M+S däck året om?
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M+S däck året om?
Betänk också att moderna "åretruntdäck" eller europeiska vdäck ofta är bättre än sommardäck/nordiska vinterdäck.
I temperaturer + 10 till -5 är dom perfekta och har ofta kortare bromssträcka och bättre väghållning ffa jämfört med nordiska v däck på barmark.
Vattenegenskaperna brukar också vara mkt dåliga på nordiska v däck.
Dessa temp och vägförutsättningar har vi ofta i Sverige.
I temperaturer + 10 till -5 är dom perfekta och har ofta kortare bromssträcka och bättre väghållning ffa jämfört med nordiska v däck på barmark.
Vattenegenskaperna brukar också vara mkt dåliga på nordiska v däck.
Dessa temp och vägförutsättningar har vi ofta i Sverige.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: M+S däck året om?
Sällan i svensk högsommar.Tellus skrev:Betänk också att moderna "åretruntdäck" eller europeiska vdäck ofta är bättre än sommardäck/nordiska vinterdäck.
I temperaturer + 10 till -5 är dom perfekta och har ofta kortare bromssträcka och bättre väghållning ffa jämfört med nordiska v däck på barmark.
Vattenegenskaperna brukar också vara mkt dåliga på nordiska v däck.
Dessa temp och vägförutsättningar har vi ofta i Sverige.
Re: M+S däck året om?
Oj, här rides det på höga hästar minsann. Tyvärr är verkligheten inte svart och vit, och "50cm räcker för att köra ihjäl någon". Hur många meter rullar du med bilen från det att du rimligen kunde upptäcka en fara till dess du står stilla? Hur många meter av den sträckan var beroende på däcken, och hur många meter var beroende på tiden från det att hjärnan processat datan från näthinnorna och skickat högerfoten på pedalen? Och är det någon skillnad på om personen bakom ratten har övat på bilkörning i 50 år eller 5 månader? Tre glas vin kan lätt lägga till 100 meter till stoppsträckan, beroende på omständigheterna, det är därför det är förbjudet, medan friktionsdäck på sommaren _inte_ är det.maccis skrev:Ok men visst jag kanske missat att ladda batterierna till spåkulan.tor-ake skrev:Det där är ett falskt resonemang, man "hamnar" inte i en sådan situation utan att det föregås av en mängd åtgärder och beslut varav däcken är en mindre faktor.maccis skrev:Helt skevt, ja du är en fara för oss andra när det väl gäller. Hoppas mina barn inte är i närheten när du på sommaren ska panikbromsa för ett barn och din kärra stannar 10m senare för att du inte orkar köra med däck avsedda för säsongen.
Om man behöver panikbromsa för ett barn och däcken gör så väsentlig skillnad, då har man redan begått ett mycket stort antal misstag som bilförare. Det vanligaste är bristande planering och för hög fart i förhållande till omständigheterna. Däckens beskaffenhet är *en del* av omständigheterna.
Det sagt, man skall så klart inte köra på sommardäck på vintern och annat helstolligt, eftersom man då måste köra så långsamt att man blir ett hinder i trafiken.
I min värld vet man aldrig när en situation kan uppkomma då man behöver panikbromsa.
Visst i stan borde man inte hamna i en situation där man stannar 10m senare med tanke på hastighetsbegränsningar. Men det räcker med 50cm senare för att man ska köra ihjäl nån.
Jag tycker det är extremt oansvarigt att försöka föra ett resonemang att man bla bla bla.
Ungefär som att hävda att man visst kan dricka tre glas vin för de har funkat i 50år.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: M+S däck året om?
Jag vet inte varför folk strider om en sån här sak, men att sätta på "året runt"-däck och kör med dessa på sommaren det är direkt dåligt.tor-ake skrev:Oj, här rides det på höga hästar minsann. Tyvärr är verkligheten inte svart och vit, och "50cm räcker för att köra ihjäl någon". Hur många meter rullar du med bilen från det att du rimligen kunde upptäcka en fara till dess du står stilla? Hur många meter av den sträckan var beroende på däcken, och hur många meter var beroende på tiden från det att hjärnan processat datan från näthinnorna och skickat högerfoten på pedalen? Och är det någon skillnad på om personen bakom ratten har övat på bilkörning i 50 år eller 5 månader? Tre glas vin kan lätt lägga till 100 meter till stoppsträckan, beroende på omständigheterna, det är därför det är förbjudet, medan friktionsdäck på sommaren _inte_ är det.maccis skrev:Ok men visst jag kanske missat att ladda batterierna till spåkulan.tor-ake skrev:Det där är ett falskt resonemang, man "hamnar" inte i en sådan situation utan att det föregås av en mängd åtgärder och beslut varav däcken är en mindre faktor.maccis skrev:Helt skevt, ja du är en fara för oss andra när det väl gäller. Hoppas mina barn inte är i närheten när du på sommaren ska panikbromsa för ett barn och din kärra stannar 10m senare för att du inte orkar köra med däck avsedda för säsongen.
Om man behöver panikbromsa för ett barn och däcken gör så väsentlig skillnad, då har man redan begått ett mycket stort antal misstag som bilförare. Det vanligaste är bristande planering och för hög fart i förhållande till omständigheterna. Däckens beskaffenhet är *en del* av omständigheterna.
Det sagt, man skall så klart inte köra på sommardäck på vintern och annat helstolligt, eftersom man då måste köra så långsamt att man blir ett hinder i trafiken.
I min värld vet man aldrig när en situation kan uppkomma då man behöver panikbromsa.
Visst i stan borde man inte hamna i en situation där man stannar 10m senare med tanke på hastighetsbegränsningar. Men det räcker med 50cm senare för att man ska köra ihjäl nån.
Jag tycker det är extremt oansvarigt att försöka föra ett resonemang att man bla bla bla.
Ungefär som att hävda att man visst kan dricka tre glas vin för de har funkat i 50år.
Är det nån här som ens provat hur det känns? Jag har och jag tycker fortfarande att det är galet att ens försöka försvara det.
Kombinera detta med sämre reaktionsförmåga pga ålder, ja då kanske man behöver alla odds som kan uppbringas på sin sida för att inte orsaka nåt allvarligt.
Bara för att nåt inte är lagstiftat så tycker jag att man ska använda sitt sunda förnuft, så att de folkvalda ska slippa lägga onödig tid på att lagstifta om saker som är självklara.
Men jag förstår att vi inte tycker lika och det är helt okej. Jag kommer inte försöka övertala någon att tycka som jag, jag håller alla mina tummar att de aldrig råkar ut för en olycka bara.
Re: M+S däck året om?
Ovanstående hänvisar till sk "Nordiska odubbade vinterdäck". Däck av denna typ kan inte framföras lagligt vintertid på Autobahn med en MS eftersom hastigheten för ett sådant däck är max. 190 km/h. Polizei plockar väck dig från vägen om du blir upptäckt. Mina däck klassas som kontinentala vinterdäck och har en max hastighetsgräns på 240km/h. (inte 210 som jag felaktigt skrev) Gummit på dessa däck är hårdare och slitstarkare.macksie skrev:Funkar VTI som referens då?
Jämförelse av vinter och sommardäck på barmark sommartid: tester, riskanalys och djupstudier
"Allt fler bilister har ersatt sina dubbade vinterdäck med dubbfria. Eftersom det inte är olagligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren väljer ett stort antal förare att låta vinterdäcken sitta på även sommartid. Syftet med denna studie har varit att undersöka skillnad i väggrepp mellan vinter- och sommardäck sommartid, samt att uppskatta tänkbara trafiksäkerhetseffekter av att använda vinterdäck sommartid. En fältstudie genomfördes där väggrepp mättes på torr och våt asfalt med olika typer av däck. Resultaten visade att vinterdäcken (odubbade av Nordisk typ) i genomsnitt resulterade i 15–20 procent längre bromssträckor jämfört med sommardäcken. Skaderiskanalyser genomfördes för tre olika typer av trafikolyckor: bakifrånkollision, frontalkollision och påkörning av fotgängare. Studien visade på ökningar av skaderisken vid användning av vinterdäck istället för sommardäck för alla tre olyckstyperna. Vid låga kollisionshastigheter är den absoluta riskökningen liten kanske bara ett fåtal procent, medan den relativa ökningen kan vara stor, ibland upp till en fördubbling av risken. Djupstudier av dödsolyckor sommartid indikerade en riskökning på 3 procent vid användning av vinterdäck sommartid jämfört med sommardäck. Detta resultat är dock inte statistiskt signifikant."
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: M+S däck året om?
Vilken röra jag ställt till
En annan orsak till att jag undrar är att MY på 20” Inductions i USA levereras med M+S däck.
Varför gör Tesla så om M+S är ”livsfarlig”?
En annan orsak till att jag undrar är att MY på 20” Inductions i USA levereras med M+S däck.
Varför gör Tesla så om M+S är ”livsfarlig”?
Re: M+S däck året om?
Vi ska nog vara försiktiga med att ge Nokian patent på sanningen vad gäller jämförande däcktest. Bolaget har figurerat i tveksamma sammanhang förr. Se exempelvis här:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... st-266741/[/. Bolgets trovärdighet är i mina ögon förbrukad. Att behöva ta till fusk för att framhäva sina produkter framför andras stänger i alla fall min plånbok för deras produkter.maccis skrev:
Re: M+S däck året om?
OK här kommer mer läsning:Delta skrev:Vi ska nog vara försiktiga med att ge Nokian patent på sanningen vad gäller jämförande däcktest. Bolaget har figurerat i tveksamma sammanhang förr. Se exempelvis här:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... st-266741/[/. Bolgets trovärdighet är i mina ögon förbrukad. Att behöva ta till fusk för att framhäva sina produkter framför andras stänger i alla fall min plånbok för deras produkter.maccis skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/darfo ... a-sommaren
https://www.dackpartner.se/fraga/kora-m ... -sommaren/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... en-192992/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... trafikfara
Re: M+S däck året om?
Man får ha lägre hastighetsindex på vinterdäck i Tyskland än vad bilen är registrerad för, men då måste man ha en klistermärke i förarens synfält som anger högsta hastighet, eller så måste man hastighetsbegränsa bilen till det. Så jag gissar att på en Tesla duger att sätta maxhastigheten till vad däcken är klassade för. Så det torde visst gå bra att framföra en bil med nordiska odubbade vinterdäck lagligt i Tyskland.Delta skrev:
Ovanstående hänvisar till sk "Nordiska odubbade vinterdäck". Däck av denna typ kan inte framföras lagligt vintertid på Autobahn med en MS eftersom hastigheten för ett sådant däck är max. 190 km/h. Polizei plockar väck dig från vägen om du blir upptäckt. Mina däck klassas som kontinentala vinterdäck och har en max hastighetsgräns på 240km/h. (inte 210 som jag felaktigt skrev) Gummit på dessa däck är hårdare och slitstarkare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: M+S däck året om?
Delta skrev:Vi ska nog vara försiktiga med att ge Nokian patent på sanningen vad gäller jämförande däcktest. Bolaget har figurerat i tveksamma sammanhang förr. Se exempelvis här:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... st-266741/[/. Bolgets trovärdighet är i mina ögon förbrukad. Att behöva ta till fusk för att framhäva sina produkter framför andras stänger i alla fall min plånbok för deras produkter.maccis skrev:
Att köra med odubbade vinterdäck på sommaren är inte bra. Oavsett vad Nokian säger eller inte säger. Däremot är det ju så att jag aldrig mer kommer köpa Nokian-däck. De är alldeles för specialiserade på extrema nordiska förhållanden.
Re: M+S däck året om?
Som alltid är du välinformerad och kunnig Bylund. Hur som helst önskar man inte att inleda diskussioner på tyska med dessa lagövervakare.bylund skrev:Man får ha lägre hastighetsindex på vinterdäck i Tyskland än vad bilen är registrerad för, men då måste man ha en klistermärke i förarens synfält som anger högsta hastighet, eller så måste man hastighetsbegränsa bilen till det. Så jag gissar att på en Tesla duger att sätta maxhastigheten till vad däcken är klassade för. Så det torde visst gå bra att framföra en bil med nordiska odubbade vinterdäck lagligt i Tyskland.Delta skrev:
Ovanstående hänvisar till sk "Nordiska odubbade vinterdäck". Däck av denna typ kan inte framföras lagligt vintertid på Autobahn med en MS eftersom hastigheten för ett sådant däck är max. 190 km/h. Polizei plockar väck dig från vägen om du blir upptäckt. Mina däck klassas som kontinentala vinterdäck och har en max hastighetsgräns på 240km/h. (inte 210 som jag felaktigt skrev) Gummit på dessa däck är hårdare och slitstarkare.
Re: M+S däck året om?
Är väl mer eller mindre standard i USA att köra på "all season". Det nya bilar levereras med.heldiggrisen skrev:Vilken röra jag ställt till
En annan orsak till att jag undrar är att MY på 20” Inductions i USA levereras med M+S däck.
Varför gör Tesla så om M+S är ”livsfarlig”?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M+S däck året om?
Sant! Men det skall vara moderna Åretrunt däck (snöflingan/3 bergstoppar) och man måste verkligen ha rätt körmönster (som jag till Norrland på sommaren och Andalusien/Skåne på vintern), typ höst/vår året runt. Märkt att Michelin Cross climate+ slits mycket långsammare än orginal sommardäck som medföljde vid leverans av Tesla Model 3.Tellus skrev:Betänk också att moderna "åretruntdäck" eller europeiska vdäck ofta är bättre än sommardäck/nordiska vinterdäck.
I temperaturer + 10 till -5 är dom perfekta och har ofta kortare bromssträcka och bättre väghållning ffa jämfört med nordiska v däck på barmark.
Vattenegenskaperna brukar också vara mkt dåliga på nordiska v däck.
Dessa temp och vägförutsättningar har vi ofta i Sverige.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M+S däck året om?
PK mediamaccis skrev:OK här kommer mer läsning:Delta skrev:Vi ska nog vara försiktiga med att ge Nokian patent på sanningen vad gäller jämförande däcktest. Bolaget har figurerat i tveksamma sammanhang förr. Se exempelvis här:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... st-266741/[/. Bolgets trovärdighet är i mina ögon förbrukad. Att behöva ta till fusk för att framhäva sina produkter framför andras stänger i alla fall min plånbok för deras produkter.maccis skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/darfo ... a-sommaren
https://www.dackpartner.se/fraga/kora-m ... -sommaren/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... en-192992/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... trafikfara
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: M+S däck året om?
Kort och kärnfullt!!Tellus skrev:PK mediamaccis skrev:OK här kommer mer läsning:Delta skrev:Vi ska nog vara försiktiga med att ge Nokian patent på sanningen vad gäller jämförande däcktest. Bolaget har figurerat i tveksamma sammanhang förr. Se exempelvis här:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... st-266741/[/. Bolgets trovärdighet är i mina ögon förbrukad. Att behöva ta till fusk för att framhäva sina produkter framför andras stänger i alla fall min plånbok för deras produkter.maccis skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/darfo ... a-sommaren
https://www.dackpartner.se/fraga/kora-m ... -sommaren/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... en-192992/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... trafikfara