Hade inte reflekterat över det tidigare, men det ligger faktiskt i ryggmärgen för mig, precis som för Björn ovan att man bara inte gör det.
Nu är det ju inte så att jag ligger på fullgas ut ur alla kurvor. Det räcker bra med halva effekten i chillmode för att skapa utmaning med Yoke vid alla situationer där man låter (en rund) ratt glida i händerna för att ”snurra upp sig” efter sväng. Det ser jag inte riktigt hur man kan göra på ett säkert sätt med en Yoke.
Men här verkar vi ha helt olika körstil - bara att gratulera till att Yoken funkar så bra för er
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21 Model S Ludicrous Performance -20 Model S Plaid, röd
Hade inte reflekterat över det tidigare, men det ligger faktiskt i ryggmärgen för mig, precis som för Björn ovan att man bara inte gör det.
Nu är det ju inte så att jag ligger på fullgas ut ur alla kurvor. Det räcker bra med halva effekten i chillmode för att skapa utmaning med Yoke vid alla situationer där man låter (en rund) ratt glida i händerna för att ”snurra upp sig” efter sväng. Det ser jag inte riktigt hur man kan göra på ett säkert sätt med en Yoke.
Men här verkar vi ha helt olika körstil - bara att gratulera till att Yoken funkar så bra för er
Ja, alla verkar ha olika körstil. Jag har aldrig haft ”chill” inställt, vare sig på min Raven eller på Pläden men aldrig haft en sladd. Troligen för att jag bara gasar max när bilen är rakt fram.
Det jag undrar över dock är, har Pläd torque vectoring utan att ha track mode inställt? Upplever det så (tendens till överstyrning ) när jag kör mer aktivt på snöiga/isiga krokiga vägar.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Hade inte reflekterat över det tidigare, men det ligger faktiskt i ryggmärgen för mig, precis som för Björn ovan att man bara inte gör det.
Nu är det ju inte så att jag ligger på fullgas ut ur alla kurvor. Det räcker bra med halva effekten i chillmode för att skapa utmaning med Yoke vid alla situationer där man låter (en rund) ratt glida i händerna för att ”snurra upp sig” efter sväng. Det ser jag inte riktigt hur man kan göra på ett säkert sätt med en Yoke.
Men här verkar vi ha helt olika körstil - bara att gratulera till att Yoken funkar så bra för er
Ja, alla verkar ha olika körstil. Jag har aldrig haft ”chill” inställt, vare sig på min Raven eller på Pläden men aldrig haft en sladd. Troligen för att jag bara gasar max när bilen är rakt fram.
Det jag undrar över dock är, har Pläd torque vectoring utan att ha track mode inställt? Upplever det så (tendens till överstyrning ) när jag kör mer aktivt på snöiga/isiga krokiga vägar.
Hehe, samma här. När chill kom tänkte jag att det var helt meningslöst, "vem tusan vill göra sin bil långsam", men det har ju visat sig att många faktiskt vill ha en slö Tesla
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag testade att kastrera bilen på min förra Performance vid vinterväglag men kom fram till att max antal hästar funkar bäst för mig oavsett väglag. Då vet man vad man har att röra sig med och kan alltid rädda upp knepiga situationer. När Tesla skickade ut en fix för vinterkörning för ett par år sedan vart det dessutom hanterbart. Frugan har skjutsat omkring mig nu i snart ett par månader (efter att jag gjort hjärtoperation) i Plaid mode på delvis isiga gator.
Rimlig; det var inte meningen att fördumma din körstil. Jag ställde frågan hur bilen håller ihop mest för att jag är genuint nyfiken hur det går för andra med sina Plejdar, andra som inte tänker som jag. Alla måste inte tänka lika..
Jag kör själv till största del relativt försiktigt, i alla fall under kortare resor i närområdet, men jag kan absolut dra på när det är läge och jag känner för det. Ute på landsvägen är det sällan någon som kör om. Men just drivknutar är jag försiktig med. Har dragit av flera av dessa på gamla bensinbilar och när man som jag gjort det några gånger börjar man akta sig för att svänga 90 grader och ge järnet... För att inte tala om att köra hoj, en sporthoj som man svänger ut med på vägen och sedan fullgasar med (nybörjarmisstaget med kalla däck..) kan bråka tillbaka rätt rejält. När man nästan skitit på sig några gånger så lugnar man sen ner sig resten av livet.. Därför är jag idag kanske överdrivet försiktig vid exempelvis utfarter. Men det funkar bra för mig. Har snart gjort 15000 tesla-mil i MS utan några drivknutsbyten.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Har man nokia r5 på torrt eller blött underlag så spelar det ingen roll om man kör sport mode eller plaid, pga bristande grepp. Accelerationen blir densamma upp till drygt 100 iallafall, högre farter vågar man ändå inte köra med dom däcken
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Har man nokia r5 på torrt eller blött underlag så spelar det ingen roll om man kör sport mode eller plaid, pga bristande grepp. Accelerationen blir densamma upp till drygt 100 iallafall, högre farter vågar man ändå inte köra med dom däcken
Accelerationen blir inte så bra men även dina gamla sulor går att köra snabbt på torr kall asfalt och riktigt fort på snö. I slask och blöta får man däremot ta det lugnt!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Hehe, samma här. När chill kom tänkte jag att det var helt meningslöst, "vem tusan vill göra sin bil långsam", men det har ju visat sig att många faktiskt vill ha en slö Tesla
Jag kör inte heller med Chillmode, det var mer ett försök att beskriva att utmaningen inte handlade om Plaid-nivåer på accelleration. Jag hade nog tyckt Yoken haft samma utmaning monterad i en Saab 96.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21 Model S Ludicrous Performance -20 Model S Plaid, röd
Hehe, samma här. När chill kom tänkte jag att det var helt meningslöst, "vem tusan vill göra sin bil långsam", men det har ju visat sig att många faktiskt vill ha en slö Tesla
Jag kör inte heller med Chillmode, det var mer ett försök att beskriva att utmaningen inte handlade om Plaid-nivåer på accelleration. Jag hade nog tyckt Yoken haft samma utmaning monterad i en Saab 96.
Hade helst velat ha ”steer by wire” och små rattutslag till min Yoke men tycker att den för mig fungerar bättre än en rund ratt. Har dock aldrig försökt göra donuts eller kopplat in track mode för att få köra med breda sladdar (och returer).
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Har man nokia r5 på torrt eller blött underlag så spelar det ingen roll om man kör sport mode eller plaid, pga bristande grepp. Accelerationen blir densamma upp till drygt 100 iallafall, högre farter vågar man ändå inte köra med dom däcken
Accelerationen blir inte så bra men även dina gamla sulor går att köra snabbt på torr kall asfalt och riktigt fort på snö. I slask och blöta får man däremot ta det lugnt!
Jag tror däcken presterar bättre uppe i norr med minusgrader vs i söder med plusgrader.
Skulle jag bo där kanske jag också åkt på Nokian
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Har kört slut på för många vinterdäck genom åren pga gasglad och minst en turbo mer än däcken klarar. Funkade fint med M3P. Är det bart och man ska köra om byter man ju mode rätt fort om det behövs.
Däckfråga:
Jag har mina 19" vinterdäck 245/19 (till äldre S,100D pre-refresh 2018) på Teslaverkstan som skjutit fram upphämtningsdatum efter lite fix, med 0 dagars förvarning. Däcken sitter således fast på min LR utan att jag kommer åt dem.
Har nu fått på vinterdäck på mina lösa 285 breda LR-hjul som ska monteras när jag får tillbaka min LR, MEN...
Behöver lite akut byta till vinterdäck inför resa där vädret förväntas bli snöigt - skiftar tillbaka däcken till rätt bil efter resan.
Nån som vet om 285 hjulen får plats i hjulhuset på äldre S 100D (pre-refresh 2018). P modellerna har väl 265 bak, men hur tight är det ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Däckfråga:
Jag har mina 19" vinterdäck 245/19 (till äldre S,100D pre-refresh 2018) på Teslaverkstan som skjutit fram upphämtningsdatum efter lite fix, med 0 dagars förvarning. Däcken sitter således fast på min LR utan att jag kommer åt dem.
Har nu fått på vinterdäck på mina lösa 285 breda LR-hjul som ska monteras när jag får tillbaka min LR, MEN...
Behöver lite akut byta till vinterdäck inför resa där vädret förväntas bli snöigt - skiftar tillbaka däcken till rätt bil efter resan.
Nån som vet om 285 hjulen får plats i hjulhuset på äldre S 100D (pre-refresh 2018). P modellerna har väl 265 bak, men hur tight är det ?
Problemet löst!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nu har mobile service varit här och monterat den runda ratten. Måste säga att känslan är mycket bra och den är snygg. Mycket nöjd:)
Bytte mobile service även airbagen, eller är det samma som med yoke?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Nu har mobile service varit här och monterat den runda ratten. Måste säga att känslan är mycket bra och den är snygg. Mycket nöjd:)
Mer erfarenheter? Hur länge har du kört med Yoke? I vilka situationer märker du skillnad?
Den totala upplevelsen är bättre tycker jag, ger en bättre och skönare känsla vid körning.
Har kört med Yoke i ca 8 mån. Skillnaden märker jag framförallt vid sväng, när jag backar, parkerar, i kurvor, har på rattvärmen…:)
Nu kanske man kan köpa en nya X trots allt, då det går att parkera igen.
Bara "washer" bak som saknas då.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---