Attention: Calling P85D owners world-wide

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Hookmaker

Attention: Calling P85D owners world-wide

Inlägg av Hookmaker »

Attention Tesla model S P85D owners world-wide:

Dear fellow P85D owner,

As you might have observed from different forums around the world, the Tesla Model S - P85D doesn't currently perform as stated and advertised by Tesla Motors. For one the acceleration time is about 1/2 a second slower than advertised, secondly the stated 691 HP is nowhere near what different dyno tests have been able to verify. In addition the data from the vehicle itself shows a far too low power consumption to be able to support a 691HP (or 515 kW) performance claim.

With your help we will now start to collect performance data from as many P85D owners as possible world-wide, in order to be able to investigate if this is a problem that goes beyond the vehicles belonging to theP85D owners in Denmark who originally started this case (14 persons). We firmly believe it is a world-wide issue but we want to know for certain and therefore we now open up a more global discussion and data collection.

We have been in contact with Tesla Motors for several months on this issue in order to open up the dialog with the company; however Tesla Motors has so far refused to reply to our formal complaint letters #1 and # 2.

For more information, please refer to:

http://www.teslaforum.dk/p85d/

If you would like to be a part of the world-wide data collection and co-signer of a resulting common complaint letter #3 to Tesla Motors, please sign up on the site with your VIN number, name and e-mail address.

We would like to state here that we are all satisfied with our incredible vehicles in almost every aspect and we are full of admiration for Tesla Motors. We regard ourselves as true ambassadors for Tesla Motors and the Model S and enjoy the attention and discussion that we have with like-minded and "not so like-minded" people that we meet along the way.

Nonetheless we are disappointed that Tesla Motors has clearly not been able to deliver to us what was (and still is) promised and marketed with regards to the Model S P85D.

Our goal is simply to receive what we have bought and paid for.

On behalf of the 14 Danish P85D users

Kind regards

Torben, Henrik and Ken.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Inlägg av Martinen »

Är accelerationen verkligen en halv sekund långsammare än annonserat?
Det finns ju filmer på tuben där dom fått snabbare tider.

När det gäller angiven effekt så är det helt klart dåligt att man inte kan utnyttja angiven effekt. Motorn klarar ju säkert den effekten men Tesla borde vara tydligare med effekten som går att plocka ut med aktuell konfiguration. Trots det kommer jag nog inte skriva upp mig på någon lista.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Antalet hästkrafter stämmer ju men det blir lite problematiskt att summera dom och sedan jämföra med en singelmotor från en fossilbil. Att sedan elmotorer fungerar annorlunda mot bensin/diesel är ytterligare en sak som komplicerar. Själv tycker jag det är lite löjligt att tycka att man inte får vad man tror man skulle fått när man inte vet vad det är man köper.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Jag tycker dock det hela är konstigt:
P85D uppges ha 700 hk, levererar endast runt 500. Uppgradering ludicrous får man betala 50kkr plus jobb vilket lär bli 70-80 tusen.

85D uppges vid lansering ha 380 hk ca, får en gratis sw-uppdatering till 422 hk.

Jag kan förstå att ägare till P85D och de som beställde S85 blev upprörda.

Jag uppfattar mer och mer som att beställa en Tesla är ett lotteri. Jag hade själv en beställning på P85D som jag avbokade. Det framkom att de plötsligt tagit bort pluspaketet från P och levererar alla bilar numer med mjukare fjädring. Detta utan att meddela kunder och utan att sänka priset. De hade dessutom vid den tidpunkten tagit bort michelindäcken samt 265-bredd på bahjulen och levererade med continental och 245 runt om. Detta också utan att säga nåt till kund.

Några har haft tur vid beställning, tex 85D ägare som beställde vid lansering och fick myket mer än utlovat. Men har man otur får man mindre än utlovat.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

"Mysteriet" är ju en no-brainer. Huvudsäkringen räcker inte till 700hk.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
"Mysteriet" är ju en no-brainer. Huvudsäkringen räcker inte till 700hk.
Precis, effekten per motor som momentant går att få ut är en sak, sammanlagda genomsnittliga effekten över ett längre tidsspann en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Funderat lite och varför bryr jag mig om antal hästar? Den är drar ju 0-100 på 3.2s! Det var det jag köpte och inte en spec...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

hybris skrev:
Funderat lite och varför bryr jag mig om antal hästar? Den är drar ju 0-100 på 3.2s! Det var det jag köpte och inte en spec...
Har du klockat din till det?

Jag trodde jag skulle ha 700hk vid tex omkörningar.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

hybris skrev:
15 danska P85D ägare har klockat sina bilar 0-100 och får 3,8-4,1 s.

Förstår deras undran om den uteblivna effekten.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Inte klockat den men sett tester där den klarar eller slår den siffran. Kör ifrån sportmotorcyklar och drar allt vid rödljuset. Räcker bra som test. Tycker även accelerationen rullandes och i högre farter är klart bra.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Dumheter. En laddad P85D ligger inte på 3.8-4.1... Finns inte en chans i världen...
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Dessutom är ju accelerationen i rullande närmast identisk mellan P85D, P85 och 85D.
En ägare körde sin P85D mot sin frus P85 vid rullande acc i 50 mph, och P85 an drog ifrån...

Så även om acc från stillastående i P85D känns insane så är acc i rullande förvånansvärt dåligt i förhållande.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Fast man lär ju tappa någon hundra del med 245 och Continental liksom ingen sportfjädring.., ;-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Niclas du skriver alltid en massa junk om bilen du inte har. Jag har dragit P85 rullandes... Vi får köra en träff och prova!
Användarvisningsbild
Pasi
Teslaägare

Inlägg av Pasi »

Hookmaker skrev:
Attention Tesla model S P85D owners world-wide:

Dear fellow P85D owner,

As you might have observed from different forums around the world, the Tesla Model S - P85D doesn't currently perform as stated and advertised by Tesla Motors. For one the acceleration time is about 1/2 a second slower than advertised, secondly the stated 691 HP is nowhere near what different dyno tests have been able to verify. In addition the data from the vehicle itself shows a far too low power consumption to be able to support a 691HP (or 515 kW) performance claim.

With your help we will now start to collect performance data from as many P85D owners as possible world-wide, in order to be able to investigate if this is a problem that goes beyond the vehicles belonging to theP85D owners in Denmark who originally started this case (14 persons). We firmly believe it is a world-wide issue but we want to know for certain and therefore we now open up a more global discussion and data collection.

We have been in contact with Tesla Motors for several months on this issue in order to open up the dialog with the company; however Tesla Motors has so far refused to reply to our formal complaint letters #1 and # 2.

For more information, please refer to:

http://www.teslaforum.dk/p85d/

If you would like to be a part of the world-wide data collection and co-signer of a resulting common complaint letter #3 to Tesla Motors, please sign up on the site with your VIN number, name and e-mail address.

We would like to state here that we are all satisfied with our incredible vehicles in almost every aspect and we are full of admiration for Tesla Motors. We regard ourselves as true ambassadors for Tesla Motors and the Model S and enjoy the attention and discussion that we have with like-minded and "not so like-minded" people that we meet along the way.

Nonetheless we are disappointed that Tesla Motors has clearly not been able to deliver to us what was (and still is) promised and marketed with regards to the Model S P85D.

Our goal is simply to receive what we have bought and paid for.

On behalf of the 14 Danish P85D users

Kind regards

Torben, Henrik and Ken.
Hi

If you want to look serious about your complaints you should make sure that the
links on your http://www.teslaforum.dk/p85d/ page are up and not broken as they are now.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Det är inte jag som skriver junk, det är ägare till P85D på TMC.
Och denna tråd handlar ju om missnöjda danska P85D-ägare som klockat sina bilar samt bänkad dem.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Och ägde en P85+ i ett år. Samma däck och fälg. P85D är mycket snabbare i alla lägen. Den enda gång den tappar är efter hård körning och regen på high. Då går den ned i kraft pgr av värme. I det läget är den mer av P85... För övrigt händer samma sak med P85. Bilar med mindre än 50% laddning kan inte få ut max prestanda liksom vid mycket värme.
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Bänkat en elbil med dualdrive? Som jag förstår det fungerar det inget vidare att bänka denna bil...

Jag hänger för övrigt med på TMC och har inte alls samma uppfattning som du!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nu är det ju lite klarare för 85D där det står motor effekt 261 hk + 261 hk men bilens effekt är 422 hk (kan ha lite fel på några siffror. Men på P85D har man väl alltid bara angett motoreffekterna och aldrig vad bilen klarar av att leverera. Så rent tekniskt har det väl aldrig varit fel om bilen klarar av accelerations tiden? Dock väldigt vilseledande marknadsföring. Sedan kan man ju inte förvänta sig att bilen ska gå som en vanlig ICE bil med 700 hk, tex kanske denna bil bara ger 700 hk vid 500 rpm då är det fortfarande 700 hk men den gör inte 100-200 som vi är vana vid.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Vid lanseringen av P85D stod det inte motoreffekt utan det stod 691Hp/ 700 Hk
Ändrades sen till motoreffekt utan angivelse av levererad effekt.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag drar motorcyklar vid rödljuset... Bilen är sjukt snabb. Får klocka den vid tillfälle men den är helt klart 3.2-3.4s någonstans.

Filmer som talat för sig själva eller?

Har inte märkt att den blivit slöare efter uppdatering. Iofs kör jag inte som en blådåre varje dag. ;-)
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

My suggestion is that they print there letter an roll it up in a nice little boll an shuffle up.

Vilken fossilbil kan du som normal människa komma i närheten av accelerationstiderna som anges av tillverkaren med?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Pontus skrev:
Nu är det ju lite klarare för 85D där det står motor effekt 261 hk + 261 hk men bilens effekt är 422 hk (kan ha lite fel på några siffror. Men på P85D har man väl alltid bara angett motoreffekterna och aldrig vad bilen klarar av att leverera. Så rent tekniskt har det väl aldrig varit fel om bilen klarar av accelerations tiden? Dock väldigt vilseledande marknadsföring. Sedan kan man ju inte förvänta sig att bilen ska gå som en vanlig ICE bil med 700 hk, tex kanske denna bil bara ger 700 hk vid 500 rpm då är det fortfarande 700 hk men den gör inte 100-200 som vi är vana vid.
Enig. Antal hk är inte samma sak som i en ICE. Elmotor fungerar annorlunda som vi alla vet efter ett antal artiklar i ämnet på detta och andra forum. Det intressanta är om prestandan levereras som utlovat. Jag får mäta 0-100 vid tillfälle. Har dock en mycket känslog mätare bredvid mig i bilen. Hon skriker när jag gasar. Det gjorde hon inte i min P85+... ;-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Läst lite på den Danska sidan och det hel verkar gå it på att Tesla nedgraderat bilarna via någon uppdatering... Inte märkt någon skillnad själv. Får väl se vart konspirationsteorin tar vägen...
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Tycker hela den här diskussionen är lite löjlig. Är man så missnöjd med bilen så är det väl bara att sälja den och köpa en som ger de prestanda man kräver...

Och hur vet någon att bilen INTE levererar 700 hk!?!? Det kanske den gör under 50 ms. direkt vid startögonblicket, Tesla har väl inte lovat ett kontinuerligt effektuttag på 700 hk!?

Ingen ICE bil kan ju leverera utlovad effekt kontinuerligt under acceleration utan enbart mellan vissa varvtal.

Jag litar på hybris att bilen är snabb, han verkar ha erfarenhet av en hel drös snabba bilar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 Performance 2022
Skriv svar