AC laddning Y vs Delta koppling
Moderator: Redaktion
AC laddning Y vs Delta koppling
Jag har tills nyligen bara laddat 1-fas. kan nu ladda 3 fas, insåg då att laddaren i bilen är Y- kopplad eftersom max laddström 3 x 16 A ger 11 kW
(230 V x 3).
Hade den varit delta-kopplad borde borde max laddning vid 16A blivit 19,2 kW (16 A @ 400 V x 3).
Någon som vet varför, har Tesla snålat, eller strider det mot type 2 specen?
(230 V x 3).
Hade den varit delta-kopplad borde borde max laddning vid 16A blivit 19,2 kW (16 A @ 400 V x 3).
Någon som vet varför, har Tesla snålat, eller strider det mot type 2 specen?
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Tesla 3 kan max laddaOHt skrev:Jag har tills nyligen bara laddat 1-fas. kan nu ladda 3 fas, insåg då att laddaren i bilen är Y- kopplad eftersom max laddström 3 x 16 A ger 11 kW
(230 V x 3).
Hade den varit delta-kopplad borde borde max laddning vid 16A blivit 19,2 kW (16 A @ 400 V x 3).
Någon som vet varför, har Tesla snålat, eller strider det mot type 2 specen?
1-fas 32A, 7,4kW
3-fas 16A, 11kW
Nya S och X kan max ladda
3-fas 24A, 16,5kW
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Tesla använder 3st 1fas laddare i sina bilar. I 1fas-länder kan dom ladda med alla tre parallellt, här kan vi plugga in dom en efter en så att säga. Laddar du på 3fas och en fas går så fortsätter bilen ladda med 2x16A på två faser då... Ganska fiffigt om du frågar mig.OHt skrev:Någon som vet varför, har Tesla snålat, eller strider det mot type 2 specen?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Tyder på att även S och X är Y-koppladeZalman3 skrev:Tesla 3 kan max laddaOHt skrev:Jag har tills nyligen bara laddat 1-fas. kan nu ladda 3 fas, insåg då att laddaren i bilen är Y- kopplad eftersom max laddström 3 x 16 A ger 11 kW
(230 V x 3).
Hade den varit delta-kopplad borde borde max laddning vid 16A blivit 19,2 kW (16 A @ 400 V x 3).
Någon som vet varför, har Tesla snålat, eller strider det mot type 2 specen?
1-fas 32A, 7,4kW
3-fas 16A, 11kW
Nya S och X kan max ladda
3-fas 24A, 16,5kW
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Nej, du kan inte lura fysiken. 16A trefas med 400V mellan faserna blir exakt samma 11 kW oavsett om du kopplar Y eller delta.
Antingen räknar du Y:
16 * 230 * 3
eller delta
16 * 400 * rot (3)
Resultat blir detsamma.
Antingen räknar du Y:
16 * 230 * 3
eller delta
16 * 400 * rot (3)
Resultat blir detsamma.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5529
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Tror det blir samma effekt hur du än kopplar. Det som begränsar är ju 16 A per fas. Har du deltakoppling kommer du att fördela strömmen från låt säga L1 till både L2 och L3 och får mindre ström, men högre spänning. Eller är jag ute å cyklar helt?. Tänk tiden 0 där L1 = 400 V. Vid deltakoppling ger så L1 ström till både L2 och L3 eftersom de är 120 grader fasförskjutna och har lägre spänning. Dina 16A måste då fördelas på dessa. Samma resonemang för de andra tänker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Ok, tack hade för bråttom!HenrikC skrev:Nej, du kan inte lura fysiken. 16A trefas med 400V mellan faserna blir exakt samma 11 kW oavsett om du kopplar Y eller delta.
Antingen räknar du Y:
16 * 230 * 3
eller delta
16 * 400 * rot (3)eftersom
Resultat blir detsamma.
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Samtliga elbilar som kan ladda trefas laddar ~230 V mellan fas och nolla per fas. Ingen laddar 400V mellan faserna. Effekten blir den samma (11 kW vid 16A trefas) och det är inget som Tesla snålat in på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Så ser ju typ2 standarden ut, och anledningen är troligen att det är fail-safe. Skulle en eller två säkringar gå så funkar laddningen fortfarande, fast med mindre effekt, eftersom den resterande fasen funkar som vanligt.Svenssons skrev:Samtliga elbilar som kan ladda trefas laddar ~230 V mellan fas och nolla per fas. Ingen laddar 400V mellan faserna. Effekten blir den samma (11 kW vid 16A trefas) och det är inget som Tesla snålat in på.
Detta har som bieffekt att man kan även koppla in en typ-2 laddbox på en, två eller tre faser utan att det stör bilen mer än att laddningen tar längre tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Min fråga handlar inte om laddning bara men förr så sa man att de var mer effektivt att utnyttja 3 fas för man fick 400 i element eller en elpatron. Stämmer detta eller är de bara en skröna? Som de beskrivs här så är ju 11kW alltid 11 kW om ni förstår vad jag menar.
Känns som man I dagens samhälle i villor åtminstone hellre hade haft en 60 amp säkring istället för 3 x 20 amp eftersom då hade man inte behövt lastbalasera och tänka på de bitarna. Nackdelen är ju kraftigare ledningar men de är ju bara till ett fåtal platser i ett normalt hus, dvs matningen in, elbil laddaren och värmepanna typ.
Känns som man I dagens samhälle i villor åtminstone hellre hade haft en 60 amp säkring istället för 3 x 20 amp eftersom då hade man inte behövt lastbalasera och tänka på de bitarna. Nackdelen är ju kraftigare ledningar men de är ju bara till ett fåtal platser i ett normalt hus, dvs matningen in, elbil laddaren och värmepanna typ.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3330
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Hela stomnätet är uppbyggt med trefas. Det finns många fördelar med trefas. En är att man sparar koppar. För att överföra 3x16 A krävs tre 2,5 mm2 ledare med trefassystemet. För en fas på 48 A krävs en ledararea som är mer än tre gånger så stor och dessutom krävs en lika grov returledare. I praktiken blir skillnaden lite mindre, eftersom man har en nolledare även i flertalet trefasinstallationer, men den behöver inte ha större ledararea än en av fasledarna och det krävs fortfarande bara en, inte tre.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Att det är 400V är ju bara ett resultat av hur det är kopplat. Det som är intressant i sammanhanget är att elementet matas med tre faser, och då slipper man dra all effekt via en fas. Och så slipper man flackrande glödlampor när elementet slås på osv.chaffis75 skrev:Min fråga handlar inte om laddning bara men förr så sa man att de var mer effektivt att utnyttja 3 fas för man fick 400 i element eller en elpatron. Stämmer detta eller är de bara en skröna? Som de beskrivs här så är ju 11kW alltid 11 kW om ni förstår vad jag menar.
Jag skulle tro att begreppet "400V" används oftast helt enkelt som synonym för trefas, därav förvirringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5529
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Du kan få högre effekt med bara en fas med 400 V trefas om du kopplar mellan två fasledare. Dock inte samtidigt som de två andra faserna tar ut lika mycket. Norge har i sitt (IT) nät 220 V mellan faserna i sitt trefassystem, medan vi har 400 (380) volt.mati skrev:Att det är 400V är ju bara ett resultat av hur det är kopplat. Det som är intressant i sammanhanget är att elementet matas med tre faser, och då slipper man dra all effekt via en fas. Och så slipper man flackrande glödlampor när elementet slås på osv.chaffis75 skrev:Min fråga handlar inte om laddning bara men förr så sa man att de var mer effektivt att utnyttja 3 fas för man fick 400 i element eller en elpatron. Stämmer detta eller är de bara en skröna? Som de beskrivs här så är ju 11kW alltid 11 kW om ni förstår vad jag menar.
Jag skulle tro att begreppet "400V" används oftast helt enkelt som synonym för trefas, därav förvirringen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Men Norge har ju inte möjligheten att köra enfas så som vi gör det, alltså en fas mot nolla. Det finns ju ingen nolla i Norge. (Inga skämt nu, tack )Gustafsson skrev:Du kan få högre effekt med bara en fas med 400 V trefas om du kopplar mellan två fasledare. Dock inte samtidigt som de två andra faserna tar ut lika mycket. Norge har i sitt (IT) nät 220 V mellan faserna i sitt trefassystem, medan vi har 400 (380) volt.
De kan bara köra tvåfas eller trefas, och då är det alltid 220V som du säger. Att vi får ut högre effekt beror ju på att det är högre spänning i elnätet. Hade Norge haft en nolla att mäta mot så hade spänningen bara legat på 127V eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5529
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Inte tänkt på definitionen för tvåfas i Norskt IT nät. Man kopplar ju mellan två faser, men det kan ju göras på tre olika sätt. Är det då inte enfas? Man kan ju koppla L1-L2, L2-L3, och L3-L1. Kallar man detta 3x2 fas? Eller hur hänger det ihop?mati skrev:Men Norge har ju inte möjligheten att köra enfas så som vi gör det, alltså en fas mot nolla. Det finns ju ingen nolla i Norge. (Inga skämt nu, tack )Gustafsson skrev:Du kan få högre effekt med bara en fas med 400 V trefas om du kopplar mellan två fasledare. Dock inte samtidigt som de två andra faserna tar ut lika mycket. Norge har i sitt (IT) nät 220 V mellan faserna i sitt trefassystem, medan vi har 400 (380) volt.
De kan bara köra tvåfas eller trefas, och då är det alltid 220V som du säger. Att vi får ut högre effekt beror ju på att det är högre spänning i elnätet. Hade Norge haft en nolla att mäta mot så hade spänningen bara legat på 127V eller så.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Ingen aning hur det kallas. Men det är ju den kopplingen som vi skulle kalla för tvåfas skulle jag vilja påstå. Fast vi har ju två olika sätt att köra tvåfas, antingen mellan två faser (400V) eller båda faserna var för sig mot nollan (230V). Likaså med trefas. Men den vanliga enfasvarianten, alltså fas mot nolla vilket ger 230V i vårt nät, har ju inte norska IT-nätet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2278
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
På den tiden vi fick statsbidrag för att installera direktverkande elvärme var det inte ovanligt med elementspänning 400 volt med 2-fas anslutning.
Då behövs ingen nolledare.
Även vissa elspisar finns med 400 volt elementspänning.
Då drogs 3 faser + skyddsjordsledare fram.
Kopparledningar har alltid varit dyra.
Då behövs ingen nolledare.
Även vissa elspisar finns med 400 volt elementspänning.
Då drogs 3 faser + skyddsjordsledare fram.
Kopparledningar har alltid varit dyra.
Re: AC laddning Y vs Delta koppling
Jag kom på det också. Jag skulle byta ett element hos grannen för ett tag sedan, han hade köpt ett nytt som gick på 230V men när jag skulle ansluta det så visade sig att det fanns bara två faser och jord framdragen. Hans gamla element gick alltså på 400V tvåfas. Lurigt när man ser tre trådar, man förutsätter liksom att det är fas, nolla och jord. Färgsättningen på kablarna i gamla kåkar är ju oftast helt random dessutom.Off Grid Byggaren skrev:På den tiden vi fick statsbidrag för att installera direktverkande elvärme var det inte ovanligt med elementspänning 400 volt med 2-fas anslutning.
Då behövs ingen nolledare.
Även vissa elspisar finns med 400 volt elementspänning.
Då drogs 3 faser + skyddsjordsledare fram.
Kopparledningar har alltid varit dyra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14