1) begynnande rost bromsrör bak (tydligen vanligt alla bilar) - ett par år till åtgärd sannolikt
2) rost länkarmar fram - Tesla specifikt - ett par år innan åtgärd sannolikt.
2015 april uttagen, nu har den gått ca 12.500 mil.
Skönt, ett års respit
Men det betyder att om man köper en ca 8 år gammal model s, så finns det sannolikt några smärre saker som behöver åtgärdas - precis som för de flesta andra märken.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
1) begynnande rost bromsrör bak (tydligen vanligt alla bilar) - ett par år till åtgärd sannolikt
2) rost länkarmar fram - Tesla specifikt - ett par år innan åtgärd sannolikt.
2015 april uttagen, nu har den gått ca 12.500 mil.
Skönt, ett års respit
Men det betyder att om man köper en ca 8 år gammal model s, så finns det sannolikt några smärre saker som behöver åtgärdas - precis som för de flesta andra märken.
Har en från 2015 också.
Fick även vi ett tips om att det snart var dags att byta övre länkarmar. Men inget om bromsvätska bak dock.
Det känns ju löjligt att säga "vad var det jag sa" men ifråga om alla påståenden om en Tesla som inte kan rosta så påpekade jag tidigt att de övre bärarmarna var en känslig punkt. Så känslig att Tesla har ändrat utformningen på dessa... Rostskyddar man dessa av den gamla modellen så klarar de sig men original så är de gjorda för att rosta.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Dom nya länkarmarna ser annorlunda ut mot dom gamla, skall vara en märkbart förbättrad del. Tror inte att dom är speciellt dyra att köpa som del - inget som Tesla måste byta själva, använd annan verkstad, finns DIY video på tuben man kan kika på - verkar inte vara så svårt.
Jag fick mina bakre bytta, krävdes in 4-hjuls inställning efteråt.
Besiktigade min 2015 får någon vecka sedan, inga påpekanden annat än spola av runt hjulupphängningen när du tvättar bilen så kommer länkarmar och fjäderben klara sig längre.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
1) begynnande rost bromsrör bak (tydligen vanligt alla bilar) - ett par år till åtgärd sannolikt
2) rost länkarmar fram - Tesla specifikt - ett par år innan åtgärd sannolikt.
2015 april uttagen, nu har den gått ca 12.500 mil.
Skönt, ett års respit
Men det betyder att om man köper en ca 8 år gammal model s, så finns det sannolikt några smärre saker som behöver åtgärdas - precis som för de flesta andra märken.
Någon som har fixat ovan problem och vad har det kostat (börjar fundera lite på en begagnad Model S)?
1) begynnande rost bromsrör bak (tydligen vanligt alla bilar) - ett par år till åtgärd sannolikt
2) rost länkarmar fram - Tesla specifikt - ett par år innan åtgärd sannolikt.
2015 april uttagen, nu har den gått ca 12.500 mil.
Skönt, ett års respit
Men det betyder att om man köper en ca 8 år gammal model s, så finns det sannolikt några smärre saker som behöver åtgärdas - precis som för de flesta andra märken.
1) Jag fick anmärkning på en Volvo 440 en gång, varpå jag frågade:
-Va, är inte bromsrören av någon kopparlegering?
"Jo, på riktiga Volvo"
1) begynnande rost bromsrör bak (tydligen vanligt alla bilar) - ett par år till åtgärd sannolikt
2) rost länkarmar fram - Tesla specifikt - ett par år innan åtgärd sannolikt.
2015 april uttagen, nu har den gått ca 12.500 mil.
Skönt, ett års respit
Men det betyder att om man köper en ca 8 år gammal model s, så finns det sannolikt några smärre saker som behöver åtgärdas - precis som för de flesta andra märken.
Någon som har fixat ovan problem och vad har det kostat (börjar fundera lite på en begagnad Model S)?
MVH och tack på förhand
Själv är jag rätt sugen på N2itives grejer, men sannerligen inte gratis
Det känns ju löjligt att säga "vad var det jag sa" men ifråga om alla påståenden om en Tesla som inte kan rosta så påpekade jag tidigt att de övre bärarmarna var en känslig punkt. Så känslig att Tesla har ändrat utformningen på dessa... Rostskyddar man dessa av den gamla modellen så klarar de sig men original så är de gjorda för att rosta.
Det känns ju löjligt att säga "vad var det jag sa" men ifråga om alla påståenden om en Tesla som inte kan rosta så påpekade jag tidigt att de övre bärarmarna var en känslig punkt. Så känslig att Tesla har ändrat utformningen på dessa... Rostskyddar man dessa av den gamla modellen så klarar de sig men original så är de gjorda för att rosta.
Hur rostskyddar man dom bäst?
"Bäst" blir nog en lite väl dyr sak då det torde innebära syrabad, varmgalvning, lackering med extra tålig färg (kanske typ hammarlack) och sen rostskydd, tunt och tjockt samt att man borde bygga om överdelen så att smuts inte samlas där. Bra rostskydd tänker jag är en tunnflytande rostskyddsvätska samt underredsmassa. Givetvis på rengjorda plåtytor.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
"Bäst" blir nog en lite väl dyr sak då det torde innebära syrabad, varmgalvning, lackering med extra tålig färg (kanske typ hammarlack) och sen rostskydd, tunt och tjockt samt att man borde bygga om överdelen så att smuts inte samlas där. Bra rostskydd tänker jag är en tunnflytande rostskyddsvätska samt underredsmassa. Givetvis på rengjorda plåtytor.
Så ni menar att det är godset i länkarmen som är den svaga länken, inte någon infästning eller länkarmslagringen som i mina tidigare bilar?
"Bäst" blir nog en lite väl dyr sak då det torde innebära syrabad, varmgalvning, lackering med extra tålig färg (kanske typ hammarlack) och sen rostskydd, tunt och tjockt samt att man borde bygga om överdelen så att smuts inte samlas där. Bra rostskydd tänker jag är en tunnflytande rostskyddsvätska samt underredsmassa. Givetvis på rengjorda plåtytor.
Så ni menar att det är godset i länkarmen som är den svaga länken, inte någon infästning eller länkarmslagringen som i mina tidigare bilar?
Givetvis kan leden bli glapp om dammskyddet skadas och bussningarna kan slitas men problemet är i första hand att de rostar. Två plåtbitar som är ihopsatta till en smutsfälla (ser ut som ett H ungefär) och målade med en tunn svart färg. Utsatta för sprayning från framhjulen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
"Bäst" blir nog en lite väl dyr sak då det torde innebära syrabad, varmgalvning, lackering med extra tålig färg (kanske typ hammarlack) och sen rostskydd, tunt och tjockt samt att man borde bygga om överdelen så att smuts inte samlas där. Bra rostskydd tänker jag är en tunnflytande rostskyddsvätska samt underredsmassa. Givetvis på rengjorda plåtytor.
Så ni menar att det är godset i länkarmen som är den svaga länken, inte någon infästning eller länkarmslagringen som i mina tidigare bilar?
Det är nog en kombination av material och design. Det blir som en hylla där skit samlas. Har du luftfjädring - höj bilen när du ska tvätta och spola ordentligt där det är skitigt.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
1) begynnande rost bromsrör bak (tydligen vanligt alla bilar) - ett par år till åtgärd sannolikt
2) rost länkarmar fram - Tesla specifikt - ett par år innan åtgärd sannolikt.
2015 april uttagen, nu har den gått ca 12.500 mil.
Skönt, ett års respit
Men det betyder att om man köper en ca 8 år gammal model s, så finns det sannolikt några smärre saker som behöver åtgärdas - precis som för de flesta andra märken.
Någon som har fixat ovan problem och vad har det kostat (börjar fundera lite på en begagnad Model S)?
MVH och tack på förhand
Själv är jag rätt sugen på N2itives grejer, men sannerligen inte gratis
Båda dessa stag byttes bak på min bil för några veckor sedan.
Kan inte tänka mig att dom kostar i närheten av N2itives stag kostar. N2itive ser jäkligt nice ut, läste någonstans att man har uppdaterat stagen till en bättre design/ hållbarare.
Man ska ha bilen bra länge om det ska vara värt 18000 för stagen bak..
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Fick mina främre kontrollänkar bytta på garanti. (Köpte beg av Tesla med förlängd garanti). De såg för jävliga ut och gav gnuggande ljud.
Fick info om att det skulle kosta 8.000 utanför garanti.
Detta var under 2020, så hoppas det var nya sorten. Dock ser jag redan nån rostfläck.
Bokade tid hos Ditec för behandling (2.500 skulle det kosta), men flera på forumet, ägaren på EV repair i Malmö samt två olika Teslatekniker tyckte det var slöseri att behandla dem.
Fick mina främre kontrollänkar bytta på garanti. (Köpte beg av Tesla med förlängd garanti). De såg för jävliga ut och gav gnuggande ljud.
Fick info om att det skulle kosta 8.000 utanför garanti.
Detta var under 2020, så hoppas det var nya sorten. Dock ser jag redan nån rostfläck.
Bokade tid hos Ditec för behandling (2.500 skulle det kosta), men flera på forumet, ägaren på EV repair i Malmö samt två olika Teslatekniker tyckte det var slöseri att behandla dem.
Har inte bestämt mig
Har inte vi diskuterat detta tidigare? Känner igen det där med Ditec... I så fall så fick väl du köpa den äldre modellen billigt om jag minns rätt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Fick mina främre kontrollänkar bytta på garanti. (Köpte beg av Tesla med förlängd garanti). De såg för jävliga ut och gav gnuggande ljud.
Fick info om att det skulle kosta 8.000 utanför garanti.
Detta var under 2020, så hoppas det var nya sorten. Dock ser jag redan nån rostfläck.
Bokade tid hos Ditec för behandling (2.500 skulle det kosta), men flera på forumet, ägaren på EV repair i Malmö samt två olika Teslatekniker tyckte det var slöseri att behandla dem.
Har inte bestämt mig
Har inte vi diskuterat detta tidigare? Känner igen det där med Ditec... I så fall så fick väl du köpa den äldre modellen billigt om jag minns rätt...
Hehe ja jag skrev i nån annan tråd. Hade lagt ner projektet, men blev fundersam när topicen dyker upp igen
Fick mina främre kontrollänkar bytta på garanti. (Köpte beg av Tesla med förlängd garanti). De såg för jävliga ut och gav gnuggande ljud.
Fick info om att det skulle kosta 8.000 utanför garanti.
Detta var under 2020, så hoppas det var nya sorten. Dock ser jag redan nån rostfläck.
Bokade tid hos Ditec för behandling (2.500 skulle det kosta), men flera på forumet, ägaren på EV repair i Malmö samt två olika Teslatekniker tyckte det var slöseri att behandla dem.
Har inte bestämt mig
Har inte vi diskuterat detta tidigare? Känner igen det där med Ditec... I så fall så fick väl du köpa den äldre modellen billigt om jag minns rätt...
Hehe ja jag skrev i nån annan tråd. Hade lagt ner projektet, men blev fundersam när topicen dyker upp igen
Detta ämne delar trend med ett populärt virus... viken våg det handlar om vet jag däremot inte.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.