Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

juristen skrev: 30 okt 2023 12:57
Vad ligger ni som har AWD på för snittförbrukning? Min är hittills betydligt mindre effektiv än jag trodde och hoppades. Jag ligger på ca 20,5 kW/100 km i snitt efter ca 180 mil. Har kört lugnt och sansat, bara några enstaka mil över 100 km/h.

Det har iofs varit under nollgradigt mest hela tiden. Har 19" sommar och körde ca en vecka på dom, sen har jag kört tre veckor på 18" dubbdäck. Batterikonditioneringen är avstängd och kör för det mesta på ECO och regen 3.
Ligger runt 18-19 med min RWD (20") nu. På sommaren runt 12-14 på min pendlingsväg. Går åt en del att värma. :)
Jag kör på "Normal"-körläge med Auto 2.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Jag kollade min trippmätare som jag nollställde i somras precis vid bilsemesterns början. 642 mil sen dess och 19,8kWh/100km och den förbrukningen går stadigt uppåt nu när det blir kallare tider som Danne säger. :)
Hastigheter över 90-100 och temperaturer under 5 grader är väl det som märks mest. Tror jag läste att PTCn går igång och hjälper värmepumpen nånstans runt 5 grader.
På vintern när vi åker korta streckor och man ändå är vinterklädd brukar jag förvärma bilen några minuter så att den är varm och go och sen när vi åker iväg ställer jag temp på 17. Just 17 verkar strypa förbrukningen från ptc/värmepump ganska rejält om man kollar energiförbrukningsvyn och jag tycker inte man förlorar speciellt i komfort på dessa korta upp till 20 minuters turer.
Ioniq 5 FE AWD
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

Ser bara senaste månaden i Bluelink-appen (eller kan man få fram äldre värden på nåt sätt?). I vilket fall snitt på 19,6 kWh/100 km. Ganska blandad körning. En långresa under perioden. 20 tum-fälgar, Normal-läge, regen 2 för det mesta. Kör inte jättefort men håller inte heller igen vid accelerationer. Temp mellan 0-10 plusgrader, säg 4-5 i snitt.

Även om jag inte har data längre tillbaka sparat så har bedömd räckvidd sjunkit från 44-45 mil i somras till 32 nu. Så motsvarande förbrukning borde ha legat runt 14-15 kWh/100 km i somras.

Vad menas med att stänga av batterikonditioneringen? Går det verkligen att göra?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

DrDR skrev: 30 okt 2023 16:44
Vad menas med att stänga av batterikonditioneringen? Går det verkligen att göra?
Japp och det rekommenderar jag att göra. Den är dumt programmerad för daglig pendling. Varje gång du startar kupévärme i appen så värmer den batteriet också. Totalt bortkastade kWh! Stängde av det direkt när jag såg det på förbrukningsskärmen! Startade värmen för att åka 10 minuter till butiken och 50% av min förbrukning var batterikonditionering som kört innan avfärd (den stänger av när du börjar åka)!

Sätt endast igång det inför långresa.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Fuji
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 jul 2021 13:59

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fuji »

Var hittar man batterikondiotioneringen, heter funktionen något annat?
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Fuji skrev: 02 nov 2023 17:23
Var hittar man batterikondiotioneringen, heter funktionen något annat?
Den ligger där vinterläge låg, dvs under EV nånstans, minns inte utantill men är inte svårt att hitta.
Har du kvar vinterläge så har du inte fått uppdateringen som krävs.
Ioniq 5 FE AWD
Fuji
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 jul 2021 13:59

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fuji »

Tack, den var på. Jag trodde att den satte igång endast om man använde navigatorn. Helt vansinnigt om batteriet värms upp vid arbetspendling.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Nu är Ioniq 5:an såld efter nästan 2 år och 3000 mil. Det har varit ömsom vin ömsom vatten. Sammanfattningsvis så har den rätt objektivt varit den absolut bästa bil jag ägt och helt otrolig som familjebil. Det ör helt sjukt hur mycket bagage och pinaler den kompakta karossen rymmer! Trots 30 cm kortare än min gamla V90 så fick vi med oss långt fler väskor och prylar. Ovärderligt för en barnfamilj!

Den är tyst och mjuk på motorvägen. Perfekt självkörning (HDA 2.0) som tom var bättre än Volvos Pilot Assist.

Snabb som få och helt sjukt snål på kwh i stan.


Helt fullutrustad också. Och vilken snabbladdning!!!! Jag körde ner bilen till 0 % och rullade in på Ionity med sköldpaddan tänd. Pluggade in och 20 min senare var jag uppe på 80 %.
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 1 gånger.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Och nu till det negativa…

Den gode Martinot hade helt rätt i sin beskrivning av vägegenskaperna. Klumpig som få. Går knappt att parkera. Det långa axelavståndet förvandlade bilen till en buss. Det var tom så man behövde tänka på det och vänta med att svänga någon meter i kurvor för att bakhjulet inte skulle åka upp på trottoarkanten… Detta i kombination med väl tilltagen bredd gjorde vanlig parkering till ett helsike på trånga rutor på icas parkering. Kom aldrig in rätt. Har aldrig inträffat tidigare. Frugan hade panik och hatade att köra och handla.

Stötdämparna på första årsmodellen är katastrof. Känns som en gammal stel gubbe i lederna. Dundrar och stöter i låg fart på alla ojämnheter i vägen. Alltså mikrostötar. Inte flyt. Men större gupp tar fjädringen fint hand om.

Körställningen var en katastrof för mig som är 185 cm. Jag fick inte till bra körställning på 2 år… Långa armar och korta ben ska va modellen - var skapt som en orangutang så sitter du som en kung. Det konstiga är att du kan sträcka ut benen helt bakom pedalerna. Så det är pedalerna som är konstigt placerade. Hade de flyttats en dm längre in så hade jag suttit perfekt. MEN min fru på 163 cm hade svårt att nå pedalerna… Så märkligt. Aldrig hänt innan att vi båda inte trivts.

Ljuset från strålkastarna är riktigt dåligt. Iaf helljuset. Knappt någon skillnad gentemot halvljuset. Halvljuset är bra iom att det är led.

Infotainmentsystemet är rätt ok. Man lär sig det snabbt och kan stänga av alla pling (förutom när man startar bilen utan bälte påtaget). Navigatorn är ju kass men blev bättre när jag stängde av att den skulle visa trafikflödet.

Riktigt bra kvalitetskänsla inne i bilen men bilen har krånglat en del. Var ju förväntat på första årsmodellen. Det mesta har varit mjukvaruorienterat som när 12-voltsbatteriet drogs ur flera gånger och behövde bytas. Visade sig att det var tibbers app där jag lagt till bilen som konstant väckte bilen med flera ggr per minut dygnet runt. Hyundai löste det med att sätta in en begränsning på antalet ggr 3:e part kunde nå bilen. Jag tog bort bilen från appen.

Svetsfogar var under all kritik och såg amatörmässigt byggd ut. Märks att de stressat monteringen och att robotarna inte var intrimmade än. Nya bilar i bilhallen ser mycket bättre ut. Men karossglipor mm har varit perfekta. Bakluckan har gnällt när man tagit stora fartgupp diagonalt men där har Hyundai en fix som skulle ha gjorts på min bil.
Zombieläge hände en gång.

Bilens iccp (eller vad det heter) lade av och skickade en strömspik in i fastigheten och slog ut 2 huvudproppar. Easee home slog av med den inbyggda jordfelsbrytaren men surprise surprise så räckte inte det. Propparna gick ändå. Bilen stod på verkstad i ett kvartal… Hela laddboxen med kablar behövde bytas ut enligt försäkringsbolaget. Hyundaiverkstaden Bilmånsson har varit jättehjälpsamma och bra genom hela ägandeskapet och tog allt på garantin men det satt långt inne för Hyundai att erkänna att det var fel på bilen. Men nu ska det ha tagits fram en annan del och alla bilar ska få en mjukvaruuppdatering som ska förhindra detta (bara i Lund hade de tre bilar som drabbats av detta så är nog ett stort problem!).

Det slutade med att Hyundai köpte tillbaka bilen för samma pris som jag köpte den för!

Summasummarum är det objektivt en klockren bil men för någon som jag som älskar att köra bil så var den alltför tråkig. Den kändes betydligt större o klumpigare på vägen än vad den är.

Nu inför nybilsköp har jag kollat på VW ID4, Skoda Enyaq och Audi Q4 samt Tesla Model Y. Alla dessa kändes långt simplare än Ioniq 5:an i det mesta faktiskt. Audin var finast men barnvagnen gick inte in på längden i bagaget och bara 2 års garanti (man kan köpa till längre) gjorde att den gick bort trots 200 000 kr rabatt på lagerbil.

Det blev istället en Kia EV6 som är som Ioniq 5:an men bra mycket roligare att köra! En helt annan bil och svårt att tro att det är samma pinaler undertill! Lite trängre javisst men långt härligare! Sen finns många detaljer som är bättre i Ioniq 5:an men man får vänja sig!

Jaja detta är min take på bilen iaf. Hoppas att det gav någon något ☺️
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Äger den fortfarande samma tidiga modellen och har i stort en del samma problem. Som tur är inte det med laddaren och propp.
Visste inte om någon lösning för bakluckan, ska kolla imorgon med verkstaden när den är inne för service (där även radarn ska bytas).
Har även haft svarta färgen som bara åkt av från dörrkarmen och röst som rann ner vid dörren som tydligen var fel skruv.

Har samma upplevelse om Bilcentrum som gör sitt bästa och allt på garanti.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Byter min MY22 RWD mot en MY24 AWD i Januari nu när vår ursprungliga beställning äntligen är byggd. Ska bli intressant att känna skillnaden på dämparna och se eventuell skillnad på lite störande saker. Vågar man hoppas på att Hyundai fixat så att bältena bak inte skramlar så fort något åkt med och vänt bältesspännet åt fel håll?

Vi är extremt nöjda med bilen och jag håller med om att den upplevs stor på parkering. Tur att den har så pass bra 360-kamera och parkeringssensorer. Annars hade jag nog skrapat i ett par gånger. :lol: Det var en smärre chock att gå från BMW i3S med extremt bra svängradie till detta. På jobbet är det jag och kollegan med Model Y (verkar vara exakt lika dålig svängradie som i5) som måste göra trepunktsvändning medans en annan kollega med RWD Enyaq kommer runt utan problem.

Problem jag haft som åtgärdats på garanti:
- Förarstol upplevdes sitta löst/klicka och det löstes med nytt stolsfäste
- Foliering på överdelen av bakdörrarna släppte på båda sidor och byttes ut mot nya lister
- Rostande skruvar båda framdörrarna som byttes mot nya skruvar ("dålig batch av skruv")


Passat på att fixa garantiåtgärder samtidigt som hjulskifte eller fabriksuppdateringar (batteriförvärmning, "handbromsfixen" vid P etc). Jättenöjd med min verkstad som inte har krånglat något alls och ger elbil som lånebil! Bilbyter Linköping.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av juristen »

DanneLKPG skrev: 06 nov 2023 13:04
Byter min MY22 RWD mot en MY24 AWD i Januari nu när vår ursprungliga beställning äntligen är byggd. Ska bli intressant att känna skillnaden på dämparna och se eventuell skillnad på lite störande saker. Vågar man hoppas på att Hyundai fixat så att bältena bak inte skramlar så fort något åkt med och vänt bältesspännet åt fel håll?
Var inte löst på den jag hämtade ut i början på oktober 2023 i alla fall. Men tänker att det är lätt löst med lite självhäftande filt eller dylikt på plasten som spännet skramlar emot.

T.ex. den svarta varianten på denna:
https://www.biltema.se/hem/inredning/mo ... 2000041324
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev: 06 nov 2023 13:04

Problem jag haft som åtgärdats på garanti:
- Förarstol upplevdes sitta löst/klicka och det löstes med nytt stolsfäste
- Foliering på överdelen av bakdörrarna släppte på båda sidor och byttes ut mot nya lister
- Rostande skruvar båda framdörrarna som byttes mot nya skruvar ("dålig batch av skruv")

Har du en gammal bild kvar av just folering som släpptes? Har mig samma tror jag, den svarta delen på dörrkarm?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Tessi19 skrev: 06 nov 2023 13:49
Har du en gammal bild kvar av just folering som släpptes? Har mig samma tror jag, den svarta delen på dörrkarm?
Här är andra med samma problem:
https://www.ioniqforum.com/threads/wind ... ing.42657/

Min ÅF hade inte sett det tidigare när jag var där (sommaren 2022), men tog in det direkt. Hört andra som fått nej och då använt den tråden för att bevisa att det faktiskt inte är självförvållat.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

juristen skrev: 06 nov 2023 13:22
DanneLKPG skrev: 06 nov 2023 13:04
Byter min MY22 RWD mot en MY24 AWD i Januari nu när vår ursprungliga beställning äntligen är byggd. Ska bli intressant att känna skillnaden på dämparna och se eventuell skillnad på lite störande saker. Vågar man hoppas på att Hyundai fixat så att bältena bak inte skramlar så fort något åkt med och vänt bältesspännet åt fel håll?
Var inte löst på den jag hämtade ut i början på oktober 2023 i alla fall. Men tänker att det är lätt löst med lite självhäftande filt eller dylikt på plasten som spännet skramlar emot.

T.ex. den svarta varianten på denna:
https://www.biltema.se/hem/inredning/mo ... 2000041324
Den du hämtade ut var MY23, får se om något ändrats till MY24 som började tillverkas slutet av augusti. :)
Jag gissar på att det inte är löst och att jag får lösa det själv som du säger. Inte hela världen, men ändå!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Ny uppdatering finns nu ute till infotainment. Kör via USB-minne om ni inte vill vänta på OTA.

Uppdatera inte bilen om ni använder BassBrothers uppgraderingskit. Nya uppdateringen (231102) ändrar ljudprofilen i bilen och BassBrothers jobbar på en uppdatering av DSP-profil.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av juristen »

DanneLKPG skrev: 07 nov 2023 10:00
Ny uppdatering finns nu ute till infotainment. Kör via USB-minne om ni inte vill vänta på OTA.
Innehåller den nåt bra?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

juristen skrev: 07 nov 2023 10:06
DanneLKPG skrev: 07 nov 2023 10:00
Ny uppdatering finns nu ute till infotainment. Kör via USB-minne om ni inte vill vänta på OTA.
Innehåller den nåt bra?
Det enda vettiga som jag sett är att man nu äntligen ser procent kvar i batteriet till destinationen. Samt att den visar hur länge och till vilken procent du behöver ladda på varje stopp (i ruttplaneringen).
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av juristen »

DanneLKPG skrev: 07 nov 2023 10:12
juristen skrev: 07 nov 2023 10:06
DanneLKPG skrev: 07 nov 2023 10:00
Ny uppdatering finns nu ute till infotainment. Kör via USB-minne om ni inte vill vänta på OTA.
Innehåller den nåt bra?
Det enda vettiga som jag sett är att man nu äntligen ser procent kvar i batteriet till destinationen. Samt att den visar hur länge och till vilken procent du behöver ladda på varje stopp (i ruttplaneringen).
Det var efterlängtat. Laddar ner den nu. Tänk om de kunde fixa så bilen låser sig automatiskt någon gång också.

Varenda gång jag använder Hyundais mjukvara, oavsett om det är appen, bilen eller som nu deras egen websida och program för uppdatering, slås jag över hur obegripligt dåligt det är gjort. Konstiga namn på det mesta, den info man behöver och vill ha tillhandahålls inte, onödiga frågor, samma fråga som ställs flera gånger utan anledning, ofullständiga instruktioner... En manual med dubbla index (wtf?!) och förkortningar som inte förklaras. Man tar sig för pannan. De är verkligen inte bra på mjukvara och användargränssnitt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Kör du på svenska eller? Jag kör på engelska och har inte märkt så mycket fel ändå. Appen fungerar klockrent för mig. Det enda jag saknar är att kunna starta stolsvärme manuellt i appen. Just nu är den endast automatiskt och det måste vara riktigt kallt innan den aktiverar då…

Widgeten till iPhone är smidig för att förvärma och inte behöva öppna appen också.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

De här nya vyerna tycker jag verkar schyssta.
energy_split.png
Ioniq 5 FE AWD
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Nu vi diskuterar uppdatering och användningen av Bluelink, vem kommer att betala för den tjänsten om ett år (eller så) när den tre åriga gratis användningen slutar?
Nu verkar det kosta 109kr/månad
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av juristen »

Tessi19 skrev: 08 nov 2023 22:06
Nu vi diskuterar uppdatering och användningen av Bluelink, vem kommer att betala för den tjänsten om ett år (eller så) när den tre åriga gratis användningen slutar?
Nu verkar det kosta 109kr/månad
Som det känns nu är det värt 109kr/mån bara för att kunna kolla att bilen är låst, då den tydligen inte låser sig själv. Undras om Hyundai medvetet valt bort auto-lås bara för att folk ska betala för bluelink sen..? :lol:

Men det är förutsättningarna när det blir dag att ta valet som avgör, så vi får se om tre år. Då får vi se om jag har lärt mig låsa bilen, om Hyundai visat något intresse av att utveckla sin mjukvara med nya funktioner (och fixat så den funkar pålitligt), om auto-lås kommit som uppdatering, om man får förvärma bilen när man vill, osv.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

juristen skrev: 09 nov 2023 07:05
Tessi19 skrev: 08 nov 2023 22:06
Nu vi diskuterar uppdatering och användningen av Bluelink, vem kommer att betala för den tjänsten om ett år (eller så) när den tre åriga gratis användningen slutar?
Nu verkar det kosta 109kr/månad
Som det känns nu är det värt 109kr/mån bara för att kunna kolla att bilen är låst, då den tydligen inte låser sig själv. Undras om Hyundai medvetet valt bort auto-lås bara för att folk ska betala för bluelink sen..? :lol:

Men det är förutsättningarna när det blir dag att ta valet som avgör, så vi får se om tre år. Då får vi se om jag har lärt mig låsa bilen, om Hyundai visat något intresse av att utveckla sin mjukvara med nya funktioner (och fixat så den funkar pålitligt), om auto-lås kommit som uppdatering, om man får förvärma bilen när man vill, osv.
Det känns som Hyundai är livrädda för att råka låsa in någon eller något. Du kan ju heller inte ens låsa bilen när en passagerardörr är öppen. Irriterande när man är van från tidigare bilar (VW/BMW) att kunna låsa innan man hämtar väskan i baksätet. :roll:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Fuji
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 jul 2021 13:59

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fuji »

Funderar på att själv skifta till vinterdäck. Lyftpunkterna är ju tydligt utmärkta och jag har en bra 3-tons domkraft med en gummibeklädd cirkulär sadel. Någon här som skiftat däck på sin garageuppfart eller avråder ni detta pga risken (försumbar enligt mig om man lyfter korrekt) att orsaka skada på batteripacket?
Skriv svar