Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Zalman3 »

Det finns kanske 2,5 miljoner laddbara bilar i Sverige år 2030.
Därför måste antalet laddpunkter dramatiskt byggas ut.
Hälften av bilarna laddbara om tio år: ”Trenden är otroligt stark”

Närmare hälften av bilarna i Sverige kan vara laddbara om tio år, och utsläppen kan minska med nästan 60 procent. Men då måste infrastrukturen byggas ut och elförsörjningen lösas, enligt en ny rapport från Stockholms handelskammare.

Sveriges i dagsläget drygt 10 000 laddpunkter behöver bli så många som cirka 260 000 år 2030 för att nå upp till EU:s rekommendationer.

https://www.nyteknik.se/elbilar/halften ... rk-7004673
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Gargamel »

Kan bara titta på mig själv, bor i tumba, botkyrka i stockholm.

I "centrum" så finns det 4 st laddstolpar med slöladdning gratis, men oftast trasiga, just nu är 2 av 4 trasiga, ett tag (flera månader) funkade bara en av fyra.

Den närmsta ionity är i södertälje 22km bort (bee på samma ställe)
Finns en bee på cirkle K vid södergående e4:an i kungens kurva. Det är typ de 3 närmaste ställerna för mig att ladda på. botkyrka Byggen kommer inte installera laddstolpar på flera år om ens nångång, iaf så låter det på svaren jag fått.
Tittade på tesla destinations chargers, närmsta finns utanför södertälje, 30+ km och nånstans andra sidan huddinge-hållet.

Så jag håller totalt med på att det behövs många fler laddpunkter. Helst bee och ionity, för det är de som jag nyttjar :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av LarsL »

260 000 laddpunkter på 10 år är ju inget. Om varje laddpunkt kostar 20000kr som de gjort med klimatklivet så handlar det bara om 520 miljoner per år. Men jag tror att ket kommer behövas mellan 5 och 10 gånger fler laddpunkter. Alla elbilar vill nämligen laddas på natten och då krävs det ett uttag till varje bil. Som tur är kommer då priset per punkt att minska så summan bli ändå inte allt för avskräckande.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 510
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Då regeringen med MP i spetsen verkar vilja se till att möjligheten att ha råd med elbil som förmånsbil/personalbil täpps igen 2021 samtidigt som IONITY och dess gelikar driver upp laddpriserna till absurda nivåer så kommer nog behovet av laddplatser inte bli så stort.
Kan man inte ladda hemma med hushållsel så blir det som att inte kunna ta vatten ur kran utan behöva köpa dyrt källvatten på flaska när man ska tvätta, diska och duscha.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av mati »

BEV[e-Rage] skrev:
Då regeringen med MP i spetsen verkar vilja se till att möjligheten att ha råd med elbil som förmånsbil/personalbil täpps igen 2021 samtidigt som IONITY och dess gelikar driver upp laddpriserna till absurda nivåer så kommer nog behovet av laddplatser inte bli så stort.
Kan man inte ladda hemma med hushållsel så blir det som att inte kunna ta vatten ur kran utan behöva köpa dyrt källvatten på flaska när man ska tvätta, diska och duscha.
Tyvärr så tror jag att du har rätt. Den stora ökningen av laddbara bilar de senaste åren har skett till stor del tack vare förmånliga regler för tjänstebilar samt att det var billigt att ladda bilarna. Laddhybrider kan ju ändå inte snabbladdas. De berörs således inte av Ionitys priser. De drabbas bara av de skärpta förmånsreglerna. Och kan man inte ladda hemma så skaffar man knappast en laddhybrid i framtiden. Det finns ju ingen anledning.
Rena elbilar kommer få det dubbelt svårt framöver tror jag. För få laddpunkter, ockerpriser för laddning, samt bortfallet av skattelättnaderna för förmånsbilar. Utan hemmaladdning blir en elbil ett ekonomiskt slukhål.
Det är en mycket bekymmersam utveckling, och jag tror tyvärr att man på ett tämligen effektivt sätt håller på och dödar elbilsutveckligen innan den har ens börjat på riktigt. Åtminstone i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Det är en mycket bekymmersam utveckling, och jag tror tyvärr att man på ett tämligen effektivt sätt håller på och dödar elbilsutveckligen innan den har ens börjat på riktigt. Åtminstone i Sverige.
Jag har inte lika negativ syn på utvecklingen. Visst blir det större problem och kostnader om man inte har möjlighet att ladda sin elbil där man normalt parkerar. Detta gällde dock även för 5 år sedan när det inte fanns särskilt många laddstolpar och det kommer gälla om 5 år in i framtiden tror jag. Det är alltså ingen egentlig förändring. Idag finns dock många fler val där en del dock är dyrare. Vill man kunna ladda i 250+ kW så kommer man nog få räkna med att betala uppåt 10:- per kWh. Laddstolpar kring 150 kW kommer troligen kosta kring 5:- per kWh och 50 kW-stolpar kommer nog försvinna med tiden. De är troligen för dyra att underhålla sett till vad de ger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10890
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Fredrik j »

Väldigt, väldigt många har möjlighet att ladda sin bil hemma. Denna stora grupp räcker för att hålla fart på övergången. Just nu kör många av dom runt i laddhybrider i brist på lockande elbilar men strax är dom här och då går man vidare och lämnar övergångslösningen laddhybrid.
I värsta fall går man på en hybrid till men att många skulle gå tillbaka till diesel tror jag inte.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Jerker »

Jag tror nog att de två största hindren för en snabb övergång till elbilar är att
1. många fortfarande inte klarar av att ta in att de klarar sig alldeles utmärkt med en ren elbil och att de kan ladda den hemma.
2. det inte skulle finnas tillräckligt med elbilar att köpa om alla under punkt 1 skulle begripa att de kan byta till elbil.

Att det fortfarande är så som under punkt ett fick jag ett klockrent exempel på (igen) för ett par veckor sedan när en bekant till slut valde en laddhybrid istf en batteribil. Jag hade pratat mycket med dem och förklarat att de kommer att klara sig mer än väl och att de inte ens skulle behöva uppgradera sin huvudsäkring. De bor på landet och har t.o.m. ett trefasuttag på garaget. Men mannen i hushållet lade till slut in sitt veto. Han valde att bortse från de obestridliga matematiska beräkningarna som visade att de aldrig skulle behöva ladda med mer än max 7 kW fördelat på 3 faser utan slog istället fast att de inte kan ladda en batteribil hemma och därför låste de sig i ett 3-årigt leasingavtal på en laddhybrid. Ridå!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag tror nog att de två största hindren för en snabb övergång till elbilar är att
1. många fortfarande inte klarar av att ta in att de klarar sig alldeles utmärkt med en ren elbil och att de kan ladda den hemma.
2. det inte skulle finnas tillräckligt med elbilar att köpa om alla under punkt 1 skulle begripa att de kan byta till elbil.

Att det fortfarande är så som under punkt ett fick jag ett klockrent exempel på (igen) för ett par veckor sedan när en bekant till slut valde en laddhybrid istf en batteribil. Jag hade pratat mycket med dem och förklarat att de kommer att klara sig mer än väl och att de inte ens skulle behöva uppgradera sin huvudsäkring. De bor på landet och har t.o.m. ett trefasuttag på garaget. Men mannen i hushållet lade till slut in sitt veto. Han valde att bortse från de obestridliga matematiska beräkningarna som visade att de aldrig skulle behöva ladda med mer än max 7 kW fördelat på 3 faser utan slog istället fast att de inte kan ladda en batteribil hemma och därför låste de sig i ett 3-årigt leasingavtal på en laddhybrid. Ridå!
Men varför skaffar man då en laddhybrid? Om man ser problem med hemmaladdning så borde väl detta gälla alla former av laddbara bilar? Jag förstår när folk vill ha en laddhybrid istället för en ren elbil, det finns en del fördelar med laddhybrider. Men just hemmaladdningen är ju lika för båda. Och vill/kan man inte ladda hemma så förstår jag inte vitsen med en laddhybrid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Jag tror nog att de två största hindren för en snabb övergång till elbilar är att
1. många fortfarande inte klarar av att ta in att de klarar sig alldeles utmärkt med en ren elbil och att de kan ladda den hemma.
2. det inte skulle finnas tillräckligt med elbilar att köpa om alla under punkt 1 skulle begripa att de kan byta till elbil.

Att det fortfarande är så som under punkt ett fick jag ett klockrent exempel på (igen) för ett par veckor sedan när en bekant till slut valde en laddhybrid istf en batteribil. Jag hade pratat mycket med dem och förklarat att de kommer att klara sig mer än väl och att de inte ens skulle behöva uppgradera sin huvudsäkring. De bor på landet och har t.o.m. ett trefasuttag på garaget. Men mannen i hushållet lade till slut in sitt veto. Han valde att bortse från de obestridliga matematiska beräkningarna som visade att de aldrig skulle behöva ladda med mer än max 7 kW fördelat på 3 faser utan slog istället fast att de inte kan ladda en batteribil hemma och därför låste de sig i ett 3-årigt leasingavtal på en laddhybrid. Ridå!
Men varför skaffar man då en laddhybrid? Om man ser problem med hemmaladdning så borde väl detta gälla alla former av laddbara bilar? Jag förstår när folk vill ha en laddhybrid istället för en ren elbil, det finns en del fördelar med laddhybrider. Men just hemmaladdningen är ju lika för båda. Och vill/kan man inte ladda hemma så förstår jag inte vitsen med en laddhybrid.
Det går ju inte att resonera logiskt med dessa personer. Motivet som just de här har är miljösamvetet. Det är privatleasing, så det är inte en fråga om förmånsvärden etc. Men de kunde inte sträcka sig så långt som till att välja en batteribil. Här är det mannen i paret som satte sig på tvären. Kvinnan, som är den som både ska stå som ägare, betala för bilen och använda den, ville ha en batteribil, men mannen lade som sagt in sitt veto för han "ville inte ta ansvar för att elen ska räcka". Så hon fick vika sig. Men jag tror att han egentligen inte alls vill att de ska ha nån elbil, så han skyller bara på elfrågan. Han jobbar på olika sätt med bilar och förbränningsmotorer, så jag tror att det är helt irrationella känslor hos honom som gör att han stretar emot.

Men dessa är ju bara ett exempel. Jag har stött på fler där man helt enkelt inte vill ta till sig rationella argument. Det finns flera av mina vänner som definitivt har råd att köpa t.o.m. t.ex. en Tesla X, men som hänvisar till diverse luddiga argument som inte har nån som helst relevans. Det går helt enkelt inte att nå fram till dem.
Fredrik j
Inlägg: 10890
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Jag tror nog att de två största hindren för en snabb övergång till elbilar är att
1. många fortfarande inte klarar av att ta in att de klarar sig alldeles utmärkt med en ren elbil och att de kan ladda den hemma.
2. det inte skulle finnas tillräckligt med elbilar att köpa om alla under punkt 1 skulle begripa att de kan byta till elbil.

Att det fortfarande är så som under punkt ett fick jag ett klockrent exempel på (igen) för ett par veckor sedan när en bekant till slut valde en laddhybrid istf en batteribil. Jag hade pratat mycket med dem och förklarat att de kommer att klara sig mer än väl och att de inte ens skulle behöva uppgradera sin huvudsäkring. De bor på landet och har t.o.m. ett trefasuttag på garaget. Men mannen i hushållet lade till slut in sitt veto. Han valde att bortse från de obestridliga matematiska beräkningarna som visade att de aldrig skulle behöva ladda med mer än max 7 kW fördelat på 3 faser utan slog istället fast att de inte kan ladda en batteribil hemma och därför låste de sig i ett 3-årigt leasingavtal på en laddhybrid. Ridå!
Men varför skaffar man då en laddhybrid? Om man ser problem med hemmaladdning så borde väl detta gälla alla former av laddbara bilar? Jag förstår när folk vill ha en laddhybrid istället för en ren elbil, det finns en del fördelar med laddhybrider. Men just hemmaladdningen är ju lika för båda. Och vill/kan man inte ladda hemma så förstår jag inte vitsen med en laddhybrid.
Det går ju inte att resonera logiskt med dessa personer. Motivet som just de här har är miljösamvetet. Det är privatleasing, så det är inte en fråga om förmånsvärden etc. Men de kunde inte sträcka sig så långt som till att välja en batteribil. Här är det mannen i paret som satte sig på tvären. Kvinnan, som är den som både ska stå som ägare, betala för bilen och använda den, ville ha en batteribil, men mannen lade som sagt in sitt veto för han "ville inte ta ansvar för att elen ska räcka". Så hon fick vika sig. Men jag tror att han egentligen inte alls vill att de ska ha nån elbil, så han skyller bara på elfrågan. Han jobbar på olika sätt med bilar och förbränningsmotorer, så jag tror att det är helt irrationella känslor hos honom som gör att han stretar emot.

Men dessa är ju bara ett exempel. Jag har stött på fler där man helt enkelt inte vill ta till sig rationella argument. Det finns flera av mina vänner som definitivt har råd att köpa t.o.m. t.ex. en Tesla X, men som hänvisar till diverse luddiga argument som inte har nån som helst relevans. Det går helt enkelt inte att nå fram till dem.
Tror många skäms lite för att man vill ha en konventionell bil och inte en rullande Iphone. Man vill inte framstå som gammeldags och därför köper man dels en laddhybrid (för att åtminstone också köra "laddbart" samt dels hitta på en massa problem med elbilar för att rättfärdiga sitt beslut.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Tror många skäms lite för att man vill ha en konventionell bil och inte en rullande Iphone. Man vill inte framstå som gammeldags och därför köper man dels en laddhybrid (för att åtminstone också köra "laddbart" samt dels hitta på en massa problem med elbilar för att rättfärdiga sitt beslut.)
Absolut, sånt förekommer säkert mycket.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Jerker skrev:
Jag tror nog att de två största hindren för en snabb övergång till elbilar är att
1. många fortfarande inte klarar av att ta in att de klarar sig alldeles utmärkt med en ren elbil och att de kan ladda den hemma.
2. det inte skulle finnas tillräckligt med elbilar att köpa om alla under punkt 1 skulle begripa att de kan byta till elbil.

Att det fortfarande är så som under punkt ett fick jag ett klockrent exempel på (igen) för ett par veckor sedan när en bekant till slut valde en laddhybrid istf en batteribil. Jag hade pratat mycket med dem och förklarat att de kommer att klara sig mer än väl och att de inte ens skulle behöva uppgradera sin huvudsäkring. De bor på landet och har t.o.m. ett trefasuttag på garaget. Men mannen i hushållet lade till slut in sitt veto. Han valde att bortse från de obestridliga matematiska beräkningarna som visade att de aldrig skulle behöva ladda med mer än max 7 kW fördelat på 3 faser utan slog istället fast att de inte kan ladda en batteribil hemma och därför låste de sig i ett 3-årigt leasingavtal på en laddhybrid. Ridå!
Men varför skaffar man då en laddhybrid? Om man ser problem med hemmaladdning så borde väl detta gälla alla former av laddbara bilar? Jag förstår när folk vill ha en laddhybrid istället för en ren elbil, det finns en del fördelar med laddhybrider. Men just hemmaladdningen är ju lika för båda. Och vill/kan man inte ladda hemma så förstår jag inte vitsen med en laddhybrid.
Många har väldigt svårt att skilja på effekt och energi. Stor elbil, ja då tror man att det behövs massor med effekt...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Många har väldigt svårt att skilja på effekt och energi. Stor elbil, ja då tror man att det behövs massor med effekt...
Javisst, och jag har suttit med dessa och mycket pedagogiskt räknade och exempel. Det mest talande är ju att jag själv har samma storlek på huvudsäkring som de har, och jag kör lite längre varje dag än hon gör med sin bil, och jag klarar ju att ladda upp detta varje dag utan att jag får några problem, så varför skulle de då få några problem? Nej, det biter inte på honom. Eller rättare sagt: när jag sitter där med dem och diskuterar så håller han med, men när jag åkt därifrån så håller han inte med längre, har jag fått veta. Och till slut så satte han sig helt på tvären och vägrade henne att leasa en batteribil. Hon valde husfriden framför en batteribil.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av McFace »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Många har väldigt svårt att skilja på effekt och energi. Stor elbil, ja då tror man att det behövs massor med effekt...
Javisst, och jag har suttit med dessa och mycket pedagogiskt räknade och exempel. Det mest talande är ju att jag själv har samma storlek på huvudsäkring som de har, och jag kör lite längre varje dag än hon gör med sin bil, och jag klarar ju att ladda upp detta varje dag utan att jag får några problem, så varför skulle de då få några problem? Nej, det biter inte på honom. Eller rättare sagt: när jag sitter där med dem och diskuterar så håller han med, men när jag åkt därifrån så håller han inte med längre, har jag fått veta. Och till slut så satte han sig helt på tvären och vägrade henne att leasa en batteribil. Hon valde husfriden framför en batteribil.
Det låter som att han har invändningar du inte bemött.

Varför är det så viktigt för dig att han byter till elbil?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Banane »

mati skrev:
Jerker skrev:
Jag tror nog att de två största hindren för en snabb övergång till elbilar är att
1. många fortfarande inte klarar av att ta in att de klarar sig alldeles utmärkt med en ren elbil och att de kan ladda den hemma.
2. det inte skulle finnas tillräckligt med elbilar att köpa om alla under punkt 1 skulle begripa att de kan byta till elbil.

Att det fortfarande är så som under punkt ett fick jag ett klockrent exempel på (igen) för ett par veckor sedan när en bekant till slut valde en laddhybrid istf en batteribil. Jag hade pratat mycket med dem och förklarat att de kommer att klara sig mer än väl och att de inte ens skulle behöva uppgradera sin huvudsäkring. De bor på landet och har t.o.m. ett trefasuttag på garaget. Men mannen i hushållet lade till slut in sitt veto. Han valde att bortse från de obestridliga matematiska beräkningarna som visade att de aldrig skulle behöva ladda med mer än max 7 kW fördelat på 3 faser utan slog istället fast att de inte kan ladda en batteribil hemma och därför låste de sig i ett 3-årigt leasingavtal på en laddhybrid. Ridå!
Men varför skaffar man då en laddhybrid? Om man ser problem med hemmaladdning så borde väl detta gälla alla former av laddbara bilar? Jag förstår när folk vill ha en laddhybrid istället för en ren elbil, det finns en del fördelar med laddhybrider. Men just hemmaladdningen är ju lika för båda. Och vill/kan man inte ladda hemma så förstår jag inte vitsen med en laddhybrid.

Finns fördelar med laddhybrid även om man inte laddar den. Ingen malus, till och med lite bonus. Lägre förmånsvärde. Lägre förbrukning även om man inte laddar väl? Åtminstone i stadstrafik. Prius gjordes väl av en anledning? Dessutom mildrar elmotorn förbränningsmotorns långsamma respons och fyller i med vrid/effekt när det behövs vilket ger en bil som på sätt och vis är trevligare att köra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Jerker »

McFace skrev:
Det låter som att han har invändningar du inte bemött.
OK, då är det väl upp till honom att ta upp dessa invändningar med mig.
McFace skrev:
Varför är det så viktigt för dig att han byter till elbil?
Hon bad mig om råd och därför svarade jag på deras frågor och förklarade hur det funkar och varför deras (mest hans) invändningar var felaktiga.

Men visst anser jag att alla så snabbt som det är möjligt borde byta till elbil. Det är väl ingen kontroversiell ståndpunkt?

Edit: Det är inte han som skulle byta till en elbil utan hon.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av McFace »

Jerker skrev:
McFace skrev:
Det låter som att han har invändningar du inte bemött.
OK, då är det väl upp till honom att ta upp dessa invändningar med mig.
McFace skrev:
Varför är det så viktigt för dig att han byter till elbil?
Hon bad mig om råd och därför svarade jag på deras frågor och förklarade hur det funkar och varför deras (mest hans) invändningar var felaktiga.

Men visst anser jag att alla så snabbt som det är möjligt borde byta till elbil. Det är väl ingen kontroversiell ståndpunkt?

Edit: Det är inte han som skulle byta till en elbil utan hon.
Om du tycker att det är viktigt att han omvänds så är det väl upp till dig att hitta rätt metod? Han verkar ju totalt ointresserad, så då är det väl ganska meningslöst att lasta över det på honom?

Är det i tillägg så att hon inte kan ta beslutet på egen hand (vilket är uppenbart med din användning av ordet "veto") så är det väl återigen honom du måste övertyga, inte henne. Det är ju han som är den verkliga beslutsfattaren.

Att du anser att de ska ha elbil är väl ganska oväsentligt i sammanhanget. Det är något nästan religiöst över vissa elbilsfantaster och det är ganska avtändande för de av oss som inte är troende. Hittar du anledningen till att han inte vill ha elbil finns det all möjlighet, annars får du nog förlika dig vid att gnissla tänder.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Jerker »

McFace skrev:
Det är något nästan religiöst över vissa elbilsfantaster
Det är inget religiöst utan bara sunt förnuft. Att byta ut alla fossilbilar mot elbilar är en av många nödvändiga åtgärder för att förhindra en miljökollaps.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Väldigt, väldigt många har möjlighet att ladda sin bil hemma. Denna stora grupp räcker för att hålla fart på övergången. Just nu kör många av dom runt i laddhybrider i brist på lockande elbilar men strax är dom här och då går man vidare och lämnar övergångslösningen laddhybrid.
I värsta fall går man på en hybrid till men att många skulle gå tillbaka till diesel tror jag inte.
Att många går tillbaka till diesel tror jag inte heller. Men de flesta kör ju fortfarande diesel/bensinbil idag, och att övertyga dessa människor att gå över till en laddbar bil blir en utmaning tror jag. Själv är jag inte längre främmande för att byta ut en av våra elbilar mot en laddhybrid. Jag har alltid varit emot laddhybrider eftersom jag tycker egentligen att de är en dålig kompromiss, en övergångslösning som du säger. Men jag inser att de har sina fördelar, i alla fall än så länge. Jag vill ha en kombi som klarar av att dra vår husvagn och dessutom vill jag inte känna mig lika begränsad som jag gör idag ibland. Laddinfrastrukturen har ännu inte utvecklats så som jag hade önskat mig, framförallt när man kör norrut, vilket vi brukade göra förr i tiden, men inte nu längre, eftersom det helt enkelt inte går på ett smidigt sätt.
Banane skrev:
Finns fördelar med laddhybrid även om man inte laddar den. Ingen malus, till och med lite bonus. Lägre förmånsvärde. Lägre förbrukning även om man inte laddar väl? Åtminstone i stadstrafik. Prius gjordes väl av en anledning? Dessutom mildrar elmotorn förbränningsmotorns långsamma respons och fyller i med vrid/effekt när det behövs vilket ger en bil som på sätt och vis är trevligare att köra.
Lägre förmånsvärde kommer ju försvinna snart. Laddhybrider kommer precis som rena elbilar få samma förmånsvärde som motsvarande bensinbil när nedsättningen försvinner. Det argumentet faller alltså. Angående lägre förbrukning i stadstrafik har du en poäng, men det är många som säger att på långfärd blir förbrukningen högre än med en ren bensinbil. Man får alltså avväga där. Jag är tveksam om detta kan kompensera för det betydligt högre inköpspriset. Jag hävdar bestämt att man inte ska skaffa laddhybrid när man inte kan ladda den nånstans.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av McFace »

Jerker skrev:
McFace skrev:
Det är något nästan religiöst över vissa elbilsfantaster
Det är inget religiöst utan bara sunt förnuft. Att byta ut alla fossilbilar mot elbilar är en av många nödvändiga åtgärder för att förhindra en miljökollaps.
Som sagt. Religiöst.

Men om vi låtsas om att det handla om sunt förnuft så undrar jag fortfarande varför du förväntar dig att han på eget initiativ ska ta "rätt" beslut? Det låter ganska osannolikt. Du tycker det är viktigt, då är det väl antagligen du som får dra det tunga lasset.

Om du pratar med en person som ger blanka fan i din miljökollaps så får du framhäva de praktiska fördelarna med elbil vilka är många redan idag.

Eller är det så att det även är viktigt för dig att de gör rätt av rätt orsaker? Räcker det inte med att de gör rätt av praktiska skäl?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Credde »

Jerker skrev:
McFace skrev:
Det är något nästan religiöst över vissa elbilsfantaster
Det är inget religiöst utan bara sunt förnuft. Att byta ut alla fossilbilar mot elbilar är en av många nödvändiga åtgärder för att förhindra en miljökollaps.
Du kanske ska se det som oavgjort, då hon bytte till en laddhybrid och inte till en ren fossilbil.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av mati »

Credde skrev:
Jerker skrev:
McFace skrev:
Det är något nästan religiöst över vissa elbilsfantaster
Det är inget religiöst utan bara sunt förnuft. Att byta ut alla fossilbilar mot elbilar är en av många nödvändiga åtgärder för att förhindra en miljökollaps.
Du kanske ska se det som oavgjort, då hon bytte till en laddhybrid och inte till en ren fossilbil.
Håller med. Förutsatt att de verkligen laddar sin laddhybrid så tycker jag att det är en delseger. Som sagt, det kan finnas fördelar med laddhybrider, och det kan vara så enkelt att det inte finns någon ren elbil i just det utförandet man är ute efter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av Wahll »

BEV[e-Rage] skrev:
Då regeringen med MP i spetsen verkar vilja se till att möjligheten att ha råd med elbil som förmånsbil/personalbil täpps igen 2021 samtidigt som IONITY och dess gelikar driver upp laddpriserna till absurda nivåer så kommer nog behovet av laddplatser inte bli så stort.
Kan man inte ladda hemma med hushållsel så blir det som att inte kunna ta vatten ur kran utan behöva köpa dyrt källvatten på flaska när man ska tvätta, diska och duscha.
Regeringen med MP i spetsen ser inte att det är rimligt att de som har bäst förutsättningar att skaffa en bil själva får, till största delen fossildrivna SUVar, subventionerade till ett pris som är förmånligare än att plocka ut sin lön i pengar. Särskilt inte som stats och kommunanställda är i minoritet av förmånstagarna.
Därför ökar man bonusen till dem som köper en nollutsläppsbil till 70000 privat och behåller samtidigt regeln att elbilar ska sänkas till motsvarade etablerad teknik. Här skulle man kunna argumentera för att elbilar inte längre är ny teknik och tagit bort det stödet men regeringen med MP i spetsen behöll detta.
Genom denna i sammanhanget symboliska justering har även finansieringen av utbyggnaden av laddpunkter indirekt fått ett symbolisk tillskott i initiativet "klimatklivet". Detta i sin tur borgar för att fler vågar satsa på utbyggnaden av laddpunkter.

Man kan i förstahand betrakta denna justering som en jämlikhetsreform för att minska de ekonomiska klyftorna i Sverige.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Sverige behöver 26ggr fler laddpunkter

Inlägg av McFace »

Wahll skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Då regeringen med MP i spetsen verkar vilja se till att möjligheten att ha råd med elbil som förmånsbil/personalbil täpps igen 2021 samtidigt som IONITY och dess gelikar driver upp laddpriserna till absurda nivåer så kommer nog behovet av laddplatser inte bli så stort.
Kan man inte ladda hemma med hushållsel så blir det som att inte kunna ta vatten ur kran utan behöva köpa dyrt källvatten på flaska när man ska tvätta, diska och duscha.
Regeringen med MP i spetsen ser inte att det är rimligt att de som har bäst förutsättningar att skaffa en bil själva får, till största delen fossildrivna SUVar, subventionerade till ett pris som är förmånligare än att plocka ut sin lön i pengar. Särskilt inte som stats och kommunanställda är i minoritet av förmånstagarna.
Därför ökar man bonusen till dem som köper en nollutsläppsbil till 70000 privat och behåller samtidigt regeln att elbilar ska sänkas till motsvarade etablerad teknik. Här skulle man kunna argumentera för att elbilar inte längre är ny teknik och tagit bort det stödet men regeringen med MP i spetsen behöll detta.
Genom denna i sammanhanget symboliska justering har även finansieringen av utbyggnaden av laddpunkter indirekt fått ett symbolisk tillskott i initiativet "klimatklivet". Detta i sin tur borgar för att fler vågar satsa på utbyggnaden av laddpunkter.

Man kan i förstahand betrakta denna justering som en jämlikhetsreform för att minska de ekonomiska klyftorna i Sverige.
Miljöschizofreni. Är det miljön eller social jämlikhet som är poängen med reformer för elbilar?
Skriv svar