Procent istället för km på skärmens "batteri"

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Flotten
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 maj 2019 09:10

Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av Flotten »

Hur växlar jag mellan km och procent på det gröna batteriet på skärmen?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av Alfred »

Tror det är inställningarna på fliken Display där du kan välja mellan “Energy” eller ”Distance”. Har mitt UX på engelska så vet inte vad de översatt till på svenska.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av John Galt »

Jag funderar mest på om inte Tesla kan bygga större skärmar så de får plats med både % och km samtidigt.

Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Procent istället för km på skärmens

Inlägg av Jerker »

John Galt skrev:
Jag funderar mest på om inte Tesla kan bygga större skärmar så de får plats med både % och km samtidigt.
Ja, Tesla har fruktansvärt små skärmar. Det är dags för en uppgradering!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2453
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Procent istället för km på skärmens

Inlägg av mans71 »

Jerker skrev:
John Galt skrev:
Jag funderar mest på om inte Tesla kan bygga större skärmar så de får plats med både % och km samtidigt.
Ja, Tesla har fruktansvärt små skärmar. Det är dags för en uppgradering!
:lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Procent istället för km på skärmens

Inlägg av Legato »

John Galt skrev:
Jag funderar mest på om inte Tesla kan bygga större skärmar så de får plats med både % och km samtidigt.

Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
KWh behöver vi också... :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av Black »

Borde inte vara svårt att både visa procent och avstånd som option.
Och när man ändå håller på kan man väl göra ”100kw-streck” På linjen som visar förbrukning eller regenerering...
Saknar faktiskt lite mer individuella inställningar på utseendet på skärmen. Det är ju för fasen en avancerad dator som styr så det borde inte vara svårt att göra möjligt...
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av John Galt »

Black skrev:
Borde inte vara svårt att både visa procent och avstånd som option.
Och när man ändå håller på kan man väl göra ”100kw-streck” På linjen som visar förbrukning eller regenerering...
Saknar faktiskt lite mer individuella inställningar på utseendet på skärmen. Det är ju för fasen en avancerad dator som styr så det borde inte vara svårt att göra möjligt...
Det var några som inte fattade att mitt inlägg var sarkastiskt med att man inte fick plats med både och på de gigantiska skärmarna. Bild

Vem twittrar idén till Elon? Bild



Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av kenjon »

En smiley på ditt inlägg hade nog gjort att vi hade fattat :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av pefreli »

Nja, jag tycker nog att ni som inte fattade ironin får lägga på en smiley. Kanske denna? :oops:

:lol: :lol:
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av tor-ake »

En liten reflektion från där jag sitter bakom min dator och kodar - det är en konst att göra ett UX som funkar, och omöjligt att göra ett UX som alla är nöjda med.

Vad vill ni ha procentsiffran till? Jag tänker aldrig på "posenten" utom när jag ställer in maxladdningsnivån. När jag kör är det bara kWh och km som är intressant, och kWh räknar jag fram i huvudet på ett ungefär, från km-siffran.


Bjussar på ett litet exempel på hur ett UX blir om en ingenjör som jag får utforma det: :ugeek:
Bild
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Procent istället för km på skärmens

Inlägg av MSO »

John Galt skrev:

Vem twittrar idén till Elon? Bild

Ta det du.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av micke_r »

tor-ake skrev:
En liten reflektion från där jag sitter bakom min dator och kodar - det är en konst att göra ett UX som funkar, och omöjligt att göra ett UX som alla är nöjda med.

Vad vill ni ha procentsiffran till? Jag tänker aldrig på "posenten" utom när jag ställer in maxladdningsnivån. När jag kör är det bara kWh och km som är intressant, och kWh räknar jag fram i huvudet på ett ungefär, från km-siffran.


Bjussar på ett litet exempel på hur ett UX blir om en ingenjör som jag får utforma det: :ugeek:
Bild
Haha vad snyggt det var! Klart som korvspad! Bild
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8126
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av fth »

tor-ake skrev:
Bjussar på ett litet exempel på hur ett UX blir om en ingenjör som jag får utforma det: :ugeek:
Jag måste dock sticka ut hakan här och försvara BRU.

Vid en första anblick är applikationen förstås väldigt förvirrande, med mängder av kontroller med kryptiska titlar "strösslade" över skärmen, men när man har använt den ett tag så inser man att det faktiskt är rätt genomtänkt, och lämpar sig väl för den tänkta målgruppen, som främst är avancerade användare som vill manipulera namnen på ett stort antal filer på hyfsat avancerade sätt.

Jag använde BRU en hel del förut, och det går att göra väldigt mycket användbara operationer när man väl tagit sig över den initiala "chocken" och luskat lite i vad de olika rutorna representerar :)

Jag väljer hellre ett flexibelt och kraftfullt verktyg som kräver lite initial inlärning, än ett lättanvänt verktyg som begränsar mig i vad jag kan göra. Det idealiska skulle kanske vara ett flexibelt och kraftfullt verktyg som samtidigt är väldigt lättanvänt, det är dock ganska sällsynt, och kanske inte högprioriterat, eftersom det ofta är olika målgrupper, med väldigt olika krav på UX, man riktar sig till.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av Tobberoth »

tor-ake skrev:
En liten reflektion från där jag sitter bakom min dator och kodar - det är en konst att göra ett UX som funkar, och omöjligt att göra ett UX som alla är nöjda med.

Vad vill ni ha procentsiffran till? Jag tänker aldrig på "posenten" utom när jag ställer in maxladdningsnivån. När jag kör är det bara kWh och km som är intressant, och kWh räknar jag fram i huvudet på ett ungefär, från km-siffran.
[/img]
Tvärt om för mig, % är det enda som är intressant. Vad jag vill veta är hur jag ligger till i förhållande till när jag behöver ladda, inte hur långt bilen tror jag kan komma vilket knappast stämmer ändå, vill jag ha en sådan koll går jag in och tittar på energimätaren som är mycket mer exakt eftersom den bygger på körmönster.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8126
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av fth »

Tobberoth skrev:
tor-ake skrev:
En liten reflektion från där jag sitter bakom min dator och kodar - det är en konst att göra ett UX som funkar, och omöjligt att göra ett UX som alla är nöjda med.

Vad vill ni ha procentsiffran till? Jag tänker aldrig på "posenten" utom när jag ställer in maxladdningsnivån. När jag kör är det bara kWh och km som är intressant, och kWh räknar jag fram i huvudet på ett ungefär, från km-siffran.
[/img]
Tvärt om för mig, % är det enda som är intressant. Vad jag vill veta är hur jag ligger till i förhållande till när jag behöver ladda, inte hur långt bilen tror jag kan komma vilket knappast stämmer ändå, vill jag ha en sådan koll går jag in och tittar på energimätaren som är mycket mer exakt eftersom den bygger på körmönster.
Jag har också alltid % på displayen.

Sen håller jag koll på antal km kvar på rutten och energimätarens bedömning om hur många km jag kommer baserat på senaste 10/25/50km körning, är diffen däremellan låg och minskar så sänker jag farten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av tor-ake »

Tobberoth skrev:
Tvärt om för mig, % är det enda som är intressant. Vad jag vill veta är hur jag ligger till i förhållande till när jag behöver ladda, inte hur långt bilen tror jag kan komma vilket knappast stämmer ändå, vill jag ha en sådan koll går jag in och tittar på energimätaren som är mycket mer exakt eftersom den bygger på körmönster.
Intressant, vi använder oss av olika mentala modeller antar jag. När du säger "hur jag ligger till i förhållande till när jag behöver ladda", hur tänker du då? Säg att t.ex. procenträknaren säger 57% och navigatorn säger 190km kvar till destination/laddare, hur använder du den informationen?

När jag körde Leaf/24 då uppskattade jag hur många procent jag tappade per km för att avgöra hur många km jag hade kvar (GOM, som skulle göra det jobbet var inte så bra på det), men det var ju ganska lätt då 1% ungefär = 1km på leaf/24, men på Model 3 är det ju nånstans mellan 3-5km per procentenhet. På teslan använder jag kilometerkvar-siffran ungefär som jag använde procenten kvar på Leafen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Verdi

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av Verdi »

Tobberoth skrev:
tor-ake skrev:
En liten reflektion från där jag sitter bakom min dator och kodar - det är en konst att göra ett UX som funkar, och omöjligt att göra ett UX som alla är nöjda med.

Vad vill ni ha procentsiffran till? Jag tänker aldrig på "posenten" utom när jag ställer in maxladdningsnivån. När jag kör är det bara kWh och km som är intressant, och kWh räknar jag fram i huvudet på ett ungefär, från km-siffran.
[/img]
Tvärt om för mig, % är det enda som är intressant. Vad jag vill veta är hur jag ligger till i förhållande till när jag behöver ladda, inte hur långt bilen tror jag kan komma vilket knappast stämmer ändå, vill jag ha en sådan koll går jag in och tittar på energimätaren som är mycket mer exakt eftersom den bygger på körmönster.

Det här har varit på tapeten ett otal ggr men för mig är procent helt irrelevant.

Står det 300 km enligt Typical så vet jag direkt vad det innebär för mig under rådande omständigheter. Säg att jag ligger på ca 240 Wh/km, vilket ligger ca 20% över Typical consumption. Då är det bara att dra av 20% från 300 km. För min hjärna är det tankesättet helt "automatiskt". Hjärnan kopplar direkt.

Skulle jag ha % så säger det mig ingenting egentligen. Jo, jag vet att batteriet "nog" håller ca 95 kWh efter degradering och att 61% kvar innebär "strax under 60 kWh". Men sen tycker jag det är krångligare. 60/2,4 tar jag inte i huvudet rakt upp och ner.

Hur gör ni som envisas med procent? Har ni en egen "typical consumption" i huvudet. Att 1% tar er ungefär x km? Men det blir mycket trubbigare tycker jag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av Jerker »

Jag använder också alltid procent. Håller med dem som skrivit sina motiveringar ovan. Det känns som det enda fungerande sättet att ha koll. Jag kan inte förklara hur min hjärna funkar, men det kanske sitter så benhårt i skallen efter alla år med fossil som visar hur mycket soppa man har kvar, att man vill ha en visare som talar om hur mycket man har kvar i batteriet/tanken, inte hur många km man eventuellt kommer.
Verdi

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Jag använder också alltid procent. Håller med dem som skrivit sina motiveringar ovan. Det känns som det enda fungerande sättet att ha koll. Jag kan inte förklara hur min hjärna funkar, men det kanske sitter så benhårt i skallen efter alla år med fossil som visar hur mycket soppa man har kvar, att man vill ha en visare som talar om hur mycket man har kvar i batteriet/tanken, inte hur många km man eventuellt kommer.

Du hade aldrig en nyare fossilbil med färddator och beräknad kvarvarande räckvidd?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Jag använder också alltid procent. Håller med dem som skrivit sina motiveringar ovan. Det känns som det enda fungerande sättet att ha koll. Jag kan inte förklara hur min hjärna funkar, men det kanske sitter så benhårt i skallen efter alla år med fossil som visar hur mycket soppa man har kvar, att man vill ha en visare som talar om hur mycket man har kvar i batteriet/tanken, inte hur många km man eventuellt kommer.

Du hade aldrig en nyare fossilbil med färddator och beräknad kvarvarande räckvidd?
Nej. Körde bara gamla skrothögar innan jag blev med elbil. På Zoen hade man ju både en stapel och en km-visning. Det var bra, tycker jag. Så frågan om inte Tesla kan visa båda samtidigt är befogad.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4120
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av Tellus »

Jag har alltid km, vill jag veta procent tar jag bara kvarvarande mil x 2 så blir det procenten.
Ex.
300km = 60% SOC
Funkar på lr och performance så länge batteriet ej tappat för mkt kapacitet.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av bonath »

%...
3,3% per mil.
10%, 3 mil. Enkelt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Verdi

Re: Procent istället för km på skärmens

Inlägg av Verdi »

bonath skrev:
%...
3,3% per mil.
10%, 3 mil. Enkelt.
Fast det beror ju på temperatur, vind, nederbörd, hastighet, körstil...
Verdi

Re: Procent istället för km på skärmens "batteri"

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Jag använder också alltid procent. Håller med dem som skrivit sina motiveringar ovan. Det känns som det enda fungerande sättet att ha koll. Jag kan inte förklara hur min hjärna funkar, men det kanske sitter så benhårt i skallen efter alla år med fossil som visar hur mycket soppa man har kvar, att man vill ha en visare som talar om hur mycket man har kvar i batteriet/tanken, inte hur många km man eventuellt kommer.

Du hade aldrig en nyare fossilbil med färddator och beräknad kvarvarande räckvidd?
Nej. Körde bara gamla skrothögar innan jag blev med elbil. På Zoen hade man ju både en stapel och en km-visning. Det var bra, tycker jag. Så frågan om inte Tesla kan visa båda samtidigt är befogad.

Lösningen är att kolla på energi-grafen och projected range på stora skärmen, och där välja 10/25/50km utifrån vad man tror är mest representativt för den körning man har framför sig.
Skriv svar