Att idag skydda nationella industriintressen framstår ju som oerhört naivt i en global värld.
Men ingenting kommer att hända förrän Svensson (alltså inte bara "vår" Svensson) fattar att det handlar om just honom. Till exempel att hans barns livslängd minskar av hans dieselbils utsläpp. (Som SvD försöker beskriva i artikeln ovan).
Ytterligare ett bevis på att vi har flata demokratiskt folkvalda politiker..
VW skandalen hade aldrig avslöjats utan en självständig lobbyorganisation. Så är det oavsett vad man än tycker om lobbyister och opinionsbildare rent generellt... http://www.dn.se/ekonomi/sa-avslojades-volkswagen/
Det var forskare på West Virginia University som gjorde testen, alltså oberoende experter.
Det är riktigt. Men det som jag tycker är ganska intressant är att det var experter i just USA som har avslöjat det hela. Det var inte här i Europa, trots att vi (framförallt här i Sverige) är ju så himla duktiga när det gäller miljö och sånt. Vi skäller gärna ut USA eftersom de inte tänker på miljön och eftersom det är i USA de kör feta bilar som släpper ut en massa skit och så. Verkligenheten är inte riktigt så enkel. Det är tvärtom vi i Europa som har tandlösa myndigheter och politiker som har tagit fram ett totalt verkningslöst regelverk som skyddar enbart bilindustrin, men inte miljön och inte människornas hälsa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Själv går man och hoppas på att Dieselgate ska medföra en VW-Gigafactory och en sjukt snabb omställning mot elbilar i Wolfsburg, då blir det en ekonomisk fråga för politikerna och den här typen av förslag.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Precis, då skulle det komma mycket gott ur det hela. Dessa förslag kommer tids nog, men det var nog rädda att alltför många väljare inte skulle få köra i Zentrum med sina nuvarande bilar, så det vore politiskt självmord är jag rädd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Precis, då skulle det komma mycket gott ur det hela. Dessa förslag kommer tids nog, men det var nog rädda att alltför många väljare inte skulle få köra i Zentrum med sina nuvarande bilar, så det vore politiskt självmord är jag rädd.
Det som behövs är politiker som har moralisk ryggrad nog att bry sig mer om miljön än om sin politiska karriär.
Precis, då skulle det komma mycket gott ur det hela. Dessa förslag kommer tids nog, men det var nog rädda att alltför många väljare inte skulle få köra i Zentrum med sina nuvarande bilar, så det vore politiskt självmord är jag rädd.
Det som behövs är politiker som har moralisk ryggrad nog att bry sig mer om miljön än om sin politiska karriär.
Absolut, problemet är att de är människor, som riskerar jobbet som de tar impopulära beslut. Försvarade jag plötsligt indirekt system som riksdagspensionen nu?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Själv går man och hoppas på att Dieselgate ska medföra en VW-Gigafactory och en sjukt snabb omställning mot elbilar i Wolfsburg, då blir det en ekonomisk fråga för politikerna och den här typen av förslag.
Hoppas kan man mycket. Det gör jag med. Tyvärr är jag mindre optimistisk än så många andra här. Tyskland är inte så framåt och nytänkande som så många (svenskar) tror. I själva verket är Tyskland i många avseenden extremt konservativt och segt som gammalt tuggummi. Vi sitter här och tjatar att det går för långsamt i Sverige med ditten och datten, men Tyskland är mycket värre i ganska många punkter. Jag har bott där nere i närmare 30 år, man kan väl säga att jag har nånting att jämföra med.
Det blir säkert en omställning till elbilar, men det kommer inte gå fort. Jag hoppas jag har fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Absolut, problemet är att de är människor, som riskerar jobbet som de tar impopulära beslut. Försvarade jag plötsligt indirekt system som riksdagspensionen nu?
Ja, någon form av trygghet behövd för de som satsar på politik. Annars är risken stor att de hänger kvar pga tryggheten/pengarna det ger. Då får vi ett gäng politiker som bara är en grå massa utan åsikter.
Stor som Golf, bagageutrymme som Passat. Tyder väl på frunk i stil med Tesla. Även intressant att man också nu säger rakt ut att man måste tillverka batterierna själv om man ska nå 1 miljon elbilar/år. Alternativt åtminstone i Tyskland, men det är nog i princip samma sak. Om vi nu inte mot förmodan får se något gemensamt från de tyska tillverkarna, BMW-Mercedes, VW bygger gemensam batterifabrik. Men oavsett så är det dags att sätta spaden i marken nu..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Så när det blåser snålvindar, sitt bara kvar i båten håll dig fast hårt, det går över.
Skulle vara Nordamerika som inte förlåter, men än mer orsak att satsa hårt på Europa Asien.
Presentera några svulstiga framtidsmodeller som stryker miljöintresset medhårs, utlova inga garantier att leverera.
Jobba mot nästa kvartalsrapport.
Vuskwagen fortsätter på känt manér att ljuga om sina bilar. Här gjorde de en presentation där de jämförde sin kommande Golfs räckvidd i NEDC-mått med två Teslamodellers räckvidd i EPA-mått:
Vuskwagen fortsätter på känt manér att ljuga om sina bilar. Här gjorde de en presentation där de jämförde sin kommande Golfs räckvidd i NEDC-mått med två Teslamodellers räckvidd i EPA-mått:
Vuskwagen fortsätter på känt manér att ljuga om sina bilar. Här gjorde de en presentation där de jämförde sin kommande Golfs räckvidd i NEDC-mått med två Teslamodellers räckvidd i EPA-mått:
Kan det vara så att dieselskandalen var det bästa som kunde hända VW? I sin iver att bättra på sin skamfilade miljöimage kommer de spotta ur sig elbilar som ger dem ett jätteförsprång på marknaden. Allt enligt principen att man aldrig ska missa chansen att utnyttja en kris. Samtidigt dödade man typ dieselmotorn i hela Europa. Epic win för miljön.
Själv står jag kvar med min skitbil och längtar efter Model 3.
Kan det vara så att dieselskandalen var det bästa som kunde hända VW? I sin iver att bättra på sin skamfilade miljöimage kommer de spotta ur sig elbilar som ger dem ett jätteförsprång på marknaden. Allt enligt principen att man aldrig ska missa chansen att utnyttja en kris. Samtidigt dödade man typ dieselmotorn i hela Europa. Epic win för miljön.
Själv står jag kvar med min skitbil och längtar efter Model 3.
Jodå, det kan mycket möjligt vara så. Iofs var det väl bara en tidsfråga. Tillverkarna själva har ju vetat länge att de inte kan klara att hänga med i den takt som politikerna skärper utsläppskraven. Men tillverkarna har väl hoppats på att de ska slippa undan på ett eller annat sätt och att politikerna ska vika sig inför hotet om att det skulle sänka bilindustrin och skapa massarbetslöshet. Egentligen märkligt att man så länge har varit så insnöade i sitt fossiltänkande att man inte klarat av att tänka om och börja utveckla andra drivlinor. Det ska till en skandal och pressen från en visionär...
Enligt en artikel i Tidningen Elbilen har VW inga planer på att bygga en batterifabrik. Sa de inte nånting helt annat för inte så länge sedan? Nu kallar de det för nonsens, eftersom det ger inga nya arbetstillfällen. Hur ska de ha det egentligen? Min första reaktion var, bra då går de omkull förr eller senare och skapar utrymme för moderna, riktiga biltillverkare. Heja Nokia.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Enligt en artikel i Tidningen Elbilen har VW inga planer på att bygga en batterifabrik. Sa de inte nånting helt annat för inte så länge sedan? Nu kallar de det för nonsens, eftersom det ger inga nya arbetstillfällen. Hur ska de ha det egentligen? Min första reaktion var, bra då går de omkull förr eller senare och skapar utrymme för moderna, riktiga biltillverkare. Heja Nokia.
...och i en annan artikel i samma nummer berättas det i en bisats om VW:s egen batterifabrik. Inte riktigt synkat där.