Ledare SvD: avskaffa bidragen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

Håller med er båda (Legato, Holden, mflr.).

Känns som en rätt misslyckad reform av S+MP, ur både miljösynpunkt (missgynnar övergången till elbilar) och andra synpunkter (straffa billiga förmånsbilar för hantverkare och andra som är beroende av det, och gynna dyra miljon+ bilar).

Men förhoppningsvis så blev genusperspektivet bättre (fråga mig dock inte hur, då jag aldrig fattat hur MP tänkte här).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

Legato skrev:
Du läste tydligen inte vad jag skrev. Jag skrev att jag tycker bonusen borde vara större samt att bonusbeloppet bör reducera det förmånsgrundande beloppet.
För att förmånsvärdet för en Model 3 LR ska gå ned till nuvarande nivå (med reducering), så skulle bonusbeloppet behöva vara 300.000 kr. Det är inte realistiskt.
Legato skrev:
På vilket sätt skulle det vara bättre för miljön med en företagsägd elbil vs en privatägd? Det gör givetvis ingen som helst skillnad, det är bara ett orättvist system som spär på fördomen om att det bara är en subvention för de som redan är rika.
Det som självklart spelar roll är hur MÅNGA elbilar som säljs. Eftersom företag har större möjlighet att räkna hem en leasing på en bil som kostar 600.000 kr eller mer, så är det också naturligt att de flesta bilar i den prisklassen är företagsbilar. Av 27.000 sålda elbilar i Sverige under 2020, så såldes 17.000 till företag. Av 3.557 Model 3, så var 2.440 företagsbilar. Ju dyrare bil, desto större andel företagsbilar, av 894 Model S så var 766 företagsbilar.

Företagsbilar körs av anställda eller företagare som måste betala förmånsvärde, ska de vilja köra en elbil med den prisnivå de har idag och därmed högt förmånsvärde, så fyller reduceringen en funktion. Det gör självklart skillnad om förmånsvärdet är 9.400 kronor (Model 3 LR utan reducering!) istället för 4.400 kr (med reducering).

Legato skrev:
Dessutom hade det givetvis haft mycket större miljöeffekt om fler fossilbilar byttes mot elbilar istället för nuvarande fokus på företagsägda miljonbilar.
Det är ju det som är syftet med reduceringen av förmånsvärde och det har självklart en effekt; det säljs fler elbilar.
M3 LR AWD EAP 2021
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Fredrik j »

Tomas L skrev:
Eftersom företag har större möjlighet att räkna hem en leasing på en bil som kostar 600.000 kr eller mer, så är det också naturligt att de flesta bilar i den prisklassen är företagsbilar.
Vad menar du med ”räkna hem”? Det är ju systemet med förmånsbeskattning av anställda som driver att företag köper nya bilar som inte används i verksamheten.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Eftersom företag har större möjlighet att räkna hem en leasing på en bil som kostar 600.000 kr eller mer, så är det också naturligt att de flesta bilar i den prisklassen är företagsbilar.
Vad menar du med ”räkna hem”? Det är ju systemet med förmånsbeskattning av anställda som driver att företag köper nya bilar som inte används i verksamheten.
Om man anställer en säljare som vill ha en Tesla Model S så bör hen se till att sälja så pass bra att hen inte bara betalar sin bil, utan även sin lön och skatter. Inga företag köper bilar bara för att skatten är låg, men man kan styra företag att välja en viss typ av bilar med en lägre skatt. Ta bort reduceringen och försäljningen av fossilbilar kommer att öka.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Legato »

Tomas L skrev:
Legato skrev:
Du läste tydligen inte vad jag skrev. Jag skrev att jag tycker bonusen borde vara större samt att bonusbeloppet bör reducera det förmånsgrundande beloppet.
För att förmånsvärdet för en Model 3 LR ska gå ned till nuvarande nivå (med reducering), så skulle bonusbeloppet behöva vara 300.000 kr. Det är inte realistiskt.
Legato skrev:
På vilket sätt skulle det vara bättre för miljön med en företagsägd elbil vs en privatägd? Det gör givetvis ingen som helst skillnad, det är bara ett orättvist system som spär på fördomen om att det bara är en subvention för de som redan är rika.
Det som självklart spelar roll är hur MÅNGA elbilar som säljs. Eftersom företag har större möjlighet att räkna hem en leasing på en bil som kostar 600.000 kr eller mer, så är det också naturligt att de flesta bilar i den prisklassen är företagsbilar. Av 27.000 sålda elbilar i Sverige under 2020, så såldes 17.000 till företag. Av 3.557 Model 3, så var 2.440 företagsbilar. Ju dyrare bil, desto större andel företagsbilar, av 894 Model S så var 766 företagsbilar.

Företagsbilar körs av anställda eller företagare som måste betala förmånsvärde, ska de vilja köra en elbil med den prisnivå de har idag och därmed högt förmånsvärde, så fyller reduceringen en funktion. Det gör självklart skillnad om förmånsvärdet är 9.400 kronor (Model 3 LR utan reducering!) istället för 4.400 kr (med reducering).

Legato skrev:
Dessutom hade det givetvis haft mycket större miljöeffekt om fler fossilbilar byttes mot elbilar istället för nuvarande fokus på företagsägda miljonbilar.
Det är ju det som är syftet med reduceringen av förmånsvärde och det har självklart en effekt; det säljs fler elbilar.
Ja det är ju återigen just antalet bilar som är relevant (eller i realiteten antal mil de rullar). Inte att det är dyra bilar. Återigen, nuvarande system gör att privatpersoner inte har råd (i tillräckligt stor grad) att köpa elbilar. Istället subventionerar man med onödigt stora summor så företag kan köpa dyra elbilar.

Du har fortfarande inte gett ett enda argument för varför det är bättre med en företagsägd än en privatägd elbil för klimatet... Förhoppningsvis inser du att det inte spelar någon roll och då är en naturlig konsekvens att systemet borde vara balanserat så att privatpersoner får lika generösa incitament som företag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

Jag undrar varför just bilar ska kunna ägas/leasas av företag och användas helt och hållet privat mot förmånsbeskattning, varför inte båtar, flygplan eller vad som helst som inte har ett dyft med företagets verksamhet att skaffa. För bilbranschen är det ju en guldgruva men det rimmar illa med miljötänket, undrar hur många onödigt stora och miljöpåverkande bilar som aldrig inköpts utan denna konstruktion.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Jag undrar varför just bilar ska kunna ägas/leasas av företag och användas helt och hållet privat mot förmånsbeskattning, varför inte båtar, flygplan eller vad som helst som inte har ett dyft med företagets verksamhet att skaffa. För bilbranschen är det ju en guldgruva men det rimmar illa med miljötänket, undrar hur många onödigt stora och miljöpåverkande bilar som aldrig inköpts utan denna konstruktion.
Kan man väl köpa om man vill?
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

holden skrev:
Jag undrar varför just bilar ska kunna ägas/leasas av företag och användas helt och hållet privat mot förmånsbeskattning, varför inte båtar, flygplan eller vad som helst som inte har ett dyft med företagets verksamhet att skaffa. För bilbranschen är det ju en guldgruva men det rimmar illa med miljötänket, undrar hur många onödigt stora och miljöpåverkande bilar som aldrig inköpts utan denna konstruktion.
Vem har påstått att det är så?

Skatteverket:
Egendom med oinskränkt dispositionsrätt
En delägare eller annan anställd med kontinuerlig och oinskränkt dispositionsrätt till företagets fritidsbostad eller båt bör beskattas för värdet av en sådan förmån beräknad på årsbasis. Detta gäller oavsett vilket faktiskt nyttjande som skett. Förmånen ska värderas till marknadsvärdet, d.v.s. den motsvarande kostnad den anställde hade haft om denne själv skaffat sig motsvarande förmån. Man bör då i första hand jämföra kostnaden för en privatperson att hyra en motsvarande egendom på årsbasis.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av larsw »

Spontant kan man väl avskaffa presstöden också tänker jag. Fett mycket pengar som går till media, inklusive SvD. Tidningarna får väl lära sig att gå runt på egna meriter?
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

MWall skrev:
holden skrev:
Jag undrar varför just bilar ska kunna ägas/leasas av företag och användas helt och hållet privat mot förmånsbeskattning, varför inte båtar, flygplan eller vad som helst som inte har ett dyft med företagets verksamhet att skaffa. För bilbranschen är det ju en guldgruva men det rimmar illa med miljötänket, undrar hur många onödigt stora och miljöpåverkande bilar som aldrig inköpts utan denna konstruktion.
Kan man väl köpa om man vill?
Så om jag köper en jordfräs och en robotgräsklippare på konsultfirman, vad blir förmånsvärdet?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

Legato skrev:
Ja det är ju återigen just antalet bilar som är relevant (eller i realiteten antal mil de rullar). Inte att det är dyra bilar. Återigen, nuvarande system gör att privatpersoner inte har råd (i tillräckligt stor grad) att köpa elbilar. Istället subventionerar man med onödigt stora summor så företag kan köpa dyra elbilar.

För det första:

Du har fortfarande inte gett ett enda argument för varför det är bättre med en företagsägd än en privatägd elbil för klimatet... Förhoppningsvis inser du att det inte spelar någon roll och då är en naturlig konsekvens att systemet borde vara balanserat så att privatpersoner får lika generösa incitament som företag.
Låt oss först klarlägga en sak: staten subventionerar inte företags inköp av elbilar MER än för privatpersoner: båda får lika stor miljöbonus.

Visa gärna var jag har argumenterat att en företagsbil är bättre för klimatet än en privatbil? Jag har inte heller påstått det omvända förhållandet. Jag skrev ju att det är antalet elbilar som spelar roll, vilket du också håller med om. Nu råkar det vara så att elbilar kostar avsevärt mycket mer än traditionella fossilbilar, de flesta ligger i en prisklass där de en majoritet av alla fordon säljs (eg. leasas) till företag, se siffrorna på försäljningen från 2020 i mitt förra inlägg.

Trots nedsättningen av förmånsvärdet, så är det ändå en minoritet av alla företagsbilar som är elbilar, medan det såldes 2420 Tesla Model 3 till företag, så såldes det samtidigt tre gånger så många Volvo S/V60 dieselbilar till företag. Vill man öka antalet elbilar för miljöns skull, så bör man förbättra villkoren när det gäller elbilar till företag. Det kommer även att gynna privatbilister då de flesta företagsbilar kommer ut på privatmarknaden efter 3 år. Det är det bästa för miljön.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 2 gång.
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

holden skrev:
Så om jag köper en jordfräs och en robotgräsklippare på konsultfirman, vad blir förmånsvärdet?
----->

Skatteverket:
Egendom med oinskränkt dispositionsrätt
En delägare eller annan anställd med kontinuerlig och oinskränkt dispositionsrätt till företagets fritidsbostad eller båt bör beskattas för värdet av en sådan förmån beräknad på årsbasis. Detta gäller oavsett vilket faktiskt nyttjande som skett. Förmånen ska värderas till marknadsvärdet, d.v.s. den motsvarande kostnad den anställde hade haft om denne själv skaffat sig motsvarande förmån. Man bör då i första hand jämföra kostnaden för en privatperson att hyra en motsvarande egendom på årsbasis.
Du får alltså betala skatt (förmånsvärde) på det belopp som det skulle ha kostat att hyra klipparen eller jordfräsen så länge den står till ditt förfogande. Det är nog billigare att köpa den.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

Tomas L skrev:
holden skrev:
Så om jag köper en jordfräs och en robotgräsklippare på konsultfirman, vad blir förmånsvärdet?
----->

Skatteverket:
Egendom med oinskränkt dispositionsrätt
En delägare eller annan anställd med kontinuerlig och oinskränkt dispositionsrätt till företagets fritidsbostad eller båt bör beskattas för värdet av en sådan förmån beräknad på årsbasis. Detta gäller oavsett vilket faktiskt nyttjande som skett. Förmånen ska värderas till marknadsvärdet, d.v.s. den motsvarande kostnad den anställde hade haft om denne själv skaffat sig motsvarande förmån. Man bör då i första hand jämföra kostnaden för en privatperson att hyra en motsvarande egendom på årsbasis.
Du får alltså betala skatt (förmånsvärde) på det belopp som det skulle ha kostat att hyra klipparen eller jordfräsen så länge den står till ditt förfogande. Det är nog billigare att köpa den.
Exakt, men det gäller inte bilar - och min fråga är varför.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

holden skrev:
Tomas L skrev:
holden skrev:
Så om jag köper en jordfräs och en robotgräsklippare på konsultfirman, vad blir förmånsvärdet?
----->

Skatteverket:
Egendom med oinskränkt dispositionsrätt
En delägare eller annan anställd med kontinuerlig och oinskränkt dispositionsrätt till företagets fritidsbostad eller båt bör beskattas för värdet av en sådan förmån beräknad på årsbasis. Detta gäller oavsett vilket faktiskt nyttjande som skett. Förmånen ska värderas till marknadsvärdet, d.v.s. den motsvarande kostnad den anställde hade haft om denne själv skaffat sig motsvarande förmån. Man bör då i första hand jämföra kostnaden för en privatperson att hyra en motsvarande egendom på årsbasis.
Du får alltså betala skatt (förmånsvärde) på det belopp som det skulle ha kostat att hyra klipparen eller jordfräsen så länge den står till ditt förfogande. Det är nog billigare att köpa den.
Exakt, men det gäller inte bilar - och min fråga är varför.
Det gör det, fast när det gäller bilar så betalar man förmånsvärde på det det skulle ha kostat att äga bilen.
M3 LR AWD EAP 2021
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
Tomas L skrev:
holden skrev:
Så om jag köper en jordfräs och en robotgräsklippare på konsultfirman, vad blir förmånsvärdet?
----->

Skatteverket:
Egendom med oinskränkt dispositionsrätt
En delägare eller annan anställd med kontinuerlig och oinskränkt dispositionsrätt till företagets fritidsbostad eller båt bör beskattas för värdet av en sådan förmån beräknad på årsbasis. Detta gäller oavsett vilket faktiskt nyttjande som skett. Förmånen ska värderas till marknadsvärdet, d.v.s. den motsvarande kostnad den anställde hade haft om denne själv skaffat sig motsvarande förmån. Man bör då i första hand jämföra kostnaden för en privatperson att hyra en motsvarande egendom på årsbasis.
Du får alltså betala skatt (förmånsvärde) på det belopp som det skulle ha kostat att hyra klipparen eller jordfräsen så länge den står till ditt förfogande. Det är nog billigare att köpa den.
Exakt, men det gäller inte bilar - och min fråga är varför.
Troligtvis uppkom förmånsbilen främst för att ge företag möjlighet att erbjuda en anställd att privat använda en bil som i huvudsak används i tjänsten.
Om företagets extra kostnad för att låta en anställd använda en tjänstebil utanför arbetstiden är liten blir det ju ett relativt billigt sätt att erbjuda fri bil som en del av den totala ersättningen.

Med tiden har det ju glidit iväg och förmånsbil erbjuds anställda som inte alls använder bil i sitt arbete mer än transporterar sig själv till det i den.
Numera är ju förmånsbilen ofta bara en del av den totala lönekostnaden för en anställd. Skatteplanering helt enkelt.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

Tomas L skrev:
holden skrev:
Tomas L skrev:
holden skrev:
Så om jag köper en jordfräs och en robotgräsklippare på konsultfirman, vad blir förmånsvärdet?
----->

Skatteverket:
Egendom med oinskränkt dispositionsrätt
En delägare eller annan anställd med kontinuerlig och oinskränkt dispositionsrätt till företagets fritidsbostad eller båt bör beskattas för värdet av en sådan förmån beräknad på årsbasis. Detta gäller oavsett vilket faktiskt nyttjande som skett. Förmånen ska värderas till marknadsvärdet, d.v.s. den motsvarande kostnad den anställde hade haft om denne själv skaffat sig motsvarande förmån. Man bör då i första hand jämföra kostnaden för en privatperson att hyra en motsvarande egendom på årsbasis.
Du får alltså betala skatt (förmånsvärde) på det belopp som det skulle ha kostat att hyra klipparen eller jordfräsen så länge den står till ditt förfogande. Det är nog billigare att köpa den.
Exakt, men det gäller inte bilar - och min fråga är varför.
Det gör det, fast när det gäller bilar så betalar man förmånsvärde på det det skulle ha kostat att äga bilen.
Nja, hade det varit kostnadsneutralt för brukaren av bilen hade det ju inte varit en förmån, systemet bygger på att det blir billigare än att äga bilen privat. Så frågan kvarstår varför politikerna tycker att det är så det ska vara just gällande bilar - blir lite kluvet när man samtidigt förordar kollektivtrafik.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

holden skrev:
Nja, hade det varit kostnadsneutralt för brukaren av bilen hade det ju inte varit en förmån, systemet bygger på att det blir billigare än att äga bilen privat. Så frågan kvarstår varför politikerna tycker att det är så det ska vara just gällande bilar - blir lite kluvet när man samtidigt förordar kollektivtrafik.
Förmånen är att du har tillgång till en bil, inte nödvändigtvis att den är billigare.

Det kommer f ö en justering av förmånsvärdena den 1/7, tanken bakom den är att det ska kosta lika mycket att ha en förmånsbil som att äga den själv. Det är faktiskt korkat: varför ska man betala lika mycket i skatt för en bil som man inte äger (förmånsbil) som vad samma bil kostar om man äger den? Om förmånasbilen bilen visar sig ha ett väldigt bra andrahandsvärde, får man tillbaka på skatten då?

Dessutom finns det ett tankevurpa bakom resonemanget: det förutsätter att den person som får en förmånsbil annars skulle ha köpt samma bil privat. De flesta som blir erbjuden en förmånsbil jämför med vad deras nuvarande bil kostar, eller en bil med några år på nacken, inte en NY bil.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av MWall »

holden skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Jag undrar varför just bilar ska kunna ägas/leasas av företag och användas helt och hållet privat mot förmånsbeskattning, varför inte båtar, flygplan eller vad som helst som inte har ett dyft med företagets verksamhet att skaffa. För bilbranschen är det ju en guldgruva men det rimmar illa med miljötänket, undrar hur många onödigt stora och miljöpåverkande bilar som aldrig inköpts utan denna konstruktion.
Kan man väl köpa om man vill?
Så om jag köper en jordfräs och en robotgräsklippare på konsultfirman, vad blir förmånsvärdet?
Du får skatta för samma summa som den kostade antagligen. ;)
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

Fredrik j skrev:
Troligtvis uppkom förmånsbilen främst för att ge företag möjlighet att erbjuda en anställd att privat använda en bil som i huvudsak används i tjänsten. Om företagets extra kostnad för att låta en anställd använda en tjänstebil utanför arbetstiden är liten blir det ju ett relativt billigt sätt att erbjuda fri bil som en del av den totala ersättningen.

Med tiden har det ju glidit iväg och förmånsbil erbjuds anställda som inte alls använder bil i sitt arbete mer än transporterar sig själv till det i den.
Numera är ju förmånsbilen ofta bara en del av den totala lönekostnaden för en anställd. Skatteplanering helt enkelt.
Det finns inga "fria bilar". Men nu undrar jag: handlar det om elbilar och miljö eller om att grannen kör en ny bil?
M3 LR AWD EAP 2021
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Fredrik j »

Tomas L skrev:
Fredrik j skrev:
Troligtvis uppkom förmånsbilen främst för att ge företag möjlighet att erbjuda en anställd att privat använda en bil som i huvudsak används i tjänsten. Om företagets extra kostnad för att låta en anställd använda en tjänstebil utanför arbetstiden är liten blir det ju ett relativt billigt sätt att erbjuda fri bil som en del av den totala ersättningen.

Med tiden har det ju glidit iväg och förmånsbil erbjuds anställda som inte alls använder bil i sitt arbete mer än transporterar sig själv till det i den.
Numera är ju förmånsbilen ofta bara en del av den totala lönekostnaden för en anställd. Skatteplanering helt enkelt.
Det finns inga "fria bilar". Men nu undrar jag: handlar det om elbilar och miljö eller om att grannen kör en ny bil?
Nej, det är ju alltid någon som betalar naturligtvis. Men det förmånliga för en anställd är ju om man förmånsbeskattas för mindre än vad det skulle kostat om man själv hade köpt samma bil.
Ofta innebär förmånsbil att man kan köra i praktiken obegränsat antal mil till en fast kostnad. Kostnaden för bilen blir i många fall inte högre för den anställde beroende av hur mycket man kör.

Kopplingen mellan förmånsbilar och miljö beror ju på dom lägre förmånsvärden på miljöbilar som används som styrmedel. Det har ju gjort att det blir mycket förmånligt att ha förmånsbil jämfört med att köpa motsvarande bil privat.

Precis som Holden gör kan man ju undra varför det är så med just bilar?
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Tomas L »

Fredrik j skrev:

Nej, det är ju alltid någon som betalar naturligtvis. Men det förmånliga för en anställd är ju om man förmånsbeskattas för mindre än vad det skulle kostat om man själv hade köpt samma bil.
Ofta innebär förmånsbil att man kan köra i praktiken obegränsat antal mil till en fast kostnad. Kostnaden för bilen blir i många fall inte högre för den anställde beroende av hur mycket man kör.

Kopplingen mellan förmånsbilar och miljö beror ju på dom lägre förmånsvärden på miljöbilar som används som styrmedel. Det har ju gjort att det blir mycket förmånligt att ha förmånsbil jämfört med att köpa motsvarande bil privat.

Precis som Holden gör kan man ju undra varför det är så med just bilar?
Läs det jag skrev tidigare om ”tankevurpan”. Förmånsbeskattning gäller ALLT från luncher till flygplan, inte bara bilar. Har man tillgång till en båt som firman äger, får du betala förmånsskatt oavsett om du kör en gång per år eller varje dag.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

larsw skrev:
Spontant kan man väl avskaffa presstöden också tänker jag. Fett mycket pengar som går till media, inklusive SvD. Tidningarna får väl lära sig att gå runt på egna meriter?
Håller med helt. Samma sak med SVT. Lägg pengarna på elektrifieringen istället!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av holden »

Tomas L skrev:
Fredrik j skrev:

Nej, det är ju alltid någon som betalar naturligtvis. Men det förmånliga för en anställd är ju om man förmånsbeskattas för mindre än vad det skulle kostat om man själv hade köpt samma bil.
Ofta innebär förmånsbil att man kan köra i praktiken obegränsat antal mil till en fast kostnad. Kostnaden för bilen blir i många fall inte högre för den anställde beroende av hur mycket man kör.

Kopplingen mellan förmånsbilar och miljö beror ju på dom lägre förmånsvärden på miljöbilar som används som styrmedel. Det har ju gjort att det blir mycket förmånligt att ha förmånsbil jämfört med att köpa motsvarande bil privat.

Precis som Holden gör kan man ju undra varför det är så med just bilar?
Läs det jag skrev tidigare om ”tankevurpan”. Förmånsbeskattning gäller ALLT från luncher till flygplan, inte bara bilar. Har man tillgång till en båt som firman äger, får du betala förmånsskatt oavsett om du kör en gång per år eller varje dag.
Tankevurpan här är att om jag köper något annat bruksföremål än just en bil som jag vill använda privat ska jag förmånsbeskattas motsvarande kostnaden av att hyra objektet, vilket inte gäller i fallet förmånsbil, det är givetvis omöjligt att hyra en Tesla 3:a för 2000 i månaden netto.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av Legato »

Tomas L skrev:
Legato skrev:
Ja det är ju återigen just antalet bilar som är relevant (eller i realiteten antal mil de rullar). Inte att det är dyra bilar. Återigen, nuvarande system gör att privatpersoner inte har råd (i tillräckligt stor grad) att köpa elbilar. Istället subventionerar man med onödigt stora summor så företag kan köpa dyra elbilar.

För det första:

Du har fortfarande inte gett ett enda argument för varför det är bättre med en företagsägd än en privatägd elbil för klimatet... Förhoppningsvis inser du att det inte spelar någon roll och då är en naturlig konsekvens att systemet borde vara balanserat så att privatpersoner får lika generösa incitament som företag.
Låt oss först klarlägga en sak: staten subventionerar inte företags inköp av elbilar MER än för privatpersoner: båda får lika stor miljöbonus.

Visa gärna var jag har argumenterat att en företagsbil är bättre för klimatet än en privatbil? Jag har inte heller påstått det omvända förhållandet. Jag skrev ju att det är antalet elbilar som spelar roll, vilket du också håller med om. Nu råkar det vara så att elbilar kostar avsevärt mycket mer än traditionella fossilbilar, de flesta ligger i en prisklass där de en majoritet av alla fordon säljs (eg. leasas) till företag, se siffrorna på försäljningen från 2020 i mitt förra inlägg.

Trots nedsättningen av förmånsvärdet, så är det ändå en minoritet av alla företagsbilar som är elbilar, medan det såldes 2420 Tesla Model 3 till företag, så såldes det samtidigt tre gånger så många Volvo S/V60 dieselbilar till företag. Vill man öka antalet elbilar för miljöns skull, så bör man förbättra villkoren när det gäller elbilar till företag. Det kommer även att gynna privatbilister då de flesta företagsbilar kommer ut på privatmarknaden efter 3 år. Det är det bästa för miljön.
Självklart subventionerar man företag mer eftersom de utöver bonusen också får en rabatt på förmånsvärdet.
Det är ju precis detta man försöker justera from 1/7 som du själv skrev om nyss...

Eftersom du anser att företagsägda bilar ska subventioneras mer än privatägda så är imo den enda logiska förklaringen att du tror att de gör större nytta för miljön där. Varför ska vi annars ge mindre subventioner till privatpersoner?

Det finns massor av elbilar i lägre prisklasser också, men som sagt så säljer de inte så bra just pga skevheten i bidragssystemet där potentiella köpande privatpersoner inte har råd då subventionerna läggs på företagen.

"Det är det bästa för miljön" påstår du. Jag hävdar att du har helt fel. Det bästa för miljön är om fler får råd att köpa elbil och att den totala försäljningen därmed ökar. Återigen, miljön gynnas inte extra av dyra elbilar vs billiga, snarare tvärtom...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen

Inlägg av martinot »

Oavsett vad man tycker om förmånsbilar (går nog aldrig att få helt rättvist, då både jobbanvändning och förmånsanvändning varierar så mycket från fall till fall), så finns det ju många saker som subventioneras i samhället. Tex. räntor på bostadslån, lägre MOMS på vissa varugrupper, bidrag i alla möjliga och omöjliga former. Finns nog många värre märkligheter än detta!

Men oavsett den debatten, nu när vi har det skattesystem och förmånssystem som vi har, så tycker jag att man skall gynna elbilar både på företagssidan och privatsidan. Handlar inte om antingen eller, utan båda två.

Tyvärr så tror jag att de nya förmånsreglerna som kommer i år, kommer att kraftigt försämra för företag att välja rena elfordon framför ICE och hybrider. Tror tyvärr att hybrider är de stora vinnarna, på bekostnad av rena BEV på företagssidan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar