BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

Hmpftfhdns skrev:
Funderade på det här med batteridegradering nu när vi kört ett år. Visas ingenting om det i menysystemet (har inte kopplat dongel). 100% angiven verkar motsvara samma räckvidd som vi hade förra året (beror på så många faktorer, så svårt att säga exakt). Betyder det att BMW sannolikt sväljer degraderingen genom att behålla samma nettonivå och äta av bufferten? För degradering borde det väl vara? T.ex att det var 80/74 kWh brutto/netto ny och sen blir 79/74 brutto/netto.
Degraderingen är så liten att den är svår att märka med en klassisk GOM.
Tagemage
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2022 14:19

Re: BMW iX3

Inlägg av Tagemage »

ObscureEconomist skrev:
Det där var riktigt snålt. Kort resa med nedkyld bil innan antar jag?
Jag var nere på 16,3 på i4an häromdagen men ingen koll på medelhastighet då det dumt nog inte finns i iDrive8


Haha, på tillbakavägen blev ca 17,5 så det måste ha varit nedför
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX3

Inlägg av Legato »

Hmpftfhdns skrev:
Funderade på det här med batteridegradering nu när vi kört ett år. Visas ingenting om det i menysystemet (har inte kopplat dongel). 100% angiven verkar motsvara samma räckvidd som vi hade förra året (beror på så många faktorer, så svårt att säga exakt). Betyder det att BMW sannolikt sväljer degraderingen genom att behålla samma nettonivå och äta av bufferten? För degradering borde det väl vara? T.ex att det var 80/74 kWh brutto/netto ny och sen blir 79/74 brutto/netto.
Mig veterligen gör alla tillverkare så, dvs degraderingen "äter" av toppbufferten. Är väl egentligen bara Tesla som knappt har någon toppbuffert och där degraderingen därmed blir synlig snabbt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tagemage
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 apr 2022 14:19

Re: BMW iX3

Inlägg av Tagemage »

Hmpftfhdns skrev:
Håller med om att Nokiandäcken (har de odubbade) är överdrivet mjuka i normalläget och dessutom låter rätt mycket. Sen har de funkat väldigt bra när det väl är vinterväglag och halt, och det är ju bra, men kommer testa nåt annat när dessa är slut. Hade Conti viking på förra bilen och tänkte aldrig på dem som ett problem.
Jag har fått offert på hakkapelitta R3 från Bavaria.
Men efter att ha läst runt lite här på forumet så känns det som att man ska försöka hitta något annat..? De funkar bra när det är riktigt kallt och halt. Men annars upplevs de mjuka och bullriga.

BMW verkar ju dessutom bli sura om man köper andra fälgar än deras. Ylar om att garantier inte gäller etc.

Tips på var man ska vända sig?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Tagemage skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Håller med om att Nokiandäcken (har de odubbade) är överdrivet mjuka i normalläget och dessutom låter rätt mycket. Sen har de funkat väldigt bra när det väl är vinterväglag och halt, och det är ju bra, men kommer testa nåt annat när dessa är slut. Hade Conti viking på förra bilen och tänkte aldrig på dem som ett problem.
Jag har fått offert på hakkapelitta R3 från Bavaria.
Men efter att ha läst runt lite här på forumet så känns det som att man ska försöka hitta något annat..? De funkar bra när det är riktigt kallt och halt. Men annars upplevs de mjuka och bullriga.

BMW verkar ju dessutom bli sura om man köper andra fälgar än deras. Ylar om att garantier inte gäller etc.

Tips på var man ska vända sig?
Gå med i norska iX3-ägargruppen på Facebook. Där finns ett stort och engagerat gäng som säkert har bra koll på vinterdäck och garantier :D
Thomas4321
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2022 21:32

Re: BMW iX3

Inlägg av Thomas4321 »

Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig vi har skaffat oss en bmw ix3 fin bil, men ställer mig frågande till utlovad batterikapacitet. När vi laddar upp till 80% står det 30mil och när vi ställer om till 100% så blir det bara 38mil trots att enl specifikation och säljaren skulle vi komma 47mil?
Jag är med på att vi inte kanske kommer dom utlovade milen beroende på årstider och vart vi åker men att vi i alla fall skall få upp laddningen över 38mil?

Någon som har ett bra svar eller är det så att man inte kan få upp laddningen över 38 mil?
20220908_204646.jpg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX3

Inlägg av Legato »

Thomas4321 skrev:
Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig vi har skaffat oss en bmw ix3 fin bil, men ställer mig frågande till utlovad batterikapacitet. När vi laddar upp till 80% står det 30mil och när vi ställer om till 100% så blir det bara 38mil trots att enl specifikation och säljaren skulle vi komma 47mil?
Jag är med på att vi inte kanske kommer dom utlovade milen beroende på årstider och vart vi åker men att vi i alla fall skall få upp laddningen över 38mil?

Någon som har ett bra svar eller är det så att man inte kan få upp laddningen över 38 mil?
Baseras väl på hur du faktiskt har kört antar jag, precis som i de flesta andra elbilar.

Kör du i ca 80 km/h i konstant fart med ca 25 grader ute så lär du komma ungefär de annonserade 47 milen. Kör du snabbare, i kallare väder, i nederbörd, i motvind mm, mm, mm så kommer du såklart kortare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Thomas4321
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2022 21:32

Re: BMW iX3

Inlägg av Thomas4321 »

Menar du då att det inte kommer att stå 47mil förrens vi gjort en väldigt snål körning och laddar igen så kanske vi kommer upp över 40 mil?

Så allt är alltså beroende på hur man kör bilen och det kommer då att påverka nästkommande laddning och bli mer eller mindre beroende på körstil?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

Thomas4321 skrev:
Menar du då att det inte kommer att stå 47mil förrens vi gjort en väldigt snål körning och laddar igen så kanske vi kommer upp över 40 mil?

Så allt är alltså beroende på hur man kör bilen och det kommer då att påverka nästkommande laddning och bli mer eller mindre beroende på körstil?
Det påverkar inte laddningen, bara hur långt bilen tror sig komma baserat på tidigare förbrukning.
Thomas4321
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 sep 2022 21:32

Re: BMW iX3

Inlägg av Thomas4321 »

Tack får kolla med BMW vad dom säger verkar konstigt att oavsett hur jag kör går det inte att komma upp i mer än 38 mil på laddningen så något är fel!

Tack för svaren!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX3

Inlägg av Legato »

Thomas4321 skrev:
Tack får kolla med BMW vad dom säger verkar konstigt att oavsett hur jag kör går det inte att komma upp i mer än 38 mil på laddningen så något är fel!

Tack för svaren!
"Oavsett hur du kör"? Den beräknar antagligen efter genomsnittet av hur du kört nyligen. Så ska den "tro på" att du kommer köra snålt så måste du nog köra snålt en lång sträcka.

Men vad ska du ha siffran över 40 mil till? Det intressanta är väl att veta hur långt du faktiskt kommer?

Fel på bilen är nog extremt osannolikt men det är ju i så fall mycket enklare att kontrollera din egen förbrukning i relation till den deklarerade förbrukningen. Troligen kommer du upptäcka att du förbrukar betydligt mer. Andra alternativet är att du inte laddar till 100% (vilket man inte heller ska göra på daglig basis).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3

Inlägg av mikebike »

Thomas4321 skrev:
Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig vi har skaffat oss en bmw ix3 fin bil, men ställer mig frågande till utlovad batterikapacitet. När vi laddar upp till 80% står det 30mil och när vi ställer om till 100% så blir det bara 38mil trots att enl specifikation och säljaren skulle vi komma 47mil?
Jag är med på att vi inte kanske kommer dom utlovade milen beroende på årstider och vart vi åker men att vi i alla fall skall få upp laddningen över 38mil?

Någon som har ett bra svar eller är det så att man inte kan få upp laddningen över 38 mil?
"enligt specifikation" skall min bil komma 565 km på en laddning. I verkligheten kommer man 400 km på motorväg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: BMW iX3

Inlägg av Force-Walker »

Thomas4321 skrev:
Tack får kolla med BMW vad dom säger verkar konstigt att oavsett hur jag kör går det inte att komma upp i mer än 38 mil på laddningen så något är fel!

Tack för svaren!

BMW uppger på sin hemsida att din bil ska klara 36 mil vid 50% landsväg och 50% motorväg vid 0grader.
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/x-s ... d-laddning

Motorväg ska den klara ca 26 mil vid 0 grader.

Så din bil verkar det absolut inte vara något fel på.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW iX3

Inlägg av macky »

Ska väl finnas WLTP angivet för lite olika körmönster. Den officiella siffran är väl en blandad körning. Men det är vid optimala förhållanden. Kör du motorväg blir det ngt annat. Lägg på yttre faktorer som höjdskillnad, vind, temperatur och nederbörd ihop med hur man kör så kan man hamna på ngt helt annat. Men som skrevs innan. Kolla din förbrukning vid nästa långtur och räkna ut vad det motsvarar av batterikapaciteten så kan du enkelt se om det stämmer ngt så när, inkludera 2-3% i drivlineförluster. Antar att BMW har en GOM som Audi som bygger på vad bilen förbrukat senast. Exakt algoritm vet jag inte. Men jag går från kanske 250 km vid 80% SoC på vintern till kanske 325 km på sommaren (e-tron 55). För att få en bra skattning på vad räckvidden faktiskt är vid givet tillfälle använder du navigationen och då kommer bilen räkna ut en estimerad förbrukning genom att ta hänsyn till yttre faktorer och GOM justerar därefter.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: BMW iX3

Inlägg av AAKEE »

WLTP testas i +23C utan krav på att man använder AC/klimatanläggning. Genomsnittsfarten är 46.5 km/h under testet.

WLTP går garanterat uppnå med en ny bil där batteriet inte hunnit tappa kapacitet.
Vänta in en dag med +23, stäng av AC:n och kör i 46.5 km/h.

Och motsatt, det går inte uppnå om man kör väsentligt fortare än 46.5, med AC på och ett battery som tappat kapacitet.

= WLTP är inte någon ”riktig” räckvidd man kan räkna med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW iX3

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev:
.../ = WLTP är inte någon ”riktig” räckvidd man kan räkna med.
Särskilt inte om bilen är en SUV/Crossover och hastigheten ligger någonstans runt 100-120 km/h...

Och åtm. jag tycker iX3 vidare verkar ligga mer åt SUV-hållet på SUV/Crossover-skalan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Thomas4321 skrev:
Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig vi har skaffat oss en bmw ix3 fin bil, men ställer mig frågande till utlovad batterikapacitet. När vi laddar upp till 80% står det 30mil och när vi ställer om till 100% så blir det bara 38mil trots att enl specifikation och säljaren skulle vi komma 47mil?
Jag är med på att vi inte kanske kommer dom utlovade milen beroende på årstider och vart vi åker men att vi i alla fall skall få upp laddningen över 38mil?

Någon som har ett bra svar eller är det så att man inte kan få upp laddningen över 38 mil?
Hej! Jag har haft iX3 i mer än ett år. Antar att du har märkt nu att den inte alltid visar 38 mil? Räckviddsmätaren funkar väldigt bra i praktiken att uppskatta hur långt man kommer. Den tar hänsyn till hur du kör, vädret och hur vägen ser ut dit du ska. Testa att knappa in olika destinationer (gärna med och utan motorväg) så ser du hur uppskattad räckvidd ändras. 47 mil får du bara i extremfall. Jag har kommit upp till 50 mil riktigt soliga fina sommardagar med medvind och landsvägskörning. Då har det också stått 50 mil i uppskattad räckvidd. En bra tumregel är 40 mil på sommaren och 30 mil på vintern. Men eftersom det beror på så många parametrar är det bäst att kolla på räckviddsmätaren.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Thomas4321 skrev:
Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig vi har skaffat oss en bmw ix3 fin bil, men ställer mig frågande till utlovad batterikapacitet. När vi laddar upp till 80% står det 30mil och när vi ställer om till 100% så blir det bara 38mil trots att enl specifikation och säljaren skulle vi komma 47mil?
Jag är med på att vi inte kanske kommer dom utlovade milen beroende på årstider och vart vi åker men att vi i alla fall skall få upp laddningen över 38mil?

Någon som har ett bra svar eller är det så att man inte kan få upp laddningen över 38 mil?
"enligt specifikation" skall min bil komma 565 km på en laddning. I verkligheten kommer man 400 km på motorväg.
WLTP

Gällande verklig motorväg så varierar det stort även där (skillnad på att köra i 100 eller 150, om det är +20 eller -20, om det är tort eller regn, etc).
AAKEE skrev:
WLTP testas i +23C utan krav på att man använder AC/klimatanläggning. Genomsnittsfarten är 46.5 km/h under testet.

WLTP går garanterat uppnå med en ny bil där batteriet inte hunnit tappa kapacitet.
Vänta in en dag med +23, stäng av AC:n och kör i 46.5 km/h.

Och motsatt, det går inte uppnå om man kör väsentligt fortare än 46.5, med AC på och ett battery som tappat kapacitet.

= WLTP är inte någon ”riktig” räckvidd man kan räkna med.
This. :idea:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW iX3

Inlägg av iAkita »

Hämtade precis ut en BMW iX3 som jag ska köra medan jag väntar på min i4. Väldigt komfortabel, tyst och solid bil måste jag säga, och förvånansvärt snål för sin storlek.

Men jag har ett problem: Jag kan inte hitta hur man får bilen att visa hur många procent den har kvar i batteriet. Någon som vet hur man gör? Eller går det inte få bilen att visa det??
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: BMW iX3

Inlägg av Banane »

iAkita skrev: 01 aug 2023 18:35
Hämtade precis ut en BMW iX3 som jag ska köra medan jag väntar på min i4. Väldigt komfortabel, tyst och solid bil måste jag säga, och förvånansvärt snål för sin storlek.

Men jag har ett problem: Jag kan inte hitta hur man får bilen att visa hur många procent den har kvar i batteriet. Någon som vet hur man gör? Eller går det inte få bilen att visa det??

Missnöjd med Kian?

Jag funderar på en iX3 eller en Model Y. Är lite äpplen och päron men har svårt att välja.

iX3 är sämre på nästan allt på papperet men är istället betydligt bättre utrustad, tystare och en trevligare miljö att sitta i. Synd bara att den inte är fyrhjulsdriven. Då hade jag nog inte tvekat. Eller om det alltid varit sommar...
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW iX3

Inlägg av iAkita »

Banane skrev: 02 aug 2023 10:21
iAkita skrev: 01 aug 2023 18:35
Hämtade precis ut en BMW iX3 som jag ska köra medan jag väntar på min i4. Väldigt komfortabel, tyst och solid bil måste jag säga, och förvånansvärt snål för sin storlek.

Men jag har ett problem: Jag kan inte hitta hur man får bilen att visa hur många procent den har kvar i batteriet. Någon som vet hur man gör? Eller går det inte få bilen att visa det??

Missnöjd med Kian?

Jag funderar på en iX3 eller en Model Y. Är lite äpplen och päron men har svårt att välja.

iX3 är sämre på nästan allt på papperet men är istället betydligt bättre utrustad, tystare och en trevligare miljö att sitta i. Synd bara att den inte är fyrhjulsdriven. Då hade jag nog inte tvekat. Eller om det alltid varit sommar...
Nej, inte alls missnöjd. Det har varit väldigt roligt att köra den ett tag, men nu var det dags för något nytt. EV6 GT är ganska brutal och sportigt inställd. Jag pendlar mycket och långt på motorväg, så nu tänkte jag prioritera högre komfort och lägre förbrukning ett tag. BMW i4 M50 verkar kunna erbjuda lite av båda.

BMW iX3 är inte alls lika fin invändigt som i4. Sen känns den ganska stor, trots att det inte är jättemycket plats invändigt. Komfortmässigt och vad det gäller upplevd kvalitet slår den enligt min mening Model Y med hästlängder. En helt annan liga. Däremot har ju model Y mycket bättre prestanda och mer plats, så prioriterar man det är det såklart ett bättre val.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dreas89
elbilist
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 jan 2024 01:32

Re: BMW iX3

Inlägg av Dreas89 »

Någon som löst in en bil nyligen och kan säga hur priset står sig mot Blocket? 50-70’ papp under tänker jag är logiskt men vem vet.

En sen 2022 Charged plus med vinterdäck på originalfälg samt sommardäcken på M-fälgen. 3800 mil 🙌
Dreas89
elbilist
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 jan 2024 01:32

Re: BMW iX3

Inlägg av Dreas89 »

Dreas89 skrev: 06 jan 2024 10:21
Någon som löst in en bil nyligen och kan säga hur priset står sig mot Blocket? 50-70’ papp under tänker jag är logiskt men vem vet.

En sen 2022 Charged plus med vinterdäck på originalfälg samt sommardäcken på M-fälgen. 3800 mil 🙌
Fått pris från Riddermark på 480… Jäkla fint värdetapp 310’ papp på 15 månader.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW iX3

Inlägg av Verdi_ »

Dreas89 skrev: 08 jan 2024 20:22
Dreas89 skrev: 06 jan 2024 10:21
Någon som löst in en bil nyligen och kan säga hur priset står sig mot Blocket? 50-70’ papp under tänker jag är logiskt men vem vet.

En sen 2022 Charged plus med vinterdäck på originalfälg samt sommardäcken på M-fälgen. 3800 mil 🙌
Fått pris från Riddermark på 480… Jäkla fint värdetapp 310’ papp på 15 månader.

Det är alltid mycket sämre än man tror är möjligt tyvärr.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Riddermark är löjligt snåla också. När jag värderade min av nyfikenhet låg riddermark över 100' under carla.
BMW i4 M50 -22
Skriv svar