Forumhaverister

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Forumhaverister

Inlägg av B99 »

Jag är så jäääkla less på några signaturer som hela tiden spårar ur och spammar off topic i var och varannan tråd. Att blocka hjälper föga då inläggen ändå dyker upp i minimerat läge.

Är det helt omöjligt att gå in och rensa i trådarna som sker på många andra forum?

Förresten kan ni använda denna tråd till off topic och lämna övriga trådar till att handla om trådrubrikerna.

Varsågod! :ugeek:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Forumhaverister

Inlägg av danni »

Förlåt, det var inte meningen
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Forumhaverister

Inlägg av Svenssons »

Hoppa över det du inte är intresserad av att läsa är min lösning. Har inte ignorerat en enda medlem någon gång.

PS. Välkommen tillbaka Danni!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Forumhaverister

Inlägg av Larofo »

Svenssons skrev:
Hoppa över det du inte är intresserad av att läsa är min lösning. Har inte ignorerat en enda medlem någon gång.
Totally agree!!!
Mer av högt i tak och yttrandefrihet och mindre av censur, lättkränkthet
och åsiktskorridor tack. Och gärna utan otrevlig ton, fast vi har olika åsikter
om en del ämnen.
Borde inte vara så svårt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5560
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Forumhaverister

Inlägg av Gustafsson »

Jag är en av dem som (sällan dock) syndar med lite OT ibland, MEN tycker också att forumet blivit så stort med så många inlägg/ dag att det behövs en skärpning. Finns inte en chans att hinna läsa i trådarna om det de ska handla om allt möjligt annat sida upp och sida ner.
Bara mina fem öre...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4974
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Forumhaverister

Inlägg av chaffis75 »

Larofo skrev:
Svenssons skrev:
Hoppa över det du inte är intresserad av att läsa är min lösning. Har inte ignorerat en enda medlem någon gång.
Totally agree!!!
Mer av högt i tak och yttrandefrihet och mindre av censur, lättkränkthet
och åsiktskorridor tack. Och gärna utan otrevlig ton, fast vi har olika åsikter
om en del ämnen.
Borde inte vara så svårt.
De handlar väl inte om censur och yttrandefrihet utan om struktur och ordning. Vill man skriva om något som inte tråden handlar om så kan man ju skapa en ny tråd. Jag håller med d trådskaparen att de forum där man ser till att trådarna håller sig till ämnet ofta är bättre även om många offtopic ämnen kan vara intressanta.
Vet jag själv letat i for saker jag läst här ibland men hittar ju inte eftersom den där laddaren någon skrev om hamnade i tråden om dubbdäck. Ja ingen sant exempel men kan vara typ så.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Forumhaverister

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Larofo skrev:
Svenssons skrev:
Hoppa över det du inte är intresserad av att läsa är min lösning. Har inte ignorerat en enda medlem någon gång.
Totally agree!!!
Mer av högt i tak och yttrandefrihet och mindre av censur, lättkränkthet
och åsiktskorridor tack. Och gärna utan otrevlig ton, fast vi har olika åsikter
om en del ämnen.
Borde inte vara så svårt.
De handlar väl inte om censur och yttrandefrihet utan om struktur och ordning. Vill man skriva om något som inte tråden handlar om så kan man ju skapa en ny tråd. Jag håller med d trådskaparen att de forum där man ser till att trådarna håller sig till ämnet ofta är bättre även om många offtopic ämnen kan vara intressanta.
Vet jag själv letat i for saker jag läst här ibland men hittar ju inte eftersom den där laddaren någon skrev om hamnade i tråden om dubbdäck. Ja ingen sant exempel men kan vara typ så.
Vem avgör vad som är är on topic och vad som är off topic? Ska det bara gå att diskutera exakt och endast det som står i första inlägget i tråden blir det inte något levande forum. Ska någon in och klippa bort inlägg betyder detta censur. Detta tycker jag endast skall ske för olagligheter, spam och personpåhopp. Sedan ligger det såklart ett stort ansvar hos alla medlemmar att försöka hålla en någorlunda strukturerad debatt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Forumhaverister

Inlägg av Surfaren »

Jag är också jäkligt less. Jag är exempelvis intresserad av att läsa om Polestar 2 och följer den tråden, men där finns det måånga inlägg från ett fåtal personer som verkar tycka det är mer intressant att diskutera vem som har störst e-penis. Jag kan inte för mitt liv förstå vad dessa personer tror sig få ut av detta.

Off topic av mer sansad karaktär utan påhopp verkar en del tycka är mysigt, men för mig som väljer ut ett fåtal trådar som ser ut att handla om något som intresserar mig är det inte till någon glädje när det kommer 3 sidor rappakalja med något enstaka inlägg mitt i som hör till ämnet. Inte lätt att låta bli att läsa det som inte intresserar mig i det läget, utan att gå miste om det jag faktiskt vill läsa.

Men den enda man kan ändra på är sig själv, så jag försöker vänja mig av med att läsa på forumet.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Forumhaverister

Inlägg av wcarlsson »

Svenssons skrev:
Vem avgör vad som är är on topic och vad som är off topic?
Det är ju normalt sett det man har moderatorer till. Du får det att låta som det är helt omöjligt när det fungerar på så många andra ställen. Det är ju ingen exakt vetenskap. Jag har lite svårt för dom här argumenten att om det inte går få det 100% korrekt så ska man inte göra det alls.

Det här har ju varit uppe många gånger innan och jag sällar mig till dom som vill kunna följa trådar som intresserar mig. Det har aldrig funnits något gehör här. Jag rekommenderar att följa rätt personer på twitter istället alternativt rätt subreddits eller helt enkelt Teslarati/Electrek om man vill ha senaste nytt om Tesla. Vill man tjöta eller kasta skit på Zalman så är TCS helt rätt. Edit, om man vill ha svar på en specifik fråga och ställer den här så funkar det väldigt bra. Även all info om svenska tjänstebilsregler är ju guld värd på TCS.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Forumhaverister

Inlägg av B99 »

Ja, det är särskilt irriterande i trådar om specifika modeller typ Polestar 2 eller Audi E-tron, 90% av inläggen i dessa trådar är bajs.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Forumhaverister

Inlägg av Svenssons »

wcarlsson skrev:
Svenssons skrev:
Vem avgör vad som är är on topic och vad som är off topic?
Det är ju normalt sett det man har moderatorer till. Du får det att låta som det är helt omöjligt när det fungerar på så många andra ställen. Det är ju ingen exakt vetenskap. Jag har lite svårt för dom här argumenten att om det inte går få det 100% korrekt så ska man inte göra det alls.

Det här har ju varit uppe många gånger innan och jag sällar mig till dom som vill kunna följa trådar som intresserar mig. Det har aldrig funnits något gehör här. Jag rekommenderar att följa rätt personer på twitter istället alternativt rätt subreddits eller helt enkelt Teslarati/Electrek om man vill ha senaste nytt om Tesla. Vill man tjöta eller kasta skit på Zalman så är TCS helt rätt. Edit, om man vill ha svar på en specifik fråga och ställer den här så funkar det väldigt bra. Även all info om svenska tjänstebilsregler är ju guld värd på TCS.
Jag har aldrig sagt att det är omöjligt eller att det måste funka till 100%. Det jag säger är att det blir ett torftigt och inte så levande forum ju mer som modereras. Är rätt säker på att det även gäller ju fler moderatorer som finns.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Forumhaverister

Inlägg av wcarlsson »

OK! Jag håller inte alls med. Jag förstår inte varför ALLA trådar måste gå totalt ot. Det borde gå att hålla småpratet i några trådar och låta några handla om .. ämnet. Varför skulle det bli torftigt?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7247
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Forumhaverister

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Jag har aldrig sagt att det är omöjligt eller att det måste funka till 100%. Det jag säger är att det blir ett torftigt och inte så levande forum ju mer som modereras. Är rätt säker på att det även gäller ju fler moderatorer som finns.
Jag håller helt klart med @Svenssons här, de trådar som spårar ur i personangrepp och "du sa/han sa" är förstås tråkiga, men det täcks ju redan in av forumregler, där går ju moderatorer in och styr upp om man rapporterar inlägg.

Många forum som har ett överskott av "forumpoliser" blir ju bedrövligt tråkiga, en levande diskussion måste få löpa sin gång och ibland hamna lite OT för att det skall vara intressant.

Den här tråden startade som jag förstår som en reaktion på "Elon-i-Sverige-tråden", den har ju redan städats upp av moderatorer, säkert som reaktion på att inlägg rapporterats, så där löste ju sig problemet ändå.

Som jag minns den tråden före städningen så gick associationerna ungefär som följer:
  • Elon är i Sverige
    Elon är i Stockholm
    Elon hälsar på sin kompis, ambassadören
    Ambassadören tillsattes av Trump, vad tror ni han tycker om Bidens seger?
    Var står Elons politiskt? Biden eller Trump?
    Biden är en skurk, precis lika illa som Trump
    Nej, det är han inte
    Jo
    Nej
    Jo
    Nej
    Du är en idiot
Sen spårade det ur, och moderatorer styrde upp, men jag tycker det är extremt svårt att avgöra var i den tråden som det blev för mycket OT.

Ni som tycker alla trådar spårar ur, var ovan tycker ni att den tråden "tappade tråden", och städningen skulle börjat?

Detta är ju ändå ett diskussionsforum, och diskussioner måste väl få löpa sin gång, givetvis inom rimliga gränser, men att strikt hålla sig till ämnne enligt trådarnas titlar blir ju erbarmligt tråkigt.
Man kan väl inte förvänta sig att trådarna skall vara Wikipedia-sidor, där ämnet sammanfattar hela innehållet, och man kan med minimal ansträngning slå upp alla relevanta fakta i några få inlägg?

Jag tycker TCS funkar mycket bra, Tibor och hans moderatorer gör ett fantastiskt jobb. Jag skummar nog i princip samtliga trådar här, och har inga som helst problem att sålla agnarna från vetet, så några dramatiska åtgärder med forumpoliser tror jag skulle vara bedrövligt.

/fth
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Forumhaverister

Inlägg av wcarlsson »

Att kalla det censur är ju bara löjligt och visar att man inte ens försöker förstå den andra sidan av myntet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7247
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Forumhaverister

Inlägg av fth »

wcarlsson skrev:
Att kalla det censur är ju bara löjligt och visar att man inte ens försöker förstå den andra sidan av myntet.
Ok, jag satte iofs ordet inom citationstecken, men jag har nu tagit bort det från mitt inlägg så att ingen skall reta upp sig på det.

Mitt inlägg innehåll en uppriktig fråga, var i tråden tycker "ni" (dvs de som efterlyser mer kontroll/moderering/städning på forumet) att det gick snett, och det skulle ha satts stopp?

/fth

Edit: att från mitt ganska långa inlägg endast se det ordet känns också lite som en oförmåga att se "den andra sidan av myntet"... ;)
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7247
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Forumhaverister

Inlägg av fth »

wcarlsson skrev:
OK! Jag håller inte alls med. Jag förstår inte varför ALLA trådar måste gå totalt ot. Det borde gå att hålla småpratet i några trådar och låta några handla om .. ämnet. Varför skulle det bli torftigt?
Hur skall det avgöras vilka trådar som får innehålla småprat och vilka som skall strikt hålla sig till ämnet?

Att lägga upp "småpratartrådar" är ju meningslöst, dom självdör omedelbart, det är ju just ämnen som engagerar många som leder till diskussioner, och diskussioner leder oundvikligen till fria associationer, och att man ibland drar iväg i tangentens riktning. Jag kan förstås också ibland tycka att trådarna drar iväg i konstiga riktningar, men jag tycker å andra sidan inte det är något som helst problem att bläddra förbi dom inläggen som inte intresserar mig.

Det som flera verkar efterlysa tycker jag mer påminner om modererade wiki-sidor, FAQs, och liknande, det är ju inte riktigt vad TCS är, det är iaf definitivt inte vad det har varit tidigare.

Skulle det bli det så tappar nog jag iaf intresset rätt snart.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Forumhaverister

Inlägg av wcarlsson »

Jag svarar för mig själv bara. Missade kvällens urspårning men där håller jag nog med dig, har aldrig upplevt att mods inte håller efter sådant på ett bra vis. Mitt problem är att om jag är intresserad av SuC i Västerköping och ser att det finns nya inlägg så handlar det 4/5 gånger om mjukglass när jag går in för att läsa.

Jag kan ge ett exempel som funkar skitbra också. Tråden om Aktien. Jag är inte ett dugg intresserad av aktiekursen och därför läser jag inte. Eftersom tråden finns så blir det inte massa inlägg om aktiekursen i alla andra trådar.

Det är därför jag föreslår ”tramstrådar”. Jag vill inte censurera någon att prata om ”trams”. Om jag ska vässa kritiken lite, varför ens ha ämnen? En tråd räcker väl?
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Forumhaverister

Inlägg av wcarlsson »

fth skrev:
wcarlsson skrev:
OK! Jag håller inte alls med. Jag förstår inte varför ALLA trådar måste gå totalt ot. Det borde gå att hålla småpratet i några trådar och låta några handla om .. ämnet. Varför skulle det bli torftigt?
Hur skall det avgöras vilka trådar som får innehålla småprat och vilka som skall strikt hålla sig till ämnet?

Att lägga upp "småpratartrådar" är ju meningslöst, dom självdör omedelbart, det är ju just ämnen som engagerar många som leder till diskussioner, och diskussioner leder oundvikligen till fria associationer, och att man ibland drar iväg i tangentens riktning. Jag kan förstås också ibland tycka att trådarna drar iväg i konstiga riktningar, men jag tycker å andra sidan inte det är något som helst problem att bläddra förbi dom inläggen som inte intresserar mig.

Det som flera verkar efterlysa tycker jag mer påminner om modererade wiki-sidor, FAQs, och liknande, det är ju inte riktigt vad TCS är, det är iaf definitivt inte vad det har varit tidigare.

Skulle det bli det så tappar nog jag iaf intresset rätt snart.

/fth
Du gör allt så svartvitt. Man kan ju tycka det är
För mycket OT utan att man vill ha en FAQ.

Jag tycker det är för mycket OT. Tycker du det är precis lagom? För lite?

Med det sagt då så förstår jag att du gillar stämningen och du inte vill riskera att den förstörs. Det köper jag.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7247
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Forumhaverister

Inlägg av fth »

wcarlsson skrev:
Du gör allt så svartvitt. Man kan ju tycka det är
För mycket OT utan att man vill ha en FAQ.

Jag tycker det är för mycket OT. Tycker du det är precis lagom? För lite?
Jag har nog egentligen ingen åsikt om det är för mycket/för lite/lagom, jag upplever det helt enkelt inte som ett problem.

Personangrepp och jo/nej/jo/nej-trådar blir det helt klart för ofta, men dom hanteras ju redan, och inlägg som inte intresserar mig bläddrar jag bara förbi.

Jag är iaf betydligt mer orolig för att forumet ”dödas” av för mycket kontroll än vad jag är irriterad över OT.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7247
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Forumhaverister

Inlägg av fth »

wcarlsson skrev:
Med det sagt då så förstår jag att du gillar stämningen och du inte vill riskera att den förstörs. Det köper jag.
Precis, det var nog det jag egentligt försökt uttrycka ovan, men du satte ord på det jag inte riktigt hittade: jag är rädd att (den för det mesta goda, om än lite röriga) stämningen förstörs av för mycket kontroll. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Forumhaverister

Inlägg av Jerker »

Jag kan hålla med båda sidor i den här diskussionen. Det finns verkligen trådar som spårar ur och blir så nedlusade med OffTopic att de blir i princip oläsliga och ändå inte modereras. Speciellt om man inte har hunnit läsa igenom dem på ett par dar.

Men å andra sidan är det ibland väldigt intressanta OT-diskussioner som helt säkert inte skulle uppstå om man skulle försöka skapa dem i egna trådar. Och jag har själv ibland bidragit till att driva sådana diskussioner, så jag står inte utan skuld.

Men om man tycker att det spårar ur i en tråd så får man ta sitt ansvar och anmäla det till moderatorerna så är det deras ansvar att bedöma om det har gått för långt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Forumhaverister

Inlägg av BrooklynS »

Finns det moderatorer på forumet?

Märks inte så mycket av det tyvärr. Botar gör inlägg som står kvar rätt länge, uppenbara övertramp och urspårningar hanteras inte heller särskilt ofta. Eller anmäls det för lite?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Forumhaverister

Inlägg av Jerker »

BrooklynS skrev:
Finns det moderatorer på forumet?

Märks inte så mycket av det tyvärr. Botar gör inlägg som står kvar rätt länge, uppenbara övertramp och urspårningar hanteras inte heller särskilt ofta. Eller anmäls det för lite?
Jo det finns, och inte bara Tibor, utan han har hjälp. Men i andra diskussioner så har Tibor sagt att han vill att vi ska anmäla annars hinner inte moderatorerna med att identifiera sånt som borde modereras.
Se t.ex. denna tråd:
viewtopic.php?f=29&t=20301
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Forumhaverister

Inlägg av Bruno »

OT

Om man vet med sig, kan man inte skriva OT i början av sitt inlägg så är det lättare att filtrera bort dem för de som vill hoppa över de "intressanta" diskussionerna?

Sen kan det vara svårt om någon skriver om ämnet och blir påhoppad av en medlem med icke relevanta följdfrågor, förminskningar, översitteri mm, klart dessa personer försvarar sig? Och så går det över till OT...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Forumhaverister

Inlägg av BrooklynS »

Eller så låter man bli det.

Man kan istället tex starta en ny tråd med det ämne man ville diskutera och hänvisa till tidigare tråd.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar