NyBurgaren Model X
Moderator: Redaktion
NyBurgaren Model X
Hej!
Jag får min Model X LR inom kort. Har några frågor till alla erfarna teslaägare som jag hoppas jag kan få svar på.
1. Jag tänkte foliera och chrome delete:a bilen direkt efter leverans. Snackade med Nikola på Wrapcenter i Sollentuna som gav mig en offert på 23k ex moms. Är det rimligt? Tänkte ringa runt nästa vecka till några konkurrenter.
2. Vilket försäkringsbolag skulle ni rekommendera?
3. Har någon försökt att ladda bilen genom ett vanligt grenuttag? Enl Tesla-försäljaren kan man det. Enl min svåger, som är elektriker, är det livsfarligt att göra det.
4. Är det något jag ska tänka på vid leverans?
5. Vilka laddkort bör jag skaffa? Jag bor i centrala Stockholm.
Hälsningar
Nyburgaren
Jag får min Model X LR inom kort. Har några frågor till alla erfarna teslaägare som jag hoppas jag kan få svar på.
1. Jag tänkte foliera och chrome delete:a bilen direkt efter leverans. Snackade med Nikola på Wrapcenter i Sollentuna som gav mig en offert på 23k ex moms. Är det rimligt? Tänkte ringa runt nästa vecka till några konkurrenter.
2. Vilket försäkringsbolag skulle ni rekommendera?
3. Har någon försökt att ladda bilen genom ett vanligt grenuttag? Enl Tesla-försäljaren kan man det. Enl min svåger, som är elektriker, är det livsfarligt att göra det.
4. Är det något jag ska tänka på vid leverans?
5. Vilka laddkort bör jag skaffa? Jag bor i centrala Stockholm.
Hälsningar
Nyburgaren
Re: NyBurgaren Model X
1. Kan varmt rekommendera grabbarna på Wrapcenter.
Väldigt professionella samt duktiga, har wrapat hos alla större aktörer inom Sthlms regionen men bäst resultat fick jag hos de. Wrapzones utförda arbete var sämst pga att man valt att missa stora lättillgängliga områden.
Du får nog även en liten rabatt om du nämner TCS.
2. Jag har kört med TH sedan dag 1. X P100D med en årskostnad på 10000kr. Halvförsäkring däremot.
3. Visst kan du det men inte som din preliminära laddstation då de finns brandrisk i längden. Är du hos någon bekant etc och behöver några elektroner så skadar det inte men försök att undvika den typen utav laddning.
Glöm ej att ställa ner ampere styrkan inifrån bilen annars kan säkringar gå och då blir det inte kul.
4. Kolla noggrant omkring bilen för att se samt dokumentera eventuella skador. I övrigt kommer de bli en dag du sent kommer glömma.
5. Jag har Clevers kort men använder den väldigt sällan. Laddar mest hemma på WC. Vet ej om du bor i hus annars skulle jag rekommendera dig att tala med föreningen för att försöka bekosta en laddstolpe själv inkl elektriker. Finns ej den möjligheten så kan jag rekommendera dig ett CLEVER kort med fast pris. Även om SuC slår CLEVER med hästlängder så kan det ändå vara värt att ha backup plan då SuC är avsedda för långresor.
Har du funderingar är du får du gärna skriva
Väldigt professionella samt duktiga, har wrapat hos alla större aktörer inom Sthlms regionen men bäst resultat fick jag hos de. Wrapzones utförda arbete var sämst pga att man valt att missa stora lättillgängliga områden.
Du får nog även en liten rabatt om du nämner TCS.
2. Jag har kört med TH sedan dag 1. X P100D med en årskostnad på 10000kr. Halvförsäkring däremot.
3. Visst kan du det men inte som din preliminära laddstation då de finns brandrisk i längden. Är du hos någon bekant etc och behöver några elektroner så skadar det inte men försök att undvika den typen utav laddning.
Glöm ej att ställa ner ampere styrkan inifrån bilen annars kan säkringar gå och då blir det inte kul.
4. Kolla noggrant omkring bilen för att se samt dokumentera eventuella skador. I övrigt kommer de bli en dag du sent kommer glömma.
5. Jag har Clevers kort men använder den väldigt sällan. Laddar mest hemma på WC. Vet ej om du bor i hus annars skulle jag rekommendera dig att tala med föreningen för att försöka bekosta en laddstolpe själv inkl elektriker. Finns ej den möjligheten så kan jag rekommendera dig ett CLEVER kort med fast pris. Även om SuC slår CLEVER med hästlängder så kan det ändå vara värt att ha backup plan då SuC är avsedda för långresor.
Har du funderingar är du får du gärna skriva
Model X P100D
Re: NyBurgaren Model X
Tack för ditt snabba svar!
Roligt att höra att wrapcenter är professionella. Vad tycker du om 23k ex moms? Är det rimligt?
Roligt att höra att wrapcenter är professionella. Vad tycker du om 23k ex moms? Är det rimligt?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: NyBurgaren Model X
Hör med Joakim på JWSR i Västerås, har wrappat tre bilar där blnd annat två Xar, han tar inte i närheten av 23k + moms, och tar god tid på sig med sinne för detaljer. Hälsa från Neo om du skulle välja honomAvam skrev:Tack för ditt snabba svar!
Roligt att höra att wrapcenter är professionella. Vad tycker du om 23k ex moms? Är det rimligt?

Re: NyBurgaren Model X
4. Kolla att bilen är verkligen är påställd i bilregistret. Är väl en veckas eftersläpning i registret. Så kolla efter ett par dagar att bilen är påställd och du är registrerad som ägare.
Re: NyBurgaren Model X
1 Wrapcenter är toppen att ha att göra med.
Glöm inte lägga stenskottfilm på bakdörrarnas takdel.
2 kör LF
Bra pris/rabatt om man är guldkund.
3 Tesla kan ladda 5-16A via UMCn. Du kan ställa med i steg om 1A.
När man laddar på okända schuko uttag (vanlig stickpropp) så sättar man den på 6A och så känner man på uttaget efter 5min. Känns det kallt så ökar du till 8A och väntar 5min till och känner på det igen osv upp till vad uttaget är avsäkrat till.
4 Det finns checklista här på forumet som är bra att ha med. Ännu bättre att ta med någon som äger en tesla och vet hur grejjerna funkar.
Jag hade med mig en bekant som satt inne i bilen och testade allt på checklistan som hade med MCUn att göra. Själv gick jag runt bilen på utsidan och kollade lack, lister etc. Tog typ 45min.
Hittade tex att ACn inte gav kyla.
5 Har du laddmöjlughet där du bor eller ska du ladda på någon laddgata?
Jag laddar hemma och skaffade plugsurfing för utomladsresor. Sen har jag i efterhand skaffat BEE/Clever och InCharge vid div resor då det inte fanns något annat att tillgå.
Glöm inte lägga stenskottfilm på bakdörrarnas takdel.
2 kör LF
Bra pris/rabatt om man är guldkund.
3 Tesla kan ladda 5-16A via UMCn. Du kan ställa med i steg om 1A.
När man laddar på okända schuko uttag (vanlig stickpropp) så sättar man den på 6A och så känner man på uttaget efter 5min. Känns det kallt så ökar du till 8A och väntar 5min till och känner på det igen osv upp till vad uttaget är avsäkrat till.
4 Det finns checklista här på forumet som är bra att ha med. Ännu bättre att ta med någon som äger en tesla och vet hur grejjerna funkar.
Jag hade med mig en bekant som satt inne i bilen och testade allt på checklistan som hade med MCUn att göra. Själv gick jag runt bilen på utsidan och kollade lack, lister etc. Tog typ 45min.
Hittade tex att ACn inte gav kyla.
5 Har du laddmöjlughet där du bor eller ska du ladda på någon laddgata?
Jag laddar hemma och skaffade plugsurfing för utomladsresor. Sen har jag i efterhand skaffat BEE/Clever och InCharge vid div resor då det inte fanns något annat att tillgå.
Re: NyBurgaren Model X
1 Wrapcenter är toppen att ha att göra med.
Glöm inte lägga stenskottfilm på bakdörrarnas takdel.
2 kör LF
Bra pris/rabatt om man är guldkund.
3 Tesla kan ladda 5-16A via UMCn. Du kan ställa med i steg om 1A.
När man laddar på okända schuko uttag (vanlig stickpropp) så sättar man den på 6A och så känner man på uttaget efter 5min. Känns det kallt så ökar du till 8A och väntar 5min till och känner på det igen osv upp till vad uttaget är avsäkrat till.
Blir det varmt så drar man ner på strömmen.
Du ska alltså känna på uttaget i väggen. Inte kontakten i bilen....
4 Det finns checklista här på forumet som är bra att ha med. Ännu bättre att ta med någon som äger en tesla och vet hur grejjerna funkar.
Jag hade med mig en bekant som satt inne i bilen och testade allt på checklistan som hade med MCUn att göra. Själv gick jag runt bilen på utsidan och kollade lack, lister etc. Tog typ 45min.
Hittade tex att ACn inte gav kyla.
5 Har du laddmöjlughet där du bor eller ska du ladda på någon laddgata?
Jag laddar hemma och skaffade plugsurfing för utomladsresor. Sen har jag i efterhand skaffat BEE/Clever och InCharge vid div resor då det inte fanns något annat att tillgå.
Glöm inte lägga stenskottfilm på bakdörrarnas takdel.
2 kör LF
Bra pris/rabatt om man är guldkund.
3 Tesla kan ladda 5-16A via UMCn. Du kan ställa med i steg om 1A.
När man laddar på okända schuko uttag (vanlig stickpropp) så sättar man den på 6A och så känner man på uttaget efter 5min. Känns det kallt så ökar du till 8A och väntar 5min till och känner på det igen osv upp till vad uttaget är avsäkrat till.
Blir det varmt så drar man ner på strömmen.
Du ska alltså känna på uttaget i väggen. Inte kontakten i bilen....
4 Det finns checklista här på forumet som är bra att ha med. Ännu bättre att ta med någon som äger en tesla och vet hur grejjerna funkar.
Jag hade med mig en bekant som satt inne i bilen och testade allt på checklistan som hade med MCUn att göra. Själv gick jag runt bilen på utsidan och kollade lack, lister etc. Tog typ 45min.
Hittade tex att ACn inte gav kyla.
5 Har du laddmöjlughet där du bor eller ska du ladda på någon laddgata?
Jag laddar hemma och skaffade plugsurfing för utomladsresor. Sen har jag i efterhand skaffat BEE/Clever och InCharge vid div resor då det inte fanns något annat att tillgå.
Re: NyBurgaren Model X
Jag behöver ev ladda genom schuko-uttag hos vänners landställen. Kan behövas i värsta fall.
Tack för era svar
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tack för era svar

Sent from my iPhone using Tapatalk
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: NyBurgaren Model X
3. Det är inte alls farligt bara man gör rätt. Precis som med allt annat som har med el att göra.
Kan vara en bra tanke att investera i en 2,5 mm² kabel för utomhusbruk för det första. Sedan ska du så klart se till att skarven inte kan bli blöt eller ens fuktig egentligen. Se även till att det inte är någon mekanisk belastning på vägguttaget, avlasta kabeln om det behövs med en krok eller liknande. Sedan när du laddar från Schuko, dvs vanlig väggkontakt, så kan man generellt säga att du inte ska ladda med mer än 10A. Eftersom du har förlängningskabel så ska du, beroende på längden på den, även checka så att den inte blir varm när du laddar (undvik kabelrulle!). Du kan även titta i bilens laddskärm på spänning (volt). I det Europeiska elnätet ska du ha cirka 230 volt, men det kan variera med så mycket som 10 volt upp eller ned. Får du låg spänning, säg under 225 volt eller ännu mindre så kan du sänka strömmen (ampere) med ett steg och se om det gör skillnad.
Om kabeln är väldigt lång eller blir varm så sjunker spänningen på grund av ökad resistans, detta motverkar du genom att då sänka strömmen.
Slutligen, när du laddar med din EVSE (UMC) så stoppa alltid laddningen i bilen först, dra loss handtagen och koppla sedan ut ur din skarvsladd. Dra aldrig loss din EVSE ifrån skarvsladden först, detta tär på Schuko-kontakten och skulle annars kunna bli brandfara i längden.
Kan vara en bra tanke att investera i en 2,5 mm² kabel för utomhusbruk för det första. Sedan ska du så klart se till att skarven inte kan bli blöt eller ens fuktig egentligen. Se även till att det inte är någon mekanisk belastning på vägguttaget, avlasta kabeln om det behövs med en krok eller liknande. Sedan när du laddar från Schuko, dvs vanlig väggkontakt, så kan man generellt säga att du inte ska ladda med mer än 10A. Eftersom du har förlängningskabel så ska du, beroende på längden på den, även checka så att den inte blir varm när du laddar (undvik kabelrulle!). Du kan även titta i bilens laddskärm på spänning (volt). I det Europeiska elnätet ska du ha cirka 230 volt, men det kan variera med så mycket som 10 volt upp eller ned. Får du låg spänning, säg under 225 volt eller ännu mindre så kan du sänka strömmen (ampere) med ett steg och se om det gör skillnad.
Om kabeln är väldigt lång eller blir varm så sjunker spänningen på grund av ökad resistans, detta motverkar du genom att då sänka strömmen.
Slutligen, när du laddar med din EVSE (UMC) så stoppa alltid laddningen i bilen först, dra loss handtagen och koppla sedan ut ur din skarvsladd. Dra aldrig loss din EVSE ifrån skarvsladden först, detta tär på Schuko-kontakten och skulle annars kunna bli brandfara i längden.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: NyBurgaren Model X
Det bör dock tilläggas att laddning från vägguttag inte rekommenderas för vardagsladdning. Det funkar, och det är inte farligt om man gör så som Teslaspolen beskriver. Men för hemmaladdning rekommenderas att installera en laddbox. Som näst bästa alternativ funkar det även bra med ett trefasuttag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14