Köpa herrgård med egna SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av bat »

Sydeuropeisk frukost är för många en espresso och en cigg.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av JonasH »

bonath skrev:

Frukostarna i Italien är verkligen kass.
"Italienarna äter inte frukost"... sa reseledaren när vi klagade... :lol:
Då har du varit på fel hotell. Har ätit grym frukost på många ställen i Italien.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
I Sverige känns det som alla kör med samma tråkiga basic som alla andra, ingen ska sticka ut.
I Sverige består ju allting av default-mat. Till jul och påsk är det precis samma mat, man byter bara etiketten på flaskan så att det inte står Julmust på den när det är påsk. Därefter kommer midsommar och för att man ska känna igen sig så är en stor del av maten återigen samma.
På sommarn ska det grillas. Och då är det korv med bröd man ska ha. Korven smakar ingenting, brödet är fullständigt oätligt, oavsett vilken sort man köper, men i kombination med ketchup, senap och bostongurka blir det på något vis ganska okej. Typ. Det är lite underligt det där.
Just i dessa sammanhang fick jag lära mig en del när jag kom till Sverige. I början köpte man ju korv som såg ut som tyska korvar, men det gick ju inte att äta dem. Tysk korv i glasburk ser ut som svensk grillkorv, och den går äta som den är, eller så kokar eller steker man den. Den är jättegod i alla former. Det är inte riktigt samma sak. Det lärde jag mig den hårda vägen.
Till jul har jag numera lyckats med att vi äter nånting annat. Julbord är ju ok, men bara en gång. När jag har ätit prinskorv och julskinka för femte gången på en månad blir jag ganska trött på det. Jag växte ju inte upp med det och jag kan liksom inte förstå vad det är som är så tjusigt med denna form av mat. För grillning har jag också infört lite andra saker, och för oss här hemma är det inget konstigt. Men så fort man bjuder in grannar så ska det vara svensk korv med svenskt bröd. Nåt annat vill de inte ha. :lol:
När det gäller vanligt bröd så har jag trots upprepade försök inte lyckats att bli kompatibel med vad som brukar kallas för bröd här i Sverige. Tyskland är ju faktiskt ett bröd-land, det finns ett bageri i varje gathörn, även i småbyarna, det finns massor med underbara brödsorter överallt. Det går inte att köpa fel bröd. Jag har för länge sedan slutat köpa bröd i Sverige, det går bara inte. Vi äter uteslutande mitt hembakade surdegsbröd och mina egna frallor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av jpetters »

Åt fantastiskt hotellfrukost i Italian så sent för ett par dagar sen. Nu var det i och för sig i Sydtyrolen där man mest pratar tyska så det kanske inte var så konstigt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av kenjon »

mati skrev:
Svenssons skrev:
I Sverige känns det som alla kör med samma tråkiga basic som alla andra, ingen ska sticka ut.
I Sverige består ju allting av default-mat. Till jul och påsk är det precis samma mat, man byter bara etiketten på flaskan så att det inte står Julmust på den när det är påsk. Därefter kommer midsommar och för att man ska känna igen sig så är en stor del av maten återigen samma.
På sommarn ska det grillas. Och då är det korv med bröd man ska ha. Korven smakar ingenting, brödet är fullständigt oätligt, oavsett vilken sort man köper, men i kombination med ketchup, senap och bostongurka blir det på något vis ganska okej. Typ. Det är lite underligt det där.
Just i dessa sammanhang fick jag lära mig en del när jag kom till Sverige. I början köpte man ju korv som såg ut som tyska korvar, men det gick ju inte att äta dem. Tysk korv i glasburk ser ut som svensk grillkorv, och den går äta som den är, eller så kokar eller steker man den. Den är jättegod i alla former. Det är inte riktigt samma sak. Det lärde jag mig den hårda vägen.
Till jul har jag numera lyckats med att vi äter nånting annat. Julbord är ju ok, men bara en gång. När jag har ätit prinskorv och julskinka för femte gången på en månad blir jag ganska trött på det. Jag växte ju inte upp med det och jag kan liksom inte förstå vad det är som är så tjusigt med denna form av mat. För grillning har jag också infört lite andra saker, och för oss här hemma är det inget konstigt. Men så fort man bjuder in grannar så ska det vara svensk korv med svenskt bröd. Nåt annat vill de inte ha. :lol:
När det gäller vanligt bröd så har jag trots upprepade försök inte lyckats att bli kompatibel med vad som brukar kallas för bröd här i Sverige. Tyskland är ju faktiskt ett bröd-land, det finns ett bageri i varje gathörn, även i småbyarna, det finns massor med underbara brödsorter överallt. Det går inte att köpa fel bröd. Jag har för länge sedan slutat köpa bröd i Sverige, det går bara inte. Vi äter uteslutande mitt hembakade surdegsbröd och mina egna frallor.
Varken korven eller brödet är oätligt, folk äter det ju! Att du sedan gillar andra saker är en helt annan sak. Och inte skulle jag kalla något annat lands mat för oätligt. Vi är olika helt enkelt och gillar olika saker!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av mati »

kenjon skrev:
Varken korven eller brödet är oätligt, folk äter det ju! Att du sedan gillar andra saker är en helt annan sak. Och inte skulle jag kalla något annat lands mat för oätligt. Vi är olika helt enkelt och gillar olika saker!
För mig är det oätligt, eller åtminstone så tycker jag det smakar blä. Jag tror att jag har beskrivit varför det är så. Att andra tycker att det är gott har jag inga som helst synpunkter på.
Det finns fler saker som jag anser är oätliga, det bästa exemplet är surströmming och jag misstänker att det finns en eller annan här som håller med mig. Man måste nästan vara uppvuxen med det för att kunna äta det tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av bat »

mati skrev:
zyax skrev:
Då undrar man ju vad det kostade, en ordinär frukost på hotell kostar ju ofta 250-300kr om man bara köper frukost.
Kommer jag inte ihåg, men det var mer än så. Som jag minns det sa vi att en tankfyllning hade varit ungefär lika dyrt. Dessutom hade de inte skrivit nånstans vad det kostar, det kom lite som en chock när vi skulle betala sen. Och vi var så dumma att vi inte frågade innan. Jag hade inte haft nånting emot att betala 250 spänn för en riktig hotellfrukost. Om frukosten är riklig och bra. Men det var som sagt inte en riktig hotellfrukost. Kaffe och frallor med pålägg. Visserligen i trevlig atmosfär, men inget som man inte hade kunnat ta med sig hemifrån. Men man betalar väl för miljön runtomkring, det kan ju också vara värt nåt. Vi tyckte i alla fall att det inte var värt pengarna.
Vi åt frukost där för några år sedan. Då var det en riktig buffe. Inte av högsta klass på något sätt men mer än fralla och kaffe.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Front242 »

Jag gillar oxå tyska korvar överlag (Currywurst och weissbier, ah) Men det är lite magstarkt och sätta likhetstecken mellan hantverksmässigt gjorda svenska korvar och Pappa Scans grillare imho
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Jerker »

@mati: Idag finns ju en uppsjö av olika smakrikare korvar i svenska butiker, t.ex. kabanoss, chilikorvar, bratwurst osv. (Jag kommer inte ihåg så många olika just nu, men många är det.) Är dessa också mesiga jämfört med det som finns att köpa i Tyskland?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag är mest frågande till vilka vuxna människor det är som tycker att grilla = grilla korv, har nog aldrig grillat korv hemma utan det gjordes väl på pinne över öppen eld när man var på utflykt. Hemma steks/kokas korven, om någon bjuder över på grill så hade jag aldrig förväntat mig att korv skulle grillas då jag helt enkelt aldrig sett det.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Är dessa också mesiga jämfört med det som finns att köpa i Tyskland?
De flesta kan inte mäta sig med tyska eller polska korvar - inte ens de som ligger på hyllan för kryddiga korvar. Du måste leta reda på hantverkskorvar för att nå samma smaker enligt min erfarenhet. Ibland hittar du goda korvar på Lidl, men svensken verkar föredra hotdogs...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Jerker »

Fast, inte kan man väl idag säga att svensken föredrar hotdogs? Jag gick just häromdagen på CityGross och valde korv att grilla och i deras kyldiskar var vanliga hotdogs i klar minoritet. Minst 80% av hyllutrymmet togs upp av andra typer av korv, både med annan smak och med högt köttinnehåll som profil. Så skulle det inte se ut om de flesta köpte hotdogs. Må vara att de inte smakar som tysktillverkade, men de smakar definitivt mer än hotdogen.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Fast, inte kan man väl idag säga att svensken föredrar hotdogs? Jag gick just häromdagen på CityGross och valde korv att grilla och i deras kyldiskar var vanliga hotdogs i klar minoritet. Minst 80% av hyllutrymmet togs upp av andra typer av korv, både med annan smak och med högt köttinnehåll som profil. Så skulle det inte se ut om de flesta köpte hotdogs. Må vara att de inte smakar som tysktillverkade, men de smakar definitivt mer än hotdogen.
Sant. Jag överdramatiserade det för poängens skull. Leta reda på en hantverkskorv (eller gå till en välsorterad charketurist) och testa dig fram. Det finns fantastiska korvar även i Sverige, men du hittar dem sällan i din matbutik.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5520
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Gustafsson »

Omsättningen på Toftaholm är enligt allabolag.se ca 22 mkr, med en liten förlust.
Jag är helt övertygad om att Teslaladdarna bidragit till den ökande omsättningen, se Tibors artikel från 2015. Efter Tibors artikel såldes ju Toftaholm till de nuvarande ägarna.
I andra trådar här kör alla lite för fort på motorväg mest hela tiden, så jag tror att en avstickare till Toftaholm om man inte behöver, är ganska osannolik för flertalet resor. Ska bli kul att läsa bokslutet om ett par år...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Jerker »

Ja, jag vet att de här tråden handlar om Toftaholm! Nu ska jag sluta att skriva om korv!
themax skrev:
Jerker skrev:
Fast, inte kan man väl idag säga att svensken föredrar hotdogs? Jag gick just häromdagen på CityGross och valde korv att grilla och i deras kyldiskar var vanliga hotdogs i klar minoritet. Minst 80% av hyllutrymmet togs upp av andra typer av korv, både med annan smak och med högt köttinnehåll som profil. Så skulle det inte se ut om de flesta köpte hotdogs. Må vara att de inte smakar som tysktillverkade, men de smakar definitivt mer än hotdogen.
Sant. Jag överdramatiserade det för poängens skull. Leta reda på en hantverkskorv (eller gå till en välsorterad charketurist) och testa dig fram. Det finns fantastiska korvar även i Sverige, men du hittar dem sällan i din matbutik.
Jovisst, jag vet var man hittar riktigt bra svensk korv. Har bekanta som gör egen korv av egna köttdjur och har nära mig ett viltslakteri med en charkbutik med varor av högsta kvalitet. Men där handlar man bara när det är fest eftersom det är så dyrt. Dessutom äter jag sällan korv.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
@mati: Idag finns ju en uppsjö av olika smakrikare korvar i svenska butiker, t.ex. kabanoss, chilikorvar, bratwurst osv. (Jag kommer inte ihåg så många olika just nu, men många är det.) Är dessa också mesiga jämfört med det som finns att köpa i Tyskland?

Mera OT... 8-)
Här får ni ett gött recept.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Fredrik j
Inlägg: 10833
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Fredrik j »

Front242 skrev:
Jag gillar oxå tyska korvar överlag (Currywurst och weissbier, ah) Men det är lite magstarkt och sätta likhetstecken mellan hantverksmässigt gjorda svenska korvar och Pappa Scans grillare imho
Lite som att dissa svensk pizza och hylla italiensk. Det finns både bra och dålig pizzor både här och i Italien.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5520
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Gustafsson »

Ger opp denna tråd nu. Eller startar Coronateåden på nytt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Kriper »

Ska jag döpa om den till korvtråden? ;)
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Gustafsson skrev:
Det var en artikel för några år sedan om hur mycket SuC betydde för Toftaholm. Nu när Markaryd är på plats så kan man nog förvänta sig en ”liten” minskning av intäkterna, iaf från Teslaladdande någorlunda prisokänsliga kunder (?).
Det är väl ägare av lite dyrare fossilbilar som är prisokänsliga. Att söka sig till gratis laddning låter ju som motsatsen.
Jag tror att målgruppen som köper dyra bilar har mycket pengar. Mycket pengar får ma genom att vara småsnål under många år.... och då lockar gratisladdning.
Fredrik j
Inlägg: 10833
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Gustafsson skrev:
Det var en artikel för några år sedan om hur mycket SuC betydde för Toftaholm. Nu när Markaryd är på plats så kan man nog förvänta sig en ”liten” minskning av intäkterna, iaf från Teslaladdande någorlunda prisokänsliga kunder (?).
Det är väl ägare av lite dyrare fossilbilar som är prisokänsliga. Att söka sig till gratis laddning låter ju som motsatsen.
Jag tror att målgruppen som köper dyra bilar har mycket pengar. Mycket pengar får ma genom att vara småsnål under många år.... och då lockar gratisladdning.
Tror jag också. Visst finns det ekonomiskt oberoende människor som inte bryr sig om vad saker kostar men dom flesta som har det gott ställt har ju fått det genom att inte betala mer än nödvändigt.
Läste för många år sedan i samband med att BMW presenterade dieselmotor i 7-serien En intervju med representant för BMW. Han fick frågan om rika människor verkligen bryr sig om bränsleförbrukning.
Hans svar var att människor med mycket pengar inte sällan är personligheter som gillar effektivitet.
Verdi

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Verdi »

Front242 skrev:
Jag gillar oxå tyska korvar överlag (Currywurst och weissbier, ah) Men det är lite magstarkt och sätta likhetstecken mellan hantverksmässigt gjorda svenska korvar och Pappa Scans grillare imho
Är det jag som är oinsatt men är inte en currywurst en currywurst för att man kryddar ketchupen med curry? Är det en speciell sorts korv också?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Gustafsson skrev:
Det var en artikel för några år sedan om hur mycket SuC betydde för Toftaholm. Nu när Markaryd är på plats så kan man nog förvänta sig en ”liten” minskning av intäkterna, iaf från Teslaladdande någorlunda prisokänsliga kunder (?).
Det är väl ägare av lite dyrare fossilbilar som är prisokänsliga. Att söka sig till gratis laddning låter ju som motsatsen.
Jag tror att målgruppen som köper dyra bilar har mycket pengar. Mycket pengar får ma genom att vara småsnål under många år.... och då lockar gratisladdning.
Typ :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Gustafsson skrev:
Det var en artikel för några år sedan om hur mycket SuC betydde för Toftaholm. Nu när Markaryd är på plats så kan man nog förvänta sig en ”liten” minskning av intäkterna, iaf från Teslaladdande någorlunda prisokänsliga kunder (?).
Det är väl ägare av lite dyrare fossilbilar som är prisokänsliga. Att söka sig till gratis laddning låter ju som motsatsen.
Jag tror att målgruppen som köper dyra bilar har mycket pengar. Mycket pengar får ma genom att vara småsnål under många år.... och då lockar gratisladdning.
Typ :)
Min mormor sa alltid att rik blir man inte på stora inkomster utan på små utgifter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Front242 »

Verdi skrev:
Front242 skrev:
Jag gillar oxå tyska korvar överlag (Currywurst och weissbier, ah) Men det är lite magstarkt och sätta likhetstecken mellan hantverksmässigt gjorda svenska korvar och Pappa Scans grillare imho
Är det jag som är oinsatt men är inte en currywurst en currywurst för att man kryddar ketchupen med curry? Är det en speciell sorts korv också?
Så är det ju, men ofta är de korvar jag har käkat lite ljusa i färgen (weisswurst), ofta kryddade med anis

Och när vi ändå har trashat sönder med ännu mera korv så rekommenderar jag Hugos i Örserum utanför Gränna. Isterbanden är magiska. Leif Mannerström kissade nästan på sig när han pratade om dom
Skriv svar