Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Henrik_O »

Under sommaren har jag laddat ca 20 gånger på superchargers och inte vid ett enda tillfälle har jag fått mer än 117kW. Har tidigare i princip alltid fått mellan 135-145kW, även på vintern.(TM3 LR)
Jag har gjort allt rätt, kommer nästan alltid fram med 10-15% laddningsnivå, jag navigerar alltid till superchargern och självklart har jag inte delat laddningspar när jag reagerat över laddhastigheten.
Eftersom jag haft koll på laddningshastigheten sedan vi fick bilen i Sept -19 så har jag reagerat över situationen.
Jag gjorde ett sista test innan jag bokade ett servicebesök och det var att ladda på Ionity, där fick jag helt plötsligt 184kW och laddningskurvan gick inte under 145kw förrän runt 40% vilket är peak på superchargers(v.2).
Jag bokade ändå en servicetid den 28/8 i Norrköping för att de bland annat skulle kolla på varför hastigheten är så låg just på superchargers.
Men så ikväll hittade jag den här artikeln på InsideEvs https://insideevs.com/news/437810/tesla ... kw-europe/
där de tar upp det här problemet, dvs jag är uppenbarligen inte ensam om det här och Tesla vägrar svara på varför.
Hur har ni andra haft det i sommar med laddhastigheten?
/ Henrik
Senast redigerad av Henrik_O, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Zalman3 »

Konspirationsteorin är att Elon vill att vi alla ska köpa en ny
Palladium MS eller MX den 22 september.
Som kan ladda i 350kW!!!
:lol:


Därför stryper han laddhastigheten på gamla Teslor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av apkungen »

Jag har inte heller fått snabbare än 120 sen i vintras. Har kanske inte kommit fram med några få procent så har trott att det var därför men det här låter intressant och högst troligt. Standard Tesla att göra massa grejer utan att vara öppna och transparenta med det.
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av foolip »

Har provat två gånger i sommar vid låg laddnivå och båda gångerna fått något mellan 110-120 kW. Har sett 150 kW förut och tyckte det var lite underligt, men då var det inte bara jag alltså! Model 3 från mars 2019.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av themax »

Den 12/6 fick jag 149 kW, i midsomras 130 kW, 7/7 111 kW (dock med 36% SoC). Sen dess har har jag inte kommit in med låg Stage of Charge så jag vet inte om något ändrats sen dess (laddar ofta utanför SuC-nätverket på somrarna).

Model 3 med snart 7000 mil på mätaren.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av PhR34k »

Jag bilade t/r till Spanien I Juli och som du så fick jag max 115kW på hela resan med då runt 40 SuC. Jag trodde att min bil hade blivit begränsad men då kanske det inte är så alltså.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Idesta »

Fick 140 med min 3 LR i Hudiksvall igår - dock efter att ha bytt stolpe - den första stannade på 114. Ensam på stationen vid 9:30 på morgonen. Kört från Sthlm så varmt batteri.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Richardk »

I vintras fick jag 124 kW med min P85+ 2014, nu på sommaren max 117 kW. Alla förutsättningar rätt!

För ett par veckor sedan kom jag in med bara 2 km räckvidd kvar, till Kristianstad Supercharger. Laddhastigheten var då 1 kW. Det tog ca 15 min innan den började ladda mer än 1 kW men när det väl släppte så gick det snabbt sen. Jag har även tidigare kommit in med låg laddningsnivå men då har den laddat snabbt. Så har inte 85kWh batteriet betett sig tidigare.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av bonath »

Varför kan inte "alla" ha sin bilspecifikation i sin signatur så man ser vilken bil det handlar om...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Henrik_O »

Håller med om att det hade underlättat med info om vilken bil man har i signaturen men när jag försökte lägga till en igår lyckades jag inte med det, får försöka igen. Mitt inlägg gällde en Model 3 Long range som gått 15000km
Användarvisningsbild
Borkaxx
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 jun 2020 17:31

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Borkaxx »

Jag har sett samma fenomen med min mx-raven.
I juni laddade jag upp till 150kw. Har under sommaren laddat närmare 10ggr och aldrig vart över 117.
Verdi

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Verdi »

Jag fick 141 kW i Markaryd men bara 116 kW i Ödeshög ett par timmar tidigare. På vägen hem fick jag som mest 111 kW i Norrköping men då hade jag ganska hög SOC. (flyttade till ett eget par efter en stund då det var för hög beläggning för det när vi kom)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Jerker »

Det är många som använder Tapatalk och där syns inte signaturerna, tyvärr. Så det är inte alltid till hjälp.
Användarvisningsbild
hakros
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jan 2020 14:08
Ort: Linköping

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av hakros »

Håller med. MS Raven 2020 och kunde fram till maj få upp till 145 kW men i sommar har det som mest varit 120 kw. Har laddat ca 10 ggr vid olika SUC, så det är ingen slump.
Tesla Model S LR 2020
Audi S5 2014
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av macksie »

Om du vill se signaturen i tapatalk är det bara att klicka på användarens ikon direkt i inlägget
MYP
X90d
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av TeslaM3 »

Har laddat 3 ggr sedan mitten juli. Första fick jag 144 som topp andra och tredje ca 111-114 med ca 20% startladdning. M3LR -19 med relativt få SC laddningar
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Credde »

Laddade för ett par timmar sen i Lödde, kom in med 20% (körde direkt hemifrån så det var under en mil dit) och fick faktisk 116 kW (rekord tidigare har varit 124 kW).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Det är många som använder Tapatalk och där syns inte signaturerna, tyvärr. Så det är inte alltid till hjälp.
Det verkar ju inte vara så svårt att få med en signatur med tanke på alla signaturer med vilken sorts mobiltelefon man skriver på :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Försöker Tesla snåla in på effektavgifterna till elnätsbolagen kanske?

Eller har de ett avtal att elnätsägaren får begränsa effektuttaget?

Det har kommit sådana abonnemang i år.

Eller så har de tagit ut mer effekt än vad de avtalat mot elnätet tidigare och har nu ledsnat på straffavgifterna för överuttag.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av helix »

Off Grid Byggaren skrev:
Försöker Tesla snåla in på effektavgifterna till elnätsbolagen kanske?

Eller har de ett avtal att elnätsägaren får begränsa effektuttaget?

Det har kommit sådana abonnemang i år.

Eller så har de tagit ut mer effekt än vad de avtalat mot elnätet tidigare och har nu ledsnat på straffavgifterna för överuttag.
Det borde inte vara ändrat totalt effektuttag på en Suc. A+B-stolpe har sedan start levererat 150kW. På exempelvis en SuC med 10 stall så bör max effektuttag vara 1,5MW om samtliga laddplatser utnyttjas.

När Tesla ändrade till 150kW peak på en enskild laddare höjde man väl inte effekten utan fördelar bara krämen olika och att om det endast är en bil på ett laddpar kan den bilen få hela 150kW-effekten själv. A+B-par ger fortfarande max 150kW.

Nu har jag generellt dålig koll på strömförsörjning och hur saker funkar med den här typen av abonnemang med elnätsägare, men vore det inte märkligt om något avtal påverkar givet att det samlade effektuttaget är oförändrat om Tesla skruvat tillbaka peak till 120kW på en enskild laddare?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

helix skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Försöker Tesla snåla in på effektavgifterna till elnätsbolagen kanske?

Eller har de ett avtal att elnätsägaren får begränsa effektuttaget?

Det har kommit sådana abonnemang i år.

Eller så har de tagit ut mer effekt än vad de avtalat mot elnätet tidigare och har nu ledsnat på straffavgifterna för överuttag.
Det borde inte vara ändrat totalt effektuttag på en Suc. A+B-stolpe har sedan start levererat 150kW. På exempelvis en SuC med 10 stall så bör max effektuttag vara 1,5MW om samtliga laddplatser utnyttjas.

När Tesla ändrade till 150kW peak på en enskild laddare höjde man väl inte effekten utan fördelar bara krämen olika och att om det endast är en bil på ett laddpar kan den bilen få hela 150kW-effekten själv. A+B-par ger fortfarande max 150kW.

Nu har jag generellt dålig koll på strömförsörjning och hur saker funkar med den här typen av abonnemang med elnätsägare, men vore det inte märkligt om något avtal påverkar givet att det samlade effektuttaget är oförändrat om Tesla skruvat tillbaka peak till 120kW på en enskild laddare?
Om vi tar exemplet med 10 laddare och 1500 kW (1,5 MW) så kanske Tesla tidigare resonerat att det kommer aldrig bli så att alla laddar för fullt samtidigt. De kanske har nöjt sig med 1200 kW från elnätet. ( Eller inte fått mer)

Nu med M3 har det blivit problem, det är för höga laddeffekter.

Då stryper de ned SuC en bit för att klara av den avtalade effekten de har med elnätetsägaren.

Kan ta flera år få att höja effektuttaget hos många elnätsägare. Om det ens är möjligt.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av helix »

Off Grid Byggaren skrev:
helix skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Försöker Tesla snåla in på effektavgifterna till elnätsbolagen kanske?

Eller har de ett avtal att elnätsägaren får begränsa effektuttaget?

Det har kommit sådana abonnemang i år.

Eller så har de tagit ut mer effekt än vad de avtalat mot elnätet tidigare och har nu ledsnat på straffavgifterna för överuttag.
Det borde inte vara ändrat totalt effektuttag på en Suc. A+B-stolpe har sedan start levererat 150kW. På exempelvis en SuC med 10 stall så bör max effektuttag vara 1,5MW om samtliga laddplatser utnyttjas.

När Tesla ändrade till 150kW peak på en enskild laddare höjde man väl inte effekten utan fördelar bara krämen olika och att om det endast är en bil på ett laddpar kan den bilen få hela 150kW-effekten själv. A+B-par ger fortfarande max 150kW.

Nu har jag generellt dålig koll på strömförsörjning och hur saker funkar med den här typen av abonnemang med elnätsägare, men vore det inte märkligt om något avtal påverkar givet att det samlade effektuttaget är oförändrat om Tesla skruvat tillbaka peak till 120kW på en enskild laddare?
Om vi tar exemplet med 10 laddare och 1500 kW (1,5 MW) så kanske Tesla tidigare resonerat att det kommer aldrig bli så att alla laddar för fullt samtidigt. De kanske har nöjt sig med 1200 kW från elnätet. ( Eller inte fått mer)

Nu med M3 har det blivit problem, det är för höga laddeffekter.

Då stryper de ned SuC en bit för att klara av den avtalade effekten de har med elnätetsägaren.

Kan ta flera år få att höja effektuttaget hos många elnätsägare. Om det ens är möjligt.
Tack för bra input. Låter rimligt att det kan vara så.
Användarvisningsbild
Borkaxx
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 jun 2020 17:31

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av Borkaxx »

Någon verkade ha laddat mer än 120kw i juli (Markaryd?). Kan det vara olika på olika laddare?
Jag har fått mindre än 120 på (förutsättningarna var goda för >120):
Löddeköpinge
Gävle
Uppsala
Sollentuna
Ulricehamn
Norrköping
Ödeshög
Mellbystrand
Falkenberg
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av metchristian »

Borkaxx skrev:
Någon verkade ha laddat mer än 120kw i juli (Markaryd?). Kan det vara olika på olika laddare?
Jag har fått mindre än 120 på (förutsättningarna var goda för >120):
Löddeköpinge
Gävle
Uppsala
Sollentuna
Ulricehamn
Norrköping
Ödeshög
Mellbystrand
Falkenberg
Supercharger i Sollentuna???? Inte så du menar Upplands Väsby?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?

Inlägg av PhR34k »

Jag har rest t/r till Spanien, ner är jag osäker men upp reagerade jag på max 115kw.
Ibland var det packat på SuCen men för det mesta var vi själva eller med en enstaka bil. I Sverige ladda vi Löddeköping, Markaryd och Norrköping.
Model X 2019 Pre-Raven med 5900 mil

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skriv svar