S85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

S85D

Inlägg av AndersBosson »

Hej. Jag har just blivit med Tesla, köpt en S85D från 2015 med 12 000 mil på mätaren med sommar, vinterdäck och ett helt ok testprotokoll från Netbil i Stockholm (Har ej sett bilen). Bilen är svensksåld och har inte varit ägd av Tesla de senaste åren så då bör den väl ha fri supercharging även om det inte står? Vad skall man tänka på inför en resa mellan Stockholm och Göteborg (Tjörn)?
(PS, jag tror jag fick ett riktigt bra pris 435 000 efter avgifter var betalade.)
bil som jag köpt.pdf
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: S85D

Inlägg av JonasPersson »

Den saknar ju bensinvärmare!!

Nä, skämt åsido så har den helt klart fri supercharging. Hade hoppats att du lagt upp nån bild. Det där dokumentet sa ju inte så mycket.
Ingår någon slags garanti? Verkar ju vara stor åtgång på MCU-minnen som "poppar" på denna lite äldre bilar.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: S85D

Inlägg av AndersBosson »

Hej och tack för svar. Ja det ingår 6 månaders garanti. Här kommer några bilder
sommar.jpg
inne.jpg
bil.jpg
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: S85D

Inlägg av AndersBosson »

glastak
tak.jpg
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: S85D

Inlägg av Klintan »

Verkar vara ett bra köp! Obegränsad supercharging ska ingå liksom autopilot. Ingen större konstighet att köra den sträckan, bara att följa bilens navigering.
Se till att få bilen registrerad på ditt Teslakonto, finns instruktioner i diverse trådar.
5e710a6e9eb77.jpg
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: S85D

Inlägg av JonasPersson »

Ser jättefin ut!
Tror inte du behöver tänka på så mycket mellan Sthlm och Göteborg. Har själv aldrig åkt den sträckan men den är väl inte knepigare än någon annan sträcka :D
Säg till säljaren att ladda bilen fullt innan du kommer så är det inga problem.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: S85D

Inlägg av Folke »

Jag hade även "servat" den även om det inte"behövs".

Bromsvätskan rekommenderas att bytas vart annat år sa de till mig, bytte även lite filter osv.. kostade 3300 eller ngt i den stilen så inga pengar heller :)
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: S85D

Inlägg av Bernando »

AndersBosson skrev:
Hej. Jag har just blivit med Tesla, köpt en S85D från 2015 med 12 000 mil på mätaren med sommar, vinterdäck och ett helt ok testprotokoll från Netbil i Stockholm (Har ej sett bilen). Bilen är svensksåld och har inte varit ägd av Tesla de senaste åren så då bör den väl ha fri supercharging även om det inte står? Vad skall man tänka på inför en resa mellan Stockholm och Göteborg (Tjörn)?
(PS, jag tror jag fick ett riktigt bra pris 435 000 efter avgifter var betalade.)
Såg själv annonsen innan jag läste här, tyckte att det såg ut som ett riktigt bra pris! Grattis :)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: S85D

Inlägg av AndersBosson »

Tack, en praktisk fråga behöver man fälla baksätet för att få med sommardäcken? Kan man i så fall fälla delar av sätet?
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: S85D

Inlägg av Bodes_dad »

AndersBosson skrev:
Tack, en praktisk fråga behöver man fälla baksätet för att få med sommardäcken? Kan man i så fall fälla delar av sätet?
Det kan fällas 60/40, och för att få in alla däcken kommer du behöva fälla 60 delen.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: S85D

Inlägg av 12man »

Bodes_dad skrev:
AndersBosson skrev:
Tack, en praktisk fråga behöver man fälla baksätet för att få med sommardäcken? Kan man i så fall fälla delar av sätet?
Det kan fällas 60/40, och för att få in alla däcken kommer du behöva fälla 60 delen.
Eller använda nedre utrymmet
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: S85D

Inlägg av macksie »

Grattis till ett riktigt kap! I dessa sammanhang en lågmilare.
För att planera din rutt kan du använda abetterrouteplanner.com, en helt fantastisk tjänst när du åker en sträcka med elbil de första gångerna.
Om du vill ta ett längre stopp nånstans lägger du till den som en waypoint. Snabbast blir det att åka sträckan med ganska många laddningar, men det kanske du inte vill, stoppa då in en supercharger som waypoint och säg att du vill ladda till si och så procent, eller si och så länge. Vill du komma fram med mer laddning matar du in det. Om du tror att vädret blir dåligt kan du mata in det.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: S85D

Inlägg av AndersBosson »

Tack för tippset, kör en Nissan leaf 24 som pendlarbil så planera täta stopp är jag van vid :-). På sträcken ca 50 mil bör ett ladstopp fungera va? Kör troligen norr om Vättern för att nå Trollhättan och sedan västkusten. Vilket är då bästa laddplatsen? Arboga sedan udevalla?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: S85D

Inlägg av macksie »

Teoretiskt ska du absolut fixa det med ett laddstopp, men då måste laddstoppet ligga ganska bra avståndsmässigt. Vilket jag inte tror det gör på din sträcka.
Arboga är bra, där finns många laddstolpar. Abetterrouplanner föreslår om du startar på 90%, anländer med 10%, kör i 130kmh max och 120% av skyltad hastighet, laddning 50 min i Arboga och 25 min i Jung.

Litet men ack så viktigt tips som kan vara lätt att missa om ingen berättar det. Superchargerstationerna består av ett antal par laddare. Tex 1A, 1B, 2A, 2B osv. Dessa par delar på den maximala laddningseffekten.
Dvs om det går, ställ dig aldrig på samma par som nån annan som står och laddar. I värsta fall får ni båda hälften så mycket av vad ni skulle kunna få. Ofta går det såklart inte att få ett eget par, och då är det vad det är.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: S85D

Inlägg av AndersBosson »

Klintan skrev:
Verkar vara ett bra köp! Obegränsad supercharging ska ingå liksom autopilot. Ingen större konstighet att köra den sträckan, bara att följa bilens navigering.
Se till att få bilen registrerad på ditt Teslakonto, finns instruktioner i diverse trådar.
5e710a6e9eb77.jpg
Hur fick du fram den datan (autopilot) hittade du en gammal annons?
Hittade även på car.info att det finns två bakåtvända uppfällbara säten. Positiv överraskning om det stämmer
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: S85D

Inlägg av Klintan »

Är du (gratis)medlem på car.info skickar de gamla annonser per mail. Bild
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: S85D

Inlägg av AndersBosson »

Tack, hittade lite matnyttigt där, ser ut att vara en riktigt trevligt utrustad Tesla
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: S85D

Inlägg av ellerstrom »

AndersBosson skrev:
Tack, hittade lite matnyttigt där, ser ut att vara en riktigt trevligt utrustad Tesla
Ser ut som att du gjort ett väldigt bra köp i mitt tycke (med tanke på hur begagnatpriserna ser ut för Model S). Grattis!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: S85D

Inlägg av Magicmike »

Hej.
Kanske en fråga av avundsjuk karaktär ;) men jag fattar inte vad som gjorde prisfallet från annonserade 750 tkr till dina 435 tkr? Är det massa leasing och moms o grejjer som ligger emellan? Jag är helt novis på hur sådant funkar.

Mvh
Micke nyfiken
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: S85D

Inlägg av nek0 »

Magicmike skrev:
Hej.
Kanske en fråga av avundsjuk karaktär ;) men jag fattar inte vad som gjorde prisfallet från annonserade 750 tkr till dina 435 tkr? Är det massa leasing och moms o grejjer som ligger emellan? Jag är helt novis på hur sådant funkar.

Mvh
Micke nyfiken
750000 kostade bilen när den hade ca 5000mil på mätaren
Annonsen som vi ser här är några år gammal .
Edit annonsen från 2017.
https://www.car.info/sv-se/car-for-sale ... g-18575836
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: S85D

Inlägg av AndersBosson »

Helt korrekt, 437 864 är totalpriset inklusive frakt till Gbg, då ingår 6 månaders försäkring. Längtar till nästa vecka nu.... så jag kan bli helt fossilfri!
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: S85D

Inlägg av Magicmike »

Ok, då låter det ju som ett fin-fint köp! Grattis o lycka till. Surt prisfall på bilen för tidigare ägare känns det som (men till glädje för dig :D )

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: S85D

Inlägg av AndersBosson »

Ja priset är nog bra men när börsen bara rasar och allt är oroligt så vet man inte om det är en vettig affär :? :?
Någon som har tips på försäkring, för mig hamnar premien på dryga 15 för ett helår..... nästan så det får bli enbart trafik
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: S85D

Inlägg av Tars »

AndersBosson skrev:
Ja priset är nog bra men när börsen bara rasar och allt är oroligt så vet man inte om det är en vettig affär :? :?
Någon som har tips på försäkring, för mig hamnar premien på dryga 15 för ett helår..... nästan så det får bli enbart trafik
Kolla med Länsförsäkringar och Watercirkels
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: S85D

Inlägg av AndersBosson »

Watercirkels verkar ha det bästa erbjudandet! Även Leafen var billig där.

När jag hämtar ut bilen har jag möjlighet att köpa till 24 månader/2000 mil försäkring från Svensk bilgaranti för 4000:-. i villkoren står dock "För att garantin skall vara giltig måste fordonet vara skött och skötas enligt
tillverkarens föreskrifter" Vad gäller här för en Tesla? är serviceintervallet helt borttaget?
Skriv svar