Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gäller.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10359
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gäller.

Inlägg av Legato »

* Tyvärr får man inte köpa bilen till det pris man reserverat för.
* Väljer man att "uppgradera" till ny konfiguration så blir det det nya priset men med ett prisavdrag på 20.000:-
* Man har en månad på sig att ta beslut.
* Tackar man nej till uppgradering inom en månad får man tillbaka sina 1000:-.
* Tackar man ja till uppgradering så "offrar" man sedan sina 1000:- om man inte går vidare i senare skede.
* Leveranser preliminärt i september, men chans finns att det blir tidigare för oss som redan bokat.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beställt en ny S/X före 27/1? Det här gäller.

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
* Tyvärr får man inte köpa bilen till det pris man reserverat för.
* Väljer man att "uppgradera" till ny konfiguration så blir det det nya priset men med ett prisavdrag på 20.000:-
* Man har en månad på sig att ta beslut.
* Tackar man nej till uppgradering inom en månad får man tillbaka sina 1000:-.
* Tackar man ja till uppgradering så "offrar" man sedan sina 1000:- om man inte går vidare i senare skede.
* Leveranser preliminärt i september, men chans finns att det blir tidigare för oss som redan bokat.

Bokade du både en Plaid (numera Plaid+) och en ny X? Det här gäller X?

Någon som vet om man kan man omvandla sin gamla Plaid-bokning till en LR förresten?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av OfarligTesla »

Najs! Inget att vara sur över alltså, 30k gör typ ingen skillnad i slutändan när vi pratar faktisk kostnad. Hoppas man kan få en Q2 bara!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10359
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beställt en ny S/X före 27/1? Det här gäller.

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
* Tyvärr får man inte köpa bilen till det pris man reserverat för.
* Väljer man att "uppgradera" till ny konfiguration så blir det det nya priset men med ett prisavdrag på 20.000:-
* Man har en månad på sig att ta beslut.
* Tackar man nej till uppgradering inom en månad får man tillbaka sina 1000:-.
* Tackar man ja till uppgradering så "offrar" man sedan sina 1000:- om man inte går vidare i senare skede.
* Leveranser preliminärt i september, men chans finns att det blir tidigare för oss som redan bokat.

Bokade du både en Plaid (numera Plaid+) och en ny X? Det här gäller X?

Någon som vet om man kan man omvandla sin gamla Plaid-bokning till en LR förresten?
Jag har bokat båda och detta gäller S och X LR och P. Justerat rubriken.

Vet ej men svårt att se att de skulle neka det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av termosen »

OfarligTesla skrev:
Najs! Inget att vara sur över alltså, 30k gör typ ingen skillnad i slutändan när vi pratar faktisk kostnad. Hoppas man kan få en Q2 bara!
Sätter en tusing att de sänker priserna i Q2, efterfrågan inte tillräckligt stor, tror folk förväntat sig mer.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av OfarligTesla »

termosen skrev:

Sätter en tusing att de sänker priserna i Q2, efterfrågan inte tillräckligt stor, tror folk förväntat sig mer.
Varför skulle de sänka priset i Q2? Frågan är om de ens uppnått full produktionskapacitet då så även om de säljer lika bra som förra året lär de ligga back vid det laget.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av termosen »

OfarligTesla skrev:
termosen skrev:

Sätter en tusing att de sänker priserna i Q2, efterfrågan inte tillräckligt stor, tror folk förväntat sig mer.
Varför skulle de sänka priset i Q2? Frågan är om de ens uppnått full produktionskapacitet då så även om de säljer lika bra som förra året lär de ligga back vid det laget.
Därför jag tror inte de kommer få in de ordrar som de trott.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av OfarligTesla »

termosen skrev:

Därför jag tror inte de kommer få in de ordrar som de trott.
Så du tror att de får färre ordrar i år än förra året? Att folk helt enkelt tycker den är sämre än innan uppdateringen? Det har jag väldigt svårt att tro faktiskt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av MWall »

termosen skrev:
OfarligTesla skrev:
Najs! Inget att vara sur över alltså, 30k gör typ ingen skillnad i slutändan när vi pratar faktisk kostnad. Hoppas man kan få en Q2 bara!
Sätter en tusing att de sänker priserna i Q2, efterfrågan inte tillräckligt stor, tror folk förväntat sig mer.

Förväntat sig mer? 90% av alla köpare hade väl inte förväntat sig nånting? Att det skulle komma en refresh var inte annonserat publikt direkt.

Jag tror nog det är en hyfsad uppgradering. Dock behåller jag lugnet och köper när jag kunnat provköra osv. Vill veta om den verkligen är tystare, bekvämare, veta hur de nya AI-funktionerna fungerar i praktiken, hur bra det funkar med ratten osv.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1384
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av thebishop »

MWall skrev:
termosen skrev:
OfarligTesla skrev:
Najs! Inget att vara sur över alltså, 30k gör typ ingen skillnad i slutändan när vi pratar faktisk kostnad. Hoppas man kan få en Q2 bara!
Sätter en tusing att de sänker priserna i Q2, efterfrågan inte tillräckligt stor, tror folk förväntat sig mer.

Förväntat sig mer? 90% av alla köpare hade väl inte förväntat sig nånting? Att det skulle komma en refresh var inte annonserat publikt direkt.

Jag tror nog det är en hyfsad uppgradering. Dock behåller jag lugnet och köper när jag kunnat provköra osv. Vill veta om den verkligen är tystare, bekvämare, veta hur de nya AI-funktionerna fungerar i praktiken, hur bra det funkar med ratten osv.
Japp. Hade den haft 4680 med 80+ räckvidd på LR och elektroniska backspeglar också hade jag tryckt på knappen okört dock ;-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av termosen »

OfarligTesla skrev:
termosen skrev:

Därför jag tror inte de kommer få in de ordrar som de trott.
Så du tror att de får färre ordrar i år än förra året? Att folk helt enkelt tycker den är sämre än innan uppdateringen? Det har jag väldigt svårt att tro faktiskt.
De har kapacitet för 100tusen bilar om året för S/X, i fjol låg de runt 60tusen. Det behöver gå upp för att motivera linan, men jag tror inte de kommer få ordrar som överstiger 80tusen per år.

Många kommer välja Taycan, Etron GT och kanske Lucid istället, då många vill ha annat utseende än typ samma som för 9 år sedan. Interiört var det helt OK tycker jag. Exteriört nästintill katastrof för efterfrågan.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Engen »

OfarligTesla skrev:
Najs! Inget att vara sur över alltså, 30k gör typ ingen skillnad i slutändan när vi pratar faktisk kostnad. Hoppas man kan få en Q2 bara!
Njaa, lite sur blir jag nog.
Jag har ett pris på 901' för den jag beställde i höstas.
Samma spec kostar idag 1007'
1007' -20' blir 86' extra att betala.
Klart tveksam till att säga "Ja tack" när dom ringer...
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
termosen skrev:

Därför jag tror inte de kommer få in de ordrar som de trott.
Så du tror att de får färre ordrar i år än förra året? Att folk helt enkelt tycker den är sämre än innan uppdateringen? Det har jag väldigt svårt att tro faktiskt.
Många av dom presumtiva kunderna sitter väl redan i en äldre S/X och den nya behöver väl vara tillräckligt mycket bättre för att motivera ett byte.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1384
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av thebishop »

Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
termosen skrev:

Därför jag tror inte de kommer få in de ordrar som de trott.
Så du tror att de får färre ordrar i år än förra året? Att folk helt enkelt tycker den är sämre än innan uppdateringen? Det har jag väldigt svårt att tro faktiskt.
Många av dom presumtiva kunderna sitter väl redan i en äldre S/X och den nya behöver väl vara tillräckligt mycket bättre för att motivera ett byte.
Så är det för mig. Blir nästa år istället nu.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av A76 »

Detta måste väl ändå vara ett nytt sätt för Tesla att agera? Vid tidigare prishöjningar har de stått för det pris man fick när man beställde..
Om det stämmer måste jag säga att jag blir riktigt förbannad.. Då det är mitt leasingbolag som beställt vet jag inte heller vad det står i avtalet, men kommer definitivt att undersöka om avtalet ger utrymme för ett sådant beteende.. :evil:
Gillar mycket med Tesla men kommer de i framtiden att behandla sina kunder så här när det finns fler konkurrenter att välja på kommer fler och fler vända dom ryggen..
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av OfarligTesla »

termosen skrev:
De har kapacitet för 100tusen bilar om året för S/X, i fjol låg de runt 60tusen. Det behöver gå upp för att motivera linan, men jag tror inte de kommer få ordrar som överstiger 80tusen per år.

Många kommer välja Taycan, Etron GT och kanske Lucid istället, då många vill ha annat utseende än typ samma som för 9 år sedan. Interiört var det helt OK tycker jag. Exteriört nästintill katastrof för efterfrågan.
Ja det har du rätt i, trodde de dragit ner på linorna så de bara skulle göra 60k per år men de sa ju faktiskt att de har kapacitet för 100k.

Ja kanske, många köper väl bilen för att flasha med så då är det ju viktigt att alla ser att det är den senaste. Personligen bryr jag mig inte alls om sådant, jag tyckte förra snygg så då är det inget fel med denna heller, jag ser ju främst insidan också.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8609
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Pontus »

Varför ska man få 20.000 i avdrag om man väljer den nya designen? Tänker lite om den motiveringen gör att man borde få det på Plaid+ också om man redan beställt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Varför ska man få 20.000 i avdrag om man väljer den nya designen? Tänker lite om den motiveringen gör att man borde få det på Plaid+ också om man redan beställt.
Tror de vill ge lite goodwill men vill inte ge hela skillnaden, jag tycker iaf det är schysst för rent kontraktuellt hade de inte behövt göra något alls.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10359
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Legato »

A76 skrev:
Detta måste väl ändå vara ett nytt sätt för Tesla att agera? Vid tidigare prishöjningar har de stått för det pris man fick när man beställde..
Om det stämmer måste jag säga att jag blir riktigt förbannad.. Då det är mitt leasingbolag som beställt vet jag inte heller vad det står i avtalet, men kommer definitivt att undersöka om avtalet ger utrymme för ett sådant beteende.. :evil:
Gillar mycket med Tesla men kommer de i framtiden att behandla sina kunder så här när det finns fler konkurrenter att välja på kommer fler och fler vända dom ryggen..
Jag trodde/hoppades också man skulle få det pris man beställt för (mycket därför jag ens beställde).

Men historik har vi väl inte riktigt? Skillnaden mellan nya Plaid och "gamla" P är ju avsevärt större en de två (?) enda stora förändringarna som gjorts förut:
* Facelift
* Raven
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8609
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Pontus »

Men det nya priset måste ju ändå varit känt ganska länge av Tesla då det är samma pris på Plaid+ som det var för många veckor sedan. Så en liten hint borde dom kunna gett till alla som beställt de senaste två månaderna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
lizell
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 jan 2021 18:13
Ort: Enskede

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av lizell »

Jag beställde en ny Model X Long Range + för två veckor sedan och fick efter koll nu med Tesa erbjudande om att uppgradera, men med leverans i september. Kan bekräfta att det blir nya priset, men med 20 000:- avdrag.

Är det någon som har koll på hur mycket det gör på förmånsvärdet för en MXLR före respektive efter halvårsskiftet?
XLR White 2023-
3LR Midnight Silver 2022-2023
X100D Midnight Silver 2018-2022
Användarvisningsbild
lizell
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 jan 2021 18:13
Ort: Enskede

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av lizell »

Pontus skrev:
Men det nya priset måste ju ändå varit känt ganska länge av Tesla då det är samma pris på Plaid+ som det var för många veckor sedan. Så en liten hint borde dom kunna gett till alla som beställt de senaste två månaderna.
Jag frågade strax efter årsskiftet och då var det officiella svaret att de inte visste något (och det stämde förmodligen. Elon har ju historiskt sett alltid varit förtegen om ändringar och personalen får sällan veta före oss.).
XLR White 2023-
3LR Midnight Silver 2022-2023
X100D Midnight Silver 2018-2022
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av Njz »

Jag fick också ett mejl som bekräftar det ni andra redan skrivit, dvs att det är det nya priset som gäller på min MXLR som beställdes för ett par veckor sedan - med 20k i rabatt.

Däremot hintade säljaren om att det kanske ska ingå FSD och att mer info kommer.

Någon mer som hört liknande?
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av vigge50 »

lizell skrev:
Jag beställde en ny Model X Long Range + för två veckor sedan och fick efter koll nu med Tesa erbjudande om att uppgradera, men med leverans i september. Kan bekräfta att det blir nya priset, men med 20 000:- avdrag.

Är det någon som har koll på hur mycket det gör på förmånsvärdet för en MXLR före respektive efter halvårsskiftet?
Läste i någon tråd att förmånsvärdet t o m kan gå ner på de dyrare elbilarna efter första juli så om du ska beställa en Model X så kan det vara bra att få den levererad den andra halvan av detta året. Kan dock ej garantera att det är så.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Beställt en ny S/X före 27/1 (LR eller P)? Det här gälle

Inlägg av oscfor »

SKV har ju sagt att ändringen av förmånsvärdet inte bör ske vid halvårsskiftet, så det kan ni nog räkna bort ur kalkylen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar