Skulle rekommendera en Model Y till er (pga värde för valuta samt tillgång till Teslas SuC-Nätverk).MWall skrev:Legato skrev:Håller inte med.MWall skrev:Legato skrev:Vilken konstig blandning av bilar.
En stor SUV. En stor sedan. En mellanstor crossover.
Kan väl inte vara många som väljer mellan just dessa tre?
Hade det varit dieselbilar så hade det varit så. När man köper elbil får man ha en liten annan ingång och se till vilka krav man har på bilen vad gäller utrymme, räckvidd, laddning och så vidare.
Som jag ser det finns det inga andra stora sedaner än Model S att välja på om man vill köra på el. Eller ja, det är faktiskt ingen sedan. Det är en halvkombi.
För e-tron är både Y & X rimligare alternativ än S.
För S ligger 3, GT och Taycan klart närmare än Ioniq 5.
För Ioniq 5 ligger Mach-E, ID4, Enyaq och Model Y mycket närmare än både e-tron och S.
Inte ur min synvinkel. Jag väljer inte biltyp i första hand. Jag väljer bil utifrån våra behov och så är jag öppen för alla bilar som möter dem och väljer den som innebär den bästa kompromissen.
Den ska fixa en familj på två vuxna, två barn och en hund. Samt packning. Vi kör även lite längre ibland så det vore trevligt om jag slapp hyra fossilbil vid jul, påsk, semester...
Dina alternativ till S duger inte för oss. De är för små i bagaget och har ingen plats åt hunden. Och vad gäller GT och Taycan är de alldeles för dyra. En Taycan kombi kanske men den har fortfarande ett pyttelitet bagageutrymme jämfört med vad vi behöver.
För mig är Model S främst ett alternativ till typ en V90/E-klass kombi/5-serie Touring. Skulle jag tvingas byta den imorgon hade jag tittat på en begagnad BMW 540i Touring med extra allt eller en ny 530e Touring laddhybrid med mer sparsam utrustning. Hade jag tyckt att bensinmotorn inte dög åt mig längre (stor risk) hade jag åkt till Möller bil och tjackat en E-Tron. Det finns visserligen en tredje bil som hade kunnat duga och det är Model X. Men den gillar jag inte och väljer jag bort Model S är det för att jag är trött på Tesla och då är inte en till Tesla ett alternativ. Dessutom en modell som har ännu fler typfel.
Möjligt att en I-Pace hade kunnat fungera som bil betraktat men långfärd med den? Nej tack. Blir dyrt om inte annat. EQC och iX3 är aningen för små. ID.4 är för tråkig.
MVH