Kommer du privatleasa din elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Peter Andersson »

Av någon outgrundlig anledning så styrs marknaden mot privatleasing.

Exempel från blocket:
Screenshot_20210306-225324_Facebook.jpg
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Bruno »

Nej
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Henriksson »

Varför skullle man inte privatleasa? Att köpa kontant så står du ju risken för begagnat marknaden. Dessutom betalar ju ingen en bil kontant utan genom lån, vilket gör det till en riktigt dålig investering. Personligen har jag sällan fått det jag önskat för en bil.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Wilson »

Så länge som momsen gör att bonusen blir värd 25% mer via ett leasingavtal (både privat- och företagsleasing), finns det väl en logik i att marknaden rör sig ditåt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av nek0 »

Henriksson skrev:
Varför skullle man inte privatleasa? Att köpa kontant så står du ju risken för begagnat marknaden. Dessutom betalar ju ingen en bil kontant utan genom lån, vilket gör det till en riktigt dålig investering. Personligen har jag sällan fått det jag önskat för en bil.
Jag gör det, men jag kanske är ingen :lol:
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Henriksson skrev:
Varför skullle man inte privatleasa? Att köpa kontant så står du ju risken för begagnat marknaden. Dessutom betalar ju ingen en bil kontant utan genom lån, vilket gör det till en riktigt dålig investering. Personligen har jag sällan fått det jag önskat för en bil.
Att leasa en model 3 är det dummaste man kan göra med tanke på det grymma andrahandsvärdet. Man har historiskt sett fått tillbaka pengarna vid försäljning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3353
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Niklas Z »

Nej. Ser inget skäl till det. Har köpt kontant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
Nej. Ser inget skäl till det. Har köpt kontant.
+1
En till som är ingen :lol:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av themax »

Jag kör för mycket för att privatleasing skulle vara ett alternativ. 1000 mil kör vi på drygt 2 månader …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av mati »

Med tanke på att företagsleasing blir tämligen ointressant med de nya förmånsreglerna så är privatleasing det minst dåliga alternativet tror jag. Kontantköp skulle jag av principskäl föredra, jag vill nämligen inte ha några skulder, och jag vill äga mina grejer. Men det har jag tyvärr inte råd med. Privatleasing är det enda som kvarstår. Och man har fördelen att man slipper tänka på andrahandsvärdet som ju är väldigt osäkert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3353
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Med tanke på att företagsleasing blir tämligen ointressant med de nya förmånsreglerna så är privatleasing det minst dåliga alternativet tror jag. Kontantköp skulle jag av principskäl föredra, jag vill nämligen inte ha några skulder, och jag vill äga mina grejer. Men det har jag tyvärr inte råd med. Privatleasing är det enda som kvarstår. Och man har fördelen att man slipper tänka på andrahandsvärdet som ju är väldigt osäkert.
Fast ett osäkert andrahandsvärde lär ju ändå slå igenom på den avgift leasingbolaget vill ta ut.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Zalman3 »

Förstår inte hur folk får ihop kalkylen när de köper kontant.
Jag tror nämligen att det kommer väldigt mycket bättre och billigare elbilar de närmsta 3 åren.
Därmed är det en stor risk att köpa idag.

Och exempelvis privatleasa en Opel Corsa-e för 2.699kr/mån för 1.500 mil per år blir 21,60kr/mil.
Svårslaget.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
mati skrev:
Med tanke på att företagsleasing blir tämligen ointressant med de nya förmånsreglerna så är privatleasing det minst dåliga alternativet tror jag. Kontantköp skulle jag av principskäl föredra, jag vill nämligen inte ha några skulder, och jag vill äga mina grejer. Men det har jag tyvärr inte råd med. Privatleasing är det enda som kvarstår. Och man har fördelen att man slipper tänka på andrahandsvärdet som ju är väldigt osäkert.
Fast ett osäkert andrahandsvärde lär ju ändå slå igenom på den avgift leasingbolaget vill ta ut.
Inte alls säkert. Jag tänker t.ex. på e-tron som går att privatleasa nästan gratis just nu. Inte kan värdetappet beräknas vara så lågt på nya bilar samtidigt som min två år gamla e-tron är nästan omöjlig att sälja. Nej, tillverkarna sponsrar elbilar just nu för att slippa betala utsläppsböter. Men då är det tydligen leasing som gäller. Kontantköp känns ganska ointressant i dagsläget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Zalman3 »

Niklas Z skrev:
mati skrev:
Med tanke på att företagsleasing blir tämligen ointressant med de nya förmånsreglerna så är privatleasing det minst dåliga alternativet tror jag. Kontantköp skulle jag av principskäl föredra, jag vill nämligen inte ha några skulder, och jag vill äga mina grejer. Men det har jag tyvärr inte råd med. Privatleasing är det enda som kvarstår. Och man har fördelen att man slipper tänka på andrahandsvärdet som ju är väldigt osäkert.
Fast ett osäkert andrahandsvärde lär ju ändå slå igenom på den avgift leasingbolaget vill ta ut.
Fast det känns som att Bilbolagen hellre sänker privatleasing kostnaden rejält, så man får sälja, än att ta CO2-böter.

Detta gör man kanske för att om man sänkte priset på bilen med 100.000kr, då hade man fått mera frågor.
Och svårare att höja priset igen.

Men höja och sänka privatleasing kostnaden, upp och ner, skapar mindre rubriker.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3353
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Niklas Z »

Ja, om det är så att ett erbjudande om privatleasing sponsras indirekt för att prångla ut elbilar på marknaden så kan jag förstå att det lockar, men det är ju egentligen inte en generell egenskap hos privatleasing.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Anderzzon »

Vi privatleasar vår Leaf 40. Vi har på 27 månader hittills betalat ca dubbelt så mycket i leasingavgift än vad värdeminskningen verkar ligga på om man kollar på Blocket. Men begagnatpriserna kan nog eventuellt droppa lite när alla 3-års leasade bilar ska ut på marknaden i höst
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av themax »

Zalman3 skrev:
Förstår inte hur folk får ihop kalkylen när de köper kontant.
Jag tror nämligen att det kommer väldigt mycket bättre och billigare elbilar de närmsta 3 åren.
Därmed är det en stor risk att köpa idag.

Och exempelvis privatleasa en Opel Corsa-e för 2.699kr/mån för 1.500 mil per år blir 21,60kr/mil.
Svårslaget.
Tror du att du kan plocka fram ett privatleasingerbjudande på en elbil med acceptabel snabbladdning för någon som kör 5000 mil per år? Nyfiken. Jag har inte hittat nåt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Jerka »

Nästa gång jag köper bil kommer jag, som alltid, att göra en kalkyl på vad bilen kommer kosta mig per månad över den tid jag beräknar äga den, kanske 3 eller 5 år. Om privatleasing då är billigast så varför inte?

Utöver de vanliga posterna som drivmedel, verkstadskostnader, värdetapp o.s.v. så gäller det att räkna på alternativkostnaden om man köper kontant. 400 000 som man köper bil för istället för att investera på börsen innebär ju att man går miste om en eventuell intäkt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3353
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av Niklas Z »

Jerka skrev:
Nästa gång jag köper bil kommer jag, som alltid, att göra en kalkyl på vad bilen kommer kosta mig per månad över den tid jag beräknar äga den, kanske 3 eller 5 år. Om privatleasing då är billigast så varför inte?

Utöver de vanliga posterna som drivmedel, verkstadskostnader, värdetapp o.s.v. så gäller det att räkna på alternativkostnaden om man köper kontant. 400 000 som man köper bil för istället för att investera på börsen innebär ju att man går miste om en eventuell intäkt.
Ja, eller slipper ett börsfall.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 288
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av FinaFisken »

Biltillverkare döljer prissänkningar genom lägre leasingkostnader, exempelvis VW ID3 innan årsskiftet. Dessutom kan de "sälja" bilen 2 gånger.
Jag var tidigare skeptisk till privatleasing, men nu tror jag det kan finnas bra erbjudanden där ute.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av bonath »

Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl... :shock:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av MWall »

bonath skrev:
Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl... :shock:
Gäller att sköta bilen normalt så händer inte sånt. Jag har kollat en del protokoll på KVD och jag är chockad över vilka skador och defekter som en del kör runt med.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av FredrikR »

bonath skrev:
Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl... :shock:
Precis, jag klarade min återlämning av min Leaf.
Men kände inte precis att det var ett bekymmersfritt ägande. Framförallt sista månaderna var jag väldigt orolig över att de skulle hitta något att anmärka på och att det skulle bli extra kostnader. Och kände hela tiden att jag var överdrivet försiktig med bilen.

Så numera är jag åter en sådan som inte finns, som köper bilen kontant istället.

Men vist, från och till kommer det leasing erbjudanden som verkar väldigt intressanta, men tror inte det blir något sådant för mig igen.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Förstår inte hur folk får ihop kalkylen när de köper kontant.
Jag tror nämligen att det kommer väldigt mycket bättre och billigare elbilar de närmsta 3 åren.
Därmed är det en stor risk att köpa idag.

Och exempelvis privatleasa en Opel Corsa-e för 2.699kr/mån för 1.500 mil per år blir 21,60kr/mil.
Svårslaget.

Kors i taket. Jag är enig med Zalmans! :shock:
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Kommer du privatleasa din elbil?

Inlägg av FredrikR »

MWall skrev:
bonath skrev:
Det var väl några Leaf-leasare som fick betala uppåt 40 000 vid återlämnandet av bilen för stenskott, repor o dyl... :shock:
Gäller att sköta bilen normalt så händer inte sånt. Jag har kollat en del protokoll på KVD och jag är chockad över vilka skador och defekter som en del kör runt med.
Kan säkert vara så, men var otroligt mycket skriverier om leasing av Leaf bilar och Santanders krav vid återlämnande.
Sen vet man ju inte vilka historier det går att lita på, men nätet svämmade över av historier där det var hutlösa priser och folk som tvingades betala för saker som borde anses som normalt slitage.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Skriv svar