Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

lawe skrev: 17 nov 2023 21:49
Visst är jag sugen på en Taycan, men frågan är om man vågar dra på sig den kostnaden för en bil som hör till den "första" vågen av elbilar? Elbilar är relativt ny teknik (iaf i den omfattning vi ser nu) och hur kommer värdet på en Taycan stå sig i takt med att nyare generationer av bilar kommer ut på marknaden?
Hade den haft äkta riktig enpedalskörning, så hade jag nog gjort precis som Helectric, och letat upp en beg. Taycan Sport Turismo för bra pris som redan gjort det första stora värdetappet. På beg.marknaden kan man ibland se riktigt bra prissatta Tyacan om man letar lite.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

lawe skrev: 17 nov 2023 21:49
Visst är jag sugen på en Taycan, men frågan är om man vågar dra på sig den kostnaden för en bil som hör till den "första" vågen av elbilar? Elbilar är relativt ny teknik (iaf i den omfattning vi ser nu) och hur kommer värdet på en Taycan stå sig i takt med att nyare generationer av bilar kommer ut på marknaden?
Tänker du en ny eller en begagnad?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av lawe »

Förmodligen lätt begagnad som inte är momssmittad, men känns drygt finansiellt när jag jämför med vilket restvärde jag är nere på med P2:an och det förmånsvärde jag har idag.

Skulle tro att P2:an får hänga kvar tills vi tagit oss ur nuvarande ränte och konjunkturläge. Under tiden hinner nya Macan/Q6 komma. Det är nog det förnuftiga. Får se hur länge man orkar vara förnuftig :D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Niklas Z »

lawe skrev: 17 nov 2023 21:49
Visst är jag sugen på en Taycan, men frågan är om man vågar dra på sig den kostnaden för en bil som hör till den "första" vågen av elbilar? Elbilar är relativt ny teknik (iaf i den omfattning vi ser nu) och hur kommer värdet på en Taycan stå sig i takt med att nyare generationer av bilar kommer ut på marknaden?
Vad är det för förbättringar du tror dessa nya bilar kommer att ha, som skulle kunna ha en stor negativ påverkan på de nuvarande bilarnas andrahandsvärde?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av lawe »

Jag tänker att det rimligen bör ske utveckling av motorer, batterier, växelriktare, styrsystem mm och att den utvecklingen är kraftigast i marknadens tillväxtfas. Men jag kanske har för höga förväntningar 😊
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Niklas Z »

Jag tänkte mer på vilka förbättringar kunderna kan förvänta sig i form av egenskaper hos bilen man brukar i sin vardag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Det kommer ju en facelift i närtid.
Finns massa spionbilder, inkl där den laddar med en bra bit över 300kw.
Det nya batteriet blir, likt hos Q8 etron, betydligt större. Runt 110kwh.
Det lär göra en hel del på räckvidden, vilket väl är en av Taycans svaga punkter.
Sen kommer ju också en GT-version med tre motorer och runt 1000hk. Dvs nuvarande Turbo och Turbo S blir rejält utdaterade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 19 nov 2023 10:31
Det lär göra en hel del på räckvidden, vilket väl är en av Taycans svaga punkter.
Verklig räckvidd är OK i Taycan vad jag har läst. Ex:
https://nextmove.de/autobahn-reichweite ... s-model-s/

"Porsche apparently remains true to its traditional line in terms of the performance parameters specified: promise less – deliver more."

https://www.edmunds.com/car-news/tesla- ... -test.html

"The 2020 Porsche Taycan 4S, an all-new electric luxury sport sedan, was way off from the EPA estimated 203 miles of range in Edmunds' real-world driving test. Edmunds observed 323 miles and saw a better energy consumption of 32.3 kilowatt-hours of electricity used every 100 miles of driving, versus the EPA's 49 kWh/100 miles.

In contrast, the 2020 Tesla Model Y Performance with 21-inch wheels — the brand's newest small SUV — did exceptionally well in the EPA's test, earning a range estimate of 291 miles and a power consumption rating of 28 kWh/100 miles using the maximum range mode. While Edmunds saw comparable efficiency in its real-world test, at 28.4 kWh/100 miles, the overall range result of 263 miles was lower than the EPA estimate."
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 19 nov 2023 11:30
taliz skrev: 19 nov 2023 10:31
Det lär göra en hel del på räckvidden, vilket väl är en av Taycans svaga punkter.
Verklig räckvidd är OK i Taycan vad jag har läst. Ex:
https://nextmove.de/autobahn-reichweite ... s-model-s/

"Porsche apparently remains true to its traditional line in terms of the performance parameters specified: promise less – deliver more."

https://www.edmunds.com/car-news/tesla- ... -test.html

"The 2020 Porsche Taycan 4S, an all-new electric luxury sport sedan, was way off from the EPA estimated 203 miles of range in Edmunds' real-world driving test. Edmunds observed 323 miles and saw a better energy consumption of 32.3 kilowatt-hours of electricity used every 100 miles of driving, versus the EPA's 49 kWh/100 miles.

In contrast, the 2020 Tesla Model Y Performance with 21-inch wheels — the brand's newest small SUV — did exceptionally well in the EPA's test, earning a range estimate of 291 miles and a power consumption rating of 28 kWh/100 miles using the maximum range mode. While Edmunds saw comparable efficiency in its real-world test, at 28.4 kWh/100 miles, the overall range result of 263 miles was lower than the EPA estimate."
Proving my point.
Taycan som är en låg sedan är alltså rejält mkt törstigare än en stor svulstig SUV som Model Y.
Model S som är mer jämförbar med Taycan går ju mkt snålare och längre.
Porsche har som tur är, som sagt, insett att de behöver stoppa i ett betydligt större batteri för att kompensera.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 19 nov 2023 12:10
Proving my point.
Taycan som är en låg sedan är alltså rejält mkt törstigare än en stor svulstig SUV som Model Y.
Det var inte det som var min poäng. Om du tittar på det första testet istället där man jämför MS och Taycan kanske?

Det ska dock bli spännande att se hur en refresh skulle se ut.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 19 nov 2023 12:11
taliz skrev: 19 nov 2023 12:10
Proving my point.
Taycan som är en låg sedan är alltså rejält mkt törstigare än en stor svulstig SUV som Model Y.
Det var inte det som var min poäng. Om du tittar på det första testet istället där man jämför MS och Taycan kanske?

Det ska dock bli spännande att se vad en refresh ser ut.
Det som visar vad jag säger? Dvs att Taycan inte har i närheten av samma räckvidd som Model S(förövrigt en gammal S i testet).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 19 nov 2023 12:14
Det som visar vad jag säger? Dvs att Taycan inte har i närheten av samma räckvidd som Model S(förövrigt en gammal S i testet).
En gammal Taycan är väl en rättvis jämförelse med en gammal MS? Att Taycan är 10% mindre effektiv i den generationen är väl inget att tjafsa om som ett stort problem. Taycan har helt OK range tycker jag. Min poäng var att man inte kan jämföra deklarerad range och verklig range mellan Porsche och Tesla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 19 nov 2023 12:17
taliz skrev: 19 nov 2023 12:14
Det som visar vad jag säger? Dvs att Taycan inte har i närheten av samma räckvidd som Model S(förövrigt en gammal S i testet).
En gammal Taycan är väl en rättvis jämförelse med en gammal MS? Att Taycan är 10% mindre effektiv i den generationen är väl inget att tjafsa om som ett stort problem. Taycan har helt OK range tycker jag. Min poäng var att man inte kan jämföra deklarerad range och verklig range mellan Porsche och Tesla.
Det är ju senaste Taycan, finns ingen nyare.
Nä, det vet jag också. Men det ändrar inte det faktum att Taycan är betydligt törstigare och går kortare i verkligheten, vilket är det enda som räknas IMO.
Den är ju mer jämförbar med en Model 3 än Model S.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 19 nov 2023 12:22
spacecoin skrev: 19 nov 2023 12:17
taliz skrev: 19 nov 2023 12:14
Det som visar vad jag säger? Dvs att Taycan inte har i närheten av samma räckvidd som Model S(förövrigt en gammal S i testet).
En gammal Taycan är väl en rättvis jämförelse med en gammal MS? Att Taycan är 10% mindre effektiv i den generationen är väl inget att tjafsa om som ett stort problem. Taycan har helt OK range tycker jag. Min poäng var att man inte kan jämföra deklarerad range och verklig range mellan Porsche och Tesla.
Det är ju senaste Taycan, finns ingen nyare.
Nä, det vet jag också. Men det ändrar inte det faktum att Taycan är betydligt törstigare och går kortare i verkligheten, vilket är det enda som räknas IMO.
Den är ju mer jämförbar med en Model 3 än Model S.
Det är väl framförallt däcken som gör Taycan så törstig? När TB testade med mindre däck/fälgar kom den ca 90% av så långt som en Palladium gör. Men helt klart finns det förbättringspotential vad det gäller drivlinans effektivitet. Samtidigt brukar du ju argumentera att det som är viktigt är antal laddade km/minut. jag kan delvis hålla med, och där är Taycan ganska överlägsen:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Jag har 305 breda bakdäck, är ju ganska självklart att man får hög förbrukning då. Men egentligen inte överdrivet. Polestar 2 som jag hade med performancepaket hade högre förbrukning. Däremot är väghållningen med Taycan helt fenomenal, då är det helt ok att räckvidden är aningen kortare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 19 nov 2023 10:31
Det kommer ju en facelift i närtid.
Finns massa spionbilder, inkl där den laddar med en bra bit över 300kw.
Det nya batteriet blir, likt hos Q8 etron, betydligt större. Runt 110kwh.
Det lär göra en hel del på räckvidden, vilket väl är en av Taycans svaga punkter.
Sen kommer ju också en GT-version med tre motorer och runt 1000hk. Dvs nuvarande Turbo och Turbo S blir rejält utdaterade.
Personligen är jag inte jätteförtjust i fronten på Taycan. Skulle föredra något mer stilrent som det som sitter på senaste Panamera/Cayman. Och i Taycans facelift verkar de ju fortsätta på Taycans nuvarande formspråk. Det lär väl i så fall båda gott för beg.priserna på nuvarande modellen. Om nu kundkategorin resonerar likadant dvs...

Är väl vidare rätt ont på alternativ ifall man vill ha ngt beg. som är riktigt premium och som varken är Tesla eller SUV/Crossover. Då finns väl bara BMW i4, Merca EQE, EQS och Audi e-tron/GT/Taycan. Så det bristande utbudet på alternativ kanske också kan hålla uppe beg.priserna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

HelectriC skrev: 27 okt 2023 21:01
Det är lite intressant med fake ”motorljud” på elbil. I BMW i4 avskyr jag det, låter så artificiellt att det bare inte funkar. Samma med Jaguar i-pace, låter bara konstigt. Men i Taycan har Porsche på något sätt klarat att faktiskt få till det riktigt bra. Jag har försökt analysera varför det är så och min analys ger tre viktiga argument. Dels så kommer ljudet bakifrån, där man förväntar att motorljud/avgasljud ska komma från (1). I BMWn kommer det överallt ifrån och då blir det onaturligt. Sen har Porsche lyckats få till ett ljud som låter elektriskt, men ändå påminner om Porsches boxer-6a på nåt finurligt sätt, det bubblar liksom (2). I BMW har Hans Zimmer bara gått helt bonkers på rymdljud, not amusing. Sen låter Taycan ganska kul på utsidan (3), maffigt, inte bara ett sånt könlöst fotgängar-varningsljud, som de flesta övriga elbilar har. Även etron GT verkar ha ett sådant maffigt ljud på utsidan, jag vet dock inte hur den låter på insidan.

Det var min lilla analys så här på fredagskväll efter en öl :D
PS. Jag orkar inte köra med ljudet på om jag kör mer än 15min, då stänger jag av det 8-)
Tycker GTn låter ok både inne och ute men inte alls lika kraftfullt som Taycan. Det går att leva med, går inte att stänga av men blir mycket mildare om man kör i komfortläge/efficiency. Tycker att det känns rätt de gånger man drar på men hade annars gärna varit utan/kunnat stänga av det.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

spacecoin skrev: 19 nov 2023 12:17
taliz skrev: 19 nov 2023 12:14
Det som visar vad jag säger? Dvs att Taycan inte har i närheten av samma räckvidd som Model S(förövrigt en gammal S i testet).
En gammal Taycan är väl en rättvis jämförelse med en gammal MS? Att Taycan är 10% mindre effektiv i den generationen är väl inget att tjafsa om som ett stort problem. Taycan har helt OK range tycker jag. Min poäng var att man inte kan jämföra deklarerad range och verklig range mellan Porsche och Tesla.
Klart att man inte sagt nej till ännu mer räckvidd men jag får ut 40 mil motorväg på sommaren i 110-120 med 21” och nu senaste turen Sthlm Lund blev det ca 34 mil med hastighet 120-135 på E4:an. Nu med 20” vinterhjul och några plusgrader men mest torr väg. Förvärmning av batteriet funkar klanderfritt om man navigerar till laddaren. Gäller GT som säkert är några procent mer effektiv än en cross turismo beaktat sedanformen. I kallare väder drar den inte mycket mer än vår cupra born när man parallellkör till landet tex.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Verkligen praktiskt att kunna se batteritemp. Navigerade till ionity och ca 30min innan såg jag att temp började gå upp, -5°C ute. Sen är det ju alltid kul när man bara går snabbt på toa och kommer tillbaks till bilen och redan har så mycket man behöver för att ta sig vidare :) Självklart inte unikt för Taycan, men det är inte alla elbilar som har det på detta vis.
20231124_164552.jpg
20231124_164747.jpg
20231124_165150.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Körde Hemsedal-Göteborg idag med inte särskilt bra väder, mycket snö både i luften och på marken. Vid gränsen blev det snöslask och inte heller något optimalt underlag. Men Porschen var sjukt stabil i alla situationer. Riktigt smidigt när det går att köra helt utan regenerering. Trots friktionsdäck med 305or bak, så var det aldrig en tendens till att jag kände mig nervös. Det enda irriterande var de som absolut skulle köra jättesakta när jag kunde dra på :D
20231221_123402.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

HelectriC skrev: 21 dec 2023 21:32
Körde Hemsedal-Göteborg idag med inte särskilt bra väder, mycket snö både i luften och på marken. Vid gränsen blev det snöslask och inte heller något optimalt underlag. Men Porschen var sjukt stabil i alla situationer. Riktigt smidigt när det går att köra helt utan regenerering. Trots friktionsdäck med 305or bak, så var det aldrig en tendens till att jag kände mig nervös. Det enda irriterande var de som absolut skulle köra jättesakta när jag kunde dra på :D
Ser att du haft många elbilar, vilka är dina favvisar i olika prisklasser?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Sportbilsentusiasten skrev: 22 dec 2023 01:23
HelectriC skrev: 21 dec 2023 21:32
Körde Hemsedal-Göteborg idag med inte särskilt bra väder, mycket snö både i luften och på marken. Vid gränsen blev det snöslask och inte heller något optimalt underlag. Men Porschen var sjukt stabil i alla situationer. Riktigt smidigt när det går att köra helt utan regenerering. Trots friktionsdäck med 305or bak, så var det aldrig en tendens till att jag kände mig nervös. Det enda irriterande var de som absolut skulle köra jättesakta när jag kunde dra på :D
Ser att du haft många elbilar, vilka är dina favvisar i olika prisklasser?
Mest bang for the buck är helt klart nya Model 3 RWD, den har i stort sett allt man kan önska sig till ett relatovt lågt pris, men så har den som känt några tillkortakommanden som tex kass regnautomatik och frånvaron av blinkersspak. Sen är den aningen "själlös", om du förstår vad jag menar. BMW är nog mest komplett som familjebil, om man klarar sig med bagagestorleken. Dragkrok och allt gör den väldigt mångsidig. Dock är M50 relativt bakhjulsdokuserad och inte lika stabil på vinterväglag. Porschen och Polestar 2 är nog de bästa vinterbilarna, där Porschen även behåller körglädje och kan köras helt utan regenenering. Polestar blir nästan i överkant övervakade, men det är ju bra för de som är lite osäkra av sig. Porschen är i en klass för sig gällande chassi och körupplevelse. Även stolarna är helt fenomenala (18 way).
Ipace var egentligen är en riktigt fin bil, men för dyr som ny. Lite som med Fisker, hade de två bilarna kostat 200k mindre så hade de varit givna att hamna långt upp på listan. Nu är iofs inte Fisker färdigutvecklad, så det får man väl vänta 1 år på om man inte gillar att bli frustrerad över småfel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

HelectriC skrev: 24 nov 2023 22:58
Verkligen praktiskt att kunna se batteritemp. Navigerade till ionity och ca 30min innan såg jag att temp började gå upp, -5°C ute. Sen är det ju alltid kul när man bara går snabbt på toa och kommer tillbaks till bilen och redan har så mycket man behöver för att ta sig vidare :) Självklart inte unikt för Taycan, men det är inte alla elbilar som har det på detta vis.
En av grejerna som jag verkligen tycker Porsche gjort bra. De förstår att många kunder är intresserade av detta och vill hålla koll. GT:n nada extra på det området. Men man märker att förbrukningen plötsligt ökar när förvärmningen går igång.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Lite kul igår, la in destination och bilen valde laddstopp där ett av de var Tesla Supercharger och förvärmde dit.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar