Spännande att se hur det blir med 2023.44 då.spacecoin skrev:2023.44 sägs ha en fix för vibrationer:jpetters skrev: ↑28 nov 2023 13:08Enligt Tesla (servicetekniker) ska vibrationerna komma från främre motorn och en framtida (!) firmware ska åtgärda det.renes skrev:Jag känner tydligt vad jag tolkar som värmepumpen när man börjar köra. Känns i ratten. Man ser också "Warming up" på displayen vid temperaturen ungefär samtidigt. Och mest när det är kallt, förstås.
På tidigare Model S så blev bilen "mer" framhjulsdriven när det var kallt. Kanske liknande även på nya.
Men vore intressant att veta om det bara är Plaid eller också LR. X Plaid/LR?
"Some model year 2021-2023 Model S Plaid and Model X Plaid vehicles running a vehicle software version earlier than 2023.44 may require a vehicle software update to address a mild vibration felt from the accelerator pedal and steering yoke/wheel that may occur during acceleration. This behavior does not affect the operation or safety of the vehicle. The software update adjusts certain motor controls during acceleration that may reduce the vehicle's rated range by up to 2 miles (3.2 km). Inspect the vehicle software version, and if necessary, update the vehicle software to version 2023.44 or later."
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Vad jag läst finns det ej på S o X och jag lyckades inte koppla ett par Sony WH-1000XM4 till bilen och jag har 39.9 nu.Peter_D skrev: ↑28 nov 2023 11:23Läste precis att Tesla äntligen ska aktivera funktionalitet för att tillåta separat musik (bluetooth) från bakre skärmen i nya S/X.
https://electrek.co/2023/11/15/tesla-re ... eat-audio/
Någon som fått detta och fungerar det ännu? (Väntar på ny model S som inte levererats ännu så jag kan inte testa själv).
Hade ju varit nice om det kommer till oss också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Men jag känner att det är tydligt kopplat till hastigheten. Ska prova knepet med bara bakhjuldrift imorgon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag har flera gånger fått bilen att tveka när man trycker gas i botten vid rödljus. Någon annan som råkat ut för detta och vet varför? Det rör sig om 0,5 till 1 sekunds fördröjning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hindermedveten acceleration?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Råkade ut för det ett par gånger på min S och X. Jag stängde av det sedan dess.Niclas skrev:Hindermedveten acceleration?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Finns i meny, bara att stänga av
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nu fungerade det fins med bluetooth lurar till bakre skärmen i min S. Kom med 2023.44.30.2.Pontus skrev:Vad jag läst finns det ej på S o X och jag lyckades inte koppla ett par Sony WH-1000XM4 till bilen och jag har 39.9 nu.Peter_D skrev: ↑28 nov 2023 11:23Läste precis att Tesla äntligen ska aktivera funktionalitet för att tillåta separat musik (bluetooth) från bakre skärmen i nya S/X.
https://electrek.co/2023/11/15/tesla-re ... eat-audio/
Någon som fått detta och fungerar det ännu? (Väntar på ny model S som inte levererats ännu så jag kan inte testa själv).
Hade ju varit nice om det kommer till oss också.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det verkar som det blev en klar förbättring med 44.30.2.spacecoin skrev:2023.44 sägs ha en fix för vibrationer:jpetters skrev: ↑28 nov 2023 13:08Enligt Tesla (servicetekniker) ska vibrationerna komma från främre motorn och en framtida (!) firmware ska åtgärda det.renes skrev:Jag känner tydligt vad jag tolkar som värmepumpen när man börjar köra. Känns i ratten. Man ser också "Warming up" på displayen vid temperaturen ungefär samtidigt. Och mest när det är kallt, förstås.
På tidigare Model S så blev bilen "mer" framhjulsdriven när det var kallt. Kanske liknande även på nya.
Men vore intressant att veta om det bara är Plaid eller också LR. X Plaid/LR?
"Some model year 2021-2023 Model S Plaid and Model X Plaid vehicles running a vehicle software version earlier than 2023.44 may require a vehicle software update to address a mild vibration felt from the accelerator pedal and steering yoke/wheel that may occur during acceleration. This behavior does not affect the operation or safety of the vehicle. The software update adjusts certain motor controls during acceleration that may reduce the vehicle's rated range by up to 2 miles (3.2 km). Inspect the vehicle software version, and if necessary, update the vehicle software to version 2023.44 or later."
På morgonens tur var det mycket mindre än tidigare.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Vad skönt. Gissningsvis har dom dragit ned på effekten på VP. Det inns inte så mycket annat man kan göra i mjukvarufixar?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tänkte det kunde vara intressant med en räckviddsupdate efter 2000 mil med palladium.
Ingen degradering än så länge.
Ingen degradering än så länge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Lite OT.
Jag kommer ihåg när jag bytte från 85D till första model 3 2018. Då tyckte jag att model 3 var väldigt mycket modernare och tystare att köra. Men nu när min Plaid på verkstad så har jag fått låna en relativt gammal model 3 (med manuell baklucka) och den är ju enormt mycket mer ljudlig att köra långt i och känns med omodern. Så model S måste ju gått ljus år från 2015 till dagens
Jag kommer ihåg när jag bytte från 85D till första model 3 2018. Då tyckte jag att model 3 var väldigt mycket modernare och tystare att köra. Men nu när min Plaid på verkstad så har jag fått låna en relativt gammal model 3 (med manuell baklucka) och den är ju enormt mycket mer ljudlig att köra långt i och känns med omodern. Så model S måste ju gått ljus år från 2015 till dagens
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Gustafsson skrev: ↑02 jan 2024 11:11Tänkte det kunde vara intressant med en räckviddsupdate efter 2000 mil med palladium.
Ingen degradering än så länge.
Du tuggar ju av bufferten än så länge.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Kanske gnager lite försiktigtVerdi_ skrev: ↑02 jan 2024 20:01Gustafsson skrev: ↑02 jan 2024 11:11Tänkte det kunde vara intressant med en räckviddsupdate efter 2000 mil med palladium.
Ingen degradering än så länge.
Du tuggar ju av bufferten än så länge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Vilken buffert tuggar jag på? Min gamla bil minskade räckvidden rätt snabbt i början. Sista året knappt något. Den nya har inte minskat alls trots kallare väder.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Toppbuffert? Min 100D -18 tappade ingenting förrän vid runt 2500 mil och jag kan fortfarande inte se något säsongsmönster.Gustafsson skrev: ↑02 jan 2024 20:24Vilken buffert tuggar jag på? Min gamla bil minskade räckvidden rätt snabbt i början. Sista året knappt något. Den nya har inte minskat alls trots kallare väder.
De stora tappen har kommit i samband med Europa-resor sommartid. Antagligen pga mycket snabbladdning i varmt klimat.
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 2 gång.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Får återkomma efter 2000 mil till …
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Bilen har ingen egentlig buffer i topp.Gustafsson skrev: ↑02 jan 2024 20:24Vilken buffert tuggar jag på? Min gamla bil minskade räckvidden rätt snabbt i början. Sista året knappt något. Den nya har inte minskat alls trots kallare väder.
Men Tesla Använder sig av en gräns i batterikapaciteten (”degradation threshold” är ett namn skapat i TMC-Forumet som jag tycker är bra).
Så länge batteriet har kapacitet över den gränsen så visar bilen full range vid full laddning. För att inte bilen ska visa mer än EPA-rangen så får ”varje km” mer energi.
Batterikapaciteten divideras med full räckvidd och det ger energin i varje km på räckviddsmätaren. När batteriet degraderats till ”degradation threshold” så låses energiinnehållet per km på ett fast värde, så att när kapaciteten minskar ytterligare kommer rangen att minska.
Tesla har kört med ca 2% spelrum från BMS värde på nykapaciteten (”full pack when new”) på model 3, och model Y.
Hur det var på äldre S har jag inte koll på.
Plaid verkar ligga på cirka 97kWh som degradation treshold. ( inte kommit ned dit än efter 1200 mil så har full range än).
Har sett ngn beskrivning om Palladium LR och 96kWh.
(full pack when new är 99.4kWh i bägge fallen.)
Teslalogger har dat för både LR och Plaid.
Ser ut att hålla full range hyffsat till cirka 1000 mil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Körde Boden - Lycksele idag.
Startade i -26 och kom fram 300km senare- i -35C med 21% kvar. Det var antagligen runt -25- -30C i snitt (tempmätarn visar inte rätt visade det sig).
238Wh/km på hela resan!
Laddade sent som vanligt + att jag värmde batteriet ytterligare med Plaid/Dragstrip mode med bilen inkopplad till ca 35C. Dragstrip mode brukar vilja värma batteriet till 42C, så det hade troligen gått att få i mer värmeenergi batteriet om man hade orkat.
Förbrukningen låg på 215-220Wh tills batteriet hade avgett sin värme, helt galet bra i -30, och räckvidden på hela resan med 238Wh/km blev cirka 39 mil, räknar man med buffern (som det brukar testas) hade det blivit cirka 41 mil.
Startade i -26 och kom fram 300km senare- i -35C med 21% kvar. Det var antagligen runt -25- -30C i snitt (tempmätarn visar inte rätt visade det sig).
238Wh/km på hela resan!
Laddade sent som vanligt + att jag värmde batteriet ytterligare med Plaid/Dragstrip mode med bilen inkopplad till ca 35C. Dragstrip mode brukar vilja värma batteriet till 42C, så det hade troligen gått att få i mer värmeenergi batteriet om man hade orkat.
Förbrukningen låg på 215-220Wh tills batteriet hade avgett sin värme, helt galet bra i -30, och räckvidden på hela resan med 238Wh/km blev cirka 39 mil, räknar man med buffern (som det brukar testas) hade det blivit cirka 41 mil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hade lite bekymmer i samband med programvaruuppdatering till 2023.44.30.7 i förrgår, tänkte dela med mig om någon annan får samma problem. Bilen står ute i carport och det var mellan -30⁰c o -35⁰c, då jag kom hem, parkerade bilen och såg att nya versionen fanns tillgänglig. Pluggade i bilen o försökte starta installationen men fick ett felmeddelande att lågspänningsbatteriet var för kallt . Efter uppvärmning en stund gick det bra att uppdatera. Igår hördes inget ljud då jag blinkade eller slog på farthållare/AP, men radion fungerade med normalt ljud. Testade att stänga av bilen helt via servicemenyn, väntade 3min och startade bilen genom att trycka ner bromspedalen, men fortfarande inget blinkersljud. Startade om skärmen med båda ratthjulen i stället och efter det fungerade blinkers och AP ljudet igen. Verkar påverka lite olika saker beroende på vilken metod för omstart man använder
Model S 2023 MSM/svart
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag tror att det är två olika omstarter, dvs ratthjulen startar endast om infotainment och system som blinkersljud, medan via servicemenyn startas endast övriga system om, och inte infotainment. Skälet att jag tror det är att drive system omstart (via service meny) går bra mycket snabbare än infotainment omstart, vilket knappast skulle vara möjligt om den senare startade om allt.fnurra skrev: ↑05 jan 2024 10:09Testade att stänga av bilen helt via servicemenyn, väntade 3min och startade bilen genom att trycka ner bromspedalen, men fortfarande inget blinkersljud. Startade om skärmen med båda ratthjulen i stället och efter det fungerade blinkers och AP ljudet igen. Verkar påverka lite olika saker beroende på vilken metod för omstart man använder
Men jag kan ha fel. Det händer ibland.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Lämnade in Plaiden som är uttagen i Maj -23 på Carglass i Örnsköldsvik efter ett stenskott som spräckte rutan åt alla möjliga håll. Carglass meddelade att det fanns fyra rutor i europa för Plaid då rutan till Plaid är speciell för modellen.
Tyvärr blev det inget byte till ny ruta då den ruta som de hade fått hem inte passade min bil som har andra typer av anslutningar vid kameran.
Antar att de fyra rutorna som finns i Europa är för HW3-Plaid och att bilar med HW4 har en annan ruta. Nu blir det till att vänta.
Tur är att Carglass i Övik är så proffsiga att de dubbelkollade kontakterna för kameran innan de skar ut rutan, annars hade jag förmodligen stått utan bil just nu. Meddelar här så att den som lämnar in sin HW4-Plaid för rutbyte kan be glasmästaren att verkligen försäkra sig om att nya rutan passar innan byte.
Tyvärr blev det inget byte till ny ruta då den ruta som de hade fått hem inte passade min bil som har andra typer av anslutningar vid kameran.
Antar att de fyra rutorna som finns i Europa är för HW3-Plaid och att bilar med HW4 har en annan ruta. Nu blir det till att vänta.
Tur är att Carglass i Övik är så proffsiga att de dubbelkollade kontakterna för kameran innan de skar ut rutan, annars hade jag förmodligen stått utan bil just nu. Meddelar här så att den som lämnar in sin HW4-Plaid för rutbyte kan be glasmästaren att verkligen försäkra sig om att nya rutan passar innan byte.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Lite uppdateringar på väg, bumper kamera och nya ambient lights, m.m.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---