Har man inte 0% kvar när man kommer fram kunde man ju kört snabbare så det är så jag gör. Dessutom blir det kö etc dras farten ner markant så räckvidden ökar betydligt
Jag tänker mig om det skulle bli stopp i några timmar på motorvägen kan det bli problem.
En variant kanske kunde vara att stänga av elbilen helt, och fråga någon fosilförare om jag får sitta hos dem och värma mig, om det är kyligt. När det väl börjar rulla igen borde det ju då finnas rätt mycket räckvidd kvar om inte batteriet kylts av totalt.
Det är ju inte så ofta det händer, för min del har det max varit en gång var 10 år och jag kör i snitt 2500 mil per år. Fast har ju ökat nu på senaste åren när de oftast totalavstänger så fort något hänt.
Borde vara förbjudet att stå med fossilmotorn igång när det blir kö. Jag hamnade i en stillastående kö på väg hem från jobbet och jädrans vd det stänk från avgasbilarna.
En elbil drar ju väldigt mycket mindre när den bara står stilla eller körs långsamt. Rör sig bara kön så kommer jag komma fram med högre procent än utan kö.
En variant kanske kunde vara att stänga av elbilen helt, och fråga någon fosilförare om jag får sitta hos dem och värma mig, om det är kyligt. När det väl börjar rulla igen borde det ju då finnas rätt mycket räckvidd kvar om inte batteriet kylts av totalt.
Du har ju haft elbil nu ett tag och borde börja inse att det är betydligt större chans att det blir tvärtom. Fossilen kommer och värmer sig hos dig.
En variant kanske kunde vara att stänga av elbilen helt, och fråga någon fosilförare om jag får sitta hos dem och värma mig, om det är kyligt. När det väl börjar rulla igen borde det ju då finnas rätt mycket räckvidd kvar om inte batteriet kylts av totalt.
Du har ju haft elbil nu ett tag och borde börja inse att det är betydligt större chans att det blir tvärtom. Fossilen kommer och värmer sig hos dig.
Så kan det nog vara, tänkte mest om det var 20 minusgrader och 2% i kvar batteriet när det blir stopp några km från en laddstation.
Något jag verkligen uppskattar är den fosilfria kupévärmen. Det kan bli 4-5 gånger per dag jag behöver sätta mig i bilen.
Med den tidigare fosilbilen som hade diesvärmare, blev det ofta avgaslukt i kupén. Och 12 volts batteriet kunde ta slut om jag satt i bilen och arbetade någon timme.
Nu är det mycket trevligare, skulle säkert funka att sova en natt i elbilen till och med.
Siktar normalt mot 0% eller 0km... lyckas sällan med 100batteriet. Troligen blir det svårare med P3
Är inte det lite dumdristigt?
Om det skulle bli något trafikolycka och du får köa en stund, eller måste välja annan väg?
Nja
Det är som så att om man håller jämn takt så kommer man med kanske 5-10% men ju närmare SuC man kommer desto mer koll har man och kan antingen öka eller minska tempo för att komma in rätt
Jag har gjort så en gång och aldrig mer. När min S90D var ny. Efter 1 vecka var jag första gången på SC med den (början på eländet) och när jag hämtade bilen hade de inte laddat den. Jag hade 5% marginal eller så för att ta mig till SuC i Jung. Det visade sig stämma ju närmare jag kom. Till sist gasade jag på, fram tills det blev stopp pga trafikolycka. All trafik skickades över småvägar, en jäkla jätteomväg. Jag hade egentligen bara några kilometer kvar till SuC men elektronerna sinade. Jag lyckades nå superchargern lite kallsvettig och med bara elektron-ånga i batteriet. Sedan dess har jag alltid kört med lite större marginal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag är värsta fegisen här med helst över 20% när jag är framme och alltid 100% strax innan avfärd (m3awd).
Endast vid långresor och då ofta när jag inte vet hur det ser ut med laddning på destinationen.
Har blivit jättenervös när jag kommit ner ett fåtal ggr under ca10% och en massa funktioner lägger av...
Jag är värsta fegisen här med helst över 20% när jag är framme och alltid 100% strax innan avfärd (m3awd).
Endast vid långresor och då ofta när jag inte vet hur det ser ut med laddning på destinationen.
Har blivit jättenervös när jag kommit ner ett fåtal ggr under ca10% och en massa funktioner lägger av...
Vad är det för funktioner som lägger av för dig under 10%? Det har jag aldrig hört talas om, än mindre råkat ut för
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag är värsta fegisen här med helst över 20% när jag är framme och alltid 100% strax innan avfärd (m3awd).
Endast vid långresor och då ofta när jag inte vet hur det ser ut med laddning på destinationen.
Har blivit jättenervös när jag kommit ner ett fåtal ggr under ca10% och en massa funktioner lägger av...
Vad är det för funktioner som lägger av för dig under 10%? Det har jag aldrig hört talas om, än mindre råkat ut för
/fth
Kanske främst att klimatanläggningen börjar snåla samt att rationellt tänkande kan stängas ner (been there)
Vid 20% funkar inte förvärmning och sentry.
Vid 10% tror jag att den blir segare och värmen börjar snåla och 5% har jag aldrig vågat mig ner på...
Håller man på att köra till destination bryr man sig inte alls om förvärmning eller sentry och lär ha kört längre tid redan innan State of Charge kommer ner till 10% så bilen lär redan vara uppvärmd/nedkyld så lägre effekt på klimatanläggningen spelar inte heller någon roll.
Kör nedåt eller under 5% på nästan alla mina längre resor och har aldrig sett ett problem med att några funktioner. Dock gäller det att man har tillgång till laddning när man kommer fram till destination.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vid 20% funkar inte förvärmning och sentry.
Vid 10% tror jag att den blir segare och värmen börjar snåla och 5% har jag aldrig vågat mig ner på...
Håller man på att köra till destination bryr man sig inte alls om förvärmning eller sentry och lär ha kört längre tid redan innan State of Charge kommer ner till 10% så bilen lär redan vara uppvärmd/nedkyld så lägre effekt på klimatanläggningen spelar inte heller någon roll.
Kör nedåt eller under 5% på nästan alla mina längre resor och har aldrig sett ett problem med att några funktioner. Dock gäller det att man har tillgång till laddning när man kommer fram till destination.
Har inte heller några funktioner som försvunnit vid laddning under 5%.
Självklart ska bilen laddas direkt om man tänkt parkera med laddning under 20%.
Kör nedåt eller under 5% på nästan alla mina längre resor och har aldrig sett ett problem med att några funktioner.
Instämmer, undviker vanligen SoC<10% pga 90-batteri, men det händer ändå hyfsat ofta, och jag har aldrig upplevt att AC minskat effekten.
/fth
Det som händer under 5 % och kanske lite tidigare är att du inte kan accelerera på samma sätt längre. Och bör inte göra det heller. Vad jag kan komma ihåg just nu.
Det som händer under 5 % och kanske lite tidigare är att du inte kan accelerera på samma sätt längre. Och bör inte göra det heller. Vad jag kan komma ihåg just nu.
Ja, det stämmer, det dyker ju upp gula streck i energimätarens övre del när man börjar få ont om elektroner, men AC har jag som sagt inte märkt att den påverkas.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det som händer under 5 % och kanske lite tidigare är att du inte kan accelerera på samma sätt längre. Och bör inte göra det heller. Vad jag kan komma ihåg just nu.
Ja, det stämmer, det dyker ju upp gula streck i energimätarens övre del när man börjar få ont om elektroner, men AC har jag som sagt inte märkt att den påverkas.
/fth
Nu var det faktiskt ett bra tag sedan jag var nere riktigt lågt, men på X & S har det iaf tidigare varit så att effekten på ACn dras ner ordentligt vid ca 5%. Är inte säker på hur det är på 3an.
Gällande effekten så ska man ju också vara medveten om att den gradvis minskar långt innan det blir gula streck. Vid 20% SOC har man grovt räknat tappat ca 20% effekt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Hur lågt KAN man köra "mätaren"? Är det som i fossilbilarna att det vid 0% (0 km) egentligen finns kräm kvar till 5 mil till typ? Eller betyder 0 verkligen 0?
Hur lågt KAN man köra "mätaren"? Är det som i fossilbilarna att det vid 0% (0 km) egentligen finns kräm kvar till 5 mil till typ? Eller betyder 0 verkligen 0?
Olika från bil till bil och från situation till situation.
Mycket beror på hur väl kalibrerad batterikontrollen är.
Ja. Iregel finns det en buffert kvar vid 0%. Om du anänder "scan my tesla" som diskuteras på annat ställe, kan du också se hur stor den bufferten är.
MEN. Ibland stämmer den inte. Så se till att du har en buffert på iallafall ett par procent.
Annars kan det gå som för mig. Skulle ladda på Fullerö.
Två procent juice kvar vid en km på E4:an kvar. När jag är i höjd med avfarten får jag "shutting down"
Lyckas rulla fram till restaurangen. Låna skarvsladd. Ladda 20 min så jag kan köra 50m runt huset för att koppla in på superchargern.
Jag har kört ner till noll några gånger utan problem. Men, bilen har stannat två gånger också, en gång med 2 km räckvidd kvar precis utanför huset, tog då förlängningssladd och laddade bilen. Och en gång med 9 km räckvidd kvar på en avfart, fick hjälp att putta bilen till superchargern, lite pinsamt. Detta var kort innan min keramik säkring gick sönder, som senare byttes till ny uppgraderad elektronisk variant. Vet inte om säkringen kan ha dragit någon extra ström som gjort att BMS räknat fel?
Hittade en Engelsman som kört e-tron ned till 2 miles = 3 km och det kanske kan vara bra att testa vad som händer om jag kör helt tomt.
Det finns ju ändå en låst buffert på 5 kWh i botten för e-tron, så laddar jag direkt efter borde inget skadas.
Och det påstås att jag ska kunna starta om e-tron och köra 1 km till om det blir tomt. Då vågar jag kanske tänja mer på batterikapaciteten i framtiden.
Hittade en Engelsman som kört e-tron ned till 2 miles = 3 km och det kanske kan vara bra att testa vad som händer om jag kör helt tomt.
Det finns ju ändå en låst buffert på 5 kWh i botten för e-tron, så laddar jag direkt efter borde inget skadas.
Och det påstås att jag ska kunna starta om e-tron och köra 1 km till om det blir tomt. Då vågar jag kanske tänja mer på batterikapaciteten i framtiden.
Ja nextmove på youtube har testat. Etron går att köra ner till 0 och en bit till, sen stannar den.
Då kan man starta om och åter rulla en bit. Kan ev. upprepa ett par ggr.