Eldriven trunk eftermonterad
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 17 sep 2020 21:19
Eldriven trunk eftermonterad
Nu när M3 levereras med eldriven trunk känner jag verkligen att jag vill eftermontera en på min M3. Ser att det finns flera versioner ute att köpa. Ni som redan köpt vad är erfarenheterna, vilken ska man välja?
För mig med tummen mitt i handen finns det ngn som är enklare att montera själv eller ska man låta verkstag göra det?
För mig med tummen mitt i handen finns det ngn som är enklare att montera själv eller ska man låta verkstag göra det?
Model 3 LR AWD Vit 2020 - Såld
Model Y LR AWD 2022 med leverans Q2
Model Y LR AWD 2022 med leverans Q2
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Jag monterade en förra helgen på mon Model 3 och det var besvärligare än jag hade väntat. Trångt, meckigt och läskigt att dra loss panelerna på sin sprillans nya bil... Det tog hela dagen trots att jag hade lite erfarenhet - har gjort det innan på en Model S. Men resultatet blev perfekt, precis som det borde ha varit från fabriken! Med fotsensorn blir det här något som verkligen förhöjer upplevelsen av bilen!
Jag hade dock inte gjort det själv igen utan betalt för att få det gjort.
Jag hade dock inte gjort det själv igen utan betalt för att få det gjort.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Jag har en Hansshow v3 förresten, köpt hos Hamphi.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
- Odd Vesterli
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 24 maj 2021 08:57
- Ort: Vällingby
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Har fått eldriven trunk eftermonterad av Hamphi.
Men...
... i mars så var bilen stendöd - gick inte att låsa upp med varken telefon eller nyckelkort.
Tesla verkstad sa att batteriet måste bytas då det är förstört. Fick också veta att man INTE får eftermontera något och de kopplade ur allt som eftermonterats av Hamphi (eldriven trunk, eldriven frunk, extraljus).
Blev dyr historia eftersom eftermontering innebär att garantin försvinner - så felsökning + nytt batteri fick jag pröjsa själv.
Försökte få dem att koppla in allt som de kopplat ur - men det gick inte eftersom man INTE får eftermontera något och det innebär tydligen att de automatisk kopplar ur allt som eftermonterats och sedan vägrar de koppla in det igen.
Så just nu kör jag en M3 med eldriven trunk & frunk som dock saknar ström, så dessa öppnas inte så lägg längre...
By the way - man får heller inte använda 12 V uttaget som är i konsolen, endast Teslaprodukter får kopplas in vilket de inte har.
Om man har använt 12 V uttaget och batteriet går sönder så slutar garantin också att gälla enligt Tesla. Så 12 V uttaget är endast för syns skull...
Men...
... i mars så var bilen stendöd - gick inte att låsa upp med varken telefon eller nyckelkort.
Tesla verkstad sa att batteriet måste bytas då det är förstört. Fick också veta att man INTE får eftermontera något och de kopplade ur allt som eftermonterats av Hamphi (eldriven trunk, eldriven frunk, extraljus).
Blev dyr historia eftersom eftermontering innebär att garantin försvinner - så felsökning + nytt batteri fick jag pröjsa själv.
Försökte få dem att koppla in allt som de kopplat ur - men det gick inte eftersom man INTE får eftermontera något och det innebär tydligen att de automatisk kopplar ur allt som eftermonterats och sedan vägrar de koppla in det igen.
Så just nu kör jag en M3 med eldriven trunk & frunk som dock saknar ström, så dessa öppnas inte så lägg längre...
By the way - man får heller inte använda 12 V uttaget som är i konsolen, endast Teslaprodukter får kopplas in vilket de inte har.
Om man har använt 12 V uttaget och batteriet går sönder så slutar garantin också att gälla enligt Tesla. Så 12 V uttaget är endast för syns skull...
Model 3 LR AWD
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Ajdå. Tack för infonOdd Vesterli skrev:Har fått eldriven trunk eftermonterad av Hamphi.
Men...
... i mars så var bilen stendöd - gick inte att låsa upp med varken telefon eller nyckelkort.
Tesla verkstad sa att batteriet måste bytas då det är förstört. Fick också veta att man INTE får eftermontera något och de kopplade ur allt som eftermonterats av Hamphi (eldriven trunk, eldriven frunk, extraljus).
Blev dyr historia eftersom eftermontering innebär att garantin försvinner - så felsökning + nytt batteri fick jag pröjsa själv.
Försökte få dem att koppla in allt som de kopplat ur - men det gick inte eftersom man INTE får eftermontera något och det innebär tydligen att de automatisk kopplar ur allt som eftermonterats och sedan vägrar de koppla in det igen.
Så just nu kör jag en M3 med eldriven trunk & frunk som dock saknar ström, så dessa öppnas inte så lägg längre...
By the way - man får heller inte använda 12 V uttaget som är i konsolen, endast Teslaprodukter får kopplas in vilket de inte har.
Om man har använt 12 V uttaget och batteriet går sönder så slutar garantin också att gälla enligt Tesla. Så 12 V uttaget är endast för syns skull...
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Jag hoppas du menar det ”vanliga” bilbatteriet...?Odd Vesterli skrev:Har fått eldriven trunk eftermonterad av Hamphi.
Men...
... i mars så var bilen stendöd - gick inte att låsa upp med varken telefon eller nyckelkort.
Tesla verkstad sa att batteriet måste bytas då det är förstört. Fick också veta att man INTE får eftermontera något och de kopplade ur allt som eftermonterats av Hamphi (eldriven trunk, eldriven frunk, extraljus).
Blev dyr historia eftersom eftermontering innebär att garantin försvinner - så felsökning + nytt batteri fick jag pröjsa själv.
Försökte få dem att koppla in allt som de kopplat ur - men det gick inte eftersom man INTE får eftermontera något och det innebär tydligen att de automatisk kopplar ur allt som eftermonterats och sedan vägrar de koppla in det igen.
Så just nu kör jag en M3 med eldriven trunk & frunk som dock saknar ström, så dessa öppnas inte så lägg längre...
By the way - man får heller inte använda 12 V uttaget som är i konsolen, endast Teslaprodukter får kopplas in vilket de inte har.
Om man har använt 12 V uttaget och batteriet går sönder så slutar garantin också att gälla enligt Tesla. Så 12 V uttaget är endast för syns skull...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Detta har jag mycket svårt att tänka mig.Odd Vesterli skrev:By the way - man får heller inte använda 12 V uttaget som är i konsolen, endast Teslaprodukter får kopplas in vilket de inte har.
Om man har använt 12 V uttaget och batteriet går sönder så slutar garantin också att gälla enligt Tesla. Så 12 V uttaget är endast för syns skull...
Påstår du/de att samma sak gäller att du inte heller får använda USB-uttagen till något?
Detta känns som en missuppfattning och hål i huvudet (att man inte får hacka in sig på kabelstammar i elsystemet kan jag dock köpa). Självklart är ju både 12V-uttag och USB-kontakter till för att kunna användas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Odd Vesterli
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 24 maj 2021 08:57
- Ort: Vällingby
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Jepp - jag fick informationen av verkstaden att 12 V uttaget endast får användas till Teslas produkter för att garantin ska gälla.martinot skrev:Detta har jag mycket svårt att tänka mig.Odd Vesterli skrev:By the way - man får heller inte använda 12 V uttaget som är i konsolen, endast Teslaprodukter får kopplas in vilket de inte har.
Om man har använt 12 V uttaget och batteriet går sönder så slutar garantin också att gälla enligt Tesla. Så 12 V uttaget är endast för syns skull...
Påstår du/de att samma sak gäller att du inte heller får använda USB-uttagen till något?
Detta känns som en missuppfattning och hål i huvudet (att man inte får hacka in sig på kabelstammar i elsystemet kan jag dock köpa). Självklart är ju både 12V-uttag och USB-kontakter till för att kunna användas.
Jag hade LED belysning inkopplad via 12 v uttag (också från Hamphi) som verkstaden helt enkelt slet ut fullständigt. Jag ville att de skulle montera tillbaka det som det var innan - men det gick inte eftersom det är eftermontering av en icke Tesla produkt. Frågade då vad de hade för produkter som kan kopplas in via 12 volts uttaget - fick till svar att de inga alls hade! Därav att 12 V uttag är för syns skull. Frågade aldrig om USB anslutning eftersom jag inte hade något anslutet till USB vid tillfället.
Det finns en onoff knapp på LED belysningen för att kunna stänga av eller slå på belysningen. Den var avstängd när bilen kom till verkstaden. Men det räckte inte, de rev lös allt ändå. Man kan tycka att det borde räcka med att dra ur kontakten från uttaget, men det räckte tydligen inte heller - allt ska bort!
Svar på tidigare kommentar - jepp, det var 12 volts batteri som tydligen gått sönder på en mindre mindre än 2 år gammal bil.
Model 3 LR AWD
Re: Eldriven trunk eftermonterad
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Är det ens lagligt att de demonterar saker i din bil? Om du lånat/hyrt av Tesla så ja. Och att garantin upphör kanske står någonstans i något avtal i små bokstäver. Men att de plockar bort saker och kopplar ur?
Om du vill byta 12V-batteri varje år och ha eltrunk är det knappast upp till Tesla väl? Får du ha sätesöverdrag och foliera bilen, eller ska de ha synpunkter på det också??
Har funderat på om nästa bil ska bli en Tesla, men nu känns det helt solklart att så inte blir fallet. Köper jag en bil är den min, och då har jag beslutanderätt över den.
- Odd Vesterli
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 24 maj 2021 08:57
- Ort: Vällingby
Re: Eldriven trunk eftermonterad
När jag försökte få dem att återställa allt som de förstörde & sabbade så fick jag till svar att:Vrjorn skrev:![]()
Är det ens lagligt att de demonterar saker i din bil? Om du lånat/hyrt av Tesla så ja. Och att garantin upphör kanske står någonstans i något avtal i små bokstäver. Men att de plockar bort saker och kopplar ur?
Om du vill byta 12V-batteri varje år och ha eltrunk är det knappast upp till Tesla väl? Får du ha sätesöverdrag och foliera bilen, eller ska de ha synpunkter på det också??
Har funderat på om nästa bil ska bli en Tesla, men nu känns det helt solklart att så inte blir fallet. Köper jag en bil är den min, och då har jag beslutanderätt över den.
"Det kan vi inte."
Frågade om de var för okunniga eller bara inte hade lust och fick svaret:
"Vi får inte koppla inte 3:e partsprodukter eftersom det gör att garantin upphör."
Jag sa att jag redan hade kopplat in prylarna och ville bara att de skulle återställa som det var.
Men jag fick inga nya svar.
Min fru & jag har börjat titta efter annan elbil, någon mer Tesla blir det inte!
Riktigt bra bil men säljorganisation, service & verkstad och till och med när bilen skulle levereras är sämsta någonsin...
Model 3 LR AWD
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Det är ju helt knäppt!Odd Vesterli skrev:
När jag försökte få dem att återställa allt som de förstörde & sabbade så fick jag till svar att:
"Det kan vi inte."
Frågade om de var för okunniga eller bara inte hade lust och fick svaret:
"Vi får inte koppla inte 3:e partsprodukter eftersom det gör att garantin upphör."
Jag sa att jag redan hade kopplat in prylarna och ville bara att de skulle återställa som det var.
Men jag fick inga nya svar.
Min fru & jag har börjat titta efter annan elbil, någon mer Tesla blir det inte!
Riktigt bra bil men säljorganisation, service & verkstad och till och med när bilen skulle levereras är sämsta någonsin...
Garantin var ju redan sabbad. Hjälper ju inte att de förstör saker du installerat i din bil.
Det håller knappast rättsligt om man skulle ha lust,ork och pengar att driva det.
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Kan det vara så att de skiljer på saker som kopplas temporärt tills 12V-uttaget, och sådan utrustning som monteras mer fast i bilen?Odd Vesterli skrev:Jag hade LED belysning inkopplad via 12 v uttag (också från Hamphi) som verkstaden helt enkelt slet ut fullständigt. Jag ville att de skulle montera tillbaka det som det var innan - men det gick inte eftersom det är eftermontering av en icke Tesla produkt. Frågade då vad de hade för produkter som kan kopplas in via 12 volts uttaget - fick till svar att de inga alls hade! Därav att 12 V uttag är för syns skull. Frågade aldrig om USB anslutning eftersom jag inte hade något anslutet till USB vid tillfället.
Får man endast lov att ladda utrustning tillverkad av Tesla i bilen (du skulle frågat om USB-uttaget) så blir det ju omöjligt att både ladda kylboxar och telefoner (iaf. via USB-kabel), då Tesla mig veterligen inte har några egna brandade kylboxar eller mobiltelefoner.
Känns spontant som det är någon missuppfattning här, antingen av verkstadskillen eller dig (eller lite av er båda). Skulle man aldrig få koppla in annat än Tesla-produkter i bilens 12V-uttag eller USB-uttag, så återstår ju endast för mig att koppla in kompressorn från Tesla jag köpt.
Jag skulle försökt att eskalera denna frågan till Tesla centralt (hur nu det skall gå till), för det känns väldigt märkligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Checka med din säljare hos Tesla och ställ frågan vad som gäller innan du drar för långt gånga slutsatser av detta.Vrjorn skrev:Har funderat på om nästa bil ska bli en Tesla, men nu känns det helt solklart att så inte blir fallet. Köper jag en bil är den min, och då har jag beslutanderätt över den.
Hela saken känns mysko.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Jag skulle iaf kräva skriftligt på sådana "påståenden", vilket jag är ganska säker
på att dom inte skulle vilja, och om dom gjorde det skulle man åtminstone kunna driva det vidare.
på att dom inte skulle vilja, och om dom gjorde det skulle man åtminstone kunna driva det vidare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Kan lova att de har inga problem med att man kopplar in saker i 12v porten, saker som laddare med mera. Däremot att montera in saker mer permanent som kopplas dit kan jag förstå att de har problem med. Saker som kopplas direkt på 12v linorna är ju ännu mer så, klart de inte vill ge garanti på saker som kan ha förstörts eller störts av sådana ingrepp.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1216
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Behöver de dessutom plocka ut utrustning som sitter i vägen för deras åtgärder så kan de ju knappast behöva att återställa detta i alla lägen.OfarligTesla skrev:Kan lova att de har inga problem med att man kopplar in saker i 12v porten, saker som laddare med mera. Däremot att montera in saker mer permanent som kopplas dit kan jag förstå att de har problem med. Saker som kopplas direkt på 12v linorna är ju ännu mer så, klart de inte vill ge garanti på saker som kan ha förstörts eller störts av sådana ingrepp.
Tex om de måste plocka bort Wunderbaumen för att byta backspegel och snodden gick av när de tog bort den. De behöver inte köpa en ny originalsnodd då tänker jag.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Odd Vesterli
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 24 maj 2021 08:57
- Ort: Vällingby
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Nope - ingen missuppfattning eftersom jag specifikt frågade om att koppla in prylar till 12 V uttaget och VILKA prylar man får koppla in.martinot skrev:Odd Vesterli skrev:Känns spontant som det är någon missuppfattning här, antingen av verkstadskillen eller dig (eller lite av er båda). Skulle man aldrig få koppla in annat än Tesla-produkter i bilens 12V-uttag eller USB-uttag, så återstår ju endast för mig att koppla in kompressorn från Tesla jag köpt.
Svaret var som en gammal LP skiva som hakat upp sig, inga 3:e partsprodukter utan endast Tesla produkter och det finns inga Tesla produkter att koppla in.
Så jag frågade varför Tesla HAR en 12 v uttag man inte får använda - och där fick jag inget svar.
Frågade om han inte själv hur korkat det låter så började LP-skivan hacka igen, fick samma svar som förut.
Det hade ingen betydelse om man kopplar in LED belysning eller kylbag och det det spelar heller ingen roll om man limmar fast belysningen eller inte alternativt skruvar fast kylbagen i karossen eller inte.
12 v uttag var endast för Teslas produkter om garantin ska fortsätta gälla...
Model 3 LR AWD
- Odd Vesterli
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 24 maj 2021 08:57
- Ort: Vällingby
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Nu var det ju inte så att något satt i vägen.RagWal skrev:Behöver de dessutom plocka ut utrustning som sitter i vägen för deras åtgärder så kan de ju knappast behöva att återställa detta i alla lägen.OfarligTesla skrev:Kan lova att de har inga problem med att man kopplar in saker i 12v porten, saker som laddare med mera. Däremot att montera in saker mer permanent som kopplas dit kan jag förstå att de har problem med. Saker som kopplas direkt på 12v linorna är ju ännu mer så, klart de inte vill ge garanti på saker som kan ha förstörts eller störts av sådana ingrepp.
Tex om de måste plocka bort Wunderbaumen för att byta backspegel och snodden gick av när de tog bort den. De behöver inte köpa en ny originalsnodd då tänker jag.
Först var budskapet att de var tvungen att koppla bort allt som kunde dra ström för att se varför batteriet dog.
Men det förklarar inte varför de rev bort LED-lamporna, de hade kunnat koppla ur den genom att helt enkelt rycka ur kontakten från uttaget för att garantera att den inte drar ström.
Senare ändrades budskapet till att inga 3:e partsprodukter får vara inkopplad.
Fick aldrig svar på varför LED-lamporna var tvungen att rivas loss i stället för att bara dra ur kontakten...
Tyckte också det var konstigt att batteriet inte höll mer än 2 år. Haft andra bensindrivna bilar med massa extraljus (bodde då i Norrland - mycket älgar på nätterna), gigantisk baslåda och lite annat. Batteriet höll betydligt längre än 2 år, däremot blev det sämre och sämre övertid - men det gick inte och tvärdog från en dag till en annan som Teslas batteri gjorde...
Model 3 LR AWD
- Odd Vesterli
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 24 maj 2021 08:57
- Ort: Vällingby
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Vet inte riktigt skillnaden på vad du menar med att koppla in mer permanent? Det är ju inte så att kontakten är fastlimmad i uttaget, det går att ta lös och det finns även onoff knapp på den för att slå på när man har lust.OfarligTesla skrev:Kan lova att de har inga problem med att man kopplar in saker i 12v porten, saker som laddare med mera. Däremot att montera in saker mer permanent som kopplas dit kan jag förstå att de har problem med. Saker som kopplas direkt på 12v linorna är ju ännu mer så, klart de inte vill ge garanti på saker som kan ha förstörts eller störts av sådana ingrepp.
Blir lite samma som en kylbag som står i baksätet som man kopplar in i uttaget när man har lust...
Att garantin upphör att gälla visste jag om innan installationen. Däremot så upphör ju inte garantin på bensindrivna bilar bara för att man kopplar in exempelvis extraljus.
Går batteriet sönder får man köpa nytt - inget mer med det.
Så jag visste att garantin upphör med externa installationer - förstår däremot INTE varför de kopplar ur allt och sedan vägrar koppla tillbaka det trots att jag betalat för nytt batteri samt felsökning?
Åkte från Stockholm till Göteborg (Hamphi) för att koppla in prylarna - och nu är inga prylar inkopplad längre. Så jag måste tillbaka till Göteborg för att få prylarna inkopplade igen för att Tesla verkstad vägrar.
Så även om garantin inte gäller tycker jag de borde koppla in prylarna igen...
By the way - de vet fortfarande inte vad som drog ström, de antog bara att det var en eller flera av de externa anslutningarna som gjorts. Så jag vet fortfarande inte varför batteriet gick sönder...
Model 3 LR AWD
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Varför de inte kopplar in sakerna igen är ju rätt självklart, de installerar ju inga 3e parts saker och vill inte ta något ansvar för det. Har de gjort installationen igen och sakerna börjar brinna blir det massa strul för dem. Varför de kopplar ur allt är väl vanlig felsökning egentligen, för att kunna säkerställa att allt är rätt vill de ju ha bilen original utan massa annat inkopplat. Nu när bilen var död behöver de ju försöka reda ut varför och då vill man ju ta bort alla felkällor direkt, hade du gått och bett dem att bara byta ut 12v batteriet och inget annat hade de nog inte behövt reda ut något.Odd Vesterli skrev:Vet inte riktigt skillnaden på vad du menar med att koppla in mer permanent? Det är ju inte så att kontakten är fastlimmad i uttaget, det går att ta lös och det finns även onoff knapp på den för att slå på när man har lust.
Blir lite samma som en kylbag som står i baksätet som man kopplar in i uttaget när man har lust...
Att garantin upphör att gälla visste jag om innan installationen. Däremot så upphör ju inte garantin på bensindrivna bilar bara för att man kopplar in exempelvis extraljus.
Går batteriet sönder får man köpa nytt - inget mer med det.
Så jag visste att garantin upphör med externa installationer - förstår däremot INTE varför de kopplar ur allt och sedan vägrar koppla tillbaka det trots att jag betalat för nytt batteri samt felsökning?
Åkte från Stockholm till Göteborg (Hamphi) för att koppla in prylarna - och nu är inga prylar inkopplad längre. Så jag måste tillbaka till Göteborg för att få prylarna inkopplade igen för att Tesla verkstad vägrar.
Så även om garantin inte gäller tycker jag de borde koppla in prylarna igen...
By the way - de vet fortfarande inte vad som drog ström, de antog bara att det var en eller flera av de externa anslutningarna som gjorts. Så jag vet fortfarande inte varför batteriet gick sönder...
Tesla är ju rätt kinkiga med sådant här helt enkelt så vill man modifera saker är det nog inte rätt bil. Om jag skall vara ärlig så tror jag dock inte de andra tillverkarna är speciellt mycket bättre när det kommer till att koppla saker till elsystemen på elbilarna.
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Kikade i manualen för Model 3, och där står ett varningsavsnitt gällande att koppla in tillbehör i 12V-uttaget som inte kommer från Tesla, men spontant så känns det som serviceteknikern övertolkat det. Jag tolkar det som att du får lov att koppla in tredjepartsprodukter i 12V uttaget, men att om det då uppstår problem så ger inte Tesla några garantier om problem uppstår, och man uppmanas då att koppla ur tillbehöret om det skapar problem.Odd Vesterli skrev:Nope - ingen missuppfattning eftersom jag specifikt frågade om att koppla in prylar till 12 V uttaget och VILKA prylar man får koppla in.martinot skrev:Odd Vesterli skrev:Känns spontant som det är någon missuppfattning här, antingen av verkstadskillen eller dig (eller lite av er båda). Skulle man aldrig få koppla in annat än Tesla-produkter i bilens 12V-uttag eller USB-uttag, så återstår ju endast för mig att koppla in kompressorn från Tesla jag köpt.
Svaret var som en gammal LP skiva som hakat upp sig, inga 3:e partsprodukter utan endast Tesla produkter och det finns inga Tesla produkter att koppla in.
Så jag frågade varför Tesla HAR en 12 v uttag man inte får använda - och där fick jag inget svar.
Frågade om han inte själv hur korkat det låter så började LP-skivan hacka igen, fick samma svar som förut.
Det hade ingen betydelse om man kopplar in LED belysning eller kylbag och det det spelar heller ingen roll om man limmar fast belysningen eller inte alternativt skruvar fast kylbagen i karossen eller inte.
12 v uttag var endast för Teslas produkter om garantin ska fortsätta gälla...
Så som jag tolkar det är det helt OK att använda 12V-uttaget med icke-Tesla-tillbehör, men uppstår problem med bilen när tillbehörhet är inkopplat (som tex. radiointerferens från tillbehöret som stör elektroniken i Teslan), så ger de inga garantier för att de kommer lösa de problemen som då uppstår.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Från sidan 26 i manualen ovan:
Så spontat så känns det som verkstadskillen övertolkat texten ovan.12 V-eluttag
Model 3 har ett eluttag i mittkonsolens bakre fack.
Eluttaget är lämpligt för tillbehör som kräver upp till 12 A kontinuerlig strömstyrka (max. 16 A).
ANM: Ström är tillgänglig när fordonet är ”vaket”. Fordonet kan vara vaket av många anledningar. Till exempel när du använder funktioner som Summon eller när funktioner som kupéöverhettningsskydd, behåll klimatanläggningen på, hundläge och vaktläge med mera är aktiverade. Fordonet är också vaket när 12 Vbatteriet laddas eller används, under högspänningsladdning eller när fordonet kommunicerar med mobilappen med mera. 12 V-batteriet kommer inte laddas ur om du låter ett tillbehör vara inkopplat.
VARNING: Eluttaget och anslutna tillbehörskontakter kan bli varma.
VARNING: För att undvika överdriven interferens med fordonets elektronik rekommenderar Tesla att du inte ansluter tillbehör som inte kommer från Tesla, som växelriktare, i 12 V-eluttaget. Om du ändå använder ett tillbehör som inte kommer från Tesla och lägger märke till funktionsfel eller oväntade beteenden, t.ex. med indikatorlampor, i varningsmeddelanden eller genom stark värme från tillbehöret, ska du omedelbart koppla bort tillbehöret från 12 V-eluttaget.
Som jag tolkar manualen så får man absolut använda 12V-uttaget även för tredjepartsprodukter, men om tillbehörhet man ansluter skapar problem för bilen så kommer Tesla inte ta ansvar för att fixa problemen. Istället anmanas man då att frånkoppla det tillbehör som skapar problem för bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Kan vara värt att kontakta Hamphi för detta som ett garantiärende eller reklamation. Ibland tar den typen av tillverkare ansvar och ger garantier om deras tredjepartsprodukter orsakar problem för bilen.Odd Vesterli skrev:Så jag visste att garantin upphör med externa installationer - förstår däremot INTE varför de kopplar ur allt och sedan vägrar koppla tillbaka det trots att jag betalat för nytt batteri samt felsökning?
Åkte från Stockholm till Göteborg (Hamphi) för att koppla in prylarna - och nu är inga prylar inkopplad längre. Så jag måste tillbaka till Göteborg för att få prylarna inkopplade igen för att Tesla verkstad vägrar.
Så även om garantin inte gäller tycker jag de borde koppla in prylarna igen...
Jag kan förstå Tesla att det inte vill koppla in tredjepartsprodukter de inte känner till (då kan de bli juridiskt ansvariga för eventuella följder om fel uppstår på bilen, eller om tredjepartsprodukterna går sönder som en följd av det kan Tesla ju bli av dig avkräven skadestånd och ansvar om du skulle ta det till domstol).
Just det har nog mer med juridiskt ansvar att göra, och inte så mycket med ovilja mot kunderna. Förstår om de ha en central policy kring detta (sedan kan du ju fått otur med en otrevlig servicetekniker ändå som inte kan kommunicera eller förklara det på ett tydligt och trevligt sätt till dig som kund).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Odd Vesterli
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 24 maj 2021 08:57
- Ort: Vällingby
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Mjo - det kan man tycka, men det borde ju då räcka med att verkstaden rycker ur kontakten som är inkopplad i 12 v uttaget?martinot skrev:Kikade i manualen för Model 3, och där står ett varningsavsnitt gällande att koppla in tillbehör i 12V-uttaget som inte kommer från Tesla, men spontant så känns det som serviceteknikern övertolkat det. Jag tolkar det som att du får lov att koppla in tredjepartsprodukter i 12V uttaget, men att om det då uppstår problem så ger inte Tesla några garantier om problem uppstår, och man uppmanas då att koppla ur tillbehöret om det skapar problem.
Så som jag tolkar det är det helt OK att använda 12V-uttaget med icke-Tesla-tillbehör, men uppstår problem med bilen när tillbehörhet är inkopplat (som tex. radiointerferens från tillbehöret som stör elektroniken i Teslan), så ger de inga garantier för att de kommer lösa de problemen som då uppstår.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Måste man riva lös allt annat också som sitter efter uttaget?
Hamphi har för övrigt lovat att koppla in allt igen utan extra kostnad!
Men måste fortfarande åka ned till Göteborg för att få det gjort vilket kräver extra semesterdag då de bara jobbar vardagar. Så ännu har det inte blivit gjort.
Tesla har inte lämnat något svar vad som gäller just nu angående det nya 12 v batteriet.
Det vill säga har garantin upphört för evigt för alla nya efterföljande 12 v batterier eller har jag ny garanti för det nya batteriet så länge jag inte kopplar in något igen?
Model 3 LR AWD
Re: Eldriven trunk eftermonterad
Det låter märkligt om de rivit ner, eller rivit sönder, en massa saker i bilen som inte är nödvändigt för servicen. Lägg en anmälan på servicen som blivit utförd och begär ett svar från Tesla med förklaring. Bifoga foton hur det ser ut.Odd Vesterli skrev:Mjo - det kan man tycka, men det borde ju då räcka med att verkstaden rycker ur kontakten som är inkopplad i 12 v uttaget?
Måste man riva lös allt annat också som sitter efter uttaget?
Hamphi har för övrigt lovat att koppla in allt igen utan extra kostnad!
Men måste fortfarande åka ned till Göteborg för att få det gjort vilket kräver extra semesterdag då de bara jobbar vardagar. Så ännu har det inte blivit gjort.
Bra att Hamphi kopplar in, men har deras utrustning skadat ditt 12V-batteri så tycker jag att de kanske borde ta sitt ansvar för sina produkter och ersätta även det. Prova att begära att de skall ta sitt ansvar för sina produkters skador för dig (kan vara värt att testa iaf.).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik