Elbilar är så tunga!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Elbilar är så tunga!

Inlägg av Alfa »

Folk måste hitta något att klaga på avseende elbilar. Batteriet gör bilarna tyngre än konventionella bilar (än så länge). Många framhåller därför det knasiga i att släpa runt på en massa kilo i onödan. Därför vore det bättre med en fossibil. Jaha?

Men "alla" tycker att tåg är det bästa för miljön.

Så om vi skulle jämföra med tåg:
Ett tåg väger ca 700 kg/sittplats. En Tesla väger ca 400 kg/sittplats och en fossilbil 350 kg/sittplats.

Utvärderar man utsläpp i en LCC-kalkyl så vinner tåget och elbilen även om de råkar väga lite mer än en fossilbil.

Ingen klagar på problem med att tåg är tunga, så frågan är varför vikten ska anses vara ett problem för elbilar?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av nek0 »

Kanske för att tågen inte river upp asfalten?
SedN tror jag inte att det är många kg skillnad melan en xc90 och en Model X
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Kanske för att tågen inte river upp asfalten?
SedN tror jag inte att det är många kg skillnad melan en xc90 och en Model X
Model X väger ca 10-20% ner än XC90 men är också en större bil. Model Y som är mer i samma storlek som XC90 väger mindre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av LarsL »

Min SR+ väger mindre än min tidigare bil en E-klass
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av mati »

Folk förstår inte att det är skillnad mellan elbil och fossilbil. En tung fossilbil är dålig på alla sätt. Först accelererar man upp en stor massa för att sedan bromsa bort den kinetiska energin när man vill stanna. Framförallt i stadstrafik är detta förödande, världens största slöseri med energi. Och alla vet att det är så. Hög vikt är lika med dåligt.
Elbilar har inte det problemet, eller i alla fall inte alls i samma utsträckninge. Man bromsar inte bort nånting. Man trycker tillbaka den kinetiska energin i batteriet istället. En tung elbil regenererar mer än en lätt elbil. Naturligtvis är detta inte 100% effektivt, men det är fortfarande oändligt mycket bättre än att bara omvandla all energi till värme.
Och i vanlig körning är viktens påverkan på förbrukningen inte alls så stor som många verkar tro. Luftmotståndets påverkan är betydligt större. Bilen har inte nödvändigtvis svårare för att rulla bara för att den är tyngre. Däcken, däcktryck osv, påverkar rullmotståndet en hel del.

Sen är det ju det vanliga argumentet att det sägs att tunga bilar sliter mer på vägarna. Det verkar vara ett jätteproblem i mångas ögon. Men det är det inte. Personbilar sliter inte på vägarna. Det är totalt försumbart om de väger 1.5, 2.2 eller 2.5 ton, eller vilken skillnad batteriet nu utgör.
En enda lastbil bokstavligen mosar sönder vägbanan jämfört med en personbil. Slitaget från en långtradare är i runda slängar 15 000 gånger större. Det kan vara ännu mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av Zalman3 »

Alfa skrev:
Folk måste hitta något att klaga på avseende elbilar. Batteriet gör bilarna tyngre än konventionella bilar (än så länge). Många framhåller därför det knasiga i att släpa runt på en massa kilo i onödan. Därför vore det bättre med en fossibil. Jaha?

Men "alla" tycker att tåg är det bästa för miljön.

Så om vi skulle jämföra med tåg:
Ett tåg väger ca 700 kg/sittplats. En Tesla väger ca 400 kg/sittplats och en fossilbil 350 kg/sittplats.

Utvärderar man utsläpp i en LCC-kalkyl så vinner tåget och elbilen även om de råkar väga lite mer än en fossilbil.

Ingen klagar på problem med att tåg är tunga, så frågan är varför vikten ska anses vara ett problem för elbilar?


Men är elbilar så tunga?
Exempel:
BMW i3
Tomvikt 1.195 kg
http://www.gronabilister.se/biltester/bmw-i3

MG ZS EV Comfort
1491kg
https://mgmotor.eu/model
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av Mickep »

Finns det några elbilar som är onödigt tunga? etron?

Skall vi gissa att stora suvar är ganska tunga?
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av Marsa »

E-up / Citigo / Mii
1160kg tomvikt...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Kanske för att tågen inte river upp asfalten?
SedN tror jag inte att det är många kg skillnad melan en xc90 och en Model X
Model X väger ca 10-20% ner än XC90 men är också en större bil. Model Y som är mer i samma storlek som XC90 väger mindre.
Ok men 10%är väl inte mycket att bråka om?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Folk förstår inte att det är skillnad mellan elbil och fossilbil. En tung fossilbil är dålig på alla sätt. Först accelererar man upp en stor massa för att sedan bromsa bort den kinetiska energin när man vill stanna. Framförallt i stadstrafik är detta förödande, världens största slöseri med energi. Och alla vet att det är så. Hög vikt är lika med dåligt.
Elbilar har inte det problemet, eller i alla fall inte alls i samma utsträckninge. Man bromsar inte bort nånting. Man trycker tillbaka den kinetiska energin i batteriet istället. En tung elbil regenererar mer än en lätt elbil. Naturligtvis är detta inte 100% effektivt, men det är fortfarande oändligt mycket bättre än att bara omvandla all energi till värme.
Och i vanlig körning är viktens påverkan på förbrukningen inte alls så stor som många verkar tro. Luftmotståndets påverkan är betydligt större. Bilen har inte nödvändigtvis svårare för att rulla bara för att den är tyngre. Däcken, däcktryck osv, påverkar rullmotståndet en hel del.

Sen är det ju det vanliga argumentet att det sägs att tunga bilar sliter mer på vägarna. Det verkar vara ett jätteproblem i mångas ögon. Men det är det inte. Personbilar sliter inte på vägarna. Det är totalt försumbart om de väger 1.5, 2.2 eller 2.5 ton, eller vilken skillnad batteriet nu utgör.
En enda lastbil bokstavligen mosar sönder vägbanan jämfört med en personbil. Slitaget från en långtradare är i runda slängar 15 000 gånger större. Det kan vara ännu mer.
Läste någonstans att en överlastad lastbil skadar lika mycket som 250 000 vanliga bilar gör.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av Henrik Torphammar »

Marsa skrev:
E-up / Citigo / Mii
1160kg tomvikt...
Och motsvarande bensinbil väger 250kg mindre. Elbilen ca 25% tyngre.

Elbilar är idag tyngre, dom sliter mer däck osv men den hur man använder det som argument är en annan femma :-)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Finns det några elbilar som är onödigt tunga? etron?

Skall vi gissa att stora suvar är ganska tunga?
Ja, e-tron är tung. Men jag hade en SQ7 till låns ett tag och jag kollade upp vad den vägde. Jag kommer inte ihåg den exakte vikten, men det handlade om drygt 100kg eller nåt, e-tron är alltså i runda slängar 4-5% tyngre. Visserligen är Q7 lite större än e-tron, men ändå. Det låter ibland som att det handlar om typ den dubbla vikten. Men skillnaden är inte så stor för såhär stora bilar.
I så fall får man med all rätt klaga över att Audi generellt inte klarar av att bygga lättare bilar, men det har ingenting med själva eldriften att göra. Bilar har överlag blivit allt tyngre de senaste åren. Förr i tiden sades det att en bil väger runt 1 ton. Haha, just det. Nu väger de inte sällan mer än det dubbla, även förhållandevis små bilar ligger på 1,5 ton.
Ingen har hittills klagat över det. Det ursäktades med bättre krocksäkerhet, bättre ljudisolering, osv osv. Men när det kommer till elbilar är det plötsligt ett stort problem. Mycket märkligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Läste någonstans att en överlastad lastbil skadar lika mycket som 250 000 vanliga bilar gör.
Det låter kanske lite mycket, beror på hur man räknar, men 100 000 ggr en liten personbil är nog inte omöjligt. Man räknar grovt att slitaget på vägbanan bestäms av (∑ ton_per_axel^4) * antal_axlar

Sätt då som exempel för en rätt lagom tung personbil:
ton_per_axel = 1
Resultatet blir 1+1 = 2.

En långtradare på 64 ton, med 8 axlar à 8 ton: 32 768

Alltså faktor ~16000 mer än personbilen.

En överlastad långtradare med 80 ton, 8 axlar à 10 ton: 80 000
Alltså redan 40 000 gånger mer än personbilen. Ibland väger axlarna ännu mer. Jag har sett hårresande axelvikter, och då slår alltså varje axelvikt med fjärde potensen.

Låt personbilen dessutom bli lite lättare, då är faktor 100 000 eller större inte otänkbart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Läste någonstans att en överlastad lastbil skadar lika mycket som 250 000 vanliga bilar gör.
Det låter kanske lite mycket, beror på hur man räknar, men 100 000 ggr en liten personbil är nog inte omöjligt. Man räknar grovt att slitaget på vägbanan bestäms av (∑ ton_per_axel^4) * antal_axlar

Sätt då som exempel för en rätt lagom tung personbil:
ton_per_axel = 1
Resultatet blir 1+1 = 2.

En långtradare på 64 ton, med 8 axlar à 8 ton: 32 768

Alltså faktor ~16000 mer än personbilen.

En överlastad långtradare med 80 ton, 8 axlar à 10 ton: 80 000
Alltså redan 40 000 gånger mer än personbilen. Ibland väger axlarna ännu mer. Jag har sett hårresande axelvikter, och då slår alltså varje axelvikt med fjärde potensen.

Låt personbilen dessutom bli lite lättare, då är faktor 100 000 eller större inte otänkbart.
Har hittat :)
"Sliter hårt på vägarna
Den tunga trafiken sliter hårt på vägarna. En enda 60-tons lastbil, vilket är den högsta tillåtna vikten, sliter lika mycket som 10 000 personbilar. Överlastad till 70 ton ökar slitaget så att det motsvarar 120 000 lastbilar. 80 ton motsvarar 250 000 personbilar. Därför utökas nu projektet med hemliga mätningar till ytterligare tio, 15 platser runt om i landet.
Trafikpolisen i Gävle har en särskild grupp som uteslutande arbetar med den tunga trafiken och genomför ett stort antal kontroller."
https://www.gd.se/artikel/overvikt-knacker-vagnatet
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av mati »

Kan vara så, det är bara att fördela vikten på färre axlar. Då är du där. Det är därför lastbilar har så groteskt många axlar. Att gå från 6 till 8 axlar mer än halverar vägslitaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av Henrik Torphammar »

Frågan är om det inte var AVID som hade en pod om däck för elbilar. Något i stil med att däcken stod för en stor del av problemet, inte bara drivlinan. Kan även varit ARK eller något liknande.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av Magre »

10000 kr frågan i detta forum är väl:

Vad händer med förbrukningen om jag till min elbil (eller fossilbil) adderar 10kg last?

1) Den drar mindre
X) Den drar mer
2) Den blir ingen skillnad
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av LarsL »

Du kommer ha svårt att mäta skillnaden med 10 kg.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
nek0 skrev:
Läste någonstans att en överlastad lastbil skadar lika mycket som 250 000 vanliga bilar gör.
Det låter kanske lite mycket, beror på hur man räknar, men 100 000 ggr en liten personbil är nog inte omöjligt. Man räknar grovt att slitaget på vägbanan bestäms av (∑ ton_per_axel^4) * antal_axlar

Sätt då som exempel för en rätt lagom tung personbil:
ton_per_axel = 1
Resultatet blir 1+1 = 2.

En långtradare på 64 ton, med 8 axlar à 8 ton: 32 768

Alltså faktor ~16000 mer än personbilen.

En överlastad långtradare med 80 ton, 8 axlar à 10 ton: 80 000
Alltså redan 40 000 gånger mer än personbilen. Ibland väger axlarna ännu mer. Jag har sett hårresande axelvikter, och då slår alltså varje axelvikt med fjärde potensen.

Låt personbilen dessutom bli lite lättare, då är faktor 100 000 eller större inte otänkbart.
Om vi omsätter detta i vägtrafikskatt, vad skulle det innebära? Själva vägtrafikskatten sägs ju räcka för att underhålla vägnätet, om jag inte minns fel. Drivmedelsskatten är ju främst en miljöskatt och inte en vägtrafikskatt. Jag vet inte hur mycket vägtrafikskatt en lastbil betalar, men det är väl knappast en överraskning att dessa knappast betalar i proportion till slitaget de står för?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av mati »

Magre skrev:
10000 kr frågan i detta forum är väl:

Vad händer med förbrukningen om jag till min elbil (eller fossilbil) adderar 10kg last?

1) Den drar mindre
X) Den drar mer
2) Den blir ingen skillnad
Du får ställa frågan lite mindre generellt. Så enkelt kan man inte svara på den. Och så får du lägga på några kilon för 10 kg gör varken till eller från, inte ens i en bensinbil. Säg 100kg då.
Börjar man lite enkelt så kan man säga såhär:
Energin som krävs för att accelerera 100kg upp i svensk motorvägshastigjet kan man beräkna på följande sätt:
E = 1/2 m v^2 = 1/2 × 100kg × (30 m/s)^2 = 45 kJ = 45 kWs = 0,0125kWh vilket motsvarar 0,0014 liter bensin

I en elbil får du uppskattningsvis en verkningsgrad på 95% och då blir det 0,013kWh.
En bensinmotor har i bästa fall en verkningsgrad på 25%, det går alltså åt 0,0056 liter bensin eller 0,05kWh ekvivalent.

Soppan är borta i sin helhet. Bromsar du bilen (med de 100kg i) tillbaka till stillastående måste bromsarna omvandla 45kJ till värme.
Elbilen kan återfå en del av energin. Jag gissar att effektiviteten för regenereringen ligger på 80%. I så fall har du förlorat 0,0026kWh.
Bensinbilen har alltså gjort av med mer än 19 gånger så mycket energi. Siffran ökar ju högre effektivitet regenereringen har.

Obs, vikten är bara ett exempel, det blir samma förhållande oavsett vilken vikt man tar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av Magre »

mati skrev:
Magre skrev:
10000 kr frågan i detta forum är väl:

Vad händer med förbrukningen om jag till min elbil (eller fossilbil) adderar 10kg last?

1) Den drar mindre
X) Den drar mer
2) Den blir ingen skillnad
Du får ställa frågan lite mindre generellt. Så enkelt kan man inte svara på den. Och så får du lägga på några kilon för 10 kg gör varken till eller från, inte ens i en bensinbil. Säg 100kg då.
Börjar man lite enkelt så kan man säga såhär:
Energin som krävs för att accelerera 100kg upp i svensk motorvägshastigjet kan man beräkna på följande sätt:
E = 1/2 m v^2 = 1/2 × 100kg × (30 m/s)^2 = 45 kJ = 45 kWs = 0,0125kWh vilket motsvarar 0,0014 liter bensin

I en elbil får du uppskattningsvis en verkningsgrad på 95% och då blir det 0,013kWh.
En bensinmotor har i bästa fall en verkningsgrad på 25%, det går alltså åt 0,0056 liter bensin eller 0,05kWh ekvivalent.

Soppan är borta i sin helhet. Bromsar du bilen (med de 100kg i) tillbaka till stillastående måste bromsarna omvandla 45kJ till värme.
Elbilen kan återfå en del av energin. Jag gissar att effektiviteten för regenereringen ligger på 80%. I så fall har du förlorat 0,0026kWh.
Bensinbilen har alltså gjort av med mer än 19 gånger så mycket energi. Siffran ökar ju högre effektivitet regenereringen har.

Obs, vikten är bara ett exempel, det blir samma förhållande oavsett vilken vikt man tar.
Tycker du svarar alldeles utmärkt eftersom svaret är enkelt: Den drar mer.
Sen blir det försvinnande lite när man tar en acc./ett stopp. Man måste se det i WLTP cykler, livsperspektiv...

Elmotor och regenerering är naturligtvis väldigt bra, men det sitter ju trots allt fortfarande vanliga bromsar i alla(?) elbilar.
Elon hävdade ju att man troligtvis aldrig skulle behöva byta bromsbelägg i en Tesla, men jag antar att det inte är riktigt så bra?
"Vast majority of vehicle motion is returned to the battery, as the electric motors act like a generator in reverse. Brake pads on a Tesla literally never need to be replaced for lifetime of the car."
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av Svenssons »

Även ifall det finns vanliga bromsar så används de inte mycket. Regenereringen löser det mesta. Själv bytte jag bromsbelägg varje år på min Toyota RAV4, nu har jag inte bytt en enda gång efter 8000 mil och jag kör inte direkt varsammare i min Model X mot RAV4:an.

Lösningen är alltså att byta ut avgasmotor, avgassystem och bränsletank till batterier med samma vikt i alla hybrider. Växellådan och kraftöverföring lär också väga mindre för elbilen. Även ifall bilen skulle väga samma så förbrukar den ju mindre. Det är bara slöseri att köra med avgasmotorn som förbrukar magnitud mer energi. Även ifall en elbil väger mer än en avgasbil så förbrukar ju elbilen mindre energi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Elbilar är så tunga!

Inlägg av Jerka »

Självklart är det en nackdel med den extra tyngden. Bilen drar (lite) mer energi, däcken slits antagligen lite hårdare och det blir större krockvåld på den andra bilen vid kollision. Det går åt mer material vid tillverkningen vilket driver upp priset. Hjulupphängningen måste kanske vara av lite grövre sort för att klara den extra tyngden. Finns säkert någon mer nackdel jag inte kommer på just nu.

Är det en avgörande nackdel? Definitivt inte. Om det vore så illa hade alla kört runt i små, lätta bilar. Ändå har alla bilar, som Mati helt riktigt påpekar, blivit allt tyngre senaste 30-40 åren. Den trenden hade aldrig kunnat ske om vikten varit så betydelsefull.
Skriv svar