Ladda Stockholm till Sälen?

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Faga
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 jul 2015 09:32

Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av Faga »

Är helt ny Teslaägare (85D) och skall åka från Stockholm till Sälen för vandring nu i september. Vad är bästa stället att ladda på vägen? Lär inte gå att köra direkt, men behövs nog inte så många fler km i laddning om man kör hyfsat lugnt. Borlänge är det jag kan se verkar passa hyfsat och där skall finnas publika laddare, men osäker på laddmöjligheterna och hur lång tid som krävs där. Man vill ju inte fastna i Borlänge för länge......tips någon och erfarenhet från att ladda den på vägen upp till Sälen?
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av Reddy »

Falun skall ha gott om laddare har jag läst och alla är gratis.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 Performance 2022
Faga
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 jul 2015 09:32

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av Faga »

Tack för snabbt svar. Det jag funderar över är hur lång tid laddningen tar. Om det är ett vanligt uttag (Schucko) 16 A så laddar man som jag förstår det 2 mil per timme och då är det lite knapert att komna fram till Sälen om man rastar en timme. Inte helt säker på detta dock så tar gärna emot råd. Kanske läge för att köpa laddkabeln som väl dubblar hastigheten?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av ovelundkvist »

På uppladdning.nu ser det ut att finnas gott om Type2-laddare så om du inte köpt en Type 2-sladd rekommenderar jag att göra det innan resan. Tesla säljer en till bra pris.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av jpetters »

I Borlänge finns det Typ2 laddning 11kW utanför IKEA och en CHAdeMO laddare ett par hundra meter bort. Båda gratis och fungerade bra om man har rätt kabel och adapter. Båda finns med på Uppladdning.nu.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av bylund »

Kör via Gävle och ladda på superchargern där. Därifrån bör du kunna ta dig till Sälen utan att ladda, så förutsatt att du har någonstans att ladda i Sälen torde det vara lugnt. Falun har en del typ-2-trefasladdning, så det är ju ett alternativ om du inte vill köra via Gävle (och även om du kör via Gävle kan du fylla på lite där om du känner att du vill ha mer marginal). Rättvik och Mora verkar bara ha schukoladdning, så där tar det ett tag...

Tänk på att du ofta behöver egen kabel för typ-2-laddarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 apr 2014 19:31

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av elulf »

Ladda på SC i Gävle. Det blir ett par mil längre än kortast möjliga väg men å andra sidan får du massor med motorväg och snabb laddning. Hemvägen klarar du förmodligen utan laddstopp om du kör försiktigt, i början är det så mycket nerför att bilen inte drar nånting de första milen. Kör då via Mora och Falun. Efter Falun kör du av mot Hedemora om du har så där 23 mil typical kvar. Är det på gränsen att du klarar det kör du istället vidare till Gävle och laddar.
Faga
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 jul 2015 09:32

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av Faga »

Gävle är kanske bästa alternativet, som sagt bra motorväg och snabb laddning. Om vi kör via Falun och laddar via Typ-2 trefas, hur mkt laddar du då per timme? Jag har köpt till typ2 kabeln som Tesla säljer och det räcker väl med den antar jag för att ladda i Falun?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av bylund »

Den kabeln duger fint.
Med typ 2 trefas laddar du runt 50 km/h med 16 A och runt 100 km/h med 32 A (kräver dubbelladdare i bilen).
En tumregel är att man laddar en km per timme per ampere per fas, så 16 A trefas blir 3*16 km/h, på ett ungefär.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
John
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 aug 2015 09:02
Ort: Västerås

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av John »

Hur ser det ut om man tar den "södra vägen" över Västerås, Ludvika, Vansbro och Malung? Många Stockholmare som tar den vägen, i synnerhet om man bor söder om stan.

Vansbro var ju förr i tiden ett ställe där många stannade och tankade, speciellt tiden innan alla bilar hade så pass stora tankar att man inte klarade hela vägen på en tank. Där skulle det vara perfekt med en snabbladdare, där passerar ju även alla som kommer från Örebro, Linköping med omnejder. Även vissa värmlänningar kommer den vägen.
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av AndersBj »

Ska åka min första långtur nästa helg med ungefär samma destination. Funderar på att ladda i Ludvika men har ingen ChaDeMo än, så det blir väl kanske 4-5 mil laddat där på en timme. Det bör ta mig till Malung. Kör jag safe så blir det via Gävle.

Har en 70D
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av Gustafsson »

AndersBj skrev:
Ska åka min första långtur nästa helg med ungefär samma destination. Funderar på att ladda i Ludvika men har ingen ChaDeMo än, så det blir väl kanske 4-5 mil laddat där på en timme. Det bör ta mig till Malung. Kör jag safe så blir det via Gävle.

Har en 70D
Berätta hur det gick sen :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Glenn
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 30 dec 2014 00:22
Ort: Tungelsta

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av Glenn »

Vi gjorde resan Stockholm till Sälen i Augusti med cycklar på taket, inga problem! kör lungt upp så klarar du dig med marginal. I Sälen finns det en 22kw laddstolpe vid skistars kontor 500m från lindvallen. i lindvallen finns det en shucko 13A. det finns också fler, minst en stolpe vid varje skidområde, alla gratis! köp en menekeskabel från Tesla om du inte har någon den behövs. Stolparna har bara uttag.
Faga
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 jul 2015 09:32

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av Faga »

Mkt elinfo nu för en enkel ekonom.....Behövs det dubbelladdare för dom hastigheter som du nämner med trefas, dvs ca 48 km/h på 16A etc? Och vi har boende i Lindvallen nära skistars anläggning så 22 kw stolpen lockar förstås. Krävs den där specialkabeln, menekeskabeln där? Och vad är det för kabel?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av LarsL »

16A med standard laddaren, det blir 11kW. Laddar du från ett 32A uttag eller 22kW, om du så vill, så funkar det utmärkt bara det att du får ändå bara 11kW. För att få 22kW behövs en dubbelladdare, finns att installera oss Tesla SC.

En menekeskabel eller Typ 2 behövs som "förlängnings" sladd eftersom laddarna bara har uttag och inga sladdar. Typ 2 sladden finns att köp hos Tesla.
Användarvisningsbild
Glenn
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 30 dec 2014 00:22
Ort: Tungelsta

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av Glenn »

Menekeskabeln Typ2 kabel, ett måste tillbehör. Skall du ladda ex. i Falun så behövs den också. 1750kr kostade den sist. Billigast hos Tesla. Har du inte dubbeladresser så får du bara ut 11kW.
Användarvisningsbild
Glenn
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 30 dec 2014 00:22
Ort: Tungelsta

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av Glenn »

#%€$... Rättstavning :-) dubbelladdare skall det vara
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av Martinen »

Glenn skrev:
#%€$... Rättstavning :-) dubbelladdare skall det vara
Det går att redigera meddelande :D
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av apkungen »

Det finns många alternativ.

1) åk över Gävle och superladda där. Vägen tar en kvart längre och sc (snitt 70kW) tar cirka 15min.

2) åk över Ludvika eller Falun och ladda chademo (snitt 40kW) (om du har en adapter och vet att Chademon funkar med teslor). Laddning tar cirka 15 min även där för att du inte behöver fylla batteriet lika mycket, sträckan är kortare totalt sätt och hastigheten lägre.

3) åker över Ludvika eller Falun och laddar typ-2 (11kW med enkelladdare, 22kW me 32A och dubbelladdare) (om du har en typ 2 kabel.) Se till att typ 2 uttaget har 3-fas så att du får ordentlig laddeffekt. Laddningen tar 1h med enkelladdare och 30 min med dubbelladdare.

4) Du åker allt i ett svep genom att hålla en maxhastighet av 80km/h. Att maxa 80km/h gör nog resan cirka 1/2h långsammare. Tänk på höjdskillnaden på vägen dit! Den lär äta 2mil av räckvidden om du ska upp 600 höjdmeter.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda Stockholm till Sälen?

Inlägg av EnTraktor »

Som jag skrivit i flera andra trådar så rekommenderar jag Chademo adapter till alla. Det finns ganska många Chademo laddare och dom levererar ofta 40-50 kW vilket ger prestanda som är ungefär hälften av en supercharger. Under 1 timme får man in ca 200 km. Det blir mycket enklare att planera sina resor. Själv körde jag 400 mil i Europa i sommras där absoluta majoriteten laddades på Chademo laddare. Chademo ger samma prestanda för alla, oavsett om man har enkel eller dubbelladdare då det är samma teknik som supercharger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Skriv svar