Peugeot e-208

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Peugeot e-208

Inlägg av NiklasTesla »

Bjelke skrev:
NiklasTesla skrev:
Dsl skrev:
Har signat privatleasing på en e-208 GT med förväntad leverans i juni, får väl se hur det blir med det.

Mycket intressanta kommentarer i tråden, får väl hoppas att vissa av problemen är fixade nu när modellen funnits ett par år.

Vid en snabb provkörning tyckte jag att den var riktigt trevlig och ett stort lyft jämfört med den bensin 208 av förra generationen vi har idag.

Är förvånad att den inte verkar vara så vanlig/sälja dåligt. Är det för att alla vill ha högbyggda bilar nuförtiden?
Hade kunnat tänka mig en om den haft tillgång till lika bra SuC-Nätverk som Teslas.

MVH
DET verkar ju vara på G iaf, på sätt och vis ;)
Vi får se men är inte övertygad om att SuC-Nätverket kommer öppnas upp till 100%. MVH
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Bjelke »

Näe precis, att dom skulle öppna upp hela nätverket är inte direkt troligt, inte i närtid iaf…
Jag väntar med byte av någon bil ett tag till iaf, mest av just den anledningen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Pontus »

SwedishAdvocate skrev:
Dsl skrev:
.../ Är det för att alla vill ha högbyggda bilar nuförtiden?
Det hoppas jag verkligen inte.

Gissar att det kan ha att göra med räckvidd och konkurrens. e-208 känns som en typisk andrabil. Många hushåll som köper två elbilar köper två bilar där båda klarar långa sträckor. Minst en av dem brukar vara en Tesla pga tillgången till Teslas eget laddnätverk. En ny e-208 konkurrerar säkerligen även med alla nyare bättre beg. elbilar som e-golf, leaf, BMW i3, Zoe, Hyundais original-Ioniq m.fl. En del verkar även ha diverse 'fördomar' mot "franska" bilar...

Men visst... Crossovers och SUVar är ju en stor del av utbudet nuförtiden – särskilt när det gäller elbilar. Bland annat eftersom många tillverkare ännu så länge har så få rena elbilar i sina sortiment. Och tyvärr så finns det väl en anledning till det... Sen finns det ju även en del människor som av ngn anledning har fysiska krämpor och som tydligen kan ha svårigheter att sätta sig i en bil med normal markfrigång...

Har säkert missat någon mer tänkbar anledning.
Då vår 500e låg i riskzonen att inte bli levererad i veckan så tittade vi på en e208 men navigeringen och UI kändes som det kom ifrån 90-talet och det passade inte riktigt oss. 500e har ett väldigt mycket bättre UI och användning av Andoid auto samt Apple car.
E208 var dock trevlig att köra som bil och den har laddluckan på rätt sida :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Peugeot e-208

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Dsl skrev:
.. får väl hoppas att vissa av problemen är fixade nu när modellen funnits ett par år.
Ja, det kan man ju bara hoppas..

På min e-208 från 2020 funkar fortfarande fjärrkommandon med MyPeugeot appen mycket sporadiskt och aktuell trafikinformation i TOMTOM navigatorn oftast bara ett kort tag på resan varför man får förlita sig på Google Maps.

Läste dock nånstans att de ska ha bytt till en bättre värmepump på bilar som byggs i år, för längre räckvidd på vintern. Den är rätt usel på min bil.
Senast redigerad av BEV[e-Rage], redigerad totalt 1 gånger.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Peugeot e-208

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
Näe precis, att dom skulle öppna upp hela nätverket är inte direkt troligt, inte i närtid iaf…
Jag väntar med byte av någon bil ett tag till iaf, mest av just den anledningen…
Beror på vad du menar med närtid men med tanke på att man öppnat alla i Nederländerna och gått vidare med med att öppna i Norge så känns de som ganska troligt man kommer öppna alla, men visst de är troligen inte innan sommaren.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Peugeot e-208

Inlägg av PapaD »

Tesla har ju fått pengar av staten för de senaste laddställena de öppnat i Norrland har jag läst (här?). Så om de inte öppnar upp dem i år lär de bli stämda.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Peugeot e-208

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
Tesla har ju fått pengar av staten för de senaste laddställena de öppnat i Norrland har jag läst (här?). Så om de inte öppnar upp dem i år lär de bli stämda.
Är du säker på att de tagit emot pengarna?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Peugeot e-208

Inlägg av PapaD »

Säker... Hur är man det? Länsstyrelsen sade att bidraget delats ut och att villkoren är allmän tillgänglighet. Som jag minns artikeln. Var det inte här? Eller var det elbilen.se?
Edit: Jag hittar inte artikeln jag läst. Däremot denna från i somras https://alltomelbil.se/trots-rykten-ing ... a-elbilar/

Den antyder att de sökt och blivit beviljade bidrag för någon speciallösning. Som de testar i Europa men jag vet inte vad de syftar på.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5314
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Nicke Nyfiken »

PapaD skrev:
Säker... Hur är man det? Länsstyrelsen sade att bidraget delats ut och att villkoren är allmän tillgänglighet. Som jag minns artikeln. Var det inte här? Eller var det elbilen.se?
Edit: Jag hittar inte artikeln jag läst. Däremot denna från i somras https://alltomelbil.se/trots-rykten-ing ... a-elbilar/

Den antyder att de sökt och blivit beviljade bidrag för någon speciallösning. Som de testar i Europa men jag vet inte vad de syftar på.
Vad jag läst så tog Tesla, liksom övriga aktörer, tillbaka sina ansökningar pga de ekonomiska villkoren i avtalet.
Kan dock inte minnas var jag läste detta.
Model Y P
Model S P
Model S P
Dsl
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 mar 2022 19:35

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Dsl »

BEV[e-Rage] skrev:
Dsl skrev:
.. får väl hoppas att vissa av problemen är fixade nu när modellen funnits ett par år.
Ja, det kan man ju bara hoppas..

På min e-208 från 2020 funkar fortfarande fjärrkommandon med MyPeugeot appen mycket sporadiskt och aktuell trafikinformation i TOMTOM navigatorn oftast bara ett kort tag på resan varför man får förlita sig på Google Maps.

Läste dock nånstans att de ska ha bytt till en bättre värmepump på bilar som byggs i år, för längre räckvidd på vintern. Den är rätt usel på min bil.
Surt men problem. Framförallt vill jag ju att man skall kunna värma i förväg så att bilen är isfri när man skall iväg, även om problemen kanske inte är så stort när man kan fräsa på full värme direkt.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Peugeot e-208

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Dsl skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Dsl skrev:
.. får väl hoppas att vissa av problemen är fixade nu när modellen funnits ett par år.
Ja, det kan man ju bara hoppas..

På min e-208 från 2020 funkar fortfarande fjärrkommandon med MyPeugeot appen mycket sporadiskt och aktuell trafikinformation i TOMTOM navigatorn oftast bara ett kort tag på resan varför man får förlita sig på Google Maps.

Läste dock nånstans att de ska ha bytt till en bättre värmepump på bilar som byggs i år, för längre räckvidd på vintern. Den är rätt usel på min bil.
Surt men problem. Framförallt vill jag ju att man skall kunna värma i förväg så att bilen är isfri när man skall iväg, även om problemen kanske inte är så stort när man kan fräsa på full värme direkt.
Precis, fjärrstarta värmen för att slippa skrapa rutorna till vardags samt för att kunna övervaka laddningsnivå när man tar en paus och fikar medan man laddar tillräckligt (enligt ABRP) för att nå nästa destination under lite längre resor.
Detta har iallafall inte funkat ordentligt på min e208’a.
Dsl
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 mar 2022 19:35

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Dsl »

Riktigt tråkigt. Tyvärr är jag van efter 5 år med bmw, men visst, nu sista vintern har äntligen värmaren hoppat igång varje gång, lagom om till 3g nedstängningen.

Hur bra fräs är det i värmen, får man fri sikt på en minut om man maxar när det är ett par minus eller tar det lång tid?
Dsl
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 mar 2022 19:35

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Dsl »

Någon som vet om 15" fälgar passar på e-208 eller om den kräver 16"?

Har en uppsättning 15" vinterfälgar som jag hoppades kunna använda.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Peugeot e-208

Inlägg av expat »

Dsl skrev:
Någon som vet om 15" fälgar passar på e-208 eller om den kräver 16"?

Har en uppsättning 15" vinterfälgar som jag hoppades kunna använda.
Se efter hur mycket plats du har mellan oket och fälgen, det ger en bra första indikation
Dsl
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 mar 2022 19:35

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Dsl »

expat skrev:
Dsl skrev:
Någon som vet om 15" fälgar passar på e-208 eller om den kräver 16"?

Har en uppsättning 15" vinterfälgar som jag hoppades kunna använda.
Se efter hur mycket plats du har mellan oket och fälgen, det ger en bra första indikation
Hade gärna velat veta om jag skall skicka med däcken till den gamla bilen innan jag får den nya.
Alternativet att hyra en bil och testa går ju, men det slipper jag gärna.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Peugeot e-208

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Efter 3500 mil har jag uppdaterat det första inlägget med några ”Edit: ”.
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Alex-H »

Låter lovande..
https://carup.se/nya-peugeotbilar-stopp ... ishojning/
Carup kan avslöja att leveranserna av nya Peugeot och flera bilmärken har stoppats av handlare i Sverige. Orsaken är bråk runt en prishöjning som hotar att ge dyrare bilar och högre leasingpriser.

– Det finns inget leveransstopp med anledning av höjda kundpriser och de privatpersoner som beställt en bil kommer inte att få betala mer för bilen vid leverans. Det som däremot har hänt är att Stellantis har hävt prisskyddet på sina bilar, vilket har skapat turbulens i vår distributionskedja och gjort det svårare för våra återförsäljare att leverera bilar till kunderna, säger Ola Martinsson, marknadschef på generalagenten K.W. Bruun.
Tydligen är jag en av de lyckliga som inte fått sin bil avbeställd. Den finns tydligen i hamnen i Malmö, så bilen är tillverkad och allt. Återstår att se om jag får hämta ut den..
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Peugeot e-208

Inlägg av Alex-H »

Vad jag hört så ska det ha blivit löst idag, så jag hoppas på leverans i nästa vecka när det administrativa är klart
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Peugeot e-208

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Har nu kört vår e-208 i 2,5 år och drygt 5000 mil. Så idag tog jag en titt på batteriets kapacitet mha Car Scanner OBD2 appen:
- SoC 100%
- SoH 92%
- DC Capacity 40,34kWh
- DC Temp 24 C
Dvs, om jag räknar bort de 8% som nu degenererats enligt SoH så har Max tillgänglig kapacitet bara varit knappt 44kWh av 50kWh brutto. Efter lite googlande förstår jag att de dragit ner från Max 46kWh till 44kWh vid en service och uppdatering av mjukvaran.
Visar att man ska undvika bilmärken som inte redovisar nettokapaciteten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Peugeot e-208

Inlägg av martinot »

BEV[e-Rage] skrev: 13 jun 2023 18:38
Har nu kört vår e-208 i 2,5 år och drygt 5000 mil. Så idag tog jag en titt på batteriets kapacitet mha Car Scanner OBD2 appen:
- SoC 100%
- SoH 92%
- DC Capacity 40,34kWh
- DC Temp 24 C
Dvs, om jag räknar bort de 8% som nu degenererats enligt SoH så har Max tillgänglig kapacitet bara varit knappt 44kWh av 50kWh brutto. Efter lite googlande förstår jag att de dragit ner från Max 46kWh till 44kWh vid en service och uppdatering av mjukvaran.
Visar att man ska undvika bilmärken som inte redovisar nettokapaciteten.
Intressant. Bortsett från det, har du varit hyfsat nöjd med din e-208 i övrigt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Peugeot e-208

Inlägg av BEV[e-Rage] »

martinot skrev: 16 jun 2023 21:35
BEV[e-Rage] skrev: 13 jun 2023 18:38
Har nu kört vår e-208 i 2,5 år och drygt 5000 mil. Så idag tog jag en titt på batteriets kapacitet mha Car Scanner OBD2 appen:
- SoC 100%
- SoH 92%
- DC Capacity 40,34kWh
- DC Temp 24 C
Dvs, om jag räknar bort de 8% som nu degenererats enligt SoH så har Max tillgänglig kapacitet bara varit knappt 44kWh av 50kWh brutto. Efter lite googlande förstår jag att de dragit ner från Max 46kWh till 44kWh vid en service och uppdatering av mjukvaran.
Visar att man ska undvika bilmärken som inte redovisar nettokapaciteten.
Intressant. Bortsett från det, har du varit hyfsat nöjd med din e-208 i övrigt?
Se sammanfattning först i denna tråd, den stämmer fortfarande rätt väl.

PS. Vår e-208 är dock tillverkad 2020 och det verkar ha skett en del förbättringar av tex värmepumpen, tillgänglig kapacitet och räckvidd på årsmodeller sedan dess enligt:
2020: https://ev-database.org/car/1168/Peugeot-e-208
2021(22): https://ev-database.org/car/1583/Peugeot-e-208
2022(23): https://ev-database.org/car/1836/Peugeot-e-208-51-kWh
2023(24) facelift: https://ev-database.org/car/1949/Peugeot-e-208-51-kWh
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Peugeot e-208

Inlägg av BTC »

Ingen större idé att starta någon ny tråd så skriver i denna i stället.

Pris satt på nya e-208. Från 489 900:-

https://alltomelbil.se/nya-peugeot-e-20 ... 00-kronor/

Ännu en klarhet från Stellantis. Småbil från ett budgetmärke till det ringa priset av en halv miljon SEK. I dagens marknad präglad av inflation och lågkonjunktur. Anar jag en storsäljare ännu en gång?
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Peugeot e-208

Inlägg av BEV[e-Rage] »

BTC skrev: 03 nov 2023 16:27
Ingen större idé att starta någon ny tråd så skriver i denna i stället.

Pris satt på nya e-208. Från 489 900:-

https://alltomelbil.se/nya-peugeot-e-20 ... 00-kronor/

Ännu en klarhet från Stellantis. Småbil från ett budgetmärke till det ringa priset av en halv miljon SEK. I dagens marknad präglad av inflation och lågkonjunktur. Anar jag en storsäljare ännu en gång?
Verkar vara ungefär samma priser som 2020 även fast batterikapaciteten är lite större och motorn lite starkare samt att GT nu har en elektriskt justerbara förarstol med massage.
Den stora skillnaden är att förmånsvärden beräknas helt annorlunda numera varför eldrivna småbilar tyvärr blir helt ointressanta ur den aspekten.
https://dokument.peugeot.se/prislistor/ ... ar/208.pdf
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Peugeot e-208

Inlägg av mussla »

Vem skall köpa den bilen för en halvmiljon? Kostar det som en Tesla så köper man väl en Tesla.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Peugeot e-208

Inlägg av BEV[e-Rage] »

mussla skrev: 03 nov 2023 19:49
Vem skall köpa den bilen för en halvmiljon? Kostar det som en Tesla så köper man väl en Tesla.
Jag antar stellantis får fortsätta med sina privatleasingkampanjer men även det blir tufft i konkurrens med BYD och MG.
Skriv svar