Förmånsvärde personlig registeringsskylt?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärde personlig registeringsskylt?

Inlägg av bylund »

I slutändan är det vad en domstol säger som gäller. Men om man kan visa att man handlat på Skatteverkets inrådan kan man nog undgå att åka ditt för uppsåtligt skattebrott.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förmånsvärde personlig registeringsskylt?

Inlägg av tor-ake »

Pontus skrev:
Problemet i den här frågan är väl bara om skylten måste ägas av företaget men betalas med privata pengar. För helt klart ska ju du betala förmån för saker som företaget äger, oavsett vem som betalat dvs bilfirmarabatt eller annat som försöker med på köpet, sedan blir det ju ett jättekonstigt läge när användaren har betalat saken men ger bort den till företaget.
Det lär ju i så fall också bli krångel teoretiskt när du vill ha tillbaka skylten från företaget, det lär ju inte vara tillåtet att ta skylten utan att betala marknadsmässigt pris för det.
Om du betalar den med nettolöneavdrag eller privata pengar så har du redan betalat skatt för hela förmånen.

Om företaget köper en moped, rolexklocka eller swimmingpool till mig, och drar marknadsvärdet inkl moms från min lön så behöver jag inte betala någon förmånsskatt på den. Samma sak måste rimligen gälla oavsett om jag använder rolexklockan när jag sitter i bilen, på ett möte i tjänsten, eller om den ligger i byrålådan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde personlig registeringsskylt?

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev:
Pontus skrev:
Problemet i den här frågan är väl bara om skylten måste ägas av företaget men betalas med privata pengar. För helt klart ska ju du betala förmån för saker som företaget äger, oavsett vem som betalat dvs bilfirmarabatt eller annat som försöker med på köpet, sedan blir det ju ett jättekonstigt läge när användaren har betalat saken men ger bort den till företaget.
Det lär ju i så fall också bli krångel teoretiskt när du vill ha tillbaka skylten från företaget, det lär ju inte vara tillåtet att ta skylten utan att betala marknadsmässigt pris för det.
Om du betalar den med nettolöneavdrag eller privata pengar så har du redan betalat skatt för hela förmånen.

Om företaget köper en moped, rolexklocka eller swimmingpool till mig, och drar marknadsvärdet inkl moms från min lön så behöver jag inte betala någon förmånsskatt på den. Samma sak måste rimligen gälla oavsett om jag använder rolexklockan när jag sitter i bilen, på ett möte i tjänsten, eller om den ligger i byrålådan.
Du menar att om företaget köper en klocka för 1000 kr och sedan drar 1000 kr från din nettolön så behöver du inte betala förmån. Men är inte det samma sak som att du köper klockan av företaget?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förmånsvärde personlig registeringsskylt?

Inlägg av tor-ake »

Pontus skrev:
Du menar att om företaget köper en klocka för 1000 kr och sedan drar 1000 kr från din nettolön så behöver du inte betala förmån. Men är inte det samma sak som att du köper klockan av företaget?
Om vi förutsätter att marknadsvärdet är 1000, alltså att någon annan också kan köpa den till samma pris: Ja, resp Nej.

Klockan är företagets, men du får nyttja den "i evighet" utan att betala ytterligare förmånsskatt på den, om skatt för marknadsvärdet på ett eller annat sätt betalats. Företaget kan ju i det läget också välja att ge dig klockan utan att det blir förmånsskatt på det.

Om det är samma sak som att köpa klockan, det är väl iofs en definitionssak. Speciellt iom att jag fått lära mig via detta forum att konsumentköplagen inte gäller i detta fall (om det inte är så att arbetsgivarens verksamhet innefattar att sälja klockor).
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Förmånsvärde personlig registeringsskylt?

Inlägg av Jocce »

fimpen skrev:

Hej

Saxat från skatteverkets hemsida:

” Räknas som extrautrustning

Som extrautrustning räknas all utrustning som har samband med bilens funktion eller den åkandes komfort och förströelse. Det saknar betydelse för förmånsvärderingen om utrustningen anskaffas i samband med att bilen levereras eller vid ett senare tillfälle eller om utrustningen redan fanns hos förmånsgivaren innan bilen anskaffades. Det saknar också betydelse för vilket ändamål utrustningen anskaffats, t.ex. för bilens körsäkerhet eller för förarens eller passagerares bekvämlighet (SKV A 2012:29, avsnitt 2.2).
Extrautrustningen kan vara fast monterad på bilen eller monterad på så sätt att den lätt går att avlägsna men är avsedd att utnyttjas på bilen.
Till extrautrustning hör exempelvis automatisk växellåda, antisladd- och antispinnsystem, nivåreglering, farthållare, extraljus, luftkonditionering, klimatanläggning, sollucka, eljusterbara säten, elektriska fönsterhissar, eluppvärmd vindruta, elmanövrerade backspeglar, krockkudde, sidokrockskydd, dragkrok, vinterdäck, motorvärmare, kupévärmare, centrallås, larmanordning, takräcke, lastbox, barnbilstol, metalliclack, tonade rutor, läderklädsel, personlig bilskylt, radio, bandspelare, CD/DVD-spelare, bränsledator, färddator, väg- och trafikinformationssystem, GPS-navigator och kollisionsvarnare.”

Personlig regskylt särskilt omnämnd till och med, och det spelar ingen roll vem som betalt för grejornna.

Ens of discussion?

/F
Nej varken Ens eller End of discussion.

Det där definierar vad som räknas som extrautrustning (dock bra förtydligande av personlig skylt och där är det väldigt tydligt att den, om den betalas av företaget, skall förmånsbeskattas. Så absolut End på den...)

Texten du citerar definierar vad som ÄR extrautrustning.
Ser inget som definierar vad som händer om jag betalar något själv?

Om jag tar in min privata telefon i bilen och använder som GPS - Förmånsbeskattas? Det har jag svårt att tro.

Skulle snarare hävda motsatsen, texten: "...eller om utrustningen redan fanns hos förmånsgivaren..." tyder ju på att det är förmånsGIVARENs egendom som skall beskattas. Inte förmånsTAGARENs egendom.

Jag ber igenom källa på att MIN privata egendom (lägg skylten åt sidan så länge enligt ovan...) skall förmånsbeskattas.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärde personlig registeringsskylt?

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Träffade också någon som fått skatteverkets inspektion på sig och han påstod att dom så att vi bryr oss inte om tillvalet på bilen eftersom dessa är på en separat faktura. Så han betalade aldrig förmån på tillvalet till sin Tesla.
Ungefär så har min redovisningskille också förklarat det för mig för några år sedan. Om det är rätt eller fel vill jag inte uttala mig om, men att SKV inte bryr sig när det inte finns på bilens faktura verkar alltså inte vara helt osannolikt.
Nu har jag visserligen på min nuvarande bil inte köpt några tillbehör "vid sidan av" med företagets pengar. Och förbrukningsvaror som nya däck osv behöver ju definitivt inte förmånsbeskattas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde personlig registeringsskylt?

Inlägg av Pontus »

Det säges ju att däck är en förbrukningsvara men inte fälgar. Vad händer om du har en Bugatti eller Mcalaren F1 som tjänstebil där man måste byta fälgar med jämna mellanrum?
Helt OT men ändå kul
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Förmånsvärde personlig registeringsskylt?

Inlägg av ippii »

Rimligtvis är förvånsvärdet 0 kr. Eftersom det är oförmånligt att behöva ha en personlig skylt, förmånligare med en vanlig till och med.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Förmånsvärde personlig registeringsskylt?

Inlägg av Jocce »

ippii skrev:
Rimligtvis är förvånsvärdet 0 kr. Eftersom det är oförmånligt att behöva ha en personlig skylt, förmånligare med en vanlig till och med.
Det är inte riktigt så det fungerar...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Verdi

Re: Förmånsvärde personlig registeringsskylt?

Inlägg av Verdi »

ippii skrev:
Rimligtvis är förvånsvärdet 0 kr. Eftersom det är oförmånligt att behöva ha en personlig skylt, förmånligare med en vanlig till och med.
Håller med. Dessvärre verkar just Tesla-folk ha en dragning åt vanity plates som jag aldrig sett i andra grupper. Vad det beror på vet jag inte riktigt. Någon som har en teori?
Skriv svar