MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Moderator: Redaktion
MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat.
Inga priser än. Gissar på drygt 300.000kr.
https://mgmotor.eu/sv-SE/
https://mgmotor.eu/sv-SE/model
Garantier:
The MG ZS EV comes with a 5 year
or 150.000 km warranty on the car.
8 years or 150.000 km is given
on the drive train battery.
A 10 year warranty is offered
on anti-perforation.
https://mgmotor.eu/storage/images/model ... ochure.pdf
Inga priser än. Gissar på drygt 300.000kr.
https://mgmotor.eu/sv-SE/
https://mgmotor.eu/sv-SE/model
Garantier:
The MG ZS EV comes with a 5 year
or 150.000 km warranty on the car.
8 years or 150.000 km is given
on the drive train battery.
A 10 year warranty is offered
on anti-perforation.
https://mgmotor.eu/storage/images/model ... ochure.pdf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Everything You Need to Know About MG ZS EV
Björn Nyland har en MG ZS EV.
I hans test rymmer en MG ZS EV lika många banankartonger som en Mercedes EQC.
MG ZS EV banana box test
Björn Nyland har en MG ZS EV.
I hans test rymmer en MG ZS EV lika många banankartonger som en Mercedes EQC.
MG ZS EV banana box test
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Har den fortfarande ingen nackskydd för mittenplatsen bak? I så fall går den helt bort för min del då jag inte vill bryta mina barns nackar.
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Fast det är mer att EQC har ett förhållandevis litet bagageutrymme för sin storleksklass. Den har ex 80 långt bagageutrymme vs MG'ns 78 men e-Tron har 108 cm, Model 3 107 cm, Model Y 109 cm där Model Y är ungefär lika lång som EQC utvändigt.Zalman3 skrev:Björn Nyland har en MG ZS EV.
I hans test rymmer en MG ZS EV lika många banankartonger som en Mercedes EQC.
Sen har vi förstås bredd, höjd, totala volymen på det inklusive eventuell frunk, lastutrymme under luckan på det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Det är tydligt att Zalman3 verkligen vill ha en MG och att han inte vill vara ensam om att köra en. Inte ens i kvarteret.
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Men den har ju inte 800V laddning? En bil måste väl laddas med 800V?Fredrik j skrev:Det är tydligt att Zalman3 verkligen vill ha en MG och att han inte vill vara ensam om att köra en. Inte ens i kvarteret.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Jag vill att MG kommer till Sverige så det blir konkurrens.Fredrik j skrev:Det är tydligt att Zalman3 verkligen vill ha en MG och att han inte vill vara ensam om att köra en. Inte ens i kvarteret.
Alla bilförsäljare måste förstå att man måste prissätta elbilar i nivå med en fossilbil.
Dessutom måste man ha kort leveranstid.
Att säga att det är omöjligt, stämmer inte.
Uppgiften om att tex VW lägger på 150.000kr extra på ID3 i vinst känns provocerande!
Även Tesla skär guld med sina priser.
En elbil hade dyra batterier 2012 när Tesla kom med sin MS.
Idag kostar batteripack ca 80 euro kWh(batteri celler ca 60 euro per kWh).
Teslas M3 elmotor kostar under 750 dollar att tillverka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Tror inte VW gör någon vinst alls på ID.3 i år eller ens nästa år.
Försäljningspris-materialkostnad är inte det samma som vinst.
Försäljningspris-materialkostnad-tillverkningskostnad är inte heller vinst.
VW har lagt ner miljarder på utveckling, marknadsföring, information, utbildning, bygga produktionskapacitet m.m. för ID.3. Det tar år innan de kommer gå vinst på ID.3 och efterföljande elbilar.
Försäljningspris-materialkostnad är inte det samma som vinst.
Försäljningspris-materialkostnad-tillverkningskostnad är inte heller vinst.
VW har lagt ner miljarder på utveckling, marknadsföring, information, utbildning, bygga produktionskapacitet m.m. för ID.3. Det tar år innan de kommer gå vinst på ID.3 och efterföljande elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Precis. Ska vi få nån övergång till elbilar måste någon betala vad det kostar OCH ge bilföretagen rejäla vinster. Alternativet är planekonomi men då stagnerar utvecklingen istället...Svenssons skrev:Tror inte VW gör någon vinst alls på ID.3 i år eller ens nästa år.
Försäljningspris-materialkostnad är inte det samma som vinst.
Försäljningspris-materialkostnad-tillverkningskostnad är inte heller vinst.
VW har lagt ner miljarder på utveckling, marknadsföring, information, utbildning, bygga produktionskapacitet m.m. för ID.3. Det tar år innan de kommer gå vinst på ID.3 och efterföljande elbilar.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7393
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Jag blir väldigt förbryllad av bilderna på deras hemsida:
Och med den golvutformningen, var får de plats med batteripacket så här?
Balkutformningen i nosen ser ut som en elbil men golvet i passagerarutrymmet är som för en typisk avgasbil.Och med den golvutformningen, var får de plats med batteripacket så här?
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Det sitter väl under bilen snarare än inne i bilen. Dvs, elbilen har lägre markfrigång än de fossila varianterna.
Här är en bild från Björn Nylands test:
Här är en bild från Björn Nylands test:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7393
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Batteripacket rak ovansida medan bilens bottenplåt är konkav. Det blir massor med outnyttjade håligheter mellan de två. Och rejält lägre markfrigång.
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Vad är det med balkutformningen i nosen som ser typiskt ut för en elbil?TiborBlomhall skrev:Balkutformningen i nosen ser ut som en elbil men golvet i passagerarutrymmet är som för en typisk avgasbil.
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Här ser man lite bättre:TiborBlomhall skrev:Batteripacket rak ovansida medan bilens bottenplåt är konkav. Det blir massor med outnyttjade håligheter mellan de två. Och rejält lägre markfrigång.
Björn mätte markfrigången till 15 cm. Model 3 har som jämförelse 14 cm.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7393
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
MG ZS EV kostar från 240' NOKZalman3 skrev:MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat.
Inga priser än. Gissar på drygt 300.000kr.
Tesla Model 3 SR+ från 445' NOK
Så räknar vi med samma procentuell prisskillnad i Sverige kan priset landa på 570' * (240/445) = 307' SEK
Med 70' elbilsbonus är priset nere på 237'
En vanlig sketen Skoda Octavia kostar från 270'...
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7393
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
De tog en bensinbil och bokstavligen bara bultat på lite batterier i botten. Jaja, billigt blir det iaf.Laban skrev:Björn mätte markfrigången till 15 cm. Model 3 har som jämförelse 14 cm.
Är det så naket eller har de tagit bort nåt skyddsplåt där?
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Det där ser ömtåligt ut.TiborBlomhall skrev:De tog en bensinbil och bokstavligen bara bultat på lite batterier i botten. Jaja, billigt blir det iaf.Laban skrev:Björn mätte markfrigången till 15 cm. Model 3 har som jämförelse 14 cm.
Är det så naket eller har de tagit bort nåt skyddsplåt där?
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Så vitt jag vet så är det så det ser ut från fabrik.TiborBlomhall skrev:De tog en bensinbil och bokstavligen bara bultat på lite batterier i botten. Jaja, billigt blir det iaf.
Är det så naket eller har de tagit bort nåt skyddsplåt där?
Men just att det är billigt är intressant. Det har varit mycket snack om att man måste göra en elbil från grunden, annars blir det dyrt. Jag har alltid hävdat tvärtom, dvs, det måste rimligen bli billigare om man tar en befintlig fossilbil och konverterar den till eldrift. Men förstås då med de nackdelar detta innebär. MG'n känns som ett bra exempel på det.
Sen är det kanske då inte det bästa/billigaste på lång sikt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7393
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Njae, man brukar säga att man måste göra en elbil från grunden för att den ska bli bra.
Annars får man en SUV med en personbils markfrigång.
Hoppas de där bultarna sitter ordentligt även efter 10 år med snöslask.
Men vi ska nog varken kasta sten i glashus eller stirra in oss på detaljer på en oootroligt billig elbil.
Annars får man en SUV med en personbils markfrigång.
Hoppas de där bultarna sitter ordentligt även efter 10 år med snöslask.
Men vi ska nog varken kasta sten i glashus eller stirra in oss på detaljer på en oootroligt billig elbil.
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Fördelen med att basera sin elbil på en redan befintlig fossilbil är ju att man kan börja med en beprövad design och kanske behöver lägga lite mindre fokus på karosspassningar och dyl.
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Har nu provat att boka en provkörning.
EDIT:
MG söker folk.
https://mgmotor.eu/sv-SE/career-overview
EDIT:
MG söker folk.
https://mgmotor.eu/sv-SE/career-overview
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Inte i Sverige som det ser ut i nuläget, men dom skulle väl sälja via en annan återförsäljare i Sverige eller hur var det nu?Zalman3 skrev:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Man kan alltså bygga sin bil i konfiguratorn men ser inget pris ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
https://www.electrive.net/2020/10/02/mg ... kt-kommen/Det brittiska SAIC-varumärket MG Motor vill börja sälja sin rena elektriska SUV-modell ZS EV "snart" i Tyskland - till priser från 31 990 euro.
Minus 9.000 euro i elbilsstöd, blir 22.990 euro=240.015kr netto.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG ZS EV design studio i Sverige har öppnat
Nån som har en uppdatering angående denna? Svaret jag fick var bara att de skulle lansera den i Sverige i år. Jag funderar på att köpa den i Norge istället men om den kommer till Sverige "i dagarna" skulle det vara enklare. Räknar för övrigt med att priset för luxury blir 350k i Sverige.