Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilken elbil väljer du?

1. Audi e-tron 50/55 Quattro
6
8%
2. Tesla MS
48
66%
3. Ioniq 5
19
26%
 
Antal röster: 73

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Vilken konstig blandning av bilar.

En stor SUV. En stor sedan. En mellanstor crossover.

Kan väl inte vara många som väljer mellan just dessa tre?

Hade det varit dieselbilar så hade det varit så. När man köper elbil får man ha en liten annan ingång och se till vilka krav man har på bilen vad gäller utrymme, räckvidd, laddning och så vidare.

Som jag ser det finns det inga andra stora sedaner än Model S att välja på om man vill köra på el. Eller ja, det är faktiskt ingen sedan. Det är en halvkombi. :)
Håller inte med.

För e-tron är både Y & X rimligare alternativ än S.

För S ligger 3, GT och Taycan klart närmare än Ioniq 5.

För Ioniq 5 ligger Mach-E, ID4, Enyaq och Model Y mycket närmare än både e-tron och S.

Inte ur min synvinkel. Jag väljer inte biltyp i första hand. Jag väljer bil utifrån våra behov och så är jag öppen för alla bilar som möter dem och väljer den som innebär den bästa kompromissen.

Den ska fixa en familj på två vuxna, två barn och en hund. Samt packning. Vi kör även lite längre ibland så det vore trevligt om jag slapp hyra fossilbil vid jul, påsk, semester...

Dina alternativ till S duger inte för oss. De är för små i bagaget och har ingen plats åt hunden. Och vad gäller GT och Taycan är de alldeles för dyra. En Taycan kombi kanske men den har fortfarande ett pyttelitet bagageutrymme jämfört med vad vi behöver.

För mig är Model S främst ett alternativ till typ en V90/E-klass kombi/5-serie Touring. Skulle jag tvingas byta den imorgon hade jag tittat på en begagnad BMW 540i Touring med extra allt eller en ny 530e Touring laddhybrid med mer sparsam utrustning. Hade jag tyckt att bensinmotorn inte dög åt mig längre (stor risk) hade jag åkt till Möller bil och tjackat en E-Tron. Det finns visserligen en tredje bil som hade kunnat duga och det är Model X. Men den gillar jag inte och väljer jag bort Model S är det för att jag är trött på Tesla och då är inte en till Tesla ett alternativ. Dessutom en modell som har ännu fler typfel.

Möjligt att en I-Pace hade kunnat fungera som bil betraktat men långfärd med den? Nej tack. Blir dyrt om inte annat. EQC och iX3 är aningen för små. ID.4 är för tråkig.
Skulle rekommendera en Model Y till er (pga värde för valuta samt tillgång till Teslas SuC-Nätverk).

MVH
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

Henriksson skrev:
För min del var det en SUV som skulle vara i samma storlek som vår förra Cayenne. Alltså varken större eller mindre. Sedan är ljudkomfort och en gedigen kvalitetskänsla viktig samt att man tycker den är snygg. Valet stod mellan EQC och E-tron och det vart till slut en E-tron då ingen kunde matcha Audi Financial Services erbjudande. Jag betalar 6.700kr/mån privatleasing för en bil med ett nypris på 1.200.000kr. Vad blir kostnaden för en Tesla för samma nypris?

EQC är väl ändå mindre än Cayenne?

För 6700:-/mån får du inte direkt köra 4500 mil om året som jag gjorde 2019 innan Coronan slog till... ;) Dessutom får du lägga till kostnad för vinterdäck, försäkring och Ionity-abonnemang. Men visst, de där E-Tron leasingarna är jättebra om man inte kör så mycket. Tesla har inga bra privatleasingerbjudanden alls.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

NiklasTesla skrev:
Skulle rekommendera en Model Y till er (pga värde för valuta samt tillgång till Teslas SuC-Nätverk).

MVH
Aldrig i livet. Varför skulle jag byta ner mig från min S?
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Henriksson »

En X med ett nypris på 1.220.070kr kostar 10.479kr/mån plus en kontantinsats på 244.000kr. Sammanlagt blir det ca 17.256kr/mån. Jag betalar motsvarande 6.700kr/mån i 24 månader med ett garanterat restvärde för E-tronen. Valet var ganska lätt, hade det varit det omvända hade jag givetvis tagit en Tesla.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
Skulle rekommendera en Model Y till er (pga värde för valuta samt tillgång till Teslas SuC-Nätverk).

MVH
Aldrig i livet. Varför skulle jag byta ner mig från min S?
Okej om du har Model S och är nöjd skulle jag fortsätta med det. MVH
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Henriksson »

360kr i skatt, 400kr i försäkring, däckkostnaden borde rimligen bli samma oavsett för alla. Vinterdäcken har jag tagit separat. Övermil 20kr/mil är väldigt lågt i mitt tycke.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

Peter Andersson skrev:
martinot skrev:

Hade hoppats att nya elbilsplattformar som laddar hos Ionity skulle komma upp i närmare 350 kW, speciellt de som är gjorda för 800V-system. Har väntat i över två år på att någon elbil äntligen skall komma upp i 350 kW som Ionity skrytit med och marknadsfört hårt ända sedan starten. Pinsamt att ingen kommit i närheten än.

Känns som en klar "missed opportunity" med Hyundais nya plattform och Ioniq5. :?

Nu står hoppet till Taycan med kommande mjukvaruuppdatering...
Jag tror att första bilen som i verkligheten kan ladda i 350kW är en pickup med kanske 200kWh batteri.

Intressant är vad kan en Cybertruck maxa på?
Elon säger +250kW.

Men det är lite konstigt, V3 laddaren klarar inte mera än 250kW.
Och att gå ännu högre, säg 350kW på 400V behöver extrema strömstyrkor vilket ger nackdelar som väldigt grova kablar som dessutom behöver kylas. Detta ger sämre verkningsgrad.

Mer troligt är att man stannar på 250kW för 400V.
Och att det kommer en V4 laddare som klarar 800V och 350kW.

För det vore ju bra att klara den standarden om man vill ladda snabbt på en icke Tesla laddare.

Tesla Roadster har ju 200kWh batteri, kan man ladda i 350kW borde man komma under 40 minuter för att ladda till ca 70-80%.

Edit:
Hoppas på att V4 laddaren är på 800V och 500kW.
Håller med helt, och intressanta reflektioner. Ser bara tekniska och ekonomiska fördelar med att gå upp från 400V till 800V (bla. för att slippa tjockare och dyrare kablar både i laddare och internt i bilen).

V4 på 500kW @800V är också något jag verkligen hoppas på!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Bjelke »

Henriksson skrev:
För min del var det en SUV som skulle vara i samma storlek som vår förra Cayenne. Alltså varken större eller mindre. Sedan är ljudkomfort och en gedigen kvalitetskänsla viktig samt att man tycker den är snygg. Valet stod mellan EQC och E-tron och det vart till slut en E-tron då ingen kunde matcha Audi Financial Services erbjudande. Jag betalar 6.700kr/mån privatleasing för en bil med ett nypris på 1.200.000kr. Vad blir kostnaden för en Tesla för samma nypris?
Jag betalar också 6700kr/mån för min P100DL och har fria mil och gratis laddning :mrgreen:
Nypris var ganska precis 1.200.000kr för den :) (eller eg lite högre för den har även fsd och lite till)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Peter Andersson »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Vilken konstig blandning av bilar.

En stor SUV. En stor sedan. En mellanstor crossover.

Kan väl inte vara många som väljer mellan just dessa tre?

Hade det varit dieselbilar så hade det varit så. När man köper elbil får man ha en liten annan ingång och se till vilka krav man har på bilen vad gäller utrymme, räckvidd, laddning och så vidare.

Som jag ser det finns det inga andra stora sedaner än Model S att välja på om man vill köra på el. Eller ja, det är faktiskt ingen sedan. Det är en halvkombi. :)
Håller inte med.

För e-tron är både Y & X rimligare alternativ än S.

För S ligger 3, GT och Taycan klart närmare än Ioniq 5.

För Ioniq 5 ligger Mach-E, ID4, Enyaq och Model Y mycket närmare än både e-tron och S.
Håller med dig att Ioniq 5 borde konkurrera med Mach-E, ID4, Enyaq och Model Y, eftersom de ligger hyfsat nära varandra i pris.

Det som får en att höja på ögonbrynen att folk med Audi e-tron och Tesla MS ens funderar på att välja en Ioniq 5.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av mati »

Henriksson skrev:
För min del var det en SUV som skulle vara i samma storlek som vår förra Cayenne. Alltså varken större eller mindre. Sedan är ljudkomfort och en gedigen kvalitetskänsla viktig samt att man tycker den är snygg. Valet stod mellan EQC och E-tron och det vart till slut en E-tron då ingen kunde matcha Audi Financial Services erbjudande. Jag betalar 6.700kr/mån privatleasing för en bil med ett nypris på 1.200.000kr. Vad blir kostnaden för en Tesla för samma nypris?
6700kr/månad utan kontantinsats? Det låter ju superbilligt. Min e-tron kostade 1.1 mille och jag betalar också lite drygt 6700kr/mån, men då utan garanterat restvärde plus att jag betalade en kontantinsats på 250k. Och så tillkommer naturligtvis förmånsvärdet på ungefär 7000kr/månad eftersom det är företagsleasing. Det är inte så billigt kan man säga. Och det är därför jag inte kan och vill behålla den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Henriksson skrev:
För min del var det en SUV som skulle vara i samma storlek som vår förra Cayenne. Alltså varken större eller mindre. Sedan är ljudkomfort och en gedigen kvalitetskänsla viktig samt att man tycker den är snygg. Valet stod mellan EQC och E-tron och det vart till slut en E-tron då ingen kunde matcha Audi Financial Services erbjudande. Jag betalar 6.700kr/mån privatleasing för en bil med ett nypris på 1.200.000kr. Vad blir kostnaden för en Tesla för samma nypris?
6700kr/månad utan kontantinsats? Det låter ju superbilligt. Min e-tron kostade 1.1 mille och jag betalar också lite drygt 6700kr/mån, men då utan garanterat restvärde plus att jag betalade en kontantinsats på 250k. Och så tillkommer naturligtvis förmånsvärdet på ungefär 7000kr/månad eftersom det är företagsleasing. Det är inte så billigt kan man säga. Och det är därför jag inte kan och vill behålla den.

Nu har du ju redan betalat kontantinsatsen och tagit smällen som kom när Audi rabatterade E-Tron. Tycker det vore dumt att byta nu. En ny Ioniq 5 eller liknande kostar lika mycket som din begagnade E-Tron. Kanske något lägre förmånsvärde men även en simplare bil.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Peter Andersson »

MWall skrev:
mati skrev:
Henriksson skrev:
För min del var det en SUV som skulle vara i samma storlek som vår förra Cayenne. Alltså varken större eller mindre. Sedan är ljudkomfort och en gedigen kvalitetskänsla viktig samt att man tycker den är snygg. Valet stod mellan EQC och E-tron och det vart till slut en E-tron då ingen kunde matcha Audi Financial Services erbjudande. Jag betalar 6.700kr/mån privatleasing för en bil med ett nypris på 1.200.000kr. Vad blir kostnaden för en Tesla för samma nypris?
6700kr/månad utan kontantinsats? Det låter ju superbilligt. Min e-tron kostade 1.1 mille och jag betalar också lite drygt 6700kr/mån, men då utan garanterat restvärde plus att jag betalade en kontantinsats på 250k. Och så tillkommer naturligtvis förmånsvärdet på ungefär 7000kr/månad eftersom det är företagsleasing. Det är inte så billigt kan man säga. Och det är därför jag inte kan och vill behålla den.

Nu har du ju redan betalat kontantinsatsen och tagit smällen som kom när Audi rabatterade E-Tron. Tycker det vore dumt att byta nu. En ny Ioniq 5 eller liknande kostar lika mycket som din begagnade E-Tron. Kanske något lägre förmånsvärde men även en simplare bil.
Finns en hel del bilintressenter som tycker att Ioniq 5 är mer avancerad än både MS och Audi e-tron.

Men visst, ett riktigt test i verkligheten vore mycket intressant!
För hur är det med ljudisolering egentligen?
Mati sa att nått fel måste väl finnas på Ioniq 5.
Hur kommer det sig att Ioniq 5 är så lätt?
Har de plockat bort all ljudisolering?

Ioniq 5 väger från 1.800kg till 2.000kg.
Audi e-tron 55 Quattro väger 2.565kg.

Kan dock tänka mig att Ioniq 5 upplevs som en STÖRRE bil än Audi e-tron.
Med gigantiskt luftig och stor förarmiljö, och större axelavstånd.

Axelavstånd
Ioniq 5, 3000mm
Audi e-tron, 2928mm

Edit:
Audi e-tron 55 Quattro får nog internt stor konkurrens av Audi Q4. Billigare bil som dessutom är byggd som en elbil från början och som är bättre än 55 e-tron på många sätt.

Audi får se till att Q4 snabbt kommer ut med 100kWh batteriet så man får 600km i räckvidd.
Och minst 170kW laddning.
Lägg till V2L på minst 3.6kW.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

Peter Andersson skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Henriksson skrev:
För min del var det en SUV som skulle vara i samma storlek som vår förra Cayenne. Alltså varken större eller mindre. Sedan är ljudkomfort och en gedigen kvalitetskänsla viktig samt att man tycker den är snygg. Valet stod mellan EQC och E-tron och det vart till slut en E-tron då ingen kunde matcha Audi Financial Services erbjudande. Jag betalar 6.700kr/mån privatleasing för en bil med ett nypris på 1.200.000kr. Vad blir kostnaden för en Tesla för samma nypris?
6700kr/månad utan kontantinsats? Det låter ju superbilligt. Min e-tron kostade 1.1 mille och jag betalar också lite drygt 6700kr/mån, men då utan garanterat restvärde plus att jag betalade en kontantinsats på 250k. Och så tillkommer naturligtvis förmånsvärdet på ungefär 7000kr/månad eftersom det är företagsleasing. Det är inte så billigt kan man säga. Och det är därför jag inte kan och vill behålla den.

Nu har du ju redan betalat kontantinsatsen och tagit smällen som kom när Audi rabatterade E-Tron. Tycker det vore dumt att byta nu. En ny Ioniq 5 eller liknande kostar lika mycket som din begagnade E-Tron. Kanske något lägre förmånsvärde men även en simplare bil.
Finns en hel del bilintressenter som tycker att Ioniq 5 är mer avancerad än både MS och Audi e-tron.

Men visst, ett riktigt test i verkligheten vore mycket intressant!
För hur är det med ljudisolering egentligen?
Mati sa att nått fel måste väl finnas på Ioniq 5.
Hur kommer det sig att Ioniq 5 är så lätt?
Har de plockat bort all ljudisolering?

Ioniq 5 väger från 1.800kg till 2.000kg.
Audi e-tron 55 Quattro väger 2.565kg.

Kan dock tänka mig att Ioniq 5 upplevs som en STÖRRE bil än Audi e-tron.
Med gigantiskt luftig och stor förarmiljö, och större axelavstånd.

Axelavstånd
Ioniq 5, 3000mm
Audi e-tron, 2928mm

Edit:
Audi e-tron 55 Quattro får nog internt stor konkurrens av Audi Q4. Billigare bil som dessutom är byggd som en elbil från början och som är bättre än 55 e-tron på många sätt.

Audi får se till att Q4 snabbt kommer ut med 100kWh batteriet så man får 600km i räckvidd.
Och minst 170kW laddning.
Lägg till V2L på minst 3.6kW.

För mig behöver den inte vara "avancerad". Att den laddar på 20 istället för 45 minuter är för mig helt ovidkommande t ex. Men den kanske har stolar med massage, night vision-kamera, matrix laser strålkastare, fyrhjulsstyrning o annat som jag däremot gärna skulle vilja ha?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker inte Ioniq 5 verkar så intressant faktiskt utan för mig blir det med största sannolikhet en MS.

Är ju såklart helt olika bilar så en anledning varför den är ointressant är ju för att det är en crossover. Men sen tror jag ju den kommer vara som en Hyundai i slutändan också så då går den bort.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Daniel »

Jag tycker ofta just laddhastigheten lyfts fram som ett av skälen till att byta bil från Tesla till Taycan eller liknande. Just laddtid, som oftast (enkom?) blir en fråga vid långresor känns för mig tämligen irrelevant. I alla fall när vi pratar om en skillnad på 5-10 minuter.

Kriterierna jag själv prioriterar är också anledningen till att Tesla är enda alternativet i dagsläget:
1. Räckvidd: Upplevde aldrig det som ett problem med räckvidden med min gamla P85, även om lite planerande fick föras vid bilsemestrar ned till södra europa, beroende på destinationsmål. Med nuvarnade MS LR är dock det en total ickefråga i princip. Räckvidden är så bra att det aldrig händer att jag skulle vilja köra längre sträckor utan att ladda/sträcka på benen ändå
2. Laddmöjlighet/Laddinfrastruktur - Denna punkt hänger ihop med ovanstående. Även med fantastisk räckvidd så behöver bilen kunna laddas. Jag har inga personliga erfarenheter av alternativen utanför Teslas superchargernätverksbubbla (Ionity etc) - men av det jag läser på forum etc så är min bild att det är många år kvar innan alternativen fungererar lika sömlöst som Teslas laddnätverk. Detta gäller allt från antal laddstationer per laddplats, huruvida de över huvud taget fungerar eller ej, olika abonnemang/appar som behöver laddas ned och fungera, etc. Alternativen till Teslas infrastruktur kommer garanterat att komma ikapp. Men det känns för omständligt för mig i dagsläget att byta till en sämre infrastruktur.
3. Lastutrymme - två barn, golf på sommaren, skidåkning på vintern. Som alla vet sväljer MS bagage som få andra bilar, oavsett storlek. Mindre utrymme är inte ett alternativ och därmed faller i princip varenda annan elbil bort bara på denna punkt

Det hade varit kul att ha en Taycan. Bilen är extremt snygg i mitt tycke, och räckvidden verkar också ok. Men den faller på punkt två, och framförallt på punkt 3.

Tesla har sina tillkortakommanden, med passform/kvalitet och servicenivå som två återkommande och rättvisa punkter många nämner. Dessa tillkortakommanden är för mig marginella i förhållande till helhetsupplevelsen av bilen, i kombination med de tre huvudpunkterna ovan.

Taycan är förmodligen roligare att köra, och e-Tron har säkerligen bättre byggkvalitet - men ingen annan elbil jag provat kombinerar såväl körglädje med räckvidd och lastutrymme, i en väldigt snygg förpackning, på det sättet som Tesla gör, i mina ögon.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Nu har du ju redan betalat kontantinsatsen och tagit smällen som kom när Audi rabatterade E-Tron. Tycker det vore dumt att byta nu. En ny Ioniq 5 eller liknande kostar lika mycket som din begagnade E-Tron. Kanske något lägre förmånsvärde men även en simplare bil.
Leasingen på min e-tron går ut om ett år, och jag antar att man ändå inte får tag i en Ioniq 5 innan dess. Jag tänker inte behålla den snordyra Audin längre än nödvändigt. Jag använder den alldeles för sällan dessutom. Det är ren kapitalförstöring.
Att Hyundaien bara får "något lägre" förmånsvärde tror jag är en rejäl underdrift. Bilen kostar uppskattningsvis bara hälften av min e-tron, den lär rimligen också vara ungefär hälften så dyr i både leasing och förmån. Försäkringen, förbrukningen, däck, allting borde vara mycket billigare. Dessutom har den 5 års garanti. Dyra verkstadsbesök behöver man alltså inte heller räkna med. Audins garanti går ut om en månad. :shock:
Att det är en simplare bil tror jag inte att jag håller med om. I vissa punkter säkert, men inte generellt. Dessutom får jag erkänna att jag inte bryr mig det minsta om den är simplare, känns billigare och inte kommer från ett premiummärke. Jag har inte de kraven på en bil. Mina krav är dragkrok, plats för hundarna, eldrift, nära till service och överkomlig prislapp. Allt annat är ren bonus.
Ioniqen har potentialen att bli vår första bil, dvs den bil vi kommer använda till allt. Idag har e-Golfen den rollen. E-Tron använder jag bara för att dra släp/husvagn eller när e-Golfen är upptagen. Jag drar mig för att köra e-tronen. Dels förbrukar den i runda slängar dubbelt så mycket som Golfen, och man är ju snål, dels är den stor tung och klumpig. Inte alls lämplig som vardagsbil. Men huvudanledningen är att den är för dyr (eller säg för lyxig) för att vara en vardagsbil som man kör omkring på grusvägar med hundar i osv. Det är ju en utpräglad långfärdskryssare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Peter Andersson skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Henriksson skrev:
För min del var det en SUV som skulle vara i samma storlek som vår förra Cayenne. Alltså varken större eller mindre. Sedan är ljudkomfort och en gedigen kvalitetskänsla viktig samt att man tycker den är snygg. Valet stod mellan EQC och E-tron och det vart till slut en E-tron då ingen kunde matcha Audi Financial Services erbjudande. Jag betalar 6.700kr/mån privatleasing för en bil med ett nypris på 1.200.000kr. Vad blir kostnaden för en Tesla för samma nypris?
6700kr/månad utan kontantinsats? Det låter ju superbilligt. Min e-tron kostade 1.1 mille och jag betalar också lite drygt 6700kr/mån, men då utan garanterat restvärde plus att jag betalade en kontantinsats på 250k. Och så tillkommer naturligtvis förmånsvärdet på ungefär 7000kr/månad eftersom det är företagsleasing. Det är inte så billigt kan man säga. Och det är därför jag inte kan och vill behålla den.

Nu har du ju redan betalat kontantinsatsen och tagit smällen som kom när Audi rabatterade E-Tron. Tycker det vore dumt att byta nu. En ny Ioniq 5 eller liknande kostar lika mycket som din begagnade E-Tron. Kanske något lägre förmånsvärde men även en simplare bil.
Finns en hel del bilintressenter som tycker att Ioniq 5 är mer avancerad än både MS och Audi e-tron.

Men visst, ett riktigt test i verkligheten vore mycket intressant!
För hur är det med ljudisolering egentligen?
Mati sa att nått fel måste väl finnas på Ioniq 5.
Hur kommer det sig att Ioniq 5 är så lätt?
Har de plockat bort all ljudisolering?

Ioniq 5 väger från 1.800kg till 2.000kg.
Audi e-tron 55 Quattro väger 2.565kg.

Kan dock tänka mig att Ioniq 5 upplevs som en STÖRRE bil än Audi e-tron.
Med gigantiskt luftig och stor förarmiljö, och större axelavstånd.

Axelavstånd
Ioniq 5, 3000mm
Audi e-tron, 2928mm

Edit:
Audi e-tron 55 Quattro får nog internt stor konkurrens av Audi Q4. Billigare bil som dessutom är byggd som en elbil från början och som är bättre än 55 e-tron på många sätt.

Audi får se till att Q4 snabbt kommer ut med 100kWh batteriet så man får 600km i räckvidd.
Och minst 170kW laddning.
Lägg till V2L på minst 3.6kW.

För mig behöver den inte vara "avancerad". Att den laddar på 20 istället för 45 minuter är för mig helt ovidkommande t ex. Men den kanske har stolar med massage, night vision-kamera, matrix laser strålkastare, fyrhjulsstyrning o annat som jag däremot gärna skulle vilja ha?
För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, snabba laddtider på resa och laddmöjligheter på resa mycket viktigare (annars kör jag vår ICE istället för långresor). Jag tackar inte nej till smarta och bra extrafunktioner (gillar tex. eluttagsmöjligheter hos Iq5 som är riktigt smart), men det är de grundläggande egenskaperna som avgör. De är viktigast och måste vara på plats mer eller mindre.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:

För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, laddtider och laddmöjligheter mycket viktigare.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.

Som sagt, laddar bilen 0-80% på ~45 minuter så är jag nöjd. Skulle inte bli särskilt mycket gladare om det tog 25 minuter istället. Är så sällan jag snabbladdar ändå. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Däremot blir det en hel del mörkerkörning på mindre vägar utan viltstängsel under vintern (ibland så mycket som 10 timmar i veckan). Därav behovet av värmekamera och "matrix-strålkastare" av modernaste snitt. Massage i stolarna har jag aldrig haft men jag blir lite stel när jag sitter länge så det skulle nog inte vara i vägen. Definitivt mer värt än att spara 20 minuter på laddningen 6-8 ggr per år.

Laddnätverket är dock A och O. Även om jag laddar sällan så vill jag att möjligheten ska finnas att åka dit jag vill med minsta möjliga problem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:

För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, laddtider och laddmöjligheter mycket viktigare.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.

Som sagt, laddar bilen 0-80% på ~45 minuter så är jag nöjd. Skulle inte bli särskilt mycket gladare om det tog 25 minuter istället. Är så sällan jag snabbladdar ändå. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Däremot blir det en hel del mörkerkörning på mindre vägar utan viltstängsel under vintern (ibland så mycket som 10 timmar i veckan). Därav behovet av värmekamera och "matrix-strålkastare" av modernaste snitt. Massage i stolarna har jag aldrig haft men jag blir lite stel när jag sitter länge så det skulle nog inte vara i vägen. Definitivt mer värt än att spara 20 minuter på laddningen 6-8 ggr per år.

Laddnätverket är dock A och O. Även om jag laddar sällan så vill jag att möjligheten ska finnas att åka dit jag vill med minsta möjliga problem.
Jag klarar mig utan snabb snabbladdning. I vardagen så laddar man ju 100% hemma. För resor har vi vårt diesellok som trumfar alla dagens bilar överlägset.

Men för att i framtiden kanske kunna byta vår långfärds-ICE mot ett miljövänligare alternativ så skulle jag vilja se snabbare snabbladdning än idag (gärna runt 500kW där man kan få laddat 40 mil på 5 minuter), och ett mycket mer utbrett laddnät idag. Tesla SuC är på rätt väg, men långt ifrån att vara tillräckligt tätt och snabbt för att vi skall skifta till 100% elbilar.

Därför ser jag fram mot nästa generations elbilar och nästa generations V4-laddare (hoppas som sagt att de blir på 500kW @800V eller runt där), och en fördubbling av SuC och andra stationer över hela landet (både CK och OKQ8 verkar lovande).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, laddtider och laddmöjligheter mycket viktigare.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.

Som sagt, laddar bilen 0-80% på ~45 minuter så är jag nöjd. Skulle inte bli särskilt mycket gladare om det tog 25 minuter istället. Är så sällan jag snabbladdar ändå. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Däremot blir det en hel del mörkerkörning på mindre vägar utan viltstängsel under vintern (ibland så mycket som 10 timmar i veckan). Därav behovet av värmekamera och "matrix-strålkastare" av modernaste snitt. Massage i stolarna har jag aldrig haft men jag blir lite stel när jag sitter länge så det skulle nog inte vara i vägen. Definitivt mer värt än att spara 20 minuter på laddningen 6-8 ggr per år.

Laddnätverket är dock A och O. Även om jag laddar sällan så vill jag att möjligheten ska finnas att åka dit jag vill med minsta möjliga problem.
Jag klarar mig utan snabb snabbladdning. I vardagen så laddar man ju 100% hemma. För resor har vi vårt diesellok som trumfar alla dagens bilar överlägset.

Men för att i framtiden kanske kunna byta vår långfärds-ICE mot ett miljövänligare alternativ så skulle jag vilja se snabbare snabbladdning än idag (gärna runt 500kW där man kan få laddat 40 mil på 5 minuter), och ett mycket mer utbrett laddnät idag. Tesla SuC är på rätt väg, men långt ifrån att vara tillräckligt tätt och snabbt för att vi skall skifta till 100% elbilar.

Därför ser jag fram mot nästa generations elbilar och nästa generations V4-laddare (hoppas som sagt att de blir på 500kW @800V eller runt där), och en fördubbling av SuC och andra stationer över hela landet (både CK och OKQ8 verkar lovande).

Nej, jag har kört vår Model S till Spanien, Trysil och ett flertal ggr ner till Skåne.

För att köra till Trysil krävs ett stopp i Mora på vägen dit och ett på vägen hem. För att åka till Åhus krävs ett stopp i Ödeshög åt vardera hållet. Vi snackar alltså om körningar på 6-8 timmar enkel väg. Att jag då måste stanna kanske uppåt en timme en gång är ett jättelitet problem för mig. Alltså det är ett så litet problem att det knappt finns. Däremot blir jag galen om det är kö. Det får inte vara kö. Kö är stressande och ovärdigt. Förstör hela dagen.

Du hävdar ju själv att du inte kör bil långt utan tar flyget. Därför har jag svårt att tänka mig att du skulle snabbladda mer än en gång per dag. Har så svårt att förstå hur man kan bli så "viktig" att allt står och faller med 20 minuter... :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, laddtider och laddmöjligheter mycket viktigare.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.

Som sagt, laddar bilen 0-80% på ~45 minuter så är jag nöjd. Skulle inte bli särskilt mycket gladare om det tog 25 minuter istället. Är så sällan jag snabbladdar ändå. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Däremot blir det en hel del mörkerkörning på mindre vägar utan viltstängsel under vintern (ibland så mycket som 10 timmar i veckan). Därav behovet av värmekamera och "matrix-strålkastare" av modernaste snitt. Massage i stolarna har jag aldrig haft men jag blir lite stel när jag sitter länge så det skulle nog inte vara i vägen. Definitivt mer värt än att spara 20 minuter på laddningen 6-8 ggr per år.

Laddnätverket är dock A och O. Även om jag laddar sällan så vill jag att möjligheten ska finnas att åka dit jag vill med minsta möjliga problem.
Jag klarar mig utan snabb snabbladdning. I vardagen så laddar man ju 100% hemma. För resor har vi vårt diesellok som trumfar alla dagens bilar överlägset.

Men för att i framtiden kanske kunna byta vår långfärds-ICE mot ett miljövänligare alternativ så skulle jag vilja se snabbare snabbladdning än idag (gärna runt 500kW där man kan få laddat 40 mil på 5 minuter), och ett mycket mer utbrett laddnät idag. Tesla SuC är på rätt väg, men långt ifrån att vara tillräckligt tätt och snabbt för att vi skall skifta till 100% elbilar.

Därför ser jag fram mot nästa generations elbilar och nästa generations V4-laddare (hoppas som sagt att de blir på 500kW @800V eller runt där), och en fördubbling av SuC och andra stationer över hela landet (både CK och OKQ8 verkar lovande).

Nej, jag har kört vår Model S till Spanien, Trysil och ett flertal ggr ner till Skåne.

För att köra till Trysil krävs ett stopp i Mora på vägen dit och ett på vägen hem. För att åka till Åhus krävs ett stopp i Ödeshög åt vardera hållet. Vi snackar alltså om körningar på 6-8 timmar enkel väg. Att jag då måste stanna kanske uppåt en timme en gång är ett jättelitet problem för mig. Alltså det är ett så litet problem att det knappt finns. Däremot blir jag galen om det är kö. Det får inte vara kö. Kö är stressande och ovärdigt. Förstör hela dagen.

Du hävdar ju själv att du inte kör bil långt utan tar flyget. Därför har jag svårt att tänka mig att du skulle snabbladda mer än en gång per dag. Har så svårt att förstå hur man kan bli så "viktig" att allt står och faller med 20 minuter... :roll:
Tar inte flyget om vi reser inom rimliga avstånd inom de mer södra delarna av Sverige eller Norge, som tex. på fjäll/skidsemester till Trysil, eller Sälen. Då tar vi vår E-klass som ger en bekymmersfri resa, även om det numera har öppnat flygplats mellan Trysil och Sälen: https://scandinavianmountains.se/

Skall vi söder ut i Europa, till norra Sverige eller Norge, som tex. åka skidor i Riksgränsen, så blir det givetvis flyg. Oftast hyr vi bil på plats för att få lite frihet att åka runt under semester (den roliga körningen och upptäckarglädjen, till skillnad från att mata mil på Authobahn eller lånrandiga landsvägar i Norrland).

Det går givetvis att göra det mesta. Handlar mest om vad man vill, vilken tid man har eller vad man har för krav. Helt Ok att tycka olika (vi är alla olika).

TeslaBjörn åkte nyss i en liten Nissan Leaf till de allra nordligaste delarna av Norge (runt Nordkap)! :D



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:

Tar inte flyget om vi reser inom rimliga avstånd inom de mer södra delarna av Sverige eller Norge, som tex. på fjäll/skidsemester till Trysil. Då tar vi vår E-klass som ger en bekymmersfri resa.

Skall vi söder ut i Europa, till norra Sverige eller Norge, som tex. åka skidor i Riksgränsen, så blir det givetvis flyg. Oftast hyr vi bil på plats för att få lite frihet att åka runt under semester (den roliga körningen och upptäckarglädjen, till skillnad från att mata mil på Authobahn eller lånrandiga landsvägar i Norrland).

Det går givetvis att göra det mesta. Handlar med vad man vill eller vad man har för krav.

TeslaBjörn åkte nyss i en liten Nissan Leaf till de allra nordligaste delarna av Norge (runt Nordkap):




Ja men då är det ju inga problem med t ex en Model S heller. Du sitter alltså och harvar runt med en traktormotor 12 månader per år, och betalar soppan, för att spara en timme eller nåt den gången per år ni åker till Trysil?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, laddtider och laddmöjligheter mycket viktigare.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.

Som sagt, laddar bilen 0-80% på ~45 minuter så är jag nöjd. Skulle inte bli särskilt mycket gladare om det tog 25 minuter istället. Är så sällan jag snabbladdar ändå. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Däremot blir det en hel del mörkerkörning på mindre vägar utan viltstängsel under vintern (ibland så mycket som 10 timmar i veckan). Därav behovet av värmekamera och "matrix-strålkastare" av modernaste snitt. Massage i stolarna har jag aldrig haft men jag blir lite stel när jag sitter länge så det skulle nog inte vara i vägen. Definitivt mer värt än att spara 20 minuter på laddningen 6-8 ggr per år.

Laddnätverket är dock A och O. Även om jag laddar sällan så vill jag att möjligheten ska finnas att åka dit jag vill med minsta möjliga problem.
Jag klarar mig utan snabb snabbladdning. I vardagen så laddar man ju 100% hemma. För resor har vi vårt diesellok som trumfar alla dagens bilar överlägset.

Men för att i framtiden kanske kunna byta vår långfärds-ICE mot ett miljövänligare alternativ så skulle jag vilja se snabbare snabbladdning än idag (gärna runt 500kW där man kan få laddat 40 mil på 5 minuter), och ett mycket mer utbrett laddnät idag. Tesla SuC är på rätt väg, men långt ifrån att vara tillräckligt tätt och snabbt för att vi skall skifta till 100% elbilar.

Därför ser jag fram mot nästa generations elbilar och nästa generations V4-laddare (hoppas som sagt att de blir på 500kW @800V eller runt där), och en fördubbling av SuC och andra stationer över hela landet (både CK och OKQ8 verkar lovande).

Nej, jag har kört vår Model S till Spanien, Trysil och ett flertal ggr ner till Skåne.

För att köra till Trysil krävs ett stopp i Mora på vägen dit och ett på vägen hem. För att åka till Åhus krävs ett stopp i Ödeshög åt vardera hållet. Vi snackar alltså om körningar på 6-8 timmar enkel väg. Att jag då måste stanna kanske uppåt en timme en gång är ett jättelitet problem för mig. Alltså det är ett så litet problem att det knappt finns. Däremot blir jag galen om det är kö. Det får inte vara kö. Kö är stressande och ovärdigt. Förstör hela dagen.

Du hävdar ju själv att du inte kör bil långt utan tar flyget. Därför har jag svårt att tänka mig att du skulle snabbladda mer än en gång per dag. Har så svårt att förstå hur man kan bli så "viktig" att allt står och faller med 20 minuter... :roll:
Lycka till, Martin ot kommer inte att backa här... ever... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

För mig är lite tvärt om; visst kan det vara kul med massage-stolar och annat, men för mig är grundläggande funktioner som köregenskaper, praktiskt räckvidd, laddtider och laddmöjligheter mycket viktigare.

I korthet; För mig trumfar praktiska basfunktioner mer än lull-lull.

Som sagt, laddar bilen 0-80% på ~45 minuter så är jag nöjd. Skulle inte bli särskilt mycket gladare om det tog 25 minuter istället. Är så sällan jag snabbladdar ändå. Har inte varit på en snabbladdare sen i juli. Däremot blir det en hel del mörkerkörning på mindre vägar utan viltstängsel under vintern (ibland så mycket som 10 timmar i veckan). Därav behovet av värmekamera och "matrix-strålkastare" av modernaste snitt. Massage i stolarna har jag aldrig haft men jag blir lite stel när jag sitter länge så det skulle nog inte vara i vägen. Definitivt mer värt än att spara 20 minuter på laddningen 6-8 ggr per år.

Laddnätverket är dock A och O. Även om jag laddar sällan så vill jag att möjligheten ska finnas att åka dit jag vill med minsta möjliga problem.
Jag klarar mig utan snabb snabbladdning. I vardagen så laddar man ju 100% hemma. För resor har vi vårt diesellok som trumfar alla dagens bilar överlägset.

Men för att i framtiden kanske kunna byta vår långfärds-ICE mot ett miljövänligare alternativ så skulle jag vilja se snabbare snabbladdning än idag (gärna runt 500kW där man kan få laddat 40 mil på 5 minuter), och ett mycket mer utbrett laddnät idag. Tesla SuC är på rätt väg, men långt ifrån att vara tillräckligt tätt och snabbt för att vi skall skifta till 100% elbilar.

Därför ser jag fram mot nästa generations elbilar och nästa generations V4-laddare (hoppas som sagt att de blir på 500kW @800V eller runt där), och en fördubbling av SuC och andra stationer över hela landet (både CK och OKQ8 verkar lovande).

Nej, jag har kört vår Model S till Spanien, Trysil och ett flertal ggr ner till Skåne.

För att köra till Trysil krävs ett stopp i Mora på vägen dit och ett på vägen hem. För att åka till Åhus krävs ett stopp i Ödeshög åt vardera hållet. Vi snackar alltså om körningar på 6-8 timmar enkel väg. Att jag då måste stanna kanske uppåt en timme en gång är ett jättelitet problem för mig. Alltså det är ett så litet problem att det knappt finns. Däremot blir jag galen om det är kö. Det får inte vara kö. Kö är stressande och ovärdigt. Förstör hela dagen.

Du hävdar ju själv att du inte kör bil långt utan tar flyget. Därför har jag svårt att tänka mig att du skulle snabbladda mer än en gång per dag. Har så svårt att förstå hur man kan bli så "viktig" att allt står och faller med 20 minuter... :roll:
Lycka till, Martin ot kommer inte att backa här... ever... :lol:
Like på den från mig! :D

Vi är alla är olika, och har olika preferenser och värderingar, så man måste nog acceptera av det därmed inte finns en enda (el)bil som är perfekt och 100% rätt för alla.

Vi måste inte heller vara ense. Nu får ju våra olika krav en bredd i bilutbudet, och även nu på senare tid ett allt bredare elbilsutbud. Vilket bara är utmärkt.

Tänk vad tråkigt om vi alla tyckte precis lika, klädde oss precis lika, och åt exakt samma mat, och körde precis samma bilmodell?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron vs Tesla MS vs Ioniq 5?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Ja men då är det ju inga problem med t ex en Model S heller. Du sitter alltså och harvar runt med en traktormotor 12 månader per år, och betalar soppan, för att spara en timme eller nåt den gången per år ni åker till Trysil?
Givetvis inte.

Vi är två vuxna i familjen (jag och min fru). Själv så kör jag främst Teslan som är leasad av mitt företag. Ibland byter vi bil om det passar oss bättre (kanske behöver lastutrymme eller dragkrog).

Skall vi åka iväg hela familjen tillsammans så kan vi ta en av bilarna, och väljer då den som är lämpligast.

Vi tar normalt inte varsin bil till fjällen (även om det hänt att vi tagit varsin bil till sommarhuset på västkusten pga. olika jobbtider eller andra logistikskäl).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar