Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesla?
Moderator: Redaktion
Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesla?
Har pga stundande ekonomiska läget börjat fundera kring om det inte vore smartare att vänta några månader på köpet av min M3 SR+ som ska komma nu i mitten av mars. Tänker att det eventuellt kommer kampanjer eller prisnedsättningar för att stimulera försäljningen så småningom. Hur hade ni tänkt? Vore tacksamt med lite perspektiv.
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
...eller vänta något år till Y kommer, eller några år tills konkurenterna kommer, då allt ska bli billigare och bättre??chip skrev:Har pga stundande ekonomiska läget börjat fundera kring om det inte vore smartare att vänta några månader på köpet av min M3 SR+ som ska komma nu i mitten av mars. Tänker att det eventuellt kommer kampanjer eller prisnedsättningar för att stimulera försäljningen så småningom. Hur hade ni tänkt? Vore tacksamt med lite perspektiv.
Nä, skämt å sido. Köp du din bil om du kan. Börja njuta av din bilkörning redan nästa månad. Det skulle jag gjort. Ångrar inte en sekund att jag hämtade ut min 29/3 förra året.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Tider av oro/osäkerhet - kronan sjunker...
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Jag tror såhär. Du är lite osäker för din investering och behöver lite push.
Du gör rätt som frågar i Teslagruppen, för ungefär 99% kommer tycka att du köper nu.
Precis som folk antyder så är det en chansning att du skall göra en bättre affär om ett år.
Det kan lika gärna vara så som hen skriver ovan att kronan försvagas, SEK är en liten valuta.
Gör den det så går priserna upp. Jag tror inte Tesla kommer få rabattera Teslor sålänge de inte har en
enorm överkapacietet i fabrikerna, och då får du vänta tills de öppnat några Gigafactorys till.
Det är större chans att de dumpar priserna på lite fossilbilar isåfall.
Förutom att kronan försvagas och priserna går upp pga det så kan du aldrig veta om du får 60,000 (eller 75,000)
gratis av Sveriges regering om ett år. Rent generellt måste du också fråga dig om du skall fortsätta promenera eller åka
buss som du gör nu tex. Eller åker du rentav något fossilt omodernt vrak som kostar ännu mer per månad att köra än
din kommande 3a?
Finns så många faktorer som ingen kan hjälpa dig med. Känner du att du är värd en 3a så slå till nu helt enkelt.
Corona kommer sannolikt inte leda till en global recession, inte ens AIDS gjorde det.
Glöm inte referral
Du gör rätt som frågar i Teslagruppen, för ungefär 99% kommer tycka att du köper nu.
Precis som folk antyder så är det en chansning att du skall göra en bättre affär om ett år.
Det kan lika gärna vara så som hen skriver ovan att kronan försvagas, SEK är en liten valuta.
Gör den det så går priserna upp. Jag tror inte Tesla kommer få rabattera Teslor sålänge de inte har en
enorm överkapacietet i fabrikerna, och då får du vänta tills de öppnat några Gigafactorys till.
Det är större chans att de dumpar priserna på lite fossilbilar isåfall.
Förutom att kronan försvagas och priserna går upp pga det så kan du aldrig veta om du får 60,000 (eller 75,000)
gratis av Sveriges regering om ett år. Rent generellt måste du också fråga dig om du skall fortsätta promenera eller åka
buss som du gör nu tex. Eller åker du rentav något fossilt omodernt vrak som kostar ännu mer per månad att köra än
din kommande 3a?
Finns så många faktorer som ingen kan hjälpa dig med. Känner du att du är värd en 3a så slå till nu helt enkelt.
Corona kommer sannolikt inte leda till en global recession, inte ens AIDS gjorde det.
Glöm inte referral
Haft alla 3/Y
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Jag kan förstå att man funderar på att kanske skippa att köpa en ny dyr bil givet den osäkerhet som finns i ekonomin just nu, det skakar helt enkelt mycket just nu med Corona och om det blir illa kommer ekonomin få en jävla smäll. Dock tror jag inte det spelar någon nämnvärd roll att vänta några månader för priserna på bilen, tror inte det kommer några galna rabatter några månader bort.
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Har du råd att förlora det du satsat kan du satsa. Har du inte det avböj.
Det kommer bli en nedgång pga av nödvändiga åtgärder att stänga ned samhället. (de närmsta 6 månaderna kommer efterfrågan på nya bilar gå ned, främst i kina men även i drabbade länder som frankrike tyskland och framför allt italien. Så köpläge kommer det bli. (botten kommer max bli runt 300-400)
Jag värderar teslas aktie till mellan 500 och 6oo det här året.
Köpa ny bil kan du göra om du måste. men andra säljare (tillverkare) kommer antingen ha brist av bilar att sälja (pris kommer stiga) eller ge galna rabatter. (skall bli spännande att se om Wv id3 klarar sina leveransdag). det kan gå åt endera hållet. Det blir ett fint test för preppers och domedagsprofeter om apokalypsen kommer.(då kommer vi få se facit vem som fick rätt)
Det kommer bli en nedgång pga av nödvändiga åtgärder att stänga ned samhället. (de närmsta 6 månaderna kommer efterfrågan på nya bilar gå ned, främst i kina men även i drabbade länder som frankrike tyskland och framför allt italien. Så köpläge kommer det bli. (botten kommer max bli runt 300-400)
Jag värderar teslas aktie till mellan 500 och 6oo det här året.
Köpa ny bil kan du göra om du måste. men andra säljare (tillverkare) kommer antingen ha brist av bilar att sälja (pris kommer stiga) eller ge galna rabatter. (skall bli spännande att se om Wv id3 klarar sina leveransdag). det kan gå åt endera hållet. Det blir ett fint test för preppers och domedagsprofeter om apokalypsen kommer.(då kommer vi få se facit vem som fick rätt)
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Jag tror vi ser Tesla på 200-300 nivåer snart igen.
Q1 blir nog inte nådig, Kina tar inte fart, glapp till ModelY.
Rabatter på 3,S,X är väl inte omöjligt.
Q1 blir nog inte nådig, Kina tar inte fart, glapp till ModelY.
Rabatter på 3,S,X är väl inte omöjligt.
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Teslas affärs ide är att inte ge rabatter, utan listpris gäller.
Dock kan dom ändra listpriset eller vad som ingår i grundpriset.
Skillnaden i valuta påverkar.
Tror att man får vänta i många år innan tesla inför rabatter.
Vill man man köpa och har råd så slå till, vänta är håglöst.
Dock kan dom ändra listpriset eller vad som ingår i grundpriset.
Skillnaden i valuta påverkar.
Tror att man får vänta i många år innan tesla inför rabatter.
Vill man man köpa och har råd så slå till, vänta är håglöst.
Polestar 2 awd -21
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
pejvic skrev:Jag tror såhär. Du är lite osäker för din investering och behöver lite push.
Du gör rätt som frågar i Teslagruppen, för ungefär 99% kommer tycka att du köper nu.
Precis som folk antyder så är det en chansning att du skall göra en bättre affär om ett år.
Det kan lika gärna vara så som hen skriver ovan att kronan försvagas, SEK är en liten valuta.
Gör den det så går priserna upp. Jag tror inte Tesla kommer få rabattera Teslor sålänge de inte har en
enorm överkapacietet i fabrikerna, och då får du vänta tills de öppnat några Gigafactorys till.
Det är större chans att de dumpar priserna på lite fossilbilar isåfall.
Förutom att kronan försvagas och priserna går upp pga det så kan du aldrig veta om du får 60,000 (eller 75,000)
gratis av Sveriges regering om ett år. Rent generellt måste du också fråga dig om du skall fortsätta promenera eller åka
buss som du gör nu tex. Eller åker du rentav något fossilt omodernt vrak som kostar ännu mer per månad att köra än
din kommande 3a?
Finns så många faktorer som ingen kan hjälpa dig med. Känner du att du är värd en 3a så slå till nu helt enkelt.
Corona kommer sannolikt inte leda till en global recession, inte ens AIDS gjorde det.
Glöm inte referral
Haha jo det är kanske just en push jag är ute efter Nä, frågan är faktiskt uppriktig, känns lite vanskligt att lägga 500k i dessa osäkra tider. Men vill man köra tesla är det kanske ingen poäng att vänta.
När jag räknar på det är det dock rent ekonomiskt svårt att motivera, fortsätter jag köra min avbetalda Skoda superb bensinare från -14 så blir väl det ändå billigare?
Vad gäller AIDS är det väl inte jämförbart då nu hela städer stängs ner.
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
LarsA skrev:Teslas affärs ide är att inte ge rabatter, utan listpris gäller.
Dock kan dom ändra listpriset eller vad som ingår i grundpriset.
Skillnaden i valuta påverkar.
Tror att man får vänta i många år innan tesla inför rabatter.
Vill man man köpa och har råd så slå till, vänta är håglöst.
Ja jag har förstått det också, vilket känns bra och tryggt som köpare. Menade egentligen inte rabatter utan ändrade listpriser, så att man typ får en LR för samma peng som dagens SR, el nåt
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Intressant analys! Tog faktiskt ut vad jag hade på börsen precis innan, ska gå in successivt nu närmsta kvartalen och då nog även satsa lite på TSLA. Känns lite övervärderad idag som du säger.Mickep skrev:Har du råd att förlora det du satsat kan du satsa. Har du inte det avböj.
Det kommer bli en nedgång pga av nödvändiga åtgärder att stänga ned samhället. (de närmsta 6 månaderna kommer efterfrågan på nya bilar gå ned, främst i kina men även i drabbade länder som frankrike tyskland och framför allt italien. Så köpläge kommer det bli. (botten kommer max bli runt 300-400)
Jag värderar teslas aktie till mellan 500 och 6oo det här året.
Köpa ny bil kan du göra om du måste. men andra säljare (tillverkare) kommer antingen ha brist av bilar att sälja (pris kommer stiga) eller ge galna rabatter. (skall bli spännande att se om Wv id3 klarar sina leveransdag). det kan gå åt endera hållet. Det blir ett fint test för preppers och domedagsprofeter om apokalypsen kommer.(då kommer vi få se facit vem som fick rätt)
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Körde min Citroen V6 från 2003 som kostade runt 275 kSEK när jag köpte den fram till 2019. Har sparat mycket i värdeminskning att inte byta bil var 3:e år, så jag belönade mig själv genom att köpa en Model 3 i slutet av förra år. Tog den dessutom som "förmånsbil" med bruttolöneavdrag vilket är klart lönsammare än att äga den privat. EDIT. Beroende på marginalskatt.chip skrev:
När jag räknar på det är det dock rent ekonomiskt svårt att motivera, fortsätter jag köra min avbetalda Skoda superb bensinare från -14 så blir väl det ändå billigare?
Det är aldrig rätt "tid" att köpa saker som ständigt utvecklas och som inte är investeringsobjekt.
Man måste ge sig några god bitar i livet då och då . Se bara till att det ryms inom ens ekonomiska ramar. Man levera bara en gång.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
På detta forum hamnar du i kategorin galen om du inte redan beställt en performance. Ställa frågan leder ingen vart. Gör det du själv vill. (Jag gillar ditt resonemang, vad det nu är värt)chip skrev:Har pga stundande ekonomiska läget börjat fundera kring om det inte vore smartare att vänta några månader på köpet av min M3 SR+ som ska komma nu i mitten av mars. Tänker att det eventuellt kommer kampanjer eller prisnedsättningar för att stimulera försäljningen så småningom. Hur hade ni tänkt? Vore tacksamt med lite perspektiv.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Dessutom tror jag inte det kommer att bli någon Global recession. Detta är konsumtionsrelaterat och jag tror det är övergående ganska snabbt.
Det är värre när de blir kris i själva finansvärlden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskri ... %80%931994
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskri ... %80%932008
Det är när det skakar till i grunden för den kapitalistiska ekonomin vi får riktigt långdragna recessioner.
Det är värre när de blir kris i själva finansvärlden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskri ... %80%931994
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskri ... %80%932008
Det är när det skakar till i grunden för den kapitalistiska ekonomin vi får riktigt långdragna recessioner.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Tyvärr har jag ingen egen firma så måste ta privat. Men även privat känns det inte helt ekonomiskt dumt jämfört med många andra nya fossilare.ChristerSjo skrev:Körde min Citroen V6 från 2003 som kostade runt 275 kSEK när jag köpte den fram till 2019. Har sparat mycket i värdeminskning att inte byta bil var 3:e år, så jag belönade mig själv genom att köpa en Model 3 i slutet av förra år. Tog den dessutom som "förmånsbil" med bruttolöneavdrag vilket är klart lönsammare än att äga den privat. EDIT. Beroende på marginalskatt.chip skrev:
När jag räknar på det är det dock rent ekonomiskt svårt att motivera, fortsätter jag köra min avbetalda Skoda superb bensinare från -14 så blir väl det ändå billigare?
Det är aldrig rätt "tid" att köpa saker som ständigt utvecklas och som inte är investeringsobjekt.
Man måste ge sig några god bitar i livet då och då . Se bara till att det ryms inom ens ekonomiska ramar. Man levera bara en gång.
Men bra perspektiv!! Allt handlar ju inte om att ta vata ekonomiskt smart, lite gott måste man unna sig
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Man borde nog vänta till efter battery day.
Samtidigt så ser jag inget som kommer stärka kronan i närtid, utan snarare tvärt om. Så ur det perspektivet är det dumt att vänta.
Samtidigt så ser jag inget som kommer stärka kronan i närtid, utan snarare tvärt om. Så ur det perspektivet är det dumt att vänta.
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Köpte min model 3 LR i maj förra året privat och är riktigt nöjd. Visst, mycket pengar men räknar med att ha den länge samt har tidigare i princip inte spenderat något på bilar (är 45år). Hade en SAAB 9-3 från 2006 som säkert hade gått bra 5 år till, men då jag är teknikintresserad men egentligen inte så bilintresserad så tyckte jag att jag var värd en Tesla.
/Henric
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Haha ja har märkt att det finns en del fanatiker i Tesla världen, bilarna verkar ha en sällsynt effekt. Försöker vara lite rationell, men det är svårt. Svänger lite fram och tillbaks just nu.Henrik Torphammar skrev:
På detta forum hamnar du i kategorin galen om du inte redan beställt en performance. Ställa frågan leder ingen vart. Gör det du själv vill. (Jag gillar ditt resonemang, vad det nu är värt)
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Battery day lär handla om teslas kommande egna celler och produktion. Rent praktiskt ligger det år bort. Dvs att bilarna plötsligt skulle komma med betydligt bättre celler känns inte troligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Nej, precis det som presenteras i April kommer ligga år bort. Kanske kommer till CyberTruck, Roadstern och Semi. Model S och X har ju inte ens fått samma teknik som Model 3 har ännu. Så att Model 3 skulle få ny teknik i maj är ju ganska osannolikt.
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Jag håller med i spaningen om att det lär dröja innan det byts i S/X - Model S Plaid lär få någon sorts hybrid-batteri (kombination kondingar och batterier). Den lär driva på teknikskiftet för S/X - när nu Plaid kommer. Jag har hört till sommaren, till hösten och efter Roadster 2.0 om två år.LarsL skrev:Nej, precis det som presenteras i April kommer ligga år bort. Kanske kommer till CyberTruck, Roadstern och Semi. Model S och X har ju inte ens fått samma teknik som Model 3 har ännu. Så att Model 3 skulle få ny teknik i maj är ju ganska osannolikt.
Min gissning är att man kokat ihop något nytt kring 2170-cellen. Billigare och bättre. Just därför kan man enkelt byta i 3'an för att matcha Y som kommer nu.
Kring A+D eventet så hade man plötsligt börjat stoppa i hårdvaran i bilarna som producerades veckor(månader?) innan eventet. Det är lite svårt att veta var man har Tesla.
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Köpte man Maxwell för att dom hade någon spännande idé eller något produktionsfärdigt?taliz skrev:Battery day lär handla om teslas kommande egna celler och produktion. Rent praktiskt ligger det år bort. Dvs att bilarna plötsligt skulle komma med betydligt bättre celler känns inte troligt.
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Jag tror att Tesla kommer med egna celler redan i år.taliz skrev:Battery day lär handla om teslas kommande egna celler och produktion. Rent praktiskt ligger det år bort. Dvs att bilarna plötsligt skulle komma med betydligt bättre celler känns inte troligt.
Dock på S och X modellen, inte 3.
Elon har ju lovat längre räckvidd på S och X redan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Den där är ju också knepig. Det har dom väl redan gjort? "Bilarna idag har bättre kemi och räckvidden är längre än vad som står på hemsidan. Vi har bara missat att uppdatera texterna"Zalman3 skrev:Elon har ju lovat längre räckvidd på S och X redan.
Re: Coronavirus och Global recession - fel tid att köpa Tesl
Tror att Panasonic batterierna toppar runt 640km för Modell S.dstr skrev:Den där är ju också knepig. Det har dom väl redan gjort? "Bilarna idag har bättre kemi och räckvidden är längre än vad som står på hemsidan. Vi har bara missat att uppdatera texterna"Zalman3 skrev:Elon har ju lovat längre räckvidd på S och X redan.
Men med Maxwell batterierna, kallas Tesla Roadrunner, så får Tesla Semi, Roadster och Plaid modellerna lång räckvidd.
https://insideevs.com/news/400927/tesla ... eap-dense/
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ch-patentsThe company is also constantly thinking about how to reduce powertrain costs. The technology developed by Maxwell will help achieve the goals set by the company.
From a source familiar with this issue, it became known that the new Tesla battery will have at least 30% more capacity and will be several times cheaper to manufacture. The production process will be extremely efficient and will significantly save on capital costs for equipment. In this scenario, a 130kWh pack seems possible. It also became known that the new cell will have a diameter of approximately 1.57 inches. The new battery will have a different form factor, so most likely it will be used for Semi and/or Cybertruck.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension