Några nya mule-bilder som photoshoppats en smula som kan ses nedan. Är nog ganska nära sanningen hur bilen kommer se ut när den väl presenteras på Frankfurt, eller lite tidigare online.
Apropå priser och löften så går Taycan samma väg som övriga. Det skrevs en del om att basversionen skulle kosta 75000 dollar, men detta är såklart bara något som existerar i en fantasivärld.
Senaste info jag har är att en något billigare basversion (med bara bakhjulsdrift) kommer tidigast 2021. Det som blir först ut är tre versioner med fyrhjulsdrift där den billigaste i Sverige kommer att ha ett grundpris på 1,1-1,2MSEK och värstingen runt 1,6-1,7MSEK. Utrustningslistan kommer vara lång precis som vanligt för Porsche och Taycan blir inget undantag. Det jag har hört är att launch-versionen med "nödvändiga extra" kommer att ligga på 1,2-1,3MSEK och ska man ha allt på toppversionen närmar man sig 2MSEK. Dvs, den som ska accelerera under 3,5sek till 100km/h och ha mer tekniska hjälpmedel som standard (bakaxelstyrning, dynamiskt chassi, m.m.). Vill man ha keramiska bromsar kommer det kosta nästan 100k extra osv.
Intressant är dock att det ryktas om ett 105kWh batteripack så blir intressant att se vad Porsche väljer till lansering om det blir samma storlek på pack för alla modeller, eller om det blir olika storlekar. Hörde också av en som provsuttit i en prototyp att den är ganska liten inuti, vilket inte behöver vara något negativt i sig. Men bagageutrymme, sittplats osv kommer vara mer som Model 3 än Model S. Porsche har alltså en produkt här som hamnar i ett nytt segment, vilket i sig bara är trevligt.
Ska hur som helst bli riktigt spännande att se när det väl släpps på marknaden. Detta är helt klart den elbilen som jag personligen är mest intresserad av vid sidan av Tesla.