som det vore trevligt att skippa om det gick men ingen panik om man måste stanna), men ibland utan någon supercharger alls. Och med många resor däromkring så kan jag känna att det kanske vore trevligt med en liten boost på räckvidden. Själv kände jag dock ändå att det inte skulle vara värt det. Särskilt inte när jag inte vet om 90D kommer räknas som en separat modell när det gäller förmånsvärden (otroligt, men inte omöjligt) eftersom det då skulle innebära att förlora den edge som 85D har under resten av året.
Din vanföreställning att du ska köra 35 mil utan någon laddning kommer du skratta åt om några månader - skulle du få för dig något så vansinnigt en kall januaridag, så kommer du sitta och svettas och svära om vart annat, när du med avstängd ventilation och fjäderlätt fot blir omkörd av mopeder i 35 km/h, för att nätt och jämnt komma hem på de sista elektronerna i batteriet.
Nej - du kommer att se till att ordna någon form av destinationsladdning, så att du kör hem efter ditt ärende 17,5 mil bort med riktigt goda marginaler. Det finns alltid ström - i värsta fall får du ta med dig en förlängningssladd i bagaget och själv ordna inkopplingen på plats, via någons köksfönster.
Jag kan inte tänka mig att du ska åka 17,5 mil och jobba till en plats där det inte finns elektricitet, för att så köra hem igen utan att köra förbi ett enda eluttag hela vägen hem till Göteborg. Kan inte ens se vilken väg du skulle åka för att lyckas med detta - möjligen åt Bollebygd-hållet, det är riktigt ödsligt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1738
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Rätt utrustning ?
En bra början! Fantastisk prestanda utan att priset sticker iväg galet mycket. Själv gick jag från en Audi A6 med 0-100 på 9-10 (?) sekunder. Står jag vid ett rödljus som slår om så är jag uppe i 70 km/h innan de andra bilarna ens ser ut att ha reageratJa vad är rätt ?
Valet på bilen blir nog 85D.
Det är lite smutskänsliga färger men de är snygga om man tvättar ofta.Svart/vit bas färg.
Som nämnt tidigare i den här tråden så är det 30k när du beställer bilen eller byta hela paketet efteråt. Det senare lär kosta mer en mellanskillnaden ifall du säljer din 85D och köper en ny 90D. Räkna med x hundratusen. Som nämnt av andra så är det lätt att överskatta behovet av stort batteri innan man fått sin Tesla. Superchargerna är helt enkelt extremt bra. När jag kört 40 mil på en dag har navigatorn bara tyckt att det räcker med några minuters laddning för att vara på den säkra sidan. Oftast har jag laddat mer eftersom man träffat en massa trevligt folk att snacka med när man laddar eller kanske blivit sugen på en hamburgare på Max... Man sparar ju trots allt någon krona i minuten att ladda på SC istället för hemma så en hamburgare är ju nästan intjänad.Räckvidsupp: Går väll ej att eftermonrtera ?
Med ovanstående sagt skulle jag ändå ha valt 90D. Detta för att jag 1 gång i veckan pendlar 35-40 mil. Följer man hastighetsskyltarna (110-120 km/h nästan hela sträckan) så fixar man det men ofta blir det lite extra körning (någon som vill provköra). Sedan verkar jag och bilen ha lite olika uppfattning om vad som är lagom hastighet på motorvägen. Jag tycker att 120 är helt okej men bilen gillar inte riktigt att bli omkörd av tyska bilar. Hade jag bara haft några enstaka mil till i batteriet så hade det räckt för att ge mig och bilen sådana marginaler att jag med gott samvete kunde köra förbi SCn på min långresa varje gång.
Jag har också panoramatak. Snyggt och ger lite extra höjd i en ganska låg bil. Sedan någon månad tillbaka så är det ett nytt panoramatak som skall ge upphov till mindre vindbrus än det gamla. Det finns dock takräcken som fästs med sugproppar även i det vanliga taket. Det finns en tråd om det här på forumet.Panoramatak: takräcke.
Jag har 19" både till sommar och vinter. De är större än de flesta andra bilars fälgar och relativt tysta. Jag beställde bilen med original 19" men ångrade mig efter bilen gått i produktion och ville ha Cyklon-fälgarna lite för både utseende men också lite bättre räckvidd (enstaka %). Bilen levererades med original 19" och sommardäck men jag beställde Cyklonfälgarna med vinterdäck och bad Tesla skifta däcken. I slutändan blev det här några tusenlappar billigare än att köpa 19" cyklon sommar + 19" vinter19' hjul för vinter. 21' snygga men o så dyra.
De blev tillgängliga typ 2 dagar efter min bil tillverkats. Vet inte om det är åldern som tar ut sin rätt men när kan kör 30-50 mil på en dag så känns det i ryggen med standardsätena...Svarta nästa gen säten: Mycket skönare
När jag beställde så ingick el-baklucka i teknikpaketet. Det känns ganska dyrt för en baklucka men det känns ändå mer B med en så dyr bil som inte har elektrisk baklucka.Premium intreiör: Mest för el bakluckan.
Se andra kommentarer i tråden och på forumet. Jag tog också luftfjädring men mest för att ett av mina barn har en tendens att bli åksjuk. Från 50% sannolikhet att han skulle bli dålig på en långresa så har vi gått till 0% sannolikhet (hittills). Dåligt väglag visade sig öka på risken för åksjuka vilket fick mig att luta åt luftfjädringen. Jag är dock inte helt säker på att det är just luftfjädringen som varit räddaren. Jag hade ganska stora fälgar på min förra bil vilket gav lite stötigare körning. Med Teslan är ju körningen mycket jämnare än med en ICE-bil vilket säkert också bidrar positivt. Särskilt när det gäller köer så gör TACC-en att körningen blir extremt mycket mindre ryckig. Snabba 0-100-accelerationer har aldrig varit något problem med barnen skall tilläggas.Luftfjädringen: Bekvämt.
Jag valde också detta. Jag har dock bara haft bilen på sommaren hittills men det känns som för lite pengar för att bråka om i ett kallt klimat.Köldpaket : Bor uppe i norr.
Ja, det går att eftermontera men det är lite dyrare då. Som också nämnt i tråden (inklusive i mitt inlägg) så är TACC-en väldigt trevlig och du lär ju till och med få övriga autopilotfunktioner redan vid leverans. Jag hade valt den här funktionen även idag.Autopilot paketet går ju att efetrmontera.
Jag kör med standardljud och känner nog att hade jag fått välja igen så hade jag nog åtminstone försökt provlyssna Ultra Hi-Fi innan jag slog till. Jag var nöjd över att få lite mer utrymme där bak men har ju nu insett att trots att jag har två barn och gick från en Audi A6 Avant så är ju utrymmet mer än tillräckligt och jag hade nog kunnat offra lite utrymme för att få in en sub. Jag funderar lite på att sätta in en sådan här sub http://www.teslarati.com/review-nvx-cus ... subwoofer/ / http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... nvx#p28080Ultra Hi Fi då ? Klarar man sig på det vanliga ?
Jag kör ofta ganska långa sträckor och då uppskattar man att kunna lyssna på bra musik och jag känner väl att standardsystemet åtminstone inte ger en fulländad upplevelse.
Driver sajten Car.info